Toon posts:

Snow Leopard Server op Mac Mini of Xserve?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag nog geen topic hierover. Iemand reeds gekocht en geinstalleerd?

Kan dit ook gewoon op een MiniMac? Zit er aan te denken een mini als server in te zetten.
Of toch maar beter een iets duurdere OSX server nemen (Server editite zit er dan bij)?
In de apple store zie ik geen racks staan voor dat servertje, mis ik wat?

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Op een Mac Mini kun je ook prima OS X server installeren, performance is natuurlijk wel een heel groot stuk minder dan op een XServe. Op een XServe staat standaard OS X server.

De XServe is gewoon een 19" 1u machine die dus in elk standaard 19" rack past. De diepte van de machine weet ik niet uit mijn hoofd, maar zal ook niet dieper zijn dan een normaal 19" rack.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-02 17:55
Er is nog een model tussen de mini en de server: de Mac Pro. Deze voldoet ook prima als server (en wordt ook regelmatig zo ingezet). Raid,een dubbele netwerkpoort en meer capaciteit dan een XServe en de mogelijkheid om hem neer te zetten zonder rack.

[ Voor 23% gewijzigd door hans_lenze op 29-08-2009 10:52 . Reden: Er gaat zelfs een 3,5" schijf meer in de Mac Pro. ]

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

Topicstarter
MacPro kom je nog duurder uit. Server software moet je apart bestellen en het apparaat neemt meer ruimte in beslag.

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-12-2025

DeluxZ

Livin' the good life

Als dit voor thuis gebruik is ga je toch geen XServer kopen :/ (behalve als je geld teveel hebt) Een Mac Mini zal voor thuis gebruik wel redelijk gaan denk ik. En OS X Server draait ook gewoon op een Macbook Pro dus zal het ook wel doen op een Mac Mini ;)

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor semi zakelijk/thuisgebruik. Kosten zijn aftrekbaar. :)

Gebruikers zijn er maar 4, dus voldoet een macmini denk ik wel. Maar even de kosten bekijkend (macmini 799 + 499 osx server) tgo een xserver 2900,- ... heb je voor het dubbele wel een heel erg degelijk apparaat.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Kan je dan niet gewoon Snow Leopard gebruiken? Die heeft toch ook zo'n beetje alle functionaliteit die je nodig hebt lijkt me: smtp/imap server, file sharing via samba etc etc.

ical server + address book server is leuk maar dat kan ook goedkoper via bijv. caldav koppeling met gmail. Niet heel profi misschien, maar het bespaart je wel 500 Euro..

Verwijderd

Topicstarter
Kan je dan alleen maar gmail adressen gebruiken? Dan moet je je andere adressen nog ergens anders hosten.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Uhm, ik bedoelde dat je gewoon in iCal verbinding maakt met Google calendar. Zakelijke mail e.d. gaat natuurlijk nog gewoon op dezelfde manier en kan je door Postfix/Dovecot laten afhandelen.

Verwijderd

Mac mini is goed te gebruiken als server, ik weet niet precies wat je wilt doen met je server, maar met 4 clients kan een macmini het aardig goed doen. Het nadeel van de macmini is de HDD, dit is een laptop schijfje, je zou de performance kunnen opkrikken door een firewire schijf te gebruiken.

Ik zou ook even met Apple bellen, want volgens mij kan je korting krijgen op een MacPro als je hem als server gebruikt, je hebt iLife en OS X client immers niet nodig.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 11:39:
Kan je dan alleen maar gmail adressen gebruiken? Dan moet je je andere adressen nog ergens anders hosten.
Ik lever zelf iCal hosting diensten, wat heel erg goed werkt is Kerio mailserver. Hiermee heb je naar mijn mening betere email hosting dan OS X server (betere webmail oa) en perfecte iCal ondersteuning, als je een iPhone hebt werkt het ook erg goed :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2009 12:52 ]

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:11
Dat je het weet: een Xserve maakt wel heel veel lawaai, dan kan je echt beter een Mac Mini of een Mac Pro kopen.
Tenzij je de Xserve natuurlijk in een andere ruimte zet die je niet gebruikt als leefruimte.

