• MAXed_out
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-02 13:18
Ik heb onlangs mijn pc geupgrade met een Core i7 en bijbehorend moederbord en RAM, de voeding en videokaart heb ik van mijn oude pc overgenomen. Het probleem is nu dat wanneer ik deze pc aanzet deze na 1~2 minuten weer uit gaat. Ik kon kort in het BIOS zien dat mijn CPU 80, 100 en een keer zelfs 112 graden werd! Ik heb de standaard Intel cooler gebruikt, goed gekeken of de koelpasta goed contact maakte met de CPU (en of die rottige pushpins wel goed zaten) en uiteindelijk zelfs vervangen met artic sliver maar hij valt nog steeds uit door oververhitting.
Ook heb ik de CMOS van het moederbordt een paar keer gereset, misschien stond het voltage per ongeluk al extreem hoog maar ook dat is het niet, de temperatuur blijft langzaam stijgen in de BIOS.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en of ik maar beter mijn CPU (of moederbord) terug kan sturen?

Hardware:
- Intel Core i7 920(icm standaard intel cooler met artic silver)
- Gigabyte GA-EX58-UD4P
- Kingston HyperX Triple Channel Kit 6 GB DDR3 - 1600 MHz 1.65 V
- OCZ ModStream 520watt(sidenote: heeft slechts 1 4pin 12v cpu connector maar dat zou niet uit mogen maken volgens de handleiding van het moederbord)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-02 21:47
Heb je je CPU/Moederbord al een keer door iemand anders laten inspecteren? Dus of de koelpaste en de koeler er juist opzitten?

Verwijderd

- Gaat de fan draaien?/kan je in BIOS zien of de fan aan zijn 2000rpm draait?/Zit fan op de CPUfan aansluiting?
- Probeer vid eens op 1.2V te zetten ipv auto
- BIOS laatste versie?
- Probeer in BIOS default settings te laden

• MAXed_out
Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:17:
- Gaat de fan draaien?/kan je in BIOS zien of de fan aan zijn 2000rpm draait?/Zit fan op de CPUfan aansluiting?
- Probeer vid eens op 1.2V te zetten ipv auto
- BIOS laatste versie?
- Probeer in BIOS default settings te laden
-Ja de fan gaat draaien, ik heb deze op een fancontroller aangesloten dus hij draait vrij langzaam maar zelfs dan mag hij niet zo heet worden in de BIOS.
-Voltage kan ik idd wel handmatig veranderen al zit ik daar liever niet aan op dit moment.
-Ik heb de BIOS nog niet geupdate maar dat doe ik meestal ook vanuit Windows, dit zal ik binnenkort proberen.
-Ik een keer de fail save settings geladen maar dat mocht niet helpen.

Ik wil overgens best iemand anders er naar laten kijken maar het is niet alsof ik dit niet eerder heb gedaan en alsof ik zelf niet kan controleren of de cooler goed contact maakt met de CPU.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Wanneer je CPU echt 112 graden is, zou je het koelblok niet eens aan kunnen raken. Je zou eens aan het koellichaam moeten voelen ( voorzichtig ) of deze eigenlijk wel warm wordt. Zonee, dan zit het koelpasta tussen de CPU en de koeler niet goed ( te dik, slecht contact etc. )

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

MAXed_out schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:28:
[...]
-Ik heb de BIOS nog niet geupdate maar dat doe ik meestal ook vanuit Windows, dit zal ik binnenkort proberen.
Ik zou dit juist niet doen vanuit Windows, er zijn nogal wat gevallen bekend van foutieve flashes door Windows crashes en kapotgeflashte BIOSsen omdat de software in kwestie niet helemaal OK was.

Het beste is nog steeds om dit te doen vanuit de aloude command prompt. Ik heb speciaal voor dit soort akties nog een 100Mb USB stick met een bootable DOS partitie liggen.

Mogelijke oorzaken trouwens voor je probleem: BIOS probleem waardoor de temp sensor in je CPU niet goed wordt uitgelezen / Koeler en CPU maken niet goed contact / Temp sensor in je CPU stuk.

Ik zou eens beginnen met een BIOS update. Meestal zijn de eerste versies van Gigabyte niet echt super betrouwbaar.

