[Cname] afbeeldingen hosten

Pagina: 1
Acties:

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
De topictitel is niet echt duidelijk, maar ik zal het proberen te verduidelijken.

* Ik heb een eigen domein.
* dit laat ik dmv een CNAME verwijzen naar een ander adres. (dat bedrijf heeft de koppeling in orde gemaakt, zodat mensen die mijn website bezoeken doorgelink worden naar een service op een andere server)

Dit werkt tot nu toe goed. Maar......

Ik heb plaatjes gehost op mijn eigen server, upload via ftp en in een mapje geplaatst dus de verwijzing is
http://www.xxxxxdomein.nl//afbeeldingen/gif800/luna.gif
Ik krijg de afbeeldingen niet meer te zien, dat klopt omdat mijn domein dus verwijst naar hun domein.
Hoe kan ik dit oplossen? P.s. Het gaat niet enkel om afbeeldingen, ook enkele php scripjes.

Echt veel ervaring heb ik hier niet mee, dus hulp zou welkom zijn met niet te veel vakjargon 8)

www.casarodriguillo.com

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Erm, ik snap helemaal niks van je verhaal. Je hebt een CNAME van www.domein1.com naar www.domein2.com, en als je www.domein1.nl/afbeeldingen/gif800/luna.gif opvraagt dan werkt het niet? Zo ja, werkt het vanaf domein2 wel?

Kortom, graag wat duidelijker want ik snap echt niet wat je nou wilt.

Overgens lijkt met netwerken niet echt het juiste forum voor DNS-gerelateerde vragen

[ Voor 14% gewijzigd door silentsnake op 29-08-2009 13:55 ]

• Pinin

Pinin

Topicstarter
*misschien moet het topic idd verhuizen, maar omdat het m.i. netwerk gerelateerd is heb ik hem hier geplaatst*

domein1 verwijst idd naar domein2, daar draait een service van een ander bedrijf. het is dus niet zomaar een web-verwijzing.

Maar omdat de afbeeldingen op domein1 staan zijn ze niet vanaf domein2 te bereiken omdat domein1 dus naar domein2 verwijst. En het is niet mogelijk de afbeeldingen op domein2 te hosten.

www.casarodriguillo.com

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 14:55

r0b

subdomain (A-record) onder domain1 aan (laten) maken die expliciet naar de juiste server - op IP - wijst?
I.e. images.domain1.com. Ieder controlepaneel danwel iedere hoster kan dat wel regelen

[ Voor 3% gewijzigd door r0b op 29-08-2009 14:04 ]

Verwijderd

Aangezien de cname een verwijzing is naar een andere server moet je op die server
wel zorgen dat de webserver weet dat hij voor het originele domein moet serveren.

Dus als test.domein een cname is voor blah.anderdomein dan moet je op de server
waar blah.anderdomein draait zorgen dat de webserver ook voor test.domein serveert.

Als je alleen de cname verwijst naar de andere server zal deze een verzoek krijgen
voor test.domein/plaatje.gif en geen idee hebben wat hij daar mee moet. Aangezien
een cname zonder reagerende server wel een ip adres meekrijgt van de cname krijg
je de index pagina welke als default draait op die server wel te zien.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
r0b schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:03:
subdomain (A-record) onder domain1 aan (laten) maken die expliciet naar de juiste server - op IP - wijst?
I.e. images.domain1.com. Ieder controlepaneel danwel iedere hoster kan dat wel regelen
Ik denk wel dat dit is dat nodig is, maar ik weet niet wat ik nu moet doen.
Ik heb zelf zo'n controlpanel. Maar hoe kom ik achter het juiste IP-adres, en veranderd dat niet soms?
is dat het ip-adres van het domein? en is dat hetzelfde als waar de afbeeldingen staan?

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l34/tomleeuw/th_dns.jpg
Wat vul ik op de lege plekken in?

THX

[ Voor 6% gewijzigd door Pinin op 29-08-2009 14:35 ]

www.casarodriguillo.com

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Kan iemand hier iets verder helpen?

Moet ik een subdomein images.domein1.nl verwijzen naar domein1.nl of naar domein1.nl/images?

en wat is dan de juiste url om images op te halen?

vergeef me mijn noobigheid.

www.casarodriguillo.com

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-03 16:44
r0b schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:03:
subdomain is niet hetzelfde als een A-record!

mijndomein.nl = domain
subdomein.mijndomein.nl = subdomain "subdomein" op domain "mijndomein.nl"
server.subdomein.mijndomein.nl = A-record (server) binnen het subdomain "subdomein.mijndomein.nl"

De FQDN van die server is dan effectief server.subdomein.mijndomein.nl

[ Voor 3% gewijzigd door jvanhambelgium op 30-08-2009 13:06 ]

Verwijderd

1. hostname (a record) aanmaken onder het domein wat je wil gebruiken.
2. Ip adres van die hostname ip adres van de server waar de plaatjes op staan maken.
3. Op de server waar de plaatjes staan zorgen dat de webserver reageert op de
hostname onder het domein wat je wil gebruiken.

Als de server waar de plaatjes op staan niet weet wat hij met een http verzoek voor
hostname.domein.tld aanmoet zal je nooit iets te zien krijgen. Alleen als die server
alle http requests vanuit 1 directory serveert (webserver zonder virtuele hosts) zal
dat wel lukken danwel bij meerdere virtuele hosts zal hij de content van de eerste
weergeven. Je zegt dat de content op jouw eigen server staat, dan heb je daar dus
contole over en is het aanmaken van een virtuele host mogelijk.