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Ik draai thuis een Mac mini (1,83 ghz) met Leopard Server en dat werkt best goed. Wordt enkel gebruikt door de familie als filestore maar draait ook een aantal services (Mail, DNS, AFP, SMB, iChat, etc.)
Ook staat er Plex op zodat hij soms dienst kan doen als mediacenter. De harde schrijf is zoals eerder geschreven wel een bottleneck. Data ophalen gaat meestal met +11mb/s (100mbit netwerk) maar schrijven zit rond de 6,5mb/s (geen idee of AFP hier mede schuldig aan is).

Ik weet verder niet hoeveel ervaring je hebt met linux maar voordat ik ermee begon was mijn kennis zeer beperkt. Maar voor het opzetten van je firewall regels e.d. is enige kennis wel vereist, daarvoor is de server admin tool te beperkt.

Op het werk hebben we een Windows server staan met Kerio Mailserver, mocht je een echt goed alternatief willen voor Exchange kan ik je Kerio zeker aanbevelen. Draait al een aantal jaren zonder problemen en werkt perfect met Windows en Mac clients. Ik zou nog even afwachten hoe goede de "Exchange" opties van Snow Leopard Server zijn en dan een keuze maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Maartenvs op 29-08-2009 22:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf nu een windows server staan maar wil daar vanaf. Alle clients zijn nu Mac, de NAS linux. Verder heb ik een licentie voor een goede Mac firewall.

MacMini, daar kan toch een firewire schijf aan.. dus dat moet wel de snelheid wat verhogen.

Word nog even puzzelen en nadenken. Kerio, wat zijn de voordelen tov de mailserver in snow leoapard server?

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

Om hier op in te haken, ik zit met hetzelfde.

De keuzes daarvoor zijn namelijk

Een Mac Mini met SL Server erop en dan een iSCSI NAS erbij waar ik een aantal TB's ingooi, zo heb ik toch RAID en genoeg storage daarbij geen belemmering van de 5400rpm disk in de mini.

Anderzijds kan ik ook zeggen dat ik een Mac Pro pak (quad of 8 core ben daar nog niet uit) en zet daar dan SL server op met een aantal 1TB schijven in een RAID.

Iemand daarbij tips?

Bij de Mac Pro en bij de Mini zit je allebij met een systemdisc die dan niet RAID is en geen dubbele PSU.

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Verwijderd schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 09:39:
Ik heb zelf nu een windows server staan maar wil daar vanaf. Alle clients zijn nu Mac, de NAS linux. Verder heb ik een licentie voor een goede Mac firewall.

MacMini, daar kan toch een firewire schijf aan.. dus dat moet wel de snelheid wat verhogen.

Word nog even puzzelen en nadenken. Kerio, wat zijn de voordelen tov de mailserver in snow leoapard server?
Als je enkel een mailserver gaat draaien is er niet echt een verschil tussen Kerio en OSX server (dovecot), enkel de superschrale webmail van OSX (Squirrel) vind ik beetje goedkoop aandoen. Misschien als je hele speciale dingen van plan bent dat je je er even in moet verdiepen wat wel en niet kan.

Wil je echter een "simpel" pakket voor een exchange omgeving met mail, calender, remotewipe, etc. inclusief een makkelijke GUI, dan gaat mijn voorkeur toch uit naar Kerio. Ik had gehoopt dat ze bij OSX Server 10.6 toch een beetje meer moeite hadden gestoken in het hele Exchange gebeuren en dat iedereen met een beetje kennis er mee uit de voeten kon.

Verder kan je de firewall van OSX zelf al redelijk eenvoudig naar je wensen aanpassen dus de meerwaarde van dat extra firewall pakket ben ik wel benieuwd naar.

[ Voor 7% gewijzigd door Maartenvs op 06-09-2009 23:21 ]

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

Hey mensen,

Besluit is genomen, wordt een Mac Pro. Ben alleen nog aan het kijken voor de Quad of 8 cores.

Verder ga ik als storage een iSCSI netwerk optuigen, maar daar om te beginnen een 2 tot 5TB aan storage.
Pagina: 1