Wifi, Powerline en MoCA

Pagina: 1
Acties:

• ArneLH
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-07-2016
In het huis waar ik woon waren ze zo slim om vorig jaar Tele2 ADSL te nemen met de standaard router in de meterkast en daardoor had ik natuurlijk totaal geen Wifi verbinding 2 verdiepingen hoger. Een oplossing daarvoor was 85 Mbps Homeplug, maar omdat het signaal door 2 elektriciteitsmeters moest was de verbinding nogal beroerd. Nu we overstappen op een wat prettigere provider dacht ik eerst aan een wat betere router (DIR-855) maar zelfs met die bleek ik door vage vloerisolatie geen verbinding te kunnen krijgen :(. Homeplug AV leek me een oplossing maar toen zag ik Multimedia over Coax en dit lijkt stukken aantrekkelijker: een netwerk over 75Ω coax. Helaas blijkt hier dus niemand ervaring mee te hebben op het C!T forum. Misschien dat hier een tweaker al mee heeft geknoeid? Ik ben de volgende opstelling van plan:
  • Beneden een (goedkope) Netgear WNR2000 (merken mijn huisgenoten toch niet ;))
  • Boven een Belkin N+
  • Tussen beiden 2x Actiontec Ethernet over Coax adapters
De prestaties van ethernet over coax lijkt redelijk gunstig: enkele verbinding ~70 Mb/s, meerdere tot 140 Mb/s netto (review). Ik heb ze binnen 2 weken dus als niemand ervaring ermee heeft deel ik het dan wel :).

Athlon64 3500+ :: 1GB Corsair XMS :: DFI nF4 Ultra :: 2x 160GB Maxtor RAID0 :: Radeon X1800 XL :: Zalman 600W

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb afgelopen weekend twee Motorola NIM100 (vergelijkbaar/compatible met de Actiontecs) Moca ethernet-over-coax bridges geinstalleerd, om ons tuinhuis van netwerk te voorzien. Vorige bewoners hadden tv-kabel doorgetrokken namelijk. Werkt prima. Er wordt ongeveer 60 tot 70 meter coax overbrugd. Volgens de web-interface is de verbindingssnelheid 265 256 mbit/sec. Ik hoop een dezer dagen even tijd te hebben om wat flinke bestanden vanaf een NAS over te pompen en dan wat throughput cijfers te hebben.

Mijn setup is trouwens:
Huiskamer -> Speedtouch ADSL-modem / Wifi router met daarop via ethernet NIM100 aangesloten
... coax naar tuinhuis ...
Tuinhuis -> NIM100 via ethernetkabel aangesloten op Asus WL500G 54g router (zo hebben we achterin de tuin ook wifi dekking)
Aan de WL500G hangt dan weer bekabeld m'n Playstation 3.

Binnenkort wil ik dus vanaf NAS in de huiskamer 1080p-video streamen naar de PS3 in het tuinhuis. Eens kijken hoe lekker dat gaat.

Afbeeldingslocatie: https://opensource.motorola.com/sf/page/do/viewImage/projects.nim100?id=atch2798

[ Voor 41% gewijzigd door BamSlam_ op 26-09-2009 11:38 . Reden: linkje, setup,typefout ]

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03 19:15
Leuk topic. Ik ben ook serious naar MoCA aan het kijken, omdat Powerline 1080p toch niet lijkt te trekken. Ik zag oa de netgear mcab1001 en dxn221 (dlink) adapters. Maar geen enkele moca device lijkt in Nederland te krijgen. Die NIM100 zie ik ook al niet - heb je die uit de US laten shippen?

• BamSlam_
  • Niet online
Powerline heb ik ook geprobeerd, maar daar was geen stabiele verbinding naar het tuinhuis mee te krijgen helaas. Daarna een tijdje wifi gebruikt (hi gain antennes, opgevoerd zendvermogen): 10mbps throughput over een meter of 45, dat was niet slecht. Maar ja, illegaal (veldsterkte) en 1080p-streamen kun je natuurlijk vergeten, dus daar ook maar vanaf gestapt. De NIM100's zijn niet in de winkel te koop geweest. Ze werden alleen door kabelaar Verizon geleverd als onderdeel van hun internet/VoD-pakket. Op eBay worden wel exemplaren aangeboden. Ik heb eind vorig jaar 3 stuks voor een kleine 100 Dollar op de kop weten te tikken, waarvan er twee nog gloednieuw waren. Ben er nu pas toe gekomen ze te installeren. Zag net dat het aanbod op eBay inmiddels helaas vrijwel opgedroogd is.

• BamSlam_
  • Niet online
Ziezo, gisteren en vandaag lekker getest. Ubuntu-laptop aan de ene kant, Windows-laptop aan de andere kant, en dan bestanden van enkele gigabytes per stuk overpompen. Resultaat: snelheden van rond de 11 megabyte/sec. Streamen van video's met de Mediatomb upnp-server vanaf de Linux-bak naar de PS3 gaat ook prima. Ik hoop in de loop van de week te kunnen testen met het streamen van 1080p-materiaal naar de PS3. Maar gezien de snelheden die ik nu haal verwacht ik daar geen problemen mee. MoCa rules! :9

Edit: de NIMs hebben een onderlinge verbindingssnelheid van 256mbit/sec, aldus de webinterface. De transfersnelheden tussen de laptops zijn echter maar in de orde van grootte van 100mbit. Dat komt natuurlijk omdat zowel mijn Linux-laptop als Speedtouch modem 100mbit poorten hebben. Er staat me bij dat de ethernetpoorten van de NIMs ook 100mbit zijn, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Hoewel het natuurlijk wel het typenummer zou verklaren. Edit: die zijn dus ook 100mbit.

