[SBS 2003] Verhuis kantoor mislukt. geen internet of server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aem kei
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-06 09:50
Dit weekend verhuizen we met ons kantoor naar een andere locatie.

Echter heb ik de volledige installatie opnieuw opgezet zoals ze daarvoor was maar krijg nog internet of serverconnectie.
Ik ga het zo gedetailleerd mogelijk proberen uitleggen. Want ik weet niet wat te doen.

We hebben een SBS2003 staan + 4 werkstations (draaien allen XP).
De SBS wordt gebruikt als centrale opslag en mail server.

Oude situatie:

Belgacom internet modem met belkin router => d-link 16 port switch => server en werkstations.

Dit werkte als een belletje

Nieuwe situatie:

Telenet internet modem met typische 4 port switch => d-link 16 port switch => server en werkstation.
Vanuit die 16 port switch vertrekt er een centrale netwerkkabel naar een andere kamer waar weer een d-link 8 port switch op staat => 3 andere werkstations

Dit werkt voor geen meter.

Pittig detail: het nieuwe netwerk bestaat ook voor een deel uit CAT6 kabels... maar dit zou toch geen probleem mogen geven, niet?

Weet iemand raad? moet ik settings aanpassen?

Alsook kan ik "connectie maken met de server. ik zie alle mappen en kan daarin navigeren, maar dit zijn allemaal lege mappen. Alle files zijn weg.
Kan dit cache zijn?

thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:24

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik moet zeggen dat ik nooit veel SBS2003 heb gebruikt, maar met 2008 is het verplicht de DHCP server van het modem, of de router uit te schakelen, omdat SBS hier zelf in voorziet. (En omdat het veel handiger is om te gebruiken.)
Ik weet niet of je deze dus op je nieuwe locatie ook uitgeschakeld hebt voor de router en/of het modem?

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aem kei
DHCP staat uit... er wordt geen gebruik gemaakt van een router, enkel switchen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
--MeAngry-- schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:51:
Ik moet zeggen dat ik nooit veel SBS2003 heb gebruikt, maar met 2008 is het verplicht de DHCP server van het modem, of de router uit te schakelen, omdat SBS hier zelf in voorziet. (En omdat het veel handiger is om te gebruiken.)
Absoluut niet verplicht, bij zowel 2003 als 2008 niet, maar wel veel efficienter omdat je dan optimaal van alle functionaliteit gebruik maakt (proxy via wpad, wins, nodetype, dns suffix meegeven).

Maar in het SBS2008 advanced-console zit nog steeds een "Disable DHCP server" knop ;)

ts:
Wat is de configuratie van de SBS bak? Twee netwerkkaarten, of juist eentje? Was 'ie in het oude netwerk dhcp server of had alles een statisch ip?
Kan je rondpingen, dus van een pc naar de server en terug, en naar de router (en evt internet)?

Goede kans dat je dns overhoop ligt bij een isp-verandering. Als je de CEICW even opnieuw draait en dan de IP adressen van de dns van de nieuwe provider invoert dan zou dat weer moeten werken.

Dat je geen mappen ziet is waarschijnlijk omdat de server niet benaderbaar is en je offline files ziet.

Maar draai vooral eerst eens de SBS BPA, en wees wat duidelijker. "Werkt voor geen meter" en "zie lege mappen" zijn niet echt concrete foutmeldingen of problemen ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aem kei
2 netwerkkaarten
Geen statisch IP

Pingen lukt.

Met lege mappen bedoel ik:

Je kan op de netwerkschijven op de server navigeren in je explorer.
Map A naar submap B etc kan ik allemaal zien, maar alle mappen zijn gewoon leeg. Er is geen enkel bestand in terug te vinden.
Mail kan ik ook niet raadplegen. omdat deze natuurlijk ook centraal staat op de server.

