vraag ivm opstellen privaat netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Ruinpeople
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-02-2025
Van de mensen waarmee ik vorig jaar op kot zijn, zijn er nu 2 naar het buitenland vertrokken. (Zweden, en Nederland). We hadden op dat moment een thuisnetwerkje waarmee we bestanden deelden, (o.a. foto's muziek, .. swat, doet er ni toe).

Nu zit ik nog met 1 van die mensen op kot, en een thuisnetwerkje is nu niet zo moeilijk, maar ik ben op zoek naar een oplossing om met die 2 andere een soort van netwerk te delen, alleen weet ik ni goe hoe. Na wat opzoekwerk kwam ik dingen als VPN, FTP, HAMACHI tegen alleen ben ik ni echt thuis in die zaken en weet ik ni zo goed wat er het gebruiksvriendelijk is. Van VPN heb ik begrepen dat je eigenlijk maar 1 'centrale server' kan instellen.

Ideaal zou ik echt een opstelling willen waarbij je net zoals in een thuisnetwerk meteen kan zien wie er online is, en waar de gedeelde content dan ook per pc duidelijk staat . Welk systeem (en over welk protocol) raden jullie aan, en eventueel met welk programma. Ik zal nadien wel opzoekingswerk doen voor installatie e.d. maar als jullie me al op weg kunnen helpen..

(de systemen draaien eigenlijk allemaal verschillende OS"n, 2 X XP, 1 X vista, 1 X Win 7)

Friendly cheers

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Je geeft zelf Hamachi al aan, die eignelijk IMHO aan al je wensen gaat doen. Hamachi maakt een VPN tunnel, waarover je alle gedeelde dingen kunt gooien.

• Ruinpeople
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-02-2025
Worden bestanden bij hamachi gencrypteerd? Als het over VPN loopt veronderstel ik van wel?

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Ruinpeople schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:05:
Worden bestanden bij hamachi gencrypteerd? Als het over VPN loopt veronderstel ik van wel?
Bestanden worden niet encrypt. De vebrinding zelf is al weet-ik-het-hoeveel-bits encrypted. Moderatly safe dus.