Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

1 michelin, 3x pirelli, wat moet ik vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op de vooras 2 versleten pirelli p7 banden zitten.

op de achteras is door de vorige berijder ooit een michelin primacy HP opgezet(na een lekke band), samen met 1 pirelli p7. De banden op de achteras hebben voldoende profiel.

ik laat volgende week de voorbanden vervangen door 2 nieuwe pirelli's, is het te adviseren om de michelin ook te vervangen ivm slechtere grip of comfort bij 2 type banden op 1 as?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Band links en rechts moet van hetzelfde type zijn. Hoe is je auto door de APK gekomen?

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:58
Trommelrem schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:08:
Band links en rechts moet van hetzelfde type zijn. Hoe is je auto door de APK gekomen?
Is dat nieuwe apk regelgeving want daar is mijn niets van bekend? Misschien dat je kan aangeven waar dat dan in de regelgeving staat?
Artikel 5.2.27 banden
1. De wielen van personenauto’s moeten zijn voorzien van luchtbanden.
2. De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.
3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.
5. De banden mogen niet zijn nageprofileerd. Van naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is.
6. De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van de band in voorwaartse rijrichting van de personenauto.
7. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.
8. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood - of reservewiel wordt gebruikt.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Alleen dezelfde maat dus op één as.

• Trommelrem
kwiebus schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:25:
[...]

Is dat nieuwe apk regelgeving want daar is mijn niets van bekend? Misschien dat je kan aangeven waar dat dan in de regelgeving staat?

[...]
De Kwikfit beweerde dat. Ik vond het al vreemd dat mijn beunhaas het wel goedkeurde.

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Kwikfit :z

Blij Met Wilco

• WillemJan
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
kwiebus schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:25:
[...]

quote:
Trommelrem schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:08:

quote:
Artikel 5.2.27 banden
1. De wielen van personenauto’s moeten zijn voorzien van luchtbanden.
2. De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.
3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.
5. De banden mogen niet zijn nageprofileerd. Van naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is.
6. De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van de band in voorwaartse rijrichting van de personenauto.
7. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.
8. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood - of reservewiel wordt gebruikt.

[...]
Tijdens apk mag er geen noodwiel gemonteerd zijn.
De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben punt

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

^^ :')

Kwikfit = prutserstoko.

Overigens moet je niet te raar mixen met je banden...Een slick en een regenband op een as is natuurlijk vragen om problemen ;)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Roenie
  • Niet online
Trommelrem schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:52:De Kwikfit beweerde dat. Ik vond het al vreemd dat mijn beunhaas het wel goedkeurde.
Als je bij de Kwikfit voor een APK/'beurt' komt kun je er zeker van zijn dat je banden, uitlaat, accu, remblokken, of schokbrekers vervangen moet worden. Alles om je maar een 'bandje' te verkopen.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:03

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Bij kwikfit zeiden ze na de remmencheck "dat mijn trommels achter ook nog hartstikke goed waren..."
"Doe het dan nog maar een keer", zei ik, "Er zitten namelijk geen trommels achter"... (Van mijn type/bouwjaar zijn ze met remschijven achter zeldzaam, dus dat kon meneer niet uit zijn hoofd doen).

Voor zover Kwikfit...

OT: twee merken banden kan, niet aan te raden (ivm soorten band), maar verplicht is alleen hetzelfde type/maat.

Kun je niet eventueel twee simpele pirelli`s (P3/000 oid) achter erop leggen en die ene P7 als reserveband om laten leggen. Ben je nu iets meer kwijt, maar zit je voorlopig wel goed (ook met pech).

[ Voor 9% gewijzigd door Michael Knight op 29-08-2009 13:24 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 11:57:

ik laat volgende week de voorbanden vervangen door 2 nieuwe pirelli's
Je weet dat je achter de beste banden moet hebben?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

AtleX schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:28:
[...]

