laptop scherm dimmen met toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

• Evertt_IA
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-05-2021
Ik heb nu dus een laptop waar oorspronkelijk vista 32 bit op stond. Nu heb ik er windows xp pro 64 bit op geïnstalleerd. Ik heb namelijk ook 4gb geheugen enzo. Ik heb alle 64 bit drivers voor mijn laptop geïnstalleerd en het werkt allemaal prima, op een paar kleine dingetjes ding na. Ten eerste kon ik in vista kiezen voor 3 modes om in te werken (voor energie-besparing), namelijk: prestatie, balance, zuinig. Het enige merkbare wat veranderde als je 1 van de 3 koos was eigenlijk alleen de helderheid van het scherm, maar misschien gebeurde er ook wel meer. Dat heb je in xp niet meer, en dat is wel jammer.

Maar wat ik het vervelendst vind, en wat hopelijk is op te lossen, is:
eerst kon ik mijn scherm dimmen door de Fn-knop in te drukken en dan het rechterpijltje-toets in te drukken, en weer feller maken door hetzelfde met het linkerpijltje-toets te doen. Nu is dat ineens niet meer mogelijk. Heeft iemand enig idee hoe ik dat kan fixen?

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Lijkt er op alsof je wat drivers cq. software mist, wat voorn laptop gaat het uberhaubt over? Dit is vrij relevante informatie. Zo moet je bij Dell laptops hiervoor de quickset installeren...

[ Voor 3% gewijzigd door wasted247 op 29-08-2009 15:58 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

r0b

Even op de website van de fabrikant kijken; vaak is dat een apart tooltje per laptop(-serie).

offtopic:
Waarom geen Windows 7 64bit :? XP64 is nou niet echt goed ondersteund wat drivers betreft; bij W7 is dit al een stuk beter.

[ Voor 25% gewijzigd door r0b op 29-08-2009 15:59 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Dit probleem komt me bekend voor. De oorzaak dient te worden gezocht in de drivers, welke waarschijnlijk niet voor windows xp x64 zijn uitgebracht.

De drivers die dit regelen zijn uit mijn hoofd gezegd ACPI drivers, dit is een uitbereiding op de bios welke windows standaard niet ondersteund.

De kans is extreem klein dat deze voor windows xp x64 zijn uitgebracht.

Overigens raad ik je aan om windows vista x64 of windows 7 x64 te regelen, daar zijn heel wat meer drivers voor te krijgen. Windows xp is prima als deze in 32-bits is. De 64-bits versie wordt vrijwel nergens goed ondersteund (lees verouderde of geen drivers, software wat er niet lekker onder draait). Het mag misschien wel snel zijn en heerlijk stabiel, maar als je er niets mee kunt heb je weinig aan die snelheid en stabiliteit.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• wasted247
kfaessen schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:07:
De kans is extreem klein dat deze voor windows xp x64 zijn uitgebracht.
Dit kan je natuurlijk pas zeggen nadat je weet over welke hardware we het exact hebben... :z

• Evertt_IA
Dank voor de snelle reactie
wasted247 schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:57:
Lijkt er op alsof je wat drivers cq. software mist, wat voorn laptop gaat het uberhaubt over? Dit is vrij relevante informatie. Zo moet je bij Dell laptops hiervoor de quickset installeren...
Het is een Acer 3810T:
http://www.acer.nl/acer/s...1.att21k=1&CRC=2109845479
r0b schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:58:
Even op de website van de fabrikant kijken; vaak is dat een apart tooltje per laptop(-serie).

offtopic:
Waarom geen Windows 7 64bit :? XP64 is nou niet echt goed ondersteund wat drivers betreft; bij W7 is dit al een stuk beter.
Zal ik doen
offtopic:
Omdat xp nog altijd lichter is dan windows 7, zeker als je zelfs van xp nog een lite-versie neemt. :P Bovendien is 7 juist minder goed ondersteunt qua software, volgens mij, toch? Sowieso had ik een website gevonden die speciaal 64 bit drivers geeft voor de acer 3810T. Ik geef vooral om snelheid en volgens mij is xp64 nog altijd het snelst omdat die het lichtst is.

offtopic:
btw, is het nog steeds moeilijk en gevaarlijk om je bios te flashen/updaten?

