Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterds
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10-2024
Hallo,
dit is mijn eerste topic op het forum van tweakers dus begin me aub niet meteen met me af te schieten :).

Ik zit met het volgende probleem, sinds een week of 2 geleden krijg ik steeds de foutmelding bij het opstarten "Windows Explorer has stopped working".
Ik heb al heel wat gegoogled (op "explorer stopped working vista" "winvista explorer stopped working" "windows explorer has stopped working vista") maar vind eigenlijk niet echt een oplossing. Op sommige support pages van microsoft lees ik dingen zoals "probeer eens in safe mode op te starten, als je het nog krijgt is het niet meer te fixen" maar dan staat er nergens bij als het niet gebeurd hoe je het dan kan fixen. En voor de rest zie je op de support pages van microsoft enkel dingen zoals "I had this probem too" etc etc..
Iemand met wat meer ervaring die me zou kunnen helpen?

Hier nog een screenshot(1215kb) van de error (click to enlarge)
Afbeeldingslocatie: http://paradox-productions.net/upload-project/uploads/e2e14235335d2c0aa5f6855e339233d9.png

Dank bij voorbaat,
Mvg,
Wouter D.S.

EDIT:
quote: Detailed error report
Problem signature:
Problem Event Name: APPCRASH
Application Name: explorer.exe
Application Version: 6.0.6002.18005
Application Timestamp: 49e01da5
Fault Module Name: ShimEng.dll_unloaded
Fault Module Version: 0.0.0.0
Fault Module Timestamp: 4549bdb7
Exception Code: c0000005
Exception Offset: 745d4618
OS Version: 6.0.6002.2.2.0.256.1
Locale ID: 2057
Additional Information 1: fd00
Additional Information 2: ea6f5fe8924aaa756324d57f87834160
Additional Information 3: fd00
Additional Information 4: ea6f5fe8924aaa756324d57f87834160

Read our privacy statement:
http://go.microsoft.com/f...linkid=50163&clcid=0x0409

[ Voor 28% gewijzigd door wouterds op 28-08-2009 22:51 . Reden: detailed error report ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 16:59

CoolGamer

What is it? Dragons?

Wat staat er bij "View problem details". Daar staat soms de verantwoordelijke module.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 07:35

r0b

Loop sowieso even de lijst met programma's door die automatisch opstarten en probeer hier alleen de nuttige programma's over te houden (hou even een lijstje bij met een voor/na overzicht)

Start > msconfig -> Startup

Als je dat "Run at startup" vinkje even uitzet komt dat welkomstscherm ook niet meer terug de volgende keer :+

[ Voor 23% gewijzigd door r0b op 28-08-2009 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterds
TheCoolGamer schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:38:
Wat staat er bij "View problem details". Daar staat soms de verantwoordelijke module.
quote: Detailed error report
Problem signature:
Problem Event Name: APPCRASH
Application Name: explorer.exe
Application Version: 6.0.6002.18005
Application Timestamp: 49e01da5
Fault Module Name: ShimEng.dll_unloaded
Fault Module Version: 0.0.0.0
Fault Module Timestamp: 4549bdb7
Exception Code: c0000005
Exception Offset: 745d4618
OS Version: 6.0.6002.2.2.0.256.1
Locale ID: 2057
Additional Information 1: fd00
Additional Information 2: ea6f5fe8924aaa756324d57f87834160
Additional Information 3: fd00
Additional Information 4: ea6f5fe8924aaa756324d57f87834160

Read our privacy statement:
http://go.microsoft.com/f...linkid=50163&clcid=0x0409
r0b schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:38:
Loop sowieso even de lijst met programma's door die automatisch opstarten en probeer hier alleen de nuttige programma's over te houden (hou even een lijstje bij met een voor/na overzicht)

Start > msconfig -> Startup

Als je dat "Run at startup" vinkje even uitzet komt dat welkomstscherm ook niet meer terug de volgende keer :+
Heb ik al gedaan met Registry Clean Expert, ik heb geen problemen met dat welkomsscherm, toch even afzetten en opnieuw booten om te kijken of de error nog steeds komt dan kan ik dat ook weer uitsluiten als oorzaak.