[ Voor 20% gewijzigd door mindcrash op 29-08-2009 22:50 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Xtresis schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:32:
Wanneer je CPU echt 112 graden is, zou je het koelblok niet eens aan kunnen raken. Je zou eens aan het koellichaam moeten voelen ( voorzichtig ) of deze eigenlijk wel warm wordt. Zonee, dan zit het koelpasta tussen de CPU en de koeler niet goed ( te dik, slecht contact etc. )
Wat Xtresis hier zegt is wel belangrijk om te weten in deze. Is het een thermisch/mechanisch probleem? Zo niet, dan kun je dat alvast elimineren. De volgende stap zou zijn om te kijken of het software (bios update/instelling ?) of hardware gerelateerd is. Door stap voor stap mogelijke oorzaken weg te strepen kom je vanzelf uit op de boosdoener :)

Als ik het topic zo doorlees krijg ik het gevoel dat het software- (lees: bios) en/of harwarematig niet lekker zit.

[ Voor 0% gewijzigd door Bee.nl op 29-08-2009 22:44 . Reden: typo ]

• MAXed_out
Dat was ik in derdaad nog vergeten te melden, de cooler wordt nauwlijks warm(verwacht ik ook niet in 1~2 minuten) en na dat ik deze had verwijderd voelde de CPU zelf ook niet heel heet aan. Maar ik weet niet meer precies hoelang tussen het uitzetten en het verwijderen van de cooler zat en hoe lang een CPU nodig heeft om af te coolen maar het lijkt er op dat of de temperatuur sensor stuk is of het BIOS niet goed werkt.
Ik zag ook dat er nieuwe BIOSen zijn op de gigabyte website die onder andere verbeterde ondersteuning bieden aan de D0 stepping misschien dat dat het is.
Ik heb nog niet gekeken welke stepping ik heb of welke BIOS versie, doe ik waarscheinlijk morgen avond ik heb die PC hellaas nu niet meer binnen handbereik.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Een koelblok van ongeveer 150 gram aluminium warmt met een CPU met een TDP van rond de 125 watt in het begin op in een tempo van ongeveer 1 graad Celsius per seconde. Tot er een serieus temperatuurverschil is ontstaan tussen het koelblok en de omgeving staat het koelblok bijna geen warmte af aan de omgeving.

Een processor kan in enkele seconden van kamertemperatuur naar kookpunt zonder koelblok. Omgekeerd is hetzelfde verhaal.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
Gigabyte moederborden kun je flashen met een usb stick, opstarten en dan op een toets duwen(weet effe niet welke), dan zie je je usb stick om te flashen.(zie bios boekje voor uitleg).

Maar je pc valt uit dus dit is heel gevaarlijk met flashen, dus dit moet je eerst oplossen.

1. Andere cpu erin zetten, zodat de pc niet uitvalt.
2. Of In bios alle beveiligingen uitzetten, zodat de pc niet uitvalt, maar je moet wel zeker weten dat de koelblok goed zit.(dit blijft wel gevaarlijk, en de pc eerst helemaal laten afkoelen voordat je het doet).

Verwijderd

(sidenote: heeft slechts 1 4pin 12v cpu connector maar dat zou niet uit mogen maken volgens de handleiding van het moederbord)

Niet bij andere CPU's, maar de Intel i7 CPU heeft wel baad bij de 8-pins aansluiting. Met een TDP van 130 watt is het een leuke jongen.

Verwijderd

mijn cpu zit tegen de 100 graden aan, en valt daarna uit. (Asus laptop).

ik denk zelf door de fan. Maar na uitgebreide discussie op een forum ben ik overtuigd dat daar helemaal geen garantie op zit. (18 maanden uit). En dat wettelijke garantie niet bestaat??

en daarbij, lang kwijt zijn, verzendkosten..
denk dat ik zelf ga kijken voor een andere fan. Misschien voor jou ook een idee?

• MAXed_out
Het probleem is opgelost door de CPU fan op maximale snelheid te laten draaien, toch iets minder koel pasta te gebreuken en vervolgens de nieuwe BIOS firmware te instaleren.(duurt trouwens wel ongelovenlijk lang, bijna 1 minuut, voordat dit moederbord door de BIOS heen is, zeker als je RAID hebt)
In de BIOS wordt de CPU nog steeds 48 graden dus het is nog steeds niet optimaal maar ik heb tenminste nu Windows kunnen instaleren.
Die ene keer dat ik 120 graden had was waarscheinlijk omdat ik toch de cooler verkeerd had gemonteerd(kut pushpins!) en die andere 2 gevallen een combinatie van te hoog voltage ivm oude BIOS, teveel coolpasta en fan die te langzaam draaide.
In ieder geval allemaal bedankt.

Verwijderd

De stock koeler hang je gewoon niet aan een fan controller. Bij een i7 920 heb je geen nuttige marge om daar mee te spelen.
Pagina: 1