[ Voor 3% gewijzigd door Evertt_IA op 29-08-2009 16:14 ]

• wasted247
Zo te zien heb je de ' Acer ePower Management Applicatie' nodig, echter in dit geval, helaas zoals kfaessen aangeeft, is ie niet gemaakt voor Win XP x64...

Je zou even kunnen googlen naar een Win XP x64 compatible variant... Misschien dat die van Vista x64 werkt echter zou ik er niet op rekenen. Anders zou je contact op kunnen nemen met Acer...

Edit: Ja, er zit nog altijd een risico vast aan het flashen van biossen ed... Of het moeilijk is hangt een beetje van je kennis niveau af ;)

[ Voor 16% gewijzigd door wasted247 op 29-08-2009 16:26 ]

• Evertt_IA
Je hebt gelijk, dat epower ding werkt niet, maar nu ik het framework heb geïnstalleerd werkt het scherm dimmen met mijn toetsenbord ineens wel. :D

Of dat komt omdat ik mijn bios heb geupdate..

[ Voor 14% gewijzigd door Evertt_IA op 29-08-2009 18:52 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

wasted247 schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:21:
Zo te zien heb je de ' Acer ePower Management Applicatie' nodig, echter in dit geval, helaas zoals kfaessen aangeeft, is ie niet gemaakt voor Win XP x64...

Je zou even kunnen googlen naar een Win XP x64 compatible variant... Misschien dat die van Vista x64 werkt echter zou ik er niet op rekenen. Anders zou je contact op kunnen nemen met Acer...

Edit: Ja, er zit nog altijd een risico vast aan het flashen van biossen ed... Of het moeilijk is hangt een beetje van je kennis niveau af ;)
Je hoeft niet altijd iets te installeren wat "er voor gemaakt" is hoor ;) XP64 draait net zo lekker met 32bit apps.
Je kan op XP32 toch ook gewoon apps voor Win98 draaien ;)

Anyway, tis blijkbaar opgelost met .NET framework installeren ;) Vziw geven alle .NET FW apps bij het starten/installeren een foutmelding dat je .NET FW moet installeren ;) Heeft de TS vast niet gezien oid.
Er zijn iig wel meer drivers/software (b.v. ATI Catalyst) die .NET FW nodig hebben alvorens ze werken ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Evertt_IA
Trouwens, mijn laptop kon sinds ik XP had geïnstalleerd ook niet meer hibernaten, je zou toch denken dat dat ook opgelost zou worden door .NET framework te installeren?
Blijkbaar niet, is daar toevallig nog een andere oplossing voor?

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
McKaamos schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:59:
Je hoeft niet altijd iets te installeren wat "er voor gemaakt" is hoor ;) XP64 draait net zo lekker met 32bit apps.
Je kan op XP32 toch ook gewoon apps voor Win98 draaien ;)
Helaas hebben laptops vaakbijna altijd door de fabrikant geknutselde apps die speciale hardware gebruiken (hotkeys, batterij mangement, etc) en die worden alleen gebouwd voor de OSsen waarmee de laptop wordt uitgeleverd. Je zal je ook sufzoeken naar Linux of Win98 drivers voor die speciale keys.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Evertt_IA schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:22:
Trouwens, mijn laptop kon sinds ik XP had geïnstalleerd ook niet meer hibernaten, je zou toch denken dat dat ook opgelost zou worden door .NET framework te installeren?
Blijkbaar niet, is daar toevallig nog een andere oplossing voor?
4GB RAM right? en 64bits OS? Dan kan je hibernation vergeten. Heeft te maken met memory remappings die verknoeid raken bij hibernation. In feite schrijf je met hibernate je huidige systeem status naar een file en schakelt je systeem uit.
Daar na moet dat weer worden geladen voordat het OS volledig ge-boot is, en de BIOS kan andere mappings hebben gemaakt waardoor het terugschrijven naar RAM in de soep kan lopen. Je PC start namelijk nog altijd in 32bit mode.
Daarom is hibernate uitgeschakeld als je 4GB of meer RAM hebt op een 64bit systeem.
Das iig zo met XP64. Of dat in Vista is opgelost weet ik niet zeker. De methode waarop het hibernate systeem van XP werkt kan er iig niet mee overweg.
Dreamvoid schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:40:
[...]

