(Vista)Laptop booten duurt 10 minuten na demontage

Pagina: 1
Acties:

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Strikie

Athletics

Topicstarter
Ik heb hier een laptop die een last had van warmte probleem, een Medion 96630. Temps van rond 80 graden.
Deze laptop is helemaal uit elkaar geweest stofvrij gemaakt en de koelpasta vernieuwt. Temps zijn 40 graden gezakt :) Dit is zeker niet mijn eerste laptop die ik zelf heb gedemonteerd.

Het probleem is dat de het booten van Vista zeker 10 minuten duurt, ook het afsluiten. Eerst dacht ik een probleem met de sata controller, driver herinstallatie mag niet baten.
Andere schijf gepakt en XP geinstalleerd exact hetzelfde probleem, alleen de 10 minuten zijn er nu misschien 6.
verder in apparaatbeheer de geluidskaart wireless lan en netwerkkaart uitgeschakeld om te kijken of hier het probleem zit, mag ook niet baten.
Het vreemde is dat tijdens de installatie van Vista nadat de bestanden naar de schijf zijn gekopieerd de eerste boot (tijdens de installatie) ook al zo verrekt lang duurt.

Voor de demontage werkte alles prima, ik kan de laptop wel weer openmaken maar ik ben nu even de kluts kwijt. Waar moet ik nu exact gaan zoeken?

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Bios reset al geprobeerd? Eventueel eens updaten.

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
0X55AA schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:45:
Bios reset al geprobeerd? Eventueel eens updaten.
Laptop weer gedemonteerd en gelijk de bios reset gedaan, probleem blijft :(

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het lijkt alsof-ie ergens naar zoekt, usb- of netwerkschijf oid.
Er zijn geen dingen aangesloten op die laptop?

En in het bios staat alles goed?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:52

F.West98

Alweer 17 jaar hier

maar als ie het niet kan vinden zou die waarschijnlijk ook niet opstarten. Hij start wel op. Het kan zijn dat je iets verkeerd in elkaar hebt gezet??

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
anandus schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:45:
Het lijkt alsof-ie ergens naar zoekt, usb- of netwerkschijf oid.
Er zijn geen dingen aangesloten op die laptop?

En in het bios staat alles goed?
Ja daar lijkt het op wat me wel opvalt is dat er tijdens het laadscherm weinig schijf activititeit is.
Bios is weinig in te stellen, de dingen die ik kon doen heb ik al geprobeerd.
F.West98 schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:51:
maar als ie het niet kan vinden zou die waarschijnlijk ook niet opstarten. Hij start wel op. Het kan zijn dat je iets verkeerd in elkaar hebt gezet??
Dat zou kunnen maar daar ga ik steeds meer aan twijfelen...

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:46

E-Vix

Nu met sneeuw!

Heb je al in de logs gekeken of er wellicht ergens errors staan? Ook zou je daar moeten kunnen zien welk onderdeel van Windows zo lang er over doet met het laden.
Wat doet je systeem in veilige modus? Doet hij dan ook zo lang over het booten? In veilige modus worden er in principe geen stuurprogramma's geladen, dus als het daar aan zou liggen dan moet hij er zo doorheen vliegen. Ook kan je bij het opstarten in veilige modus op het scherm zelf zien als hij ergens lang op blijft hangen met het booten.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05-2025
Gooi er eens een (k)ubuntu versie op, gewoon een simpele install op 1 schijf/partitie, start die netjes door dan heb je een windows probleem. Kijk daarna ook ff naar de Hardware in (k)ubuntu of alle HW het doet zoals het hoort.
Ik denk dat windows door het uit elkaar halen van de laptop niet alle HW meer goed herkent, een heristallatie kan veel oplossen.

Oh ja doe dit wel nadat je Hijack files hebt gecheckt, evt. foutmeldingen van windows heb opgezocht, kom je er dan nog niet uit is dit een goede test of het aan je OS ligt of je HW.

Veel geluk!

