WHS share mounten op Ubuntu 9.04

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 18:48
Hallo

Ik ben al een tijd bezig om een Windows Home Server share te mounten op een Ubuntu laptop.
Ik kan handmatig de share mounten door in de terminal te typen ( sudo mount -a)
Hierna kan ik de share benaderen om muziek af te spelen, in bestandsbeheer is hij nu ook aanwezig als gemount.
Wat ik ook probeer het lukt niet om het bij het booten direkt te krijgen.
In /etc/fstab de volgende regel toegevoegd,
//192.168.1.40/music /mnt/muziek cifs username=username van share,password=Password van share,users,auto 0 0
deze regel was voldoende om de share te mounten op een Lacie BD ,hier had ik geen problemen mee maar op deze server werkt het niet.
De rechten op de server staan goed denk ik omdat je wel met sudo kunt mounten.
Er zijn zoveel verschillende topics over dit onderwerp en alles al geprobeerd maar automatisch mounten bij het booten lukt niet.

Wat doe ik verkeerd.?

Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Staat er iets in de logs (syslog, dmesg) over de poging tot het mounten bij het booten?
Misschien is het netwerk nog niet gereed wanneer gepoogd wordt te mounten, omdat je netwerkinstellingen soms user-specified zijn (na inloggen onder bepaalde user) en mounten van filesystems al bij init gebeurt.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
Ik heb er even doorheen gekeken maar kon niet zien dat er een map gemount moet worden.
Maar op dezelde Laptop heeft voorheen de Lacie schijf gestaan waar hij geen problemen mee had.
De schijf is kapot gegaan en vervangen door een WHS server.
Om deze tijd uit te sluiten is er een mogelijkheid om er een vertraging in te zetten?

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Ubuntu gebruikt standaard de Networkmanager, dat is een userspace ding dus je netwerk wordt waarschijnlijk pas actief nadat je bent ingelogd. Dit zou je op kunnen lossen door je netwerkinstellingen in te stellen mbv het /etc/network/interfaces bestand. Maar dan kun je deze niet meer beheren met de NetworkManager en mocht je draadloos netwerk gebruiken dan kan dat lastig zijn.
Zelf heb ik hier geen last van ook al gebruik ik de NetworkManager, groot voordeel van NFS tov CIFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
Even een update.
Na het opsarten van de laptop heb ik geen bestanden in /mnt/muziek.
Wanneer ik via de terminal type sudo gedit en na ingeven van paswoord heb ik ineens wel bestanden in /mnt/muziek.
Ik dacht eerst dat dit kwam omdat ik automatisch aanmeld, maar na dat ik dit heb veranderd is het nog niet voorelkaar.
Ik vind dit vreemd mede omdat ik bij dezelde configuratie geen last had met de Lacie schijf.
Het moet liggen aan de combinatie Ubuntu-WHS omdat mijn netbookje met Ubuntu hier ook last van heeft.

Nogmaals wat doe ik verkeerd of vergeet ik. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
AutoStatic schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:06:
Ubuntu gebruikt standaard de Networkmanager, dat is een userspace ding dus je netwerk wordt waarschijnlijk pas actief nadat je bent ingelogd. Dit zou je op kunnen lossen door je netwerkinstellingen in te stellen mbv het /etc/network/interfaces bestand. Maar dan kun je deze niet meer beheren met de NetworkManager en mocht je draadloos netwerk gebruiken dan kan dat lastig zijn.
Zelf heb ik hier geen last van ook al gebruik ik de NetworkManager, groot voordeel van NFS tov CIFS.
Wat autostatic probeert te zeggen is dat jouw whs waarschijnlijk niet gemount wordt omdat op het moment dat dat moet gebeuren je netwerk nog niet geconfigureerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Misschien moet je in fstab even ,_netdev als optie meegeven.

Weet niet zeker of Ubuntu hier ook naar kijkt, maar zou kunnen dat NetworkManager dan ziet dat er nog iets gemount moet worden.

Andere optie is om m te laten mounten door de autostart van Gnome (iets van instellingen -> sessies -> programma's starten na het inloggen)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Rainmaker schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 23:28:
Andere optie is om m te laten mounten door de autostart van Gnome (iets van instellingen -> sessies -> programma's starten na het inloggen)
Dat had ik ook bedacht, maar dan moet je ook je sudoers file aanpassen voor het doen van een passwordless sudo-commando.
Ik heb nog even zitten kijken naar een nettere userspace oplossing middels gnome-mount, maar die zijn erg laag in niveau. Desalniettemin kan het wel werken door te kijken wat je kan met gnome-mount (manpage).