Helaas hebben laptops vaakbijna altijd door de fabrikant geknutselde apps die speciale hardware gebruiken (hotkeys, batterij mangement, etc) en die worden alleen gebouwd voor de OSsen waarmee de laptop wordt uitgeleverd. Je zal je ook sufzoeken naar Linux of Win98 drivers voor die speciale keys.
Oh absoluut.
Echter, nu zit je naar oudere OSsen te kijken. De TS heeft wel een XP32 tool en een nieuwer OS.
Gezien het OS 9 van de 10 ker backwards compatible is zal een tool voor een ouder OS vaak wel draaien op een iets nieuwer OS.
Andersom, dat de tool backwards compatible moet zijn, is vaak niet het geval.

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 30-08-2009 05:49 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:23
Tsja, check gewoon je apparaatbeheer en kijk welke devices nog ontbreken... Waarschijnlijk mis je nog latijd ACPI ofzo...

Verder is het prutsen zonder officiële ondersteuning natuurlijk. Zoals de rest al aangeeft, waarom niet gewoon Windows 7 x64? Het is mij een raadsel waarom XP "lichter" is. Je mist heel veel features waar je meer uit kan halen. Het hoge ram verbruik is bv aan SuperPrefetch te wijten dat er juist voor zorgt dat je notebook dingen sneller start.

* GENETX draait een gestripte Windows 7 x86 op zijn netbook en dat draait razendsnel met al die ongein uitgeschakeld is ie zelfs lichter als Windows XP.

• Evertt_IA
@GENETIX:
Maar ik heb dan weer een gestripte versie van XP x64, dus dat is al weer een stukje sneller dan een normale XP x64. :P
En ik heb trouwens alle apparaten geïnstalleerd met de x64 drivers.

Maaruh, ik heb enkel een onboard video kaart hè, en maar 1,4GHZ processor enzo. Windows 7 heeft toch een zeer grafische interface? Is die daar niet iets te zwaar voor?

Als jij het daar niet mee eens bent dan ben ik wel geïnteresseerd om een gestripte versie van windows 7 x64 te installeren. Tenminste, als de software die ik nu gebruik daar ook allemaal op werkt. En werken vista drivers ook op windows 7? Anders weet ik niet zeker of er wel drivers zijn voor windows 7 voor mijn laptop..

• GENETX
En mijn 1,33GHz Atom Z520 dan met 2GB ram? Aero kun je gewoon uitschakelen als je wilt, maar zwaar is het ook niet hoor. Het heeft gewoon DX9 shaders nodig en sinds dat vrij uniek was met Vista denkt iedereen dat het opeens extreem zwaar is.

Mijn Asus Eee PC T91 heeft dus een Intel GMA 500 igp en zelfs die draait nog Aero op zijn gemakje. Dat kreng scoort maar liefst 80 3Dmark06 punten en dus by far de traagste kaart die Aero überhaupt ondersteund ivm DX9 eis.

