Raid 1

Pagina: 1
Acties:

• bananzaa
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik wil een raid 1 mirror met 2 schijven opzetten als backup van mijn data die op een andere schijf staat.

Wanneer ik nu een hdd van de raid 1 mirror loskoppel (wanneer de pc natuurlijk uit staat). Is de data dan eventueel op een andere pc zichtbaar?

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

Ja.

.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie de RAID FAQ. Denk eraan, RAID1 is geen vervanging voor een backup.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:17
Waarschijnlijk wel en voor al uw vragen over raid is er de RAID FAQ :)

Spuit 11

[ Voor 15% gewijzigd door MADG0BLIN op 28-08-2009 12:27 ]

• bananzaa
Ik wil mijn data gewoon via een sync tool iedere dag naar de raid 1 mirror schrijven. Zodat mijn data niet op 2 maar op 3 schijven weggeschreven staat. Extern is natuurlijk de beste oplossing maar helaas staat mijn budget dit niet toe ;)

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Dus je hebt een schijf die je naar twee andere schijven wil mirrorren? Raid-1 kan alleen met twee, vier, zes enz schijven gedaan worden... Je zou Raid-1 kunnen doen zodat je gelijk weer online bent als je primaire hd crashed en via een synctool nog een kopie kunnen bijhouden op een andere disk?

https://powershellisfun.com

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

bananzaa schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:29:
Ik wil mijn data gewoon via een sync tool iedere dag naar de raid 1 mirror schrijven. Zodat mijn data niet op 2 maar op 3 schijven weggeschreven staat. Extern is natuurlijk de beste oplossing maar helaas staat mijn budget dit niet toe ;)
Als je 2 of 3 schijven hebt, dan koop je toch een 3.5" USB behuizing? Ben je voor 20 euro of zo klaar.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• bananzaa
-={Fred_Perry}=- schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:31:
Dus je hebt een schijf die je naar twee andere schijven wil mirrorren? Raid-1 kan alleen met twee, vier, zes enz schijven gedaan worden... Je zou Raid-1 kunnen doen zodat je gelijk weer online bent als je primaire hd crashed en via een synctool nog een kopie kunnen bijhouden op een andere disk?
Ik heb één hdd met mijn persoonlijke data. Die wil ik back-uppen naar een raid 1 mirror die bestaat uit twee identieke schijven. Zodat wanneer er iets gebeurt met mijn hdd waarop mijn persoonlijke data staat ik deze altijd nog heb op de schijven van de raid 1 heb. Als en nu 2 willekeurig schijven failen ga ik er vanuit dat ik nog steeds de persoonlijke data heb.

• bananzaa
gambieter schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:34:
[...]

Als je 2 of 3 schijven hebt, dan koop je toch een 3.5" USB behuizing? Ben je voor 20 euro of zo klaar.
En als er nu twee schijven kapot gaan? wat natuurlijk uitzonderlijk is... dan is de raid 1 mirror toch een betere oplossing?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:17
Nee, als je pc kapot gaat door bijvoorbeeld een stoomstoring/bliksem en al je schijven branden ook door, kan je beter 1 USB schijf hebben die niet is aangesloten. :) Veel veiliger.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-02 07:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

bananzaa schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:24:

Wanneer ik nu een hdd van de raid 1 mirror loskoppel (wanneer de pc natuurlijk uit staat). Is de data dan eventueel op een andere pc zichtbaar?
Dat hangt af van de raidcontroller.

Ik zou in jouw geval er eerder voor kiezen om de backupschijven los van elkaar te gebruiken zodat je bijv. twee complete backups van verschillende dagen naast elkaar kunt bewaren. Als je dan een bestand per ongeluk verwijderd is de kans groter dat deze wijziging nog niet is doorgevoerd naar één van de backupschijven tegen de tijd dat je er achter komt wat er fout is gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 28-08-2009 12:40 ]

• bananzaa
MADG0BLIN schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:40:
Nee, als je pc kapot gaat door bijvoorbeeld een stoomstoring/bliksem en al je schijven branden ook door, kan je beter 1 USB schijf hebben die niet is aangesloten. :) Veel veiliger.
Maar als ik dan altijd over een een up-to date back-up wil beschikken betekend het dat ik iedere dag deze usb drive aan moet sluiten, back-up maken en hierna me pc uitzetten. ( ben natuurlijk op deze manier wel beschermt tegen een stroomstoring/bliksem, wat hier een maand terug bijna is gebeurt. Gelukkig viel de schade mee en was me modem defect.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

bananzaa schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:36:
[...]

Ik heb één hdd met mijn persoonlijke data. Die wil ik back-uppen naar een raid 1 mirror die bestaat uit twee identieke schijven. Zodat wanneer er iets gebeurt met mijn hdd waarop mijn persoonlijke data staat ik deze altijd nog heb op de schijven van de raid 1 heb. Als en nu 2 willekeurig schijven failen ga ik er vanuit dat ik nog steeds de persoonlijke data heb.
Raid-1 houdt in dat je twee disken (of een veelvoud daarvan) hebt, je kunt niet een losse disk mirroren naar twee disken AFAIK.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

bananzaa schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