• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-02 15:02
Hey allen,

Door mijn beperkte kennis en impulsieve gedrag heb ik per ongeluk aan de CMOS jumper gezeten.
Nu sluit mijn computer zichzelf telkens automatisch af nadat ik het opgestart heb.

Ik heb inmiddels geprobeerd de bios batterij te resetten, een andere batterij erin te zetten, de CMOS nogmaals te resetten, de optimized defaults te laden.. niks helpt.

Hebben jullie een suggestie?

• Joeridev
Ik ben er inmiddels achter dat de CPU 65 graden is. Kan het hiermee te maken hebben?

Verwijderd

Probeer in je BIOS een instelling te vinden dat je pc op een bepaalde temperatuur, zichzelf uitschakelt. Dat op 90°C-95°C zetten en wanneer je OS kan opstarten, controleer dan eens of je CPU niet al die tijd veel te warm heeft gedraaid.

Als dat niet helpt, probeer dan extra feautures uit te zetten. Speedstep/QnQ, geluid, firewire, ... alles wat je niet nodig hebt eens uitzetten.

Vermeld overigens je hardware/OS. Of waarom je "per ongeluk" hebt zitten resetten, waar was je mee bezig.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Joeridev schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:13:
Ik ben er inmiddels achter dat de CPU 65 graden is. Kan het hiermee te maken hebben?
Over welke CPU praten we dan?

edit:
Wil jij volgende keer het Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knopje gebruiken? ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Tomfish op 29-08-2009 22:30 ]

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:18
De CPU temperatuur is inderdaad een goede mogelijkheid. Hoewel het moederbord wel heel conservatief is als die al op 65 graden afsluit.

• Joeridev
@ Rizon; ik beschik over de volgende hardware
AMD X2 5200+
2 GB RAM DDR2
Radeon 1950x PRO 256 MB
Twee Maxtor HDs van zo'n 160 GB

Ik had de nodige problemen met temperaturen van mijn GPU en CPU (respectievelijk 65 en 60 graden) doordat ik een groter scherm heb aangeschaft en daarom de resolutie een stuk hoger staat. Ik wilde de flow in mijn kast verbeteren door een extra fan aan te sluiten, maar ik kon echter geen tweede connector vinden en was ervan overtuigd dat er een tweede moest zijn. Geirriteerd begon ik dus wat te klooien met jumpers, waaronder de CMOS.

Inmiddels start mijn computer weer zonder af te sluiten, nadat ik erachter kwam dat de CPU koeling relatief los zat en ik hem aangedrukt had. Erg vreemd, want die plak-gel is doorgaans verdomde sterk. Echter, de CPU is nog altijd zo'n graad of 65.

Ik vind het overigens vreemd dat een moederbord (Asrock) maar 1 fan aansluiting heeft.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:42
Joeridev schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:04:
Hey allen,

Door mijn beperkte kennis en impulsieve gedrag heb ik per ongeluk aan de CMOS jumper gezeten.
Nu sluit mijn computer zichzelf telkens automatisch af nadat ik het opgestart heb.

Ik heb inmiddels geprobeerd de bios batterij te resetten, een andere batterij erin te zetten, de CMOS nogmaals te resetten, de optimized defaults te laden.. niks helpt.

Hebben jullie een suggestie?
Zit de jumper op de goede pootjes? ik heb hem zelf weleens verkeerd geplaatst en dan blijft het ding zich inderdaad telkens resetten omdat de jumper op de "reset bios" pootjes zit. Wie weet :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Joeridev
Hehe, nee die zit op de juiste pootjes.

Zoals gezegd start-ie inmiddels ook wel goed op, alleen blijft de temperatuur een heikel punt. Wat is de maximum aanbevolen temperatuur van cpu/gpu?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Joeridev schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:51:
AMD X2 5200+

Inmiddels start mijn computer weer zonder af te sluiten, nadat ik erachter kwam dat de CPU koeling relatief los zat en ik hem aangedrukt had. Erg vreemd, want die plak-gel is doorgaans verdomde sterk. Echter, de CPU is nog altijd zo'n graad of 65.
Eeuh, de processor hoort niet alleen met de heat transfer gel vast te zitten, maar ook met een clip.(sorry, ik ben geen expert in amd cooler installatie, maar zeker is dat alleen de "gel" niet genoeg is)

http://support.amd.com/us...uctions.aspx#hsfreinstall

Als hij los is kun je NIET deze gewoon weer aandrukken, maar zul je opnieuw koelpasta moeten aanbrengen.

PS, je kunt ook verloopstukjes krijgen om fans op de gewone power aansluitingen van je voeding op een extr fan aan te sluiten maar dat is NIET je probleem. Je probleem is denk ik dat je een clip mist en de CPU cooler opnieuw moet bevestingen.

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 29-08-2009 23:42 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-02 11:31
kijk even wat voor type fan je hebt.

Je kan fan type instellen in je BIOS, bij mij was het DC en PWM.

Ik had dat eerst op de verkeerde type staan waardoor de fan te langzaam draaide

Als je je bios gereset hebt kan het zijn dat deze instelling op default staat

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:07

Nikeo

Jawelles

Als je je koeler kon aandrukken betekent dit dat hij echt erg los zit. Koelpasta is waarschijnljik ook niet beter in kwaliteit geworden dus je zult toch echt een tubetje van een euro of 4-5 moeten kopen om het te repareren. Anders heb je de boel straks echt stuk.
Pagina: 1