Ik kan me inbeelden dat mijn verwoordingen vaag zijn, maar vermits het niet echt mijn ding is als die servertoestanden, is het allemaal wat onduidelijk voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:24

--MeAngry--

aka Qonstrukt

aem kei schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:58:
DHCP staat uit... er wordt geen gebruik gemaakt van een router, enkel switchen...
Volgens je TS maak je toch echt gebruik van een router, waarachter een switch hangt, met zowel je server als de workstations (oude en nieuwe situatie), dus als DHCP op die Belkin router aan staat, geeft dat conflicten met de DHCP configuratie van je server.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als je 1 netwerkkaart voor WAN, en 1 voor LAN gebruikt met bijvoorbeeld ISA, maar dat blijkt dus niet uit je TS. :)

Ik ben scheel 8)7

Overigens weet ik dat DHCP wel uit kan op een SBS server, het is immers gewoon Windows Server, maar ik ben nogal van Microsoft's best practices als het aankomt op SBS opstellingen. O-)

[ Voor 11% gewijzigd door --MeAngry-- op 29-08-2009 21:23 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:06
Waarvoor dienen de twee netwerkkaarten in je server? De ene toevallig voor je WAN (internet) kant en de andere voor het LAN (je werkstations), zo ja? Heb je het niet per ongeluk de kabels verwisseld?

Het lijkt er iig op dat je werkstations je server niet zien, heb je wel link? Kan je controleren door de lampjes op je switch te controleren.
Zo nee, dan moet je je netwerkkabels nakijken.

Heb je wel link, dan is het goed om eens naar je IP settings te kijken, staan je werkstations op dhcp of op een statisch IP ingesteld? In het geval van het eerste, hebben ze dan ook een IP gekregen van de server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43323

aem kei schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:46:
Nieuwe situatie:

Telenet internet modem met typische 4 port switch => d-link 16 port switch => server en werkstation.
Vanuit die 16 port switch vertrekt er een centrale netwerkkabel naar een andere kamer waar weer een d-link 8 port switch op staat => 3 andere werkstations

Dit werkt voor geen meter.
Uit je uitleg en schema volgt dat de Telenet modem hier dienst doet als DHCP server (kan je niet uitschakelen). In die modem zit geen ingebouwde router, maar die deelt publieke IP's uit.
Elk Telenet internet pakket biedt minimum 4 publieke IP's aan. In jouw opbouw met switches zal gewoon elk station en de server een eigen publiek IP krijgen. Dan kan het niet werken.

Enige oplossing is een router tussen modem en switch plaatsen (of tussen beide switches, maakt dan niet uit). Die laat je dan dienst doen als DHCP server die interne IP's uitdeelt aan de stations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bedoel je met:
aem kei schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:46:
Echter heb ik de volledige installatie opnieuw opgezet zoals ze daarvoor was maar krijg nog internet of serverconnectie.
Dat je alleen de server zelf hebt neergezet en aangesloten, of dat je 'm ook weer opnieuw geinstalleerd hebt?
kan het me niet voorstellen, maar zoals je het nu beschrijft kan het wel zo overkomen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aem kei
alt-92 schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 21:41:
Bedoel je met:

[...]

Dat je alleen de server zelf hebt neergezet en aangesloten, of dat je 'm ook weer opnieuw geinstalleerd hebt?
kan het me niet voorstellen, maar zoals je het nu beschrijft kan het wel zo overkomen ;)
gewoon de server neergezet zoals hij was... Nieuwe installatie zou wat overdreven zijn :)
Sie Telenet modem gaat inderdaad de boosdoener zijn...

Morgen een router meenemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aem kei
Dus als ik het goed begrijp:

Ik koop me een router bv: de cisco RV082.

Ik sluit daarop mijn telenet modem aan.

Van daaruit vertrekken dan UTP kabel naar:

Mijn WAN poort van de server.
Mijn grote switch
mijn kleine switch

Een UTP kabel van mijn LAN poort van de server naar een switch.
Werkstations, plotter, printers etc op de switch.

Dan zou het moeten werken...

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat is een WAN poort van je server? Je server is (aangezien je het routen/natten over laat aan je Linksys Cisco) gewoon een device net als de andere PC's, dus ik zie niet zo goed waarom je nu twee stekkers naar je server gaat trekken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-04 10:53
komt ie:

- telenet router direct in je WAN poort van de SBS
- switches ed direct naar je LAN poort op de SBS

klinkt dit bekend? je SBS doet nat voor je en check de DNS server instellingen op de SBS en kijk of die overeen komen met de instellingen van telenet. kijk ook even in de DHCP pool op de SBS of deze naar de SBS server staan en niet naar de oude DNS internet servers
Pagina: 1