[ Voor 33% gewijzigd door BamSlam_ op 27-09-2009 12:46 ]

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-02 12:52
Van MoCA had ik nog nooit gehoord maar dit lijkt me een interessante oplossing voor hier thuis. Kan je op deze manier de coaxkabel nog steeds gebruiken voor TV? Dus bij ter plaatse komen afsplitsen naar TV en Ethernet?

• BamSlam_
  • Niet online
Volgens mij wel. De NIM100s werden in de USA door Verizon gebruikt voor hun Fios kabelinternet/VoD-service. Daarbij komen zowel de broadcast TV-signalen als de IP VoD streams via dezelfde coax-kabel het huis binnen. De NIMs werden gebruikt om de VoD streams door het huis te verspreiden. Voor meer info zie http://lemmingreviews.blo...ing-fios-tv-and-more.html

Edit: ik wil het binnenkort wel eens proberen. Er staat ook nog een TV in het tuinhuis. Even in woonkamer de tv-kabel in de NIM100 prikken en in het tuinhuis een extra kabeltje leggen van de NIM100 naar de TV en dan eens kijken wat er gebeurt.

[ Voor 23% gewijzigd door BamSlam_ op 27-09-2009 11:23 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Interessant, ben dit soort producten nog niet eerder tegen gekomen.
Zo te zien werkt het over het lan dus vanaf 1150Mhz.. Ruim boven de frequentie waarop in NL televisie, eurodocsis en digitaletelevisie werken. Digitale televisie heeft (bij ziggo althans) de hoogste frequentie op 818mhz, en daarboven zit niets.
Nadeel van deze hoge frequentie is dat je wel een goede kwaliteit coax moet hebben liggen.

Edit: hier nog een adapter van netgear http://www.netgear.com/Pr...rlineNetworking/Coax.aspx
Edit2: hier nog een overzichtje met moca producten: http://www.mocalliance.org/industry/certified_products.php

Dit lijkt me een best handig systeem om je lan in je huis uit te breiden zonder overal utp kabels te hoeven trekken. Ik heb vaak genoeg zitten zwoegen om in oude huizen (zonder loze leidingen) mooi de utp kabels weg te werken. Moet nu alleen de prijs nog flink zakken.

[ Voor 28% gewijzigd door job op 27-09-2009 11:32 ]

• BamSlam_
  • Niet online
job schreef op zondag 27 september 2009 @ 11:22:
[...]

Interessant, ben dit soort producten nog niet eerder tegen gekomen.
Zo te zien werkt het over het lan dus vanaf 1150Mhz.. Ruim boven de frequentie waarop in NL televisie, eurodocsis en digitaletelevisie werken. Digitale televisie heeft (bij ziggo althans) de hoogste frequentie op 818mhz, en daarboven zit niets.
Nadeel van deze hoge frequentie is dat je wel een goede kwaliteit coax moet hebben liggen.
Inderdaad, er zijn 8 frequentiebanden vanaf 1150MHz in gebruik. Je kunt in de setup eventueel instellen welke band je wilt gebruiken, of dat de NIMs automatisch een band uitzoeken.

De coaxkwaliteit hoeft volgens mij niet eens zo hoog te zijn. Zoals gezegd hebben de vorige bewoners van ons huis de kabel getrokken. Dat is begin jaren 90 gebeurd, dus het zaakje zit er al een tijdje. De kabel is niet van de hoogste kwaliteit, de kern is niet zo heel dik als bijv. bij Hirschmann coax-kabel. Er zit wel goede afscherming omheen. Ook loopt een gedeelte van de kabel langs de gevel van het huis. Er is echter geen UV-bestendige, zwarte coax gebruikt. Toch werkt het na al die jaren nog prima. Verder zit er na een meter of 15 een verbinding met behulp van coax-pluggen in de kabel, wat natuurlijk ook niet ideaal is.

• job

job

Klinkt goed..
Ik ging er vanuit dat je dus goede kabels moest hebben want hoe hoger de frequentie hoe sneller het signaal dempt. Maar dat blijkt dus mee te vallen.

• BamSlam_
  • Niet online
Inmiddels is me ook duidelijk geworden dat Moca-spullen (in ieder geval de Ethernet-over Coax bridges) niet officieel voor consumenten te koop zijn. Wel via eBay natuurlijk. Ik heb, toen ik vorig jaar op zoek was naar dergelijke bridges, aanvankelijk overwogen de Gefen bridges (die overigens niet volgens de Moca-standaard werken) aan te schaffen. Die zijn wel gewoon in de winkel te koop, in de USA dan. De hoge prijs hield me echter tegen. De NIM100s kon ik uiteindelijk voor een goede prijs op eBay aanschaffen.

Edit: de Netgear bridge die Job noemde is dus wel normaal te koop, da's mooi! :)

[ Voor 20% gewijzigd door BamSlam_ op 27-09-2009 11:48 ]

• job

job

Ik lees hier net dat je voor consumenten producten zou kunnen kijken naar de d-link DXN-221 (een set van 2).
http://www.dlink.com/products/?pid=668 of de netgear waarnaar ik al linkte hierboven.

In mijn link van de moca-alliance staan nog wel wat producten die je bij af kunt gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door job op 27-09-2009 11:48 ]

Pagina: 1