Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:52
Ik heb een hele bende oude foto's genomen met een camera die niet de orientatie in de EXIF-data opsloeg. Nu wil ik alsnog die oriëntatie goed zetten, zodat ik de foto's in Picasa goed kan bekijken zonder daadwerkelijk de JPEG's te roteren.

Om dat te doen zoek ik een (gratis) applicatie. Appeltje eitje zou je denken, dat is er vast wel. Nou, dat valt dus tegen. Ik heb inmiddels een stuk of 5 EXIF-editors geprobeerd, maar allemaal hebben ze één van deze manco's:
  • Bij het opnieuw opslaan wordt de JPEG daadwerkelijk aangepast (opnieuw gecomprimeerd)
  • De tool kan alleen de oriëntatie aanpassen als je de betaalde versie koopt
  • De tool kan van alles aanpassen, maar niet de oriëntatie
Omdat ik denk dat iemand hier vast wel een goede tool gevonden heeft en gebruikt vraag ik het nu hier maar eens. Wie roept?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 12:27
Misschien kan je even melden welke editors je al geprobeerd hebt? Jhead kan volgens mij wat je wil.
edit: nee toch niet, het kan alleen de rotation-tag verwijderen of de rotatie uitvoeren.

[ Voor 23% gewijzigd door gertvdijk op 28-08-2009 19:27 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ja, dat zou handig zijn zo'n lijst van editors die ik al geprobeerd heb. Punt is dat ik ze een voor een geïnstalleerd heb en daarna direct weggegooid heb... Volgens mij heb ik er nu wel een te pakken die werkt trouwens: cPicture. Ik ga nog even testen, ik kom erop terug.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 12:53

Nic

Vrij

Verschillende software kan jpegs roteren zonder opnieuw te comprimeren. Een lijstje kun je vinden op http://jpegclub.org/losslessapps.html
Ik gebruikte vroeger acdsee daarvoor, dat werkte prima.
En ik zie nu ook deze: http://www.annystudio.com/software/jpeglosslessrotator/

Je kunt de foto's dan zelf draaien. Weliswaar geen rotation-exiftag, maar de uitkomst is wel wat je wilt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Nee, dat is juist wat ik niet wil. Ik wil de originele rotatie aanhouden zodat ik ze niet weer terug hoef te draaien als ik iets laat afdrukken. Het gaat me dus puur om de rotation-exiftag.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Mis ik nou een stukje van de film.... ? Als je een foto hebt afgedrukt kan je hem gewoon 90 graden draaien en nog lossless ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
ExifTool GUI

- Bestanden selecteren
- Pijltje onder EXIF klikken
- Image properties tabblad openen
- Orientatie aanpassen
- BACKUP afvinken (tenzij je backup wilt)
- Save

Net geprobeerd en het past alleen EXIF aan.

:)

[ Voor 57% gewijzigd door wolver1ne op 28-08-2009 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Hahaha, nee dat bedoel ik niet. Als ik foto's naar de drukker stuur dan moeten ze allemaal liggend zijn en niet in portretformaat. Als ik ze nu dus ga roteren moet ik ze terugdraaien voordat ik ze eventueel laat afdrukken. Als je de EXIF-tag aanpast hoeft dat niet.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 12:53

Nic

Vrij

posttoast schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:05:
Als ik foto's naar de drukker stuur dan moeten ze allemaal liggend zijn
Huh? Wat is dat voor vreemde drukker?

Maar goed, de exiftool die wolver1ne aanraadt doet dus wel wat je wilt.

[ Voor 14% gewijzigd door Nic op 28-08-2009 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Cool, bedankt allemaal. Zowel cPicture als ExifTool GUI doen wat ik wil.

Wat betreft het afdrukken: stel dat ik een foto geroteerd heb, dan kan ik hem toch niet zomaar naar bijvoorbeeld een Hema sturen? Of ben ik nu heel dom aan het ouwehoeren?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

uhm... eerlijk antwoord? Ja! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Nou ja, nooit te oud om te leren enzo ;)

Maar zo'n systeem bij een afdrukcentrale kijkt dus gewoon naar de foto en snapt dan dat hij geroteerd is?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
blaat

[ Voor 87% gewijzigd door Dysmael op 29-08-2009 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

De langste zijde wordt simpelweg op de langste zijde afgedrukt, kortste op de kortste zijde. Zo simpel is het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ah, dat wist ik dus niet. Ik ging er vanuit dat je dan bij een gekantelde foto zwarte balken links en rechts krijgt en dat verder slechts een deel van de foto wordt afgedrukt.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

Gezien de storende hoeveelheid 'domme' mensen die compleet geen idee hebben dat, laat staan hoe, je een foto kan roteren lijkt me dat juist een van de dingen die de Hema als eerste automatiseert. Buiten dat zou ik inderdaad iets als exiftool gebruiken.
Pagina: 1