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Verwijderd

Staan er bij apparaatbeheer uitroeptekens?

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
Net even de logs bekeken en het probleem is nu bekend, nu alleen de oplossing nog :) Er staat:

De EC (embedded controller) heeft niet binnen de opgegeven time-outperiode gereageerd. Dit kan duiden op een fout in de EC-hardware of firmware, of dat het bios op een onjuiste manier toegang de EC probeert te krijgen.
U dient de fabrikant van uw computer om een bijgewerkt BIOS te vragen.

Nu heb ik van de medion site de nieuwe bios gedownload maar deze wil niet installeren om hij geen ac power en/of accu ziet :(
Deze download bevat niet de losse bios file, op het web kan ik deze ook niet vinden . Is er iemand die deze toevallig in zijn bezit heeft of weet wel waar ik deze kan downloaden?

[ Voor 14% gewijzigd door Strikie op 30-08-2009 13:19 ]

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
Zo juist toch een bios update gedaan (waar ik van had verwacht dat deze zou helpen) maar helaas probleem is niet opgelost :(

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:27

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Heb je na het updaten ook de bios gereset naar load optimized files?

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Load optimized files?!?
Ik neem aan dat je bedoelt"Load optimized Defaults" of iets in die strekking?
Wil inderdaad nog wel eens helpen.
Tip aan de TS: Controleer zodra Windows is opgestart eens of de harddisk in UDMA5 of UDMA6 mode draait.
Klinkt alsof je schijf in PIO modus terecht is gekomen.
Indien dit het geval is, verwijder je in apparaatbeheer de desbetreffende S-ATA of IDE controller, en laat de machine opnieuw opstarten, meestal is het probleem dan al verholpen...

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-02 01:07
Kun je de embedded controller niet verwijderen uit de devicemanager?

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
Appel2345 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:26:
Heb je na het updaten ook de bios gereset naar load optimized files?
Yup.
Brede P schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:29:
Load optimized files?!?
Ik neem aan dat je bedoelt"Load optimized Defaults" of iets in die strekking?
Wil inderdaad nog wel eens helpen.
Tip aan de TS: Controleer zodra Windows is opgestart eens of de harddisk in UDMA5 of UDMA6 mode draait.
Klinkt alsof je schijf in PIO modus terecht is gekomen.
Indien dit het geval is, verwijder je in apparaatbeheer de desbetreffende S-ATA of IDE controller, en laat de machine opnieuw opstarten, meestal is het probleem dan al verholpen...
Had ik ook al gedaan :)
jbhc schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:30:
Kun je de embedded controller niet verwijderen uit de devicemanager?
Klinkt leuk ja, maar ik kan hem nergens vinden in apparaatbeheer? Is die uberhaupt wel te zien?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:31

Pixeltje

Woo-woohoo!

Je zou je schijf kunnen controleren, met HD tune oid. wellicht dat daar iets zinnigs uitkomt. Het kan zijn dat je bij de demontage met een schroevendraaier iets geraakt hebt.

Daarnaast kun je met een test op je harde schijf meteen de read/write waarden zien, waaruit wellicht blijkt dat de schijf een probleem is.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
Pixeltje schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 19:23:
Je zou je schijf kunnen controleren, met HD tune oid. wellicht dat daar iets zinnigs uitkomt. Het kan zijn dat je bij de demontage met een schroevendraaier iets geraakt hebt.

Daarnaast kun je met een test op je harde schijf meteen de read/write waarden zien, waaruit wellicht blijkt dat de schijf een probleem is.
Ik heb ook al een andere schijf met XP geprobeerd zelfde probleem.
Ook in de veilige modus duurt het opstarten en afsluiten 10 minuten.

Weet iemand of die embedded controller ook handmatig te verwijderen is?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Het idee van Embedded is dat het meestal vrij vast zit in de apparatuur van het apparaat. Misschien dat je met de driver-cd van je laptop dat stukje software opnieuw kunt installeren. Meestal zit er wel een 'motherboard driver' bij, waar de driver voor die embedded controller bij-in zit.