Andere optie is een mod_rewrite regel op de eerste server welke alle requests voor
hostname.domein.tld/plaatje.gif doorstuurt naar andere.server.tld/plaatje.gif maar ik
denk dat je daar nog niet aan toe bent ;)
het wel lukken.

• r0b

r0b

jvanhambelgium schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 13:05:
[...]

subdomain is niet hetzelfde als een A-record!
Ik zeg dan ook "subdomein (A record)" waarmee ik bedoel "een subdomein van het type A-record ipv CNAME".
Wat je verder roept klopt ook geen hout van; "subdomein.mijndomein.nl" kan prima een A-record zijn. Net als "mijndomein.nl". En "pietje.puk.gaat.ijsjes.halen.mijndomein.nl".
Allen zijn ze ook nog eens FQDN.

@TS:
Maak een A-record aan genaamd "img.domein1.nl"* en verwijs deze naar het IP-adres van de server waar de plaatjes op staan.

1) Voeg vervolgens via je controlpanel een "addon domain" toe genaamd "img1.domein.nl"* en - als je controlpanel dit toe laat - zet de home directory van dit domein op de directory waar de plaatjes in staan.

* Vervang dit door je eigen gewenste domein natuurlijk ;)

2) OF plaats dt in de apache config (als je daar toegang tot hebt):

<VirtualHost *:80>

# Admin email, Server Name (domain name) and any aliases
  ServerAdmin webmaster@img.domein1.nl
  # Doe iets met img.domein1.nl
  ServerName  img.domein1.nl
  # We willen www.img.domein1.nl ook werkend hebben
  ServerAlias www.img.domein1.nl

# Index file and Document Root (where the public files are located)
  DirectoryIndex index.html index.php
  DocumentRoot /de/locatie/naar/de/map/met/plaatjes

</VirtualHost>

Met bovenstaande in je apache config file kan hij requests voor img.domein1.nl verwerken; enige voorwaarde is natuurlijk dat img.domein1.nl al wel naar de juiste server verwijst.
Mocht je het volledige pad naar de map met plaatjes niet weten; dit kan je hoster wel aangeven. :)

edit:
Eigenlijk is dit precies wat Moks zei, maargoed :+

[ Voor 5% gewijzigd door r0b op 31-08-2009 12:31 ]

• Pinin

Pinin

Topicstarter
edit: dubbelpost

[ Voor 94% gewijzigd door Pinin op 31-08-2009 18:57 ]

www.casarodriguillo.com

• Pinin

Pinin

Topicstarter
r0b schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 12:15:

@TS:
Maak een A-record aan genaamd "img.domein1.nl"* en verwijs deze naar het IP-adres van de server waar de plaatjes op staan.

1) Voeg vervolgens via je controlpanel een "addon domain" toe genaamd "img1.domein.nl"* en - als je controlpanel dit toe laat - zet de home directory van dit domein op de directory waar de plaatjes in staan.
Damn, i feel dumb 8)7

Ik heb op de root van mijn domein een map aangemaakt > images.

1. nu kan ik een A uitvoeren images.domein.nl verwijzen naar ip-adres server
1a - is het ipadres van www.domein.nl hetzelfde als www.domein/images.nl? en als ik een CNAME al gebruik zie ik dan wel het goede IP-adres met NSlookup?

2. volgens mij kan ik geen addon domain toevoegen? ik kan kiezen uit A, Cname, Webforward of webalias

www.casarodriguillo.com

• r0b

r0b

Pinin schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 18:56:
[...]
1. nu kan ik een A uitvoeren images.domein.nl verwijzen naar ip-adres server
Eh .. als ik dat goed lees: ja. :)
1a - is het ipadres van www.domein.nl hetzelfde als www.domein/images.nl?
www.domein.nl/images.nl? Of bedoel je www.domein1.nl/images? Een folder heeft geen IP-adres he :)
Je moet dus het IP-adres van (www.)domein1.nl weten. That's all.
Helaas staat er op domein1.nl een CNAME naar domein2.nl, bij het opzoeken via nslookup krijg je dus het IP-adres van de server van domein2.nl mee.
Tenzij deze toevallig op dezelfde server staan, zal je hier misschien ook even je hoster naar moeten vragen. Dat lijkt mij het handigste / snelste. :)
en als ik een CNAME al gebruik zie ik dan wel het goede IP-adres met NSlookup?
Nee dus; een nslookup op domein1.nl zal het IP-adres van domein2.nl teruggeven, omdat domein1.nl 1-op-1 gemapped wordt met domein2.nl.

[/quote]2. volgens mij kan ik geen addon domain toevoegen? ik kan kiezen uit A, Cname, Webforward of webalias
[/quote]
Wat een rukpakket.
Zitten die 4 opties op dezelfde plek? Of noemen ze Cname een "webalias" en "A" een "Webforward?

Recap, wat de gewenste situatie (kan) zijn:

1. CNAME op domein1.nl naar domein2.nl
2. A-record met het IP-adres server voor domein1.nl aanmaken
3. Server voor domein1.nl naar deze hostname laten luisteren
4. Voila; jerecord.domein1.nl wijst nu naar alles in de map "images" in de web root (wat vroeger www.domein1.nl/images/bla.gif was, is nu bereikbaar onder http://jerecord.domein1.nl/bla.gif)

Het lijkt erop dat je stap #2 en #3 niet zelf uit kan voeren in je controlpanel; dan dien je toch contact op te nemen met de hoster :)

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Het is gelukt, thx voor support.

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1