[OC] C2D E6600 terugclock probleem

Pagina: 1
Acties:

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
Ik heb nu ongeveer een jaar deze CPU, ik had hem van het begin af aan op 3.2 Ghz lopen (8x400=3200)
en DDR2 geheugen van 800 Mhz, Ik had de voltage iets hoger gezet voor stabiliteit. 1.375

Maar nu kan ik hem niet meer op 400 Mhz FSB zetten dan zet de bios het weer terug op default, en wil hij mn CPU op 2.1 Ghz met 266 FSB laten draaien.

Ik snap er niets van hij heeft het altijd prima gedaan, nooit een blauw scherm of crash gehad wat er op kon duiden dat hij stuk is of niet stabiel draaide. Ik heb er redelijk high-end waterkoeling op zitten, en de CPU is nooit boven de 55 graden geweest.

Heb hem nu maar op 9x333 draaien maar dan heb ik mn geheugen niet 1:1 draaien, en nog erger zelfs hij gaat de latency op 5-7-7-24 zetten :o terwijl het 4-4-4-12 aan kan.

Mobo is Gigabyte GA-P35-DS3R.

Iemand iedeeen wat er loos is? Zou dan echt na een jaar 800Mhz hoger gedraaid te hebben de CPU opgespeeld zijn?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
doe eens een cmos reset en kijk dan nog eens of het werkt.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Speel ook eens met de voltages van de chipset/geheugen. Een klein tikkie hoger.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2009 08:59 ]

• Bulls
Ik heb de bios gereset, ook maar even gelijk een bios update gedaan (draai nu F13) Hier is het iets overzichtelijker geworden in het "MB Intelliget Tweaker" menu. Ik kan nu ook de timings locken van de mem.

Wat ik niet snap is dat ik nooit last heb gehad van dat de timings niet automatisch herkend werden van de mems. Het kan wel zijn dat het komt omdat ik een upgrade had gedaan van 2GB naar 4GB mem, ik had eerst TWIN2X2048-6400C4D 2GB (2x 1GB) Maar die had ik vervangen voor Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX 4GB (2x 2GB) DDR2 Ze hebben allebij dezelfde latency.

Maar wat de CPU betreft, ik kan het niet voor elkaar krijgen hem weer te laten lopen op 3.2 met 8x400, ook niet met de voltages van de chipset en de mem iets hoger. Kan het izjn dat ik de Vcore iets hoger moet zetten dan 1.375? (standaard staat het op 1.325)

• Bulls
Ik heb hier en daar wat gerommeld met de settings, het hoogst wat ik nu kan draaien is 333x9=3Ghz
Maar ik kan het niet voorelkaar krijgen om uberhaupt op 400mhz FSB te laten draaien, ik wil dat graag omdat ik dan de Mem 1:1 kan laten lopen. Zelfs met multiplier op 6 en 400 fsb (wat dus resulteerd in standaard clocksnelheid) wil hij niet booten.

Kan zijn dat de northbridge het niet meer wil pakken omdat hij dan bij CPU-Z aangaf dat de FSB op 1600 loopt.

Nouja ik kan nog wel leven met 3ghz ipv 3.2 alleen dat 1:1 niet meer wil vind ik wel jammer, maar veel zal het niet schelen of wel?

Nog een nieuw probleem, bij memmory tab van cpu-z geeft hij nu aan de de mhz 499 is ipv 400 (ook lukte het mij niet om met een OC de timings te locken op 4-4-4-12 maar dat had ik al wel een keer gelezen als je OC'd dat de timings iets losser gezet moeten worden.) Ik vind het eigenlijk niet zo verstandig om het geheugen over te klokken, ik weet dat Corsair hoogwaardig is, maar om 800 mhz geheugen op 1000 te laten draaien vind ik een beetje eng. Ik heb ook niet kunnen ontdekken in de bios om de mem frequency te locken, hij geeft zelf in de bios gewoon aan dat het op 800 draait.

edit:
Ik heb het al ontdekt, bij de mem frequency in de bios staat ook een regeltje in het grijs dat de SPD 800 is en erachter stond 1000, de multiplier stond nog op auto, want ik wist niet precies wat het deed, maar nu heb ik het op 2.5 gezet en dat resulteerd in 833. Hierdoor lukt het ook om de timings beter in te stellen, ik ga nog ff wat aankloten. misschien dat ik nu wel de fsb op 400 kan laten draaien, en dat de boots die niet lukten door deze mem settings niet lukten.

Wat ik wel raar vind is dat er geen multiplier van 2x in het llijstje bij de mem staat want nu kan ik hem niet instellen op 800 :? Dit wilde wel met mn vorige modules (gewoon op auto laten)

Oh gevonden B) Ik moet leren beter lezen, in dat lijstje begint hij bij 2.5 en eindigd bij 4, en ik zag niet eens dat 2.0 er tussen in staat 7(8)7 Dit lost al mn problemen op, hij draait vrolijk weer op 3.2 en 400 mhz 1:1

Ik snap niet dat de mem multiplier op "auto" zonder dat ik iets in de bios had veranderd nu zelf op 3 wil hebben staan, zal wel met de nieuwe geheugen modules te maken hebben gehad. En ondertussen draaide ik vrolijk 3 maand op 2 ghz zonder het geweten te hebben -O-

Nouja ik kan er weer vol tegen aan, (had in mn achterhoofd mezelf al voorbereid om een E8400 te kopen maar dat hoeft gelukkig niet)

[ Voor 37% gewijzigd door Bulls op 29-08-2009 16:18 ]