Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
Mijn moeder heeft 2 baantjes, bij de ene werkgever werkt ze 15 uur en bij het andere 10 uur. Totaal dus 25 uur in de week.

Bij de ene werkgever (die van 15 uur) heeft ze wel de loonheffingskorting maar bij het ander bedrijf niet.

Nu vragen wij ons af of ze niet bij alle 2 de bedrijven de loonheffingskorting mag toepassen? Ik heb her en der op het forum gelezen dat je dan kans loopt dat je geld moet terugbetalen aan de belastingdienst.

Maar dat snap ik niet helemaal, want stel ze zou 1 werkgever hebben en daar 25 uur per week werken, dan zou ze ook de loonheffingskorting krijgen en echt niet elk jaar een bak met geld moeten terugbetalen aan de belastingdienst.

Kan iemand hier uitsluitsel over geven? Dit aangezien mijn moeder net ietsje beneden het sociaal minimum zit en dus voor pak en beet 40 a 50 euro aanvulling krijgt van de sociale dienst. Ze wil liever, als het zou kunnen, de loonheffingskorting laten toepassen op de 2e werkgever, zodat ze niets meer te maken hoeft te hebben met de sociale dienst.

Mijn YouTube Channel

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:23
Loonheffingskorting kan je maar bij één baan toepassen, als je ook recht hebt op geld terug bij een andere baan, dan moet je dat terugvragen met een TJ-biljet aan het einde van het jaar. Zo heb ik het in ieder geval bij mijn baantjes begrepen en denk dat het bij je moeder ook van toepassing is.

[ Voor 22% gewijzigd door Hahn op 28-08-2009 17:54 ]

The devil is in the details.

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
Jah zo ken ik het ook, de Loonheffingskorting mag maar bij 1 werkgever zijn.

Waarom bel je de belasting telefoon niet eens, die is gratis en hebben ze alle antwoorden voor je.

0800 - 0543

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat kan niet, omdat beide werkgevers dan (onterecht) uitgaan van de heffingskorting. Dan moet je bijbetalen i.p.v. terugkrijgen.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 158% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 16:49 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Loonheffingskorting is gewoon dat je de eerste x duizend euro belasting niet hoeft te betaling (de zogenaamde heffingsvrijevoet).
Echter geeft je werkgever door hoeveel daarvan 'gebruikt is' je werkgever gaat gewoon belasting afdragen als je het belastingvrije bedrag gepasseerd bent.
Als je nu 2 werkgevers hebt dan weet werkgever 1 niet van werkgever 2 dat die rekening houd met de heffingskorting.
Dus dragen ze beide niet af tot je over het belastingvrije deel af zit. echter in het slechtste geval heb je bij bijde dus 100% van de belasting vrijstelling 'gebruikt.
Waardoor je dus tekort belasting betaald hebt en een naheffing krijgt.

bij 2 werkgevers rekening laten houden met de loonheffingskorting (doe ik ook) zou ik alleen doen als je 100% zeker weet dat je totale inkomsten onder het bedrag blijven waarboven je belasting moet gaan betalen

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:23
Cocytus schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:08:
[...]

Euhm... TJ Biljet?

[...]

Ik zou voor een gewoon T-biljet gaan.
Ik ging er vanuit hoe het bij mij ging en ik ben nog een 'jongere', waardoor ik aan TJ-biljet dacht ;) Mijn fout.

The devil is in the details.

• sasquatch
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kunt ook een voorlopige teruggaaf aanvragen, dan krijg je maandelijks al geld terug ipv op het eind van het jaar.
http://www.belastingdiens...ulier/voorlopige_aanslag/

[ Voor 21% gewijzigd door sasquatch op 30-08-2009 13:49 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De heffingskorting is een vast bedrag.

Er is dus maar 1 WG die het mag rekenen op de loonstrook. Je zou ook eventueel kunnen kiezen om het juist niet door de WG te laten doen, want dan geef je gewoon op de aangifte aan dat je die nog niet hebt gehad.

Ey!! Macarena \o/

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
GoldenSample schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:14:
bij 2 werkgevers rekening laten houden met de loonheffingskorting (doe ik ook) zou ik alleen doen als je 100% zeker weet dat je totale inkomsten onder het bedrag blijven waarboven je belasting moet gaan betalen
Maar zelfs al heb je de loonheffingskorting, dan betaal je nog wel steeds belasting.

Stel ik zou zelf een baan hebben van 40 uur in de week. Ik zou dan loonheffingskorting krijgen. Maar dan zou ik nog altijd van bv. € 1700,- bruto € 1300,- netto overhouden. Ondanks de loonheffingskorting. Ik zou dan niet hoeven bij betalen. Wat ik dus niet begrijp is waarom als mijn moeder de loonheffingskorting toepassen bij beide werkgevers (waar ze in totaal niet meer dan 25 uur werkt) ze dan extra belasting moet terugbetalen?

Of werkt het zo:

Werkgever 1 : Loonheffingskorting toegepast, hanteert tot 5000 euro belastingvrije voet, feitelijk loon is 7500 euro, dus wordt enkel 2500 euro belast.

Als werkgever 2 hetzelfde doet zou mijn moeders belastingvrije voet stijgen naar 10.000 euro, terwijl het maar 5000 euro mag zijn.

Hoeveel bedraagd de belastingvrije voet eigenlijk per jaar bruto?

Mijn YouTube Channel

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:16

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Het werkt inderdaad zoals je het schetst. En om te voorkomen dat mensen in problemen komen (de meeste mensen zijn namelijk totaal ongeschikt om volledig onbegeleid hun persoonlijk financiën te doen) zijn er wat beperkingen. Op wikipedia staat een aardig verzamelartikeltje: klik.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1