Je weet dat je achter de beste banden moet hebben?
Oh ja? Ik dacht dat meestal voor nieuwe banden gelegd worden, en dan de oude voorbanden naar achter?
Zijn die 2 voorbanden al zover op dat je niet eentje ervan achter kan leggen, zodat je weer 4x P 7hebt? Hoewel ze dan waarschijnlijk niet evenveel profiel hebben, maar dat is nu ook niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Harrie op 29-08-2009 13:36 ]

• _JGC_
  • Laatst online: 21:17
Hangt er heel erg vanaf hoe je je auto rijdt. Een standaardauto die standaard rijdt zal niet veel merken van 2 verschillende banden links en rechts. Ga je wat meer de grenzen opzoeken, dan zou ik zeker zorgen voor dezelfde banden links en rechts.
Overigens, goedkoopjes achter leggen en voor het goede spul monteren zou ik niet doen. Ik zou liever 4 goede banden rondom hebben, of de beste banden achter leggen. Ik heb een tijdje gereden met Dunlop SP10 2e achter, en voor nieuwe michelin Energy E3A. Elke keer was het de achterkant die uitbrak. Na de winter heb ik dus ook besloten om de Dunlops niet terug te monteren op velgen en een paar Toyo Proxes CF1 achter te leggen. Heb de afgelopen 400km bergweggetjes met haarspeldbochten iig geen last gehad van strak sturen en een achterkant die niet mee kon komen :).

Zit nu alleen nog met 4 Toyo Snowproxes die nog 1 winter meegaan, en vervolgens moeten de voorbanden vervangen worden. Denk dat ik er een zomer op ga doorrijden zodat ze allemaal onbruikbaar zijn voor de volgende winter, om dan vervolgens wel de juiste maat de nemen. 185/60/14 rijdt op zich wel lekker, maar er hoort 175/65/14 onder deze auto.
Harrie schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:34:
[...]
Oh ja? Ik dacht dat meestal voor nieuwe banden gelegd worden, en dan de oude voorbanden naar achter?
Zijn die 2 voorbanden al zover op dat je niet eentje ervan achter kan leggen, zodat je weer 4x P 7hebt? Hoewel ze dan waarschijnlijk niet evenveel profiel hebben, maar dat is nu ook niet.
Voor slijt harder, wat veel garages doen is halverwege voor en achter omwisselen zodat ze aan het eind van de rit allemaal gelijktijdig vervangen kunnen worden. Zelf leg ik tegenwoordig achter 2 nieuwe en gaan de achtersten naar voren. De Peugeot 206 is een auto die makkelijk uitbreekt, dan wil je achter graag de beste banden hebben liggen.
Veel mensen denken dat de achterkant wel meekomt met de voorkant, en dat de voorkant bepaalt waar de auto heengaat. Probleem met achter geen grip hebben is dat je auto gewoon om de voorkant heenwil als het misgaat, en je voorwielen niks meer te zeggen hebben. Een voorkant die grip verliest is een stuk makkelijker te corrigeren dan een achterkant die grip verliest, en mocht het in een van beide gevallen toch misgaan, dan word ik liever frontaal geramd dan in de deur als mijn auto overdwars staat.

[ Voor 35% gewijzigd door _JGC_ op 29-08-2009 13:43 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Harrie schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:34:
[...]

99% van de mensen weten hoe ze onderstuur op moeten vangen (gas los), vrijwel niemand kan zijn auto corrigeren als 'ie gaat oversturen. Daarom altijd de beste banden achter leggen. Denk niet van "oh, maar ik rijd nooit op de limiet", door een glad wegdek door bijvoorbeeld ijzel komt je limiet snel dichterbij namelijk.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Trommelrem
Roenie schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:16:
[...]
Als je bij de Kwikfit voor een APK/'beurt' komt kun je er zeker van zijn dat je banden, uitlaat, accu, remblokken, of schokbrekers vervangen moet worden. Alles om je maar een 'bandje' te verkopen.
Ok, ik begrijp het. Geen Kwikfit meer dus. Gelukkig tot nu toe alleen een keer voor een bandje gedaan en zelfs toen moest ik zeuren.

"Dat is de prijs?"
"Ja, dat is de prijs meneer"

Kwamen er ineens allerlei kosten bij (balanceren e.d.) waar ik dus niet mee akkoord ben gegaan. Prijs is prijs, balanceren hoort bij het bandvervangen dus of je geeft aan dat het de prijs ex. balanceren is, of je geeft de juiste prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 29-08-2009 13:40 ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

AtleX schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:39:
[...]

