Hangt er heel erg vanaf hoe je je auto rijdt. Een standaardauto die standaard rijdt zal niet veel merken van 2 verschillende banden links en rechts. Ga je wat meer de grenzen opzoeken, dan zou ik zeker zorgen voor dezelfde banden links en rechts.
Overigens, goedkoopjes achter leggen en voor het goede spul monteren zou ik niet doen. Ik zou liever 4 goede banden rondom hebben, of de beste banden achter leggen. Ik heb een tijdje gereden met Dunlop SP10 2e achter, en voor nieuwe michelin Energy E3A. Elke keer was het de achterkant die uitbrak. Na de winter heb ik dus ook besloten om de Dunlops niet terug te monteren op velgen en een paar Toyo Proxes CF1 achter te leggen. Heb de afgelopen 400km bergweggetjes met haarspeldbochten iig geen last gehad van strak sturen en een achterkant die niet mee kon komen

.
Zit nu alleen nog met 4 Toyo Snowproxes die nog 1 winter meegaan, en vervolgens moeten de voorbanden vervangen worden. Denk dat ik er een zomer op ga doorrijden zodat ze allemaal onbruikbaar zijn voor de volgende winter, om dan vervolgens wel de juiste maat de nemen. 185/60/14 rijdt op zich wel lekker, maar er hoort 175/65/14 onder deze auto.
Harrie schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:34:
[...]
Oh ja? Ik dacht dat meestal voor nieuwe banden gelegd worden, en dan de oude voorbanden naar achter?
Zijn die 2 voorbanden al zover op dat je niet eentje ervan achter kan leggen, zodat je weer 4x P 7hebt? Hoewel ze dan waarschijnlijk niet evenveel profiel hebben, maar dat is nu ook niet.
Voor slijt harder, wat veel garages doen is halverwege voor en achter omwisselen zodat ze aan het eind van de rit allemaal gelijktijdig vervangen kunnen worden. Zelf leg ik tegenwoordig achter 2 nieuwe en gaan de achtersten naar voren. De Peugeot 206 is een auto die makkelijk uitbreekt, dan wil je achter graag de beste banden hebben liggen.
Veel mensen denken dat de achterkant wel meekomt met de voorkant, en dat de voorkant bepaalt waar de auto heengaat. Probleem met achter geen grip hebben is dat je auto gewoon om de voorkant heenwil als het misgaat, en je voorwielen niks meer te zeggen hebben. Een voorkant die grip verliest is een stuk makkelijker te corrigeren dan een achterkant die grip verliest, en mocht het in een van beide gevallen toch misgaan, dan word ik liever frontaal geramd dan in de deur als mijn auto overdwars staat.
[
Voor 35% gewijzigd door
_JGC_ op 29-08-2009 13:43
]