Evengoed draait Windows 7 probleemloos als mijn normale laptop met Core 2 Duo op 2x 800MHz draait. Als ik dan wat internet en dergelijk doe dan merk ik echt helemaal niets. Enkel photoshop is wat trager, maargoed, dat is ook wel logisch in de energiebesparende stand. Op die laptop is Windows 7 x64 in volle glorie zonder tweaking aan het werk.

Windows Vista drivers werken idd probleemloos op Windows 7 omdat MS dat geëist heeft om zo de problemen met XP -> Vista deze keer te voorkomen. Vista was overigens ook niet zo erg, maar voelde gewoon erg traag aan en daardoor denk je dat het systeem traag is. Bij Windows 7 is dat in ieder geval verholpen.

Maar in XP mis je veel dingen zoals goede codecs om middels DXVA HD content makkelijk af te spelen, goede compability met 64-bit OS (XP x64 is meer een speeltuin geweest ipv een echt OS), Indexed search, betere energiebesparende opties, Superprefecth als je het wel aan mocht willen houden en dat zou ik je aanraden. Ja, je gebruikt meer RAM, maar bij mij start bv Photoshop ook echt gewoon 5x zo snel op daardoor. En wel zo belangrijker: Patches voor je OS.

Een op het eerste gezicht zwaarder lijkend OS hoeft echt niet minder te zijn. Je kunt als tweaker nog zo letten op al je geheugen. Maar who cares als je systeem 500MB ipv 400MB gebruikt als je toch 4GB hebt? Belangrijker is het een kans te geven en gewoon te gebruiken. Ik zou voor geen goud terug willen naar XP omdat ik gewoon zoveel handige functies mis, dingen die mij sneller laten werken. In deze ben ik dan persoonlijk ook de bottleneck door de manier waarop het OS werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 30-08-2009 13:05 ]

• Evertt_IA
Hmm, ik wordt nieuwsgierig...
Maar windows 7 heeft toch nog alleen een RC?
Merk je niks van bugs ofzo?

Kan je me vertellen waar ik een gestripte versie van Windows 7 x64 kan halen?
En welke versie zou je dan aanraden? Ik neem niet aan dat Ultimate goed is voor mijn laptop. :P

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat maakt het uit? Ultimate heeft wat extra's, meer niet. En gestript hoeft ook niet, dat gaat je amper snelheidswinst opleveren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Alle drivers zijn toch gewoon beschikbaar voor WinXP 64bit :?

http://www.acer.nl/acer/s...1.att21k=1&CRC=1424172634

Heb je de Intel chipset drivers wel geinstalleerd ? Verder heb je Acer E pwowermanagement helemaal niet nodig voor een goeie werking van je laptop, het is niets meer dan verkapte instellingsmogelijkheden in een grafischel schil die gewoon gebruik maken van de Windows instellingen, meer gemaakt voor mensen die zich niet willen verdiepen in een OS maar de belangrijkste functie's voor handen hebben :)

• Evertt_IA
Tsurany schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 14:05:
Wat maakt het uit? Ultimate heeft wat extra's, meer niet. En gestript hoeft ook niet, dat gaat je amper snelheidswinst opleveren.
Als het geen snelheidwinst oplevert dan levert het op z'n minst schijfruimte op.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oeh die paar honderd MB, woppie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Evertt_IA
@Parabellum: ja ik heb die drivers ook, maar het probleem dat ik had was ook al gewoon opgelost.
@Tsurany: volgens mij zou het zomaar (bijna) een gig kunnen schelen, kun je toch weer mooi voor een filmpje gebruiken. :P

• GENETX
Windows 7 is er al in RTM hoor, maargoed dat is minder legaal ;). Maar die draait hoe dan ook prima. Ik heb gewoon Ultimate gestript, maar dat heeft weer andere redenen :+

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:47
Dit begint stevig offtopic te gaan.
Waarschijnlijk kan je beter je vraag opnieuw stellen in het [Windows 7] Ervaringen en discussies - Deel 14-topic, waar er gerichter antwoord gegeven kan worden op je vraag. :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1