Toon posts:

Volume microfoon laag (noob)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ergerde me al een tijdje aan het lage volume van de microfoon onder linux (ubuntu 9.04). Daarom besloot ik wat te experimenteren met alsamixer. Het volume van de microfoon en 'line in' had ik al op 100% gegooid. Toch klonk ik heel erg zacht als ik via de Sound recorder wat insprak. Voor het overzicht heb ik toen wat geëxperimenteerd met de grafische variant van alsamixer, zie de screenshot hieronder.

http://i35.photobucket.co...umeControlCA0106Alsam.png

De enige setting die het volume beïnvloedde bleek de 'Digital Source' te zijn. Ik gebruikte altijd 'i2s in', maar daarmee was het volume erg laag ondanks dat ik de 'line in' en mic op 100% had staan. De enige optie waarmee ik een veel hoger volume heb is 'IEC958 out'. Echter, als ik deze inschakel dan worden alle geluiden die op m'n computer afspeel naar de microfoon doorgestuurd. Als ik een gesprek met iemand heb en ik luister naar een geluidsfragment, dan hoort de andere persoon dat ook.

De enige optie die een redelijk volume geeft zorgt er dus helaas ook voor dat alle beluisterde geluiden direct naar de microfoon doorgestuurd worden. Is dit een feature van 'IEC958 out'? Of is er iets wat ik aan kan passen bij 'IEC958 out' zodat dit effect verdwijnt ? Of is er misschien een andere manier om het volume van de microfoon te boosten met de andere 'Digital Source' opties zoals 'i2s in', want deze heeft niet de terugkoppeling van het geluid naar de microfoon. Voor een beginner is het geluidssysteem in Linux erg verwarrend, eigenlijk probeer ik maar steeds wat via trial en error. Hebben jullie misschien een tip voor me met betrekking tot het volume van de microfoon?:)

(Er zijn blijkbaar meer mensen die geen microphone boost optie hebben in alsa)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2009 13:45 ]

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Je screenshot is niet te zien, de link is alleen toegankelijk voor leden van dat forum. Zou je het even ergens anders kunnen hosten?

Verder, in Windows heb je veelal een 'mic boost' knop, om het niveau 20db omhoog te krikken. Dit gaat via een softwarematige handeling. Hoe het dan te vinden is in Ubuntu, zou ik je niet kunnen zeggen, maar misschien dat dit je al wat verder helpt.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Verwijderd

Topicstarter
@TerraGuy,

Deze link zou het wel moeten doen. Ik heb lang en hard gezocht naar iets wat op een mic boost knop leek, maar ik heb niets kunnen vinden. Als ik het volume van de 'line in' en 'mic' op 100% gooi dan staat er +24db o.i.d. Ik heb niet een specifieke switch kunnen vinden die het volume verder verhoogd

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 09:43

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Ik heb precies dezelfde kaart met nagenoeg hetzelfde probleem. Nooit kunnen oplossen.
Uiteindelijk heb ik de mic-in van mn onboard kaart gebruikt en voor de rest de creative.

Verwijderd

Topicstarter
dat is opzich ook een leuk idee, op dit moment ben ik met behulp van een guide alsa 1.0.20 aan het compilen, misschien dat hij het dan doet (zal dit bericht zometeen editen)

edit: nog steeds geen mic boost optie, maar skype record mn geluid op een iets acceptabeler niveau nu, hoewel het nog steeds niet echt hard is. Is er een manier om microphone boost te krijgen als die optie er niet is in ALSA?

Tijdens het opnemen van geluid in 'Sound recorder' gaat de volumebalk redelijk op en neer, alleen hoor je bij het afluisteren totaal niets. Het is in Linux altijd wel een gevecht om iets aan de praat te krijgen zeg :p

(voor mensen die ook alsa will upgraden en wat hulp nodig hebben, http://webupd8.blogspot.c...-alsa-1020-on-ubuntu.html werkte prima! 5 minuten werk en je hebt een nieuwe alsa versie)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2009 12:19 ]

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03-2025
Hallo BramWillemsen, wat is de output van amixer controls in een terminal?
En je zou het geluid softwarematig kunnen boosten: https://lists.ubuntu.com/...2008-December/045784.html
Daar moeten makkelijkere howto's voor zijn, dit was het eerste wat ik tegenkwam.

[ Voor 55% gewijzigd door autostatic op 29-08-2009 13:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
AutoStatic schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:35:
Hallo BramWillemsen, wat is de output van amixer controls in een terminal?
En je zou het geluid softwarematig kunnen boosten: https://lists.ubuntu.com/...2008-December/045784.html
Daar moeten makkelijkere howto's voor zijn, dit was het eerste wat ik tegenkwam.
Ik heb de guide gevolgd en nu staat er een 'pulseboost device' bij skype bijvoorbeeld. Ook heeft alsamixer een extra optie, "+50dB Mic Capture Volume". Hoe hoog ik deze slider ook zet, het opnamevolume in skype blijft precies even laag. In skype heb ik bij 'Sound out' in plaats van 'Default device' (zal wel alsa zijn) ook 'pulseboost' geprobeerd. het opnamevolume is precies even hoog.

Het programma "Sound Recorder" neemt op via device CA0106 (Alsa mixer). Pulseboost staat hier niet bij devices. Alleen CA0106 (Alsa mixer) heeft de slider "+50dB Mic Capture Volume". Veranderen van sterkte met deze slider heeft ook geen effect op het opnamevolume in dit programma. Is dat logisch omdat de guide zegt dat "+50dB Mic Capture Volume" naar 'pulseboost' gepiped wordt ofzo?

voor de rest gebruik ik geen pulseaudio. Het selecteren van 'pulse boost' device in skype voor sound out heeft geen effect op het volume.

output van amixer controls:

numid=27,iface=MIXER,name='Line in Capture Volume'
numid=26,iface=MIXER,name='Mic Capture Volume'
numid=25,iface=MIXER,name='Phone Capture Volume'
numid=28,iface=MIXER,name='Aux Capture Volume'
numid=7,iface=MIXER,name='IEC958 Center/LFE Playback Volume'
numid=5,iface=MIXER,name='IEC958 Front Playback Volume'
numid=6,iface=MIXER,name='IEC958 Rear Playback Volume'
numid=8,iface=MIXER,name='IEC958 Unknown Playback Volume'
numid=14,iface=MIXER,name='IEC958 Playback Switch'
numid=34,iface=MIXER,name='+50dB Mic Capture Volume'
numid=32,iface=MIXER,name='Analog Center/LFE Playback Switch'