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook een script maken en dit zetten in: /etc/NetworkManager/dispatcher.d/

Als een verbinding up of down gaat zal networkmanager dit script runnen. Google maar eens op: /etc/NetworkManager/dispatcher.d cifs of /etc/NetworkManager/dispatcher.d samba ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
Ik ben aan het kijken geweest naar de mogelijke oplossingen die jullie aandragen, maar moet helaas afhaken want het gaat me een beetje boven de pet.!
Ik zie dat ik _netdev niet hoef te proberen want ik gebruik een Win systeem om te mounten dus cifs en geen Linux dus nfs.
_netdev is voor nsf dus jammer.
Maar kan ik niet wat proberen wat jullie aandragen als je het een beetje met jip&janneke taal doet?
Nogmaals ik zit aan iets anders te denken dat WHS andere rechten moet hebben of zo want precies dezelde config ( andere namen en pasw) werkten wel op de LAcie.
Dit was XUF ? bestandsysteem,(Linux? ook cifs) )en WHS is is ntfs? dus samba,cifs.
Misschien geen rechten genoeg tijdens booten ,want wanneer ik een sudo doe in de terminal staan de mappen al klaar!
Nogmaals ,ik wil alles wel proberen maar moet wel FF op het spoor gezet worden,waarvoor bijvoorbaat dank !
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik heb eens een mount probleem opgelost door een share te mounten aan een map in mijn homedrive, en dan in fstab een uid=1000 mee te geven. Ik weet niet of dit hier zou helpen, maar je kan het proberen :)

overigens, werken de regels in fstab wel, als je na het opstarten handmatig in een terminal nog sudo mount -a doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
Jazeker werken de regels wel ,wanneer ik sudo mount -a doe staan ze er in, zelfs wanneer ik sudo nautilus doe kan ik al zien dat de beide mappen (muziek en film ) al gemount zijn.
Hier hoef ik daarna niet iets te downloaden maar streamt hij direkt.
Ik denk hier dus aan dat het iets met rechten is dus probeer ik jou suggestie eens.
Om mijn uid te krijgen moet ik dan in de terminal id=mijn naam doen?
Ach ik probeer het FF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
WimV schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 19:22:
Jazeker werken de regels wel ,wanneer ik sudo mount -a doe staan ze er in, zelfs wanneer ik sudo nautilus doe kan ik al zien dat de beide mappen (muziek en film ) al gemount zijn.
Hier hoef ik daarna niet iets te downloaden maar streamt hij direkt.
Ik denk hier dus aan dat het iets met rechten is dus probeer ik jou suggestie eens.
Om mijn uid te krijgen moet ik dan in de terminal id=mijn naam doen?
Ach ik probeer het FF.
volgens mij is "id" intypen in terminal voldoende. dan komt het id vanzelf te voorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
werkt niet maar probeer het zo wel in de fstab te zetten.
//192.168.1.40/music /mnt/muziek cifs username=cifs,password=Cifs123,users,auto,uid=1000 0 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
WimV schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 19:26:
werkt niet maar probeer het zo wel in de fstab te zetten.
//192.168.1.40/music /mnt/muziek cifs username=cifs,password=Cifs123,users,auto,uid=1000 0 0
wel alleen de letters id, zonder de haakjes ;) maar dat had je vast wel begrepen :)

ow, en let erop dat ik het zelf heb opgelost door te mounten aan een map in je home. dus aan bijv /home/username/muziek in plaats van /mnt/muziek.

nogmaals, geen idee of dit voor jou gaat werken, maar ik had een vergelijkbaar probleem en dit heeft voor mij gewerkt.