99% van de mensen weten hoe ze onderstuur op moeten vangen (gas los), vrijwel niemand kan zijn auto corrigeren als 'ie gaat oversturen. Daarom altijd de beste banden achter leggen. Denk niet van "oh, maar ik rijd nooit op de limiet", door een glad wegdek door bijvoorbeeld ijzel komt je limiet snel dichterbij namelijk.
Hmm klinkt inderdaad logisch... En als je voorbanden versleten zijn doe je die van achter naar voren (voorbanden slijten bij de meeste mensen sneller dan achter), en plaats je achter dus de nieuwe?

• _JGC_
  • Laatst online: 21:17
Trommelrem schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:40:
[...]

Ok, ik begrijp het. Geen Kwikfit meer dus. Gelukkig tot nu toe alleen een keer voor een bandje gedaan en zelfs toen moest ik zeuren.

"Dat is de prijs?"
"Ja, dat is de prijs meneer"

Kwamen er ineens allerlei kosten bij (balanceren e.d.) waar ik dus niet mee akkoord ben gegaan. Prijs is prijs, balanceren hoort bij het bandvervangen dus of je geeft aan dat het de prijs ex. balanceren is, of je geeft de juiste prijs.
Bekend probleem bij dat soort toko's. Banden in de aanbieding, 2e band voor de halve prijs, of 4 halen 3 betalen, en vervolgens het verschil aan bijkomende kosten betalen...

Ik betaal voor monteren + balanceren iets van 5-7 euro per band, alhoewel ik tegenwoordig gewoon een paar velgen binnengooi en ze het mogen doen wanneer het ze uitkomt. Dat is het voordeel van zomer en wintersets hebben liggen. Losse velgen scheelt de garage iig een heleboel tijd en heeft als voordeel dat de kleinere garages geen brug hoeven in te plannen. Verwijderingsbijdrage zit gewoon in de prijs van een nieuwe band verrekend. De garage waar ik mijn banden haal is niet duurder dan wanneer je ze van internet bestelt en vervolgens voor een hoger bedrag bij een garage laat monteren.

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Volgens mij is het voor de apk van belang dat er op een as links en rechts hetzelfde type band zitten. Dwz. 2x radiaal of 2x diagonaal.

• kwiebus
djfisjtik schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:16:
Volgens mij is het voor de apk van belang dat er op een as links en rechts hetzelfde type band zitten. Dwz. 2x radiaal of 2x diagonaal.
Dat is toch sinds 1 mei 2009 afgeschaft?

Verwijderd

Maakt echt niks uit. :)

• djfisjtik
In dit document valt te lezen over diagonaal en radiaalbanden op één as.

In BijlageAPKkeurmeesternr44VeranderingenindeAPK.pdf vind ik niet terug dat hieromtrent wijzigingen in zijn aangebracht.

• kwiebus
djfisjtik schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:13:
In dit document valt te lezen over diagonaal en radiaalbanden op één as.

In BijlageAPKkeurmeesternr44VeranderingenindeAPK.pdf vind ik niet terug dat hieromtrent wijzigingen in zijn aangebracht.
Dat eerste document is een uitgave uit 2003. 8)7
Bron: Wegenverkeerswet 1994, Voertuigreglement en Regeling permanente eisen.
Aan deze brochure zijn geen rechten te ontlenen.
Uitgave: 2003
In het tweede document staat niet alles. 8)7
In dit blad lees je meer over de meest opvallende veranderingen. Het is onmogelijk om alle veranderingen hier te behandelen, daarom is het belangrijk dat u het handboek ‘APK-regelgeving’ of de digitale versie daarvan gebruikt.
In dit document staat het toch gewoon?
VERVALLEN
(GEEN CONTROLEPUNTEN MEER BIJ DE APK)
■ Dezelfde karkasstructuur op één as.

• djfisjtik
kwiebus schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:31:
[...]

Dat eerste document is een uitgave uit 2003. 8)7

[...]

In het tweede document staat niet alles. 8)7

[...]

In dit document staat het toch gewoon?

[...]
I stand corrected. Bravo voor jou dat jij het wel zo goed hebt kunnen vinden _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
het is een auto van 1 jaar oud. apk is dus nooit gebeurt. dezelfde karkas structuur? wat houd dat in?

ik rij vaak tegen het limiet dan is het dus aan te raden 4 dezelfde banden te hebben?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

voor voorspelbaarder weggedrag wel ja, en zorg dat minst versleten banden dus achter liggen.
Pagina: 1