BSOD's door te weinig stroom op m'n E8500?

Pagina: 1
Acties:

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-01 15:15
Hallo,

Ik ben eigenlijk vrij onbekend met het overclocken, maar moest me hier noodgedwongen toch in gaan verdiepen door de keuze in hardware.

Asus P5Q-Pro
Intel C2D E8500 - 3.16 Ghz (draait nu op 3,799 - 399,99 x 9,5 dat geeft coretemp aan)
Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5DF
Scythe Mugen 2

en de rest is niet belangrijk lijkt me

Eerst had ik alles er zo standaard in gezet, dit heer (wonderbaarlijk) een tijdje gedraaid, maar na een maand of 2 kwamen de problemen, naast dat het geheugen op 2,1v moest lopen en maar op 1,8 draaide, was ook nog eens het moederboard defect.
Na het moederboard te hebben vervangen ben ik er achter gekomen dat het geheugen handmatig moest worden ingesteld naar 5-5-5-15 en 2.1v
Om m'n systeem stabiel te krijgen heb ik aardig wat keer moeten klooien om de juiste setup te vinden in de Bios, dit was voor mij ook een beetje algebra zegmaar.

Nu krijg ik sinds 2 dagen, na een maand stabiel te hebben gelopen ineens weer BSOD's, zomaar vanuit het niets.

Eerst kreeg ik ze met stopcode 3B, wat aan het geheugen zou liggen en dat was dus ook zo, maar nu krijg ik ze met 1a (memory_management) na wat doorzoeken en ook de .dmp files te hebben geopend staat er dit:

code:
1
2
3
BugCheck 1A, {41201, fffff683ff7d31e8, 6fd00000ee0f0005, fffffa8007fdf550}

Probably caused by : ntkrnlmp.exe ( nt! ?? ::FNODOBFM::`string'+a53e )

en dan op een forum heb ik dit gevonden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
I get random BSOD's but they all point to the same error
Probably caused by : ntkrnlmp.exe witch according to Microsoft has to do with

CAUSE
This problem occurs if one or more of the processors in the computer:
*Require a microcode update that is not applied by the computer's basic input/output system (BIOS).
*Are damaged or defective.
*Are operating outside their specified ranges for temperature, power, or other conditions.

Vooral dat laatste puntje trekt mijn aandacht, de laatste keer dat m'n systeem zo instabiel was heb ik alles nagelopen met UltimateBootCD en alleen het geheugen gaf toen problemen. Toen ik het stabiel had gekregen had ik 3 runs met memtest zonder errors.

Nu dus mijn vraag, kan het zijn dat doordat ik mijn CPU heb overgelocked van 333x9,5 naar 400x9,5 dat hij nu net niet genoeg stroom krijgt met de "auto" waarde? Aan de temps zal het niet liggen, idle is het 33 a 34 graden en stressed heb ik het nog niet boven de 60 uit zien komen (en dat was in de middag op campzone met de felle zon op de tent...)

Iemand die mij verder zou kunnen helpen?

*edit*

dit zijn de 4 BSOD's die ik kreeg na een maand stabiel te hebben gedraaid:

BSOD 1

code:
1
2
3
BugCheck F4, {3, fffffa8007388040, fffffa8007388278, fffff80001ee48d0}

Probably caused by : wininit.exe

BSOD 2

code:
1
2
3
BugCheck A, {fffffa80c38573c8, 2, 1, fffff80001c9d111}

Probably caused by : memory_corruption ( nt!MiUnlinkFreeOrZeroedPage+111 )

BSOD 3

code:
1
2
3
4
BugCheck 50, {fffffa5f8ee6244b, 1, fffffa60009e14c3, 5}

Could not read faulting driver name
Probably caused by : fileinfo.sys ( fileinfo!FIStreamLog+53 )

BSOD 4

code:
1
2
3
BugCheck 1000007E, {ffffffffc0000005, fffff80001d4fd13, fffffa60019e7948, fffffa60019e7320}

Probably caused by : ntkrnlmp.exe ( nt!ExFreePoolWithTag+43 )

Diegene die ik hierboven al had gepost is degene die hierna komt.

