Siemens Speedstream SE565, Belkin Router en portforwarding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316096

Topicstarter
Hi,
Ik heb een modem/router van Siemens, Daarachter hangt een Belking met twee computers, waarvan een paar poorten geforward moeten worden.

Wie kan me daar bij helpen?

PieterD1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Wat heb je zelf al gedaan? Dit is nl geen helpdesk.

Die Belkin is dat een router? Een switch? Een hub?

Indien het een router is is het niet de slimste oplossing want je maakt een dubbele NAT waardoor je problemen krijgt met met name forwards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Tiger 63
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-06 15:07
Beetje arrogante reactie van iemand die niet bepaald blijk geeft er verstand van te hebben.
Geen helpdesk? Wat is het hier dan? Dit is toch een forum war gebruikers elkaar proberen te helpen of niet?

Als je nog niet eens weet wat een Belkin is, dan hou maar op en laat het antwoorden over aan mensen die verstand van zaken hebben. :)

Er is al het nodige geprobeerd, het probleem is dat er meerdere externe ip's op de Siemens zitten, de Belkin ook een extern ip heeft via de Siemand maar de portforwarding nog niet goed wil.
Dat 2x Nat achter elkaar hoeft niet eens een probleem te zijn, maar is hier niet van toepassing, nat staat disabled etc.

Ik kan er nog meer over zeggen want ben er behoorlijk even mee bezig geweest met deze Pieter, doch eerst maar even wachten op normale reacties.

Greetings, Black Tiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Tiger 63
Kan dicht, probleem is opgelost.

Greetings, Black Tiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:22
Black Tiger 63 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:22:
Beetje arrogante reactie van iemand die niet bepaald blijk geeft er verstand van te hebben.
Geen helpdesk? Wat is het hier dan? Dit is toch een forum war gebruikers elkaar proberen te helpen of niet?

Als je nog niet eens weet wat een Belkin is, dan hou maar op en laat het antwoorden over aan mensen die verstand van zaken hebben. :)

Er is al het nodige geprobeerd, het probleem is dat er meerdere externe ip's op de Siemens zitten, de Belkin ook een extern ip heeft via de Siemand maar de portforwarding nog niet goed wil.
Dat 2x Nat achter elkaar hoeft niet eens een probleem te zijn, maar is hier niet van toepassing, nat staat disabled etc.

Ik kan er nog meer over zeggen want ben er behoorlijk even mee bezig geweest met deze Pieter, doch eerst maar even wachten op normale reacties.
Speedstream dingen zijn de modems die KPN bij ZDSL levert. Je krijgt hier een routed subnetje achter, vandaar meerdere IP's (8 stuks, 5 bruikbaar)

Portforwarding enz werkt prima, alleen staat default de firewall in die siemens aan. Je siemens kun je bereiken door vanaf een host ACHTER de siemens in te loggen op je gateway. (Je IPrange+1)
Als je bv 192.168.145/29 krijgt, is .145 je netwerk adres, .146 is je gateway.
De gateway is het ip van je modem.
dat is wel erg kort door de bocht gesteld. Belkin maakt niet 1 product, dus er blijven opties genoeg. En dan is de vraag nog niet zo gek...

Verder is t handig als je in zulke gevallen iets meer info geeft, waarom het niet lukt. Nu doe je het voorkomen alsof "stekker erin en het werkt niet dus zoeken julllie het maar uit" terwijl je dus wel dingen getest hebt. (maar er vervolgens niet uitkomt)

Helpen hier is prima, maar om dingen te gaan vertellen die prima in de handleiding staan... zo werkt t niet ;)
Dicht gaat ie niet, ook al is t opgelost. 't zou je wel sieren als je even ook de oplossing geeft, mocht iemand gaan zoeken met hetzelfde issue, dan is er ook een oplossing gepost.

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 28-08-2009 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Tiger 63
DJSmiley, jouw antwoord getuigt niet alleen van deskundigheid maar je wijze van schrijven komt ook veel positiever over.
Ook begrijp ik dat het niet logisch is dingen te gaan vertellen die in de handleiding staan, dat is het punt niet. Het ging mij om de initiele benadering van een nieuwe gebruiker.

De eerste reply en dan met name de wijze van antwoorden schoot zowel TS alsook mij (die hem geholpen heeft) in het verkeerde keelgat. Met name dat het geen helpdesk zou zijn. Een forum is immers 1 grote helpdesk, alhoewel men logischerwijze wel eerst de zoekfunktie en veelgestelde vragen moet bekijken.
Maar de wijze van antwoorden is goed genoeg om met name nieuwe leden meteen af te schrikken en weg te jagen. Dan kan men beter gebruikersvriendelijker antwoorden of indien men dat niet wil, dan liever helemaal geen antwoord geven, toch?

Anyway, gezien jouw antwoord en de manier van antwoorden, ben ik nu wel bereid verdere uitleg te geven, iets waar ik eerder niet veel zin meer in had.

De firewall in de Siemens hadden we al uitgezet, maar aangezien de Belkin een extern ip kreeg van de Siemens, werd er in eerste instantie van uit gegaan dat er geen blokkade zou zitten tussen het internet en de Belkin (in de Siemens zeg maar), net zoals bij een modem of modem/router die in bridgemode staat.
Dat bleek niet juist.
Gezien ik zelf ook weinig ervaring heb met modem/routers die meerdere externe ip's kunnen uitgeven heb ik zelf ook gewoon de handleiding erbij genomen en deze eens goed gaan bekijken.

Het uitschakelen van de firewall was al een punt en die werd dan ook als eerste op disabled gezet.
De port-forwarding in de Belkin was ook geen enkel probleem.
Uiteindelijk hebben we zelfs nog een forward aangemaakt in de Siemens maar e.e.a. bleek nog steeds niet te werken.

En op dat punt zaten we toen de TS op mijn advies de vraag maar eens hier ging stellen.

Oorzaak van het probleem wat overbleef, bleek achteraf een combinatie van een misverstand v.w.b. de inlogmethode van buitenaf en een klein schakelaartje wat die Belkin schijnbaar had om te schakelen tussen poort en uplink gebruik voor diezelfde poort.
Iets wat je tegenwoordig vrijwel nooit meer ziet, met als bijkomend probleem dat voor dat type Belkin nergens een handleiding te vinden was op internet.

Voor mensen met een soortgelijk probleem en een Siemens zou ik dus ook aanbevelen goed te kijken naar de instellingen van de firewall van zowel de Siemens alsook de router die er evt. achter hangt.
Er staat in de handleiding een mooi voorbeeld van hoe je een poort kunt open zetten c.q. forwarden voor FTP in de Siemens. Indien nodig is dat voorbeeld ook prima aan te houden voor andere poorten of poortranges.

Greetings, Black Tiger

Pagina: 1