2 fans... hoe aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Scythe kazemaster fancontroller waarop ik m'n VGA fans wil aansluiten.
Dit zijn 2x 92mm fans die ieder zo'n 3W verbruikt.

Scythe raad aan niet meer dan 1 fan per kanaal aan te sluiten daar de condensators direct naast de fanaansluitingen heet worden (zo'n 70c), maar waarom dan 12W per kanaal maken als de gemiddelde fan zo'n 3-6W trekt?

Hoe kan ik deze twee fans het liefst aansluiten om de controller zo min mogelijk te belasten:
Parallel of serieel?

Mvg... Porto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gok ook maar wat, maar het zou helemaal geen kwaad moeten kunnen om meerdere fans aan te sluiten op zo'n kanaal, zolang je de max maar niet overschrijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zo min mogelijk belasten doe je door ze parallel aan te sluiten, maar als je een Y-split kabel koopt voor je fans moet je ze ook prima op 1 kanaal kunnen drukken en regelen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de antwoorden.
Ik ga er eens mee aan de slag... Parallel it is! :)

Ik ben ook van mening dat je meerdere fans op 1 kanaal moet kunnen zetten, zolang het max vermogen van het kanaal niet wordt overschreden maar bij Scythe ben je je garantie kwijt als blijkt dat je je controller hierdoor hebt opgeblazen. Ik heb dit van een Scythe CS medewerker. Hij zei dat Scythe dit expres niet vermeldt omdat mensen anders gaan ontkennen dat ze meerdere fans op 1 kanaal hebben aangesloten en Scythe dan het apparaat moet repareren/vervangen binnen garantie; nu verraden ze dus zichzelf en krijgen ze niets vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:03
Wiethoofd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:57:
Zo min mogelijk belasten doe je door ze parallel aan te sluiten, maar als je een Y-split kabel koopt voor je fans moet je ze ook prima op 1 kanaal kunnen drukken en regelen.
Als je de ventilatoren parallel aansluit dan halveert de weerstand dus zal je de boel meer gaan belasten in tegenstelling tot de boel in serie zetten. Echter in serie zullen de ventilatoren nooit hun maximale snelheid behalen.(Tenzij je de spanning natuurlijk zou verdubbelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-08 09:58

1Kb

Wat misschien ook mogelijk is, is bijv. het akasa-ak-cb002 kabelsetje.
Ik heb geen ervaring met deze kabels, dus ik kan er verder weinig over zeggen.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 22:54
Wiethoofd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:57:
Hell no!
Als je twee weerstanden (de fans) parallel schakelt halveer je de weerstand en dus verdubbel je de stroomsterkte, twee fans van 3 watt in parallel vragen dus 6 watt

Als je twee weerstanden in serie schakelt verdubbel je de weerstand en halveer je de stroomsterkte, twee fans van 3 watt in serie vragen dus 1,5 watt. Je halveert echter ook de spanning per fan en ze draaien dus op max. 6v per stuk.

edit> jbhc zei dit ook al zie ik nu...

[ Voor 3% gewijzigd door Rrob op 17-09-2009 12:21 ]

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Overigens ook niet geheel nutteloos om te vermelden is dat bijna élk Y-splitter kabeltje wat je kan kopen in de winkel een parallelle Y-splitter is.

[ Voor 9% gewijzigd door Scyth op 24-09-2009 23:48 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Pagina: 1