• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:14
Hallo tweakers,

ik wil binnenkort nieuw RAM kopen omdat het nu mn pc nu heel erg traag aan het worden is.

Mijn specs:

Computertype Op ACPI x86-gebaseerde PC
Besturingssysteem Microsoft Windows Vista Home Basic
OS Service Pack Service Pack 2
CPU Type DualCore Intel Pentium D 925, 3000 MHz (15 x 200)
Moederbordnaam Packard Bell GA-T671MG
Moederbord Chipset SiS 671/671DX/671FX/672
Systeemgeheugen 1024 MB (DDR2-533 DDR2 SDRAM)
DIMM1: Micron 8HTF12864AY-53EE1 1 GB DDR2-533 DDR2 SDRAM (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz)

Vista Manager geeft dit aan bij geheugen:

Fysiek geheugen - 1GB

Tag: Physical Memory 0

MemoryType: Unknown

TypeDetail:

FormFactor: DIMM

DeviceLocator: DDRII1

BankLabel: Bank0/1

DataWidth: 64 bits

InterleavePosition: Non-interleaved

InterleaveDataDepth: 0

Ik wil dus 4GB ram kopen maar ik heb gehoord dat je daarvoor 64bits moet instaleren om 4GB te kunnen lezen.

http://www.alternate.nl/h...wRatings&page=1#tabberBox

Het gaat om de RAM die hierboven word aangegeven. Kan ik deze in mijn pc plaatsen zonder problemen?

Alvast bedankt :)

[ Voor 12% gewijzigd door Desiler op 29-08-2009 18:42 ]

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:37
Kingston werkt meestal wel, al is het aan te raden om even in de QVL te kijken van je moederbord of het compatible is.

Indien het compatible is kun je 4GB zonder problemen installeren. Vista 32 bit zal ook gewoon 4GB zien, maar gebruikt maar 3,2GB.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:52

Umbrah

The Incredible MapMan

Inderdaad, kijk in de QVL van je moederbord wat voor geheugen in welke configuratie kan (voor al wat wij weten kan hij in slot0 en 2 maximaal 2gb double side, en in slot 1 en 3 maximaal 1gb single side). Dat is de meest veilige manier. Ik kan je helaas niet uit mijn hoofd vertellen wat die SiS chipset van je allemaal wel- of niet slikt.

Inderdaad, om efficiënt van meer dan 4gb geheugen gebruik te maken, dien je een 64 bit OS te hebben. Anders zul je een 'vaag' geheugen getal krijgen, wat afhankelijk is van de overige hardware die zich in je PC bevind. Vaak zal dat rond de 3,2GB gaan zitten. Het is toegestaan om met een Windows Vista versie een willekeurige 'bit' editie te installeren, dezelfde sleutel zal activeren op zowel een 64 of 32 bit OS, mits je aan de overige activatie voorwaarden voldoet. Jij hebt echter een probleem:

Je draait Windows Vista Basic (de versie zonder versnelling door Aero, maar je vertelt niets over je grafische kaart). Bij mijn weten is daar nooit een 64 bit editie voor uitgekomen, met als gedachte in het achterhoofd dat het voor "absolute basis PC's" is bedoeld. Je zou een Home Premium upgrade kunnen aanschaffen via dat Upgrade gedoe, maar om heel eerlijk te zijn; die PC komt me een beetje oud over (p4 netburst), meer RAM is een goedkope manier om hem wat meer 'ademruimte' te geven in applicatie's, maar om echt veel geld aan een P4-tje met een dergelijke oudere SiS chipset uit te geven in een non-standaard kast, is het niet echt waard.

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:14
Umbrah schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:07:
Inderdaad, kijk in de QVL van je moederbord wat voor geheugen in welke configuratie kan (voor al wat wij weten kan hij in slot0 en 2 maximaal 2gb double side, en in slot 1 en 3 maximaal 1gb single side). Dat is de meest veilige manier. Ik kan je helaas niet uit mijn hoofd vertellen wat die SiS chipset van je allemaal wel- of niet slikt.

Inderdaad, om efficiënt van meer dan 4gb geheugen gebruik te maken, dien je een 64 bit OS te hebben. Anders zul je een 'vaag' geheugen getal krijgen, wat afhankelijk is van de overige hardware die zich in je PC bevind. Vaak zal dat rond de 3,2GB gaan zitten. Het is toegestaan om met een Windows Vista versie een willekeurige 'bit' editie te installeren, dezelfde sleutel zal activeren op zowel een 64 of 32 bit OS, mits je aan de overige activatie voorwaarden voldoet. Jij hebt echter een probleem:

Je draait Windows Vista Basic (de versie zonder versnelling door Aero, maar je vertelt niets over je grafische kaart). Bij mijn weten is daar nooit een 64 bit editie voor uitgekomen, met als gedachte in het achterhoofd dat het voor "absolute basis PC's" is bedoeld. Je zou een Home Premium upgrade kunnen aanschaffen via dat Upgrade gedoe, maar om heel eerlijk te zijn; die PC komt me een beetje oud over (p4 netburst), meer RAM is een goedkope manier om hem wat meer 'ademruimte' te geven in applicatie's, maar om echt veel geld aan een P4-tje met een dergelijke oudere SiS chipset uit te geven in een non-standaard kast, is het niet echt waard.
Bedankt, maar wat is een QVL?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17
QLV is een lijst met geheugen die getest is met je moederbord, door de moederbord firma. Lijst kun je vinden op de site van de moederbord firma.
Deze lijst is er omdat geheugen veel problemen kan geven op bepaalde moederborden.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Aan de andere kant is deze lijst vaak vrij kort en werkt in de praktijk veel meer geheugen. Je kan naar een lokale pc-boer gaan, en vragen of hij de reepjes in zijn winkel erin zet. Als je het aan hem overlaat heb je wel een soort garantie dat het werkt.

64-bit heb je niet nodig. Voor normaal thuisgebruik is 2GB al wel genoeg, en een 32-bit systeem gebruikt hij dan iets van 3,2-3,5 dus dat moet geen probleem zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1