Ik zelf heb geen idee of het nou aan 1 ding ligt of dat er meer aan de hand is, ook weet ik nu dus niet of dit in het goede forum staat :X

[ Voor 15% gewijzigd door Liquid-Man op 29-08-2009 02:31 ]

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

De BSOD's krijg je dus met enige regelmaat? Dan kun je eenvoudig je overclock ongedaan maken en testen of dat inderdaad het probleem verhelpt. Dan kun je van daaruit verder werken.

Een andere optie is om een fresh install van Windows te doen, of een extra install op een andere partitie en kijken of die ook problemen geeft, en na het installeren van welke software dat begint: zonder, met pakket a, met pakket a & b etc.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:07

Dark

who tweaked the light?

Memtest 3x draaien vanaf de ultimate boot cd is absoluut geen garantie voor voor een stabiel systeem, meer een aanwijzing dat het geheugen niet stuk is, of fout geconfigureerd, maar zeker niet afdoende om een overclock te testen en stabiel te bevinden. Daarvoor zul je toch een paar dagen! in windows moeten testen met prime95/orthos, intelburntest, 3dmarks, crysis etc. etc. Dit kost tijd, maar bij elke geslaagde test kan je er meer op gaan vertrouwen dat de overclock 'houdbaar' is.

Als je daar geen tijd voor hebt en je wilt gewoon met je pc werken, zonder uren te primen en testen, dan kan je beter niet oc-en... een oc die niet goed getest is geeft vaak dit soort vage problemen.

ok... nu dat uit de weg is, iets over de errors... het zou kunnen zijn dat cpu te weinig voltage krijgt, maar evengoed kan het dus het geheugen zijn of de chipset met daarop de geheugen-controller, dat is een fijn samenspel wat precies moet kloppen. Nou is 9.5 x 400 niet zo'n gek hoge oc, maar ik vermoed dat de cpu idd wel een paar puntjes extra vcore lust op 3800. Van het geheugen heb je niet verteld op welke divider je het probeerd te draaien, maar aangezien het pc8500 is vermoedt ik dat je het op 5:6 of nog hoger probeerd? vaak werkt 1:1 gewoon het makkelijkst; dus fsb op 400 geheugen op 800ddr. Chipset zou geen probleem moeten zijn om die op 400 te hebben, maar misschien heeft ie ook een beetje extra prik nodig.

Het beste kan je eerst eens alles op standaard instellen en dan een verse windows erop zetten (huidige zou corrupt geraakt kunnen zijn), en vandaar uit gaan testen. Als het standaard allemaal naar behoren werkt, ga je met stapjes richting je overclock werken, 1 item tegelijk, met niet al te grote stappen, aanpassen in je bios, en dan weer testen... als je dan op het punt komt dat de oc niet meer stabiel is, zou je dat item terug kunnen zetten op de laatste goede stand, of proberen of een voltageverhoging zin heeft. Voltage 2 stappen omhoog gedaan zonder dat het helpt? dan is dat het niet en moet je het in iets anders zoeken. Steeds bij elke stap testen, testen en nog eens testen ;) dan kom je er wel...

• Liquid-Man
Ik had dus eerst alles standaard laten staan, maar daarbij had ik dus falend geheugen, omdat die te weinig prik krijgt met de standaard waarde van mijn bios. Maar als ik de rest op standaard liep was het geheugen nog steeds falende, want ik moest per sé m'n timings op 5-5-5-15 zetten. Wilde ik dat bereiken moest ik dus wel waardes handmatig in gaan stellen. Een devider kan ik niet kiezen in mijn bios ik kon alleen maar kiezen op welke snelheid ik het wilde, dus die heb ik op DDR2-1066 gezet, even snel uit m'n hoofd is dat dan 5:3 of is het dan 3:5 (correct me if I'm wrong).
Het probleem is dus dat ik er dusdanig weinig verstand van heb om alles goed in te stellen. Dat ik hem op 400 had gezet komt puur omdat ik op diverse fora had gezocht op wat voor instellingen die mensen de E8500 hadden gezet icm het dominator geheugen, maar ik had er geen kunnen vinden die goed uitlegd hoe of wat op de P5Q-Pro, iets wat ik wel nodig heb al leek :P