EDIT:
Welcome Screen is niet de reden, heb het gedisabled en gereboot maar krijg nog steeds de foutmelding.

[ Voor 3% gewijzigd door wouterds op 28-08-2009 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onlangs nieuwe programma's geinstalleerd die in conflict kunnen gaan met explorer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk een progsel met een shell extension, dus ik zou met ShellexView aan de gang gaan.

En nog een kleine tip voor je screenshots: gebruik voortaan de Snipping Tool of doe alt+prtScr om alleen dat ene venster te capturen.
Een screenshot van je 1680x1050 desktop voor een window van 400px breed is nogal... nja :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterds
Heb ShellExView geinstalleerd maar weet niet juist wat ik meer zou moeten doen?
Kan je me een klein beetje helpen aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
http://www.nirsoft.net/utils/shexview.html is denk ik wel redelijk duidelijk toch?
Het is niet zo dat het installeren van dat progje op magische wijze zonder iets te doen je probleem als sneeuw voor de zon oplost ;)

Je kan als je weet wanneer het nog wel werkte ook kijken welk produkt het laatst is toegevoegd (/dev/brain gebruiken) en stuk voor stuk extensie uitschakelen > testen > enz.

If all else fails zet je gewoon een System Restore punt terug tot het moment dat het nog wel werkte.

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 29-08-2009 11:59 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterds
Heb alle programma's van vorige maand reeds uninstalled, restore point (die ik heb gemaakt toen ik net vista had geinstalleerd) helpt niet..

Zijn er nog andere mogelijkheden voor dit te fixen =(?

[ Voor 17% gewijzigd door wouterds op 29-08-2009 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hotfix met nieuwere versie van shimeng.dll, al zal dit het wellicht niet oplossen...
An application that uses an event log API in legacy Windows does not receive event information in a readable format, on a computer that is running Windows Vista or Windows Server 2008

Welke antivirussoftware (en met die verwijderd ook dit probleem)? Ik zie dat je developer bent, ook iets van Visual Studio draaien toevallig?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterds
sanfranjake schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 17:26:
Hotfix met nieuwere versie van shimeng.dll, al zal dit het wellicht niet oplossen...
An application that uses an event log API in legacy Windows does not receive event information in a readable format, on a computer that is running Windows Vista or Windows Server 2008

Welke antivirussoftware (en met die verwijderd ook dit probleem)? Ik zie dat je developer bent, ook iets van Visual Studio draaien toevallig?
Ik heb Microsoft Visual Studio 2008 geinstalleerd staan en ESET Smart Security 4 Business Edition geinstalleerd staan, met geen van de 2 al ooit problemen gehad, staan er ook beiden op vanaf de 2de 3de dag dat ik m'n vista installatie had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterds
bump?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterds
bump..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je dit in safe mode ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 16:41

hilgo

Clear your mind of can't.

Laat het eventlog nog fouten zien en zo ja: welke?

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterds
Neen, wat dus wil zeggen dat het aan een onlangs geïnstalleerde drivers ligt :|?
hilgo schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 09:44:
Laat het eventlog nog fouten zien en zo ja: welke?
Wat is een eventlog :??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
google stuk?

Kom op, díe vraag kun je zelf wel beantwoorden, desnoods met een FAQ erbij ;)

Safe Mode is een configuratie waarbij een beperkte set software & services/drivers geladen wordt, dus denk hierbij aan pakketten die een eigen service installeren of een licentietool.

[ Voor 28% gewijzigd door alt-92 op 31-08-2009 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

Nou vooruit dan maar:

Start > run > eventvwr

daar een beetje rondkijken, met name in de application en system logs.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterds
hilgo schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 15:07:
[...]

Nou vooruit dan maar:

Start > run > eventvwr

daar een beetje rondkijken, met name in de application en system logs.
Jah had intussen al is gegoogled en via search in de taskbar gevonden maar wist niet echt waar kijken, heb eens gekeken bij application en daar zag ik een error:
quote: ERROR
Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected.
en bij system vond ik deze
The following boot-start or system-start driver(s) failed to load:
i8042prt
en nog een andere ivm media player..