[ Voor 28% gewijzigd door Notehoutelade op 31-08-2009 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Hallo WimV, de NetworkManager regelt de netwerkverbindingen nu op je Linux PC. Deze NetworkManager gaat pas een verbinding met het netwerk maken als je als user inlogt omdat het een userland/-space applicatie is (applicatie die gebruikers zonder rootrechten de mogelijkheid geeft dingen te veranderen aan de configuratie van de PC, zoals een netwerkverbinding). Dus niet eerder. Dat heeft niks te maken met rechten op de WHS of bestandssystemen maar puur met het feit dat je pas een netwerkverbinding hebt na het inloggen. Alles wat gemount zou moeten worden gebeurt dus nadat je bent ingelogd, niet ervoor. En om te mounten moet je normaliter root rechten hebben, tenzij je userland/-space (wat de correcte benaming ook moge zijn) dingen als FUSE gebruikt of gnome-mount, die staan je toe als user mounts te maken. Met root rechten is het geen probleem, een sudo mount -a na het inloggen geeft immers geen probleem geef je aan.
En Stacheldraht geeft een oplossing waar je het meeste aan hebt. Wel een hele kromme vind ik zelf (moet je nota bene een userpace applicatie met scripts in /etc, waar je weer root rechten voor nodig hebt, laten doen wat je wilt!).
Een andere oplossing is om de NetworkManager niet meer te gebruiken en het via het /etc/network/interfaces bestand te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
@Notehoutelade en WimV, gaat allemaal niet werken. Mounten van netwerkshares gaat niet via /etc/fstab als het netwerk pas opkomt na het inloggen. Tenzij ik het helemaal fout zie want die LaCie BD, wat voor ding was dat? Een NAS of een externe harde schijf?

[ Voor 27% gewijzigd door autostatic op 31-08-2009 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Niet online
AutoStatic schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 19:42:
@Notehoutelade en WimV, gaat allemaal niet werken. Mounten van netwerkshares gaat niet via /etc/fstab als het netwerk pas opkomt na het inloggen. Tenzij ik het helemaal fout zie want die LaCie BD, wat voor ding was dat? Een NAS of een externe harde schijf?
zou best kunnen, ik had niet te maken met een netwerkshare bedenk ik me nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
Die Lacie was een NAS.

Het netwerk is toch niet pas aktief na het inloggen van root?
Ik kan toch direct van het netwerk gebruik maken (inet of zo) nadat de laptop is opgestart?
Ik probeer nog weer wat http://lcardinaals.wordpr...n-ubuntu-8-en-ms-windows/
En iedere keer opstarten van de laptop duurt ook FF, dus ben even offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
ik heb het nu mooi voorelkaar.
Met sudo mount -a krijg ik :
mount: blok-apparaat //192.168.1.40/music is schrijfbeveiligd en wordt als alleen-lezen aangekoppeld
mount: kan blok-apparaat //192.168.1.40/music niet aankoppelen voor alleen-lezen
Niet goed dus, ik hou er vandaag mee op ,ga morgen FF verder, wanneer iemand sugestie's heeft Graag !!
Toch een back up moeten maken. !! 8)7 8)7 8)7 :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik denk dat het goed is als er voor dit probleem een nuttige patch komt. Zeker nu networkmanager in de desktop wereld zo'n opgang maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Volgens mij heeft networkmanager tegenwoordig mogelijkheden om al een verbinding te leggen voordat een user is ingelogd, naast iedere user heeft het systeem ook een soort van eigen keyring geloof ik.

Kan het nu niet uitzoeken want ik zit achter mn mac.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik heb ook wat problemen gehad met mounts...alleen was dat linux - linux.
Toch kan je .smbcredentials eens proberen.

code:
1
//192.168.*.*/Map /mount/Map cifs credentials=/home/user/.smbcredentials,_netdev,UID=1***,dir_mode=40555,file_mode=100555

Dat is voor mij genoeg om een share goed werkend te krijgen bij boot zonder gedoe.
Het enige waar ik nog naar moet kijken is dat hij wel een message geeft over dat de syntax niet 100% correct is of iets dergelijks.
(https://help.ubuntu.com/c...tWindowsSharesPermanently)

dir_mode en file_mode zijn de rechten. Wanneer je wil dat het schrijfbaar is zal je die dus moeten aanpassen naar *755 of wat jij ook maar wenst.

jan99999's 2e link voor als je Engels niet goed is. :P

[ Voor 21% gewijzigd door Saturnus op 01-09-2009 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
Ben ik weer.
Backup gemaakt en werkt weer na sudo mount -a.
smbcredicals al geprobeert maar als cifspw dus pasword niet zichtbaar als niet root.
Dit werkt in mijn geval ook niet , teminste niet mounten na boot.
kan wel eens smbfs proberen maar in de tijd van de Lacie kon ik dat niet werkbaar krijgen toen moest ik cifs gebruiken.
Ik probeer het in iedergeval eens ,bedank voor de bijdrage.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimV
However, smbfs is not compatible with security signatures, which are enabled by default and not recommended to disable on Windows Server 2003 and later. If a share is served by Windows Server 2003 or later, you should use cifs. :(
Dus ik ga het weer proberen met cifs. ! :X
Pagina: 1