In ieder geval, stock value's, dan is m'n pc instabiel. Ik heb na deze instellingen gedaan een verse installatie gedaan van Vista, deze heeft een maand probleemloos kunnen draaien, tot donderdag dus.

Ik weet zeker dat de CPU op 400 x 9,5 stabiel kan draaien, maar dan vraag ik me af hoe ik dan het beste mijn geheugen kan instellen en ook of ik nog hier en daar de volt moet aanpassen.

Mijn dank is groot :)

Edit: ik zal ook maar eens m'n sig aanpassen -.-

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Je geheugen zou je indien mogelijk vast kunnen zetten op 1066. Hierdoor word de multiplier bepaald door het bord zelf. Indien je zelf een MP voor je geheugen in moet stellen kun je die bijvoorbeeld zo in stellen dat je op of net onder je 1066 blijft.

Ik wil je best helpen met je BS's, als je small dumps hebt PM me even dan wil ik daar best even naar kijken.

• Liquid-Man
Nou loop ik toch al een redelijke tijd mee hierzo, maar ik zie gewoon geen PM functie? kan aan mij liggen :+

• Dark

Dark

who tweaked the light?

ok, divider en snelheid komt meestal op hetzelfde neer, alleen moet je er wel rekening mee houden dat als je de fsb omhoog doet dat de geheugensnelheid dan ook omhoog gaat.

dus geheugensnelheid ddr1066 geldt bij een fsb van 333, dat betekend dus fsb op 333mhz en geheugen op 533mhz een verhouding van 5:8.

als je nu de fsb opvoert naar 400 en je rekent even door waar het geheugen dan op uitkomt: (400/5) *8 = 640 oftewel DDR1280... dat is te hoog voor het geheugen, en daardoor krijg je errors...

• Liquid-Man
Oké, dus hoe moet ik hem dan instellen zodat ie op 1066 uit komt?
Door die Scythe Mugen 2 blijft de cpu wel koel genoeg, iets hoger overclocken moet qua temps geen probleem zijn, of hij dan nog stabiel is valt nog wel te testen, zometeen toch beginnen met een studie dus een dag of 2 kan hij dan wel draaien...

[ Voor 65% gewijzigd door Liquid-Man op 29-08-2009 19:07 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Bij de mijne kan ik kiezen tussen 333/667, 333/800 en 333/1066 dat zijn dus de verhoudingen 1:1, 5:6 en 5:8

als je voor 333/800 kiest komt het geheugen bij een fsb van 400 dus uit op (400/5) * 6 = 480mhz/ddr960, dat blijft iig. onder de specifcatie en zou moeten werken.

om precies op ddr1066 uitte komen zou je fsb 445 moeten draaien met die divider... (533/6) * 5

445*9,5 gaat je waarschijnlijk niet zomaar lukken, maar 8,5 keer misschien wel...

• Liquid-Man
Wat ik kon kiezen hing puur af van welke snelheid ik de CPU laat draaien, ik kon 1066 kiezen als ik 400 had, maar ik weet nu even niet meer zeker of ik 1066 kon kiezen als ik 333 had staan, volgens mij alleen 800...
Ik snap er allemaal maar weinig van, ik stel hem in de bios in op 1066, maar dan draait ie niet op 1066? :S

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ziet het er ongeveer zo uit in je bios?
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/mainboards/asus-p5q-pro/aitw-1.jpg
dan is dram frequency idd wel de werkelijke snelheid van het geheugen.

edit:
denk dat je hebt geprobeerd op 400 Fsb strap te draaien? dat kan je beter gewoon op 333 laten en dan fsb frequency verhogen naar 400 en kijken waar dram frequency dan op uit komt... als het goed is kan je daar een paar verschillende snelheden kiezen, zorg dat je binnen de specificatie van het geheugen blijft...