Nu ik ben geen expert en uit het eerste kan ik niet veel afleiden maar uit het 2de kan ik opmaken dat hij een driver probeert te laden die er niet is? Of heb ik dat verkeerd op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

i8042prt is je usb keyboard of muis. Google: "i8042prt is a keyboard or a mouse driver. Try deleting this driver and see if Windows operates normally and then reinstall your device (either keyboard or mouse) relating to this driver". Make a back-up first.

Wat interessant is om te weten is welke meldingen je ziet in de application & system log op het moment voor het crashen. En dan met name de fouten en de waarschuwingen.
Je noemde iets met de mediaspeler, wat was die melding? En zou je ook het event id & source kunnen noteren? maakt het zoeken net even makkelijker ;)

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
hilgo schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:44:
i8042prt is je usb keyboard of muis. Google: "i8042prt is a keyboard or a mouse driver. Try deleting this driver and see if Windows operates normally and then reinstall your device (either keyboard or mouse) relating to this driver". Make a back-up first.
Deleten? waarom?, het gaat namelijk om de PS/2 driver/service. Die kun je gewoon in je registry zelfs disablen, of met SC.exe uitzetten.

* alt-92 snapt niet dat mensen dergelijke 'verwijder maar' adviezen klakkeloos gaan overnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo

hilgo

alt-92 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:16:
[...]

* alt-92 snapt niet dat mensen dergelijke 'verwijder maar' adviezen klakkeloos gaan overnemen
Off-topic:
Over het algemeen zijn de adviezen die ze op eventid.net geven bijzonder bruikbaar (vind ik in ieder geval :$). vandaar het "klakkeloos overnemen".

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
Mja, maar als je je gezonde verstand gebruikt, dan kun je ook wel begrijpen dat een melding als
The following boot-start or system-start driver(s) failed to load:
i8042prt
niet spontaan verdwijnt door het verwijderen van een bestand wat een system driver is.

En aangezien drivers als boot'service' worden aangegeven (kijk maar eens naar de output van een
sc query type= driver
kun je die ook op disabled zetten als je die specifieke driver niet nodig meer hebt.

Sterker nog, dat is zelfs de manier geweest om van die fijne OEM built error met XP sp3 (intel_ppm driver) af te komen.

• wouterds
sanfranjake schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 17:26:

Heb nog eens in event viewer gezeten en heb denk ik een iets waardevollere error gevonden
Faulting application explorer.exe, version 6.0.6002.18005, time stamp 0x49e01da5, faulting module ShimEng.dll_unloaded, version 0.0.0.0, time stamp 0x4549bdb7, exception code 0xc0000005, fault offset 0x740c4618, process id 0xba0, application start time 0x01ca2cc64c5bea91.
Edit; wou de hot fix wel downloaden maar dat gaat helaas niet (meer), krijg 2 links naar de support pagina.

[ Voor 5% gewijzigd door wouterds op 03-09-2009 22:33 ]

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Paradoxj schreef op donderdag 03 september 2009 @ 22:25:
[...]

Heb nog eens in event viewer gezeten en heb denk ik een iets waardevollere error gevonden

[...]

Edit; wou de hot fix wel downloaden maar dat gaat helaas niet (meer), krijg 2 links naar de support pagina.
De update die jij bedoeld: KB967062 is voor Windows 7 Beta zo te zien niet voor Vista. Het is trouwens wel handig als je het hele event kopieert, daarvoor is een aparte knop.

Ik denk dat het sowieso ook handig om deze update te installeren, die sanfranjake ook al aanraadde:

Je zult de crashende processen met tools als ProcDump en AdPlus moeten laten dumpen en dan die dumps analyseren, dan kun je het probleem denk ik echt oplossen.

edit:

Owh ja nog iets, draai ook eens sfc /scannow in een elevated command prompt.

[ Voor 17% gewijzigd door Turdie op 03-09-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterds
Allemaal geprobeerd zonder resultaat, bij deze, ik heb vista opnieuw geïnstalleerd.
Toch bedankt voor de hulp allemaal,
mvg,
Wouter.
Pagina: 1