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
Pixeltje schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 10:28:
Het idee van Embedded is dat het meestal vrij vast zit in de apparatuur van het apparaat. Misschien dat je met de driver-cd van je laptop dat stukje software opnieuw kunt installeren. Meestal zit er wel een 'motherboard driver' bij, waar de driver voor die embedded controller bij-in zit.
Helaas dit had ik ook al geprobeerd, als ik in mijn log files kijk zie ik direct na de installatie al tientallen fouten staan. Steeds dezelfde : Om de 5 seconden ...

De EC (embedded controller) heeft niet binnen de opgegeven time-outperiode gereageerd. Dit kan duiden op een fout in de EC-hardware of firmware, of dat het bios op een onjuiste manier toegang de EC probeert te krijgen.
U dient de fabrikant van uw computer om een bijgewerkt BIOS te vragen

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Strikie schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 12:01:
[...]

Helaas dit had ik ook al geprobeerd, als ik in mijn log files kijk zie ik direct na de installatie al tientallen fouten staan. Steeds dezelfde : Om de 5 seconden ...

U dient de fabrikant van uw computer om een bijgewerkt BIOS te vragen
Misschien heb je de desbetreffende Embedded Controller om zeep geholpen toen je de laptop demonteerde ?
Als je niets aan de hardware hebt veranderd buiten uitgekuist, moet je iets kapot hebben gedaan...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Het begint op mij toch een beetje over te komen alsof je bij de demontage iets beschadigd hebt. Ik weet niet hoe het met de support zit, maar je zou contact op kunnen nemen met medion, of op internet zoeken naar mensen met dezelfde laptop/chipset en dit probleem? Ik denk dat uitsluiten nu makkelijker is dan een oplossing zoeken, als je begrijpt wat ik bedoel.

Edit:

Ik zie in je systeemspecs dat je windows 7 op die laptop had staan, dat was voor de demontage? Daar was toen ook niks mis mee neem ik aan? Misschien kun je dat nogmaals proberen..
Nevermind, zit op mn telefoon te browsen, en had op de verkeerde specs geklikt. Niet die van jou, maar die van de tweaker hierboven mij.

[ Voor 32% gewijzigd door Pixeltje op 01-09-2009 13:50 ]

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
Tsja het gaat er steeds meer op lijken dat het een hardware matig probleem is, maar je hoopt natuurlijk nog steeds op de gouden tip :)

[ Voor 4% gewijzigd door Strikie op 01-09-2009 17:35 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb even op het web gezocht, maar kan ook niks vinden over die embedded controller in combinatie met 'Medion 96630'. Heb je al wel contact gehad met de supportlijn?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
start de laptop ook niet door als je tijdens het starten van WinXP / Vista een keer op een toets drukt?

k heb eens een normale pc gehad die deed er ook rustig 10 min over... drukte je een keer op een toets.. ging die zo door 8)7

404 Signature not found

• Strikie

Strikie

Athletics

Topicstarter
Pixeltje schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:12:
Ik heb even op het web gezocht, maar kan ook niks vinden over die embedded controller in combinatie met 'Medion 96630'. Heb je al wel contact gehad met de supportlijn?
Klopt ik kon er ook niets over vinden alleen mbt Thinkpads.
Ik ga je danken voor je hulp ik geef het op :)
Ik neem aan dat de ec controller kapot is.Dit word een onderdelenbak.
SMSfreakie schreef op donderdag 03 september 2009 @ 15:53:
start de laptop ook niet door als je tijdens het starten van WinXP / Vista een keer op een toets drukt?

k heb eens een normale pc gehad die deed er ook rustig 10 min over... drukte je een keer op een toets.. ging die zo door 8)7
Nee helaas werkt ook niet.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik neem aan dat "something is broken" in dat systeempje, maar je kan idd. altijd de onderdelen nog gebruiken.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1