[ Voor 45% gewijzigd door Dark op 31-08-2009 20:56 ]

• Liquid-Man
CPU Ratio Setting staat op 9
FSB Freq. staat op 400
PCIe Freq. staat op 100
FSB Strap staat dacht ik nog gewoon op 333
Dram Freq staat op DDR2-1066
Dram Timing staat op Manual
en dan 5-5-5-15

• Dark

Dark

who tweaked the light?

... en wat heb je dan voor keuzes bij dram freq.? probeer het anders eerst 1 stand lager...

• Liquid-Man
Ik moet er morgen weer vreselijk vroeg uit (half 6) dus ik zal morgenavond wel even een foto maken van de biosinstellingen. alvast bedankt :D

• Liquid-Man
Ondertussen al weer een flinke tijd geleden, had ook een poos geen last meer van BSOD's, tot afgelopen weekend dus.

Nu ben ik het echt zat en helaas dat de DDR2 prijzen zo erg gestegen zijn anders had ik nu ander ram gekocht. Ik heb nu de screens gemaakt van mijn Bios, kan iemand me misschien daarmee verder helpen?

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/fy1w1d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/1opv0n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/33epemr.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/id4rkk.jpg

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je hebt je fsb op 400 staan en al je volktages op auto.. dat werkt ook niet echt he, je moet je voltages handmatig instellen, hoe kun je anders weten wat hij geeft. waarschijnlijk staat hij je systeem nu best te overvolten. kijk eens onder hardware monitor naar je cpu vcore, die zal wel aardig hoog zijn.

zet NB, pll, term. volt. eens op de laagste waarde boven auto, je cpu vcore op 1,3 en ga vandaar verder testen.

als je de materie nog niet helemaal begrijpt, dan zou ik als ik jou was even wat leesvoer oveer overklokken opzoeken.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Liquid-Man
Oké, ga ik in ieder geval daar mee testen, dit is namelijk de instelling die iemand me toen had aangeraden (niet van GoT trouwens). Ik heb echt al tig aantal fora's afgezocht maar ik zal me toch maar weer eens verder in gaan lezen, momenteel zit ik nu op m'n laptop. Ik zal de wijzigingen die je aangeeft doorvoeren, iig al erg bedankt!

Edit:

CPU Voltage: 1.304V
3.3V Voltage: 3.280V
5V Voltage: 4,968V
12V Voltage: 12.320V

[ Voor 12% gewijzigd door Liquid-Man op 23-11-2009 17:37 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je cpu voltage valt gelukkig nog mee, 1,3675 is het door intel gestelde maximum. zet hem eens vast op 1,3v en zet load line calibration aan, zet je nb eens op 1,2v en pll op 1,5 term. voltage op 1,2.

je geheugen staat verder goed ingesteld.. ga nu eens testen met prime95 voor minimaal 8 uur..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Liquid-Man
Ga ik doen, ik was al een nieuwe UBCD aan het branden, want die heb ik bij m'n ouders laten liggen -.-

Thx anyway, testen ga ik zo beginnen

• Liquid-Man
Ik heb em nu de hele tijd aan laten staan, hij staat op 23 passes en heeft nu 63488 errors en dat getal loopt met vlagen omhoog. Toen ik vanochtend keek was hij bij pass 15 en had nog geen enkele fout, toen ik de vorige instellingen had gedaan had ik hem ook maar 10 passes laten doen en gaf ie ook geen fouten, opzich wel logisch ergens. Maar nu de vraag, wat nu. Moet ik ook nog Prime testen? lijkt me niet echt nodig gezien hij al fouten geeft...

[ Voor 10% gewijzigd door Liquid-Man op 24-11-2009 18:51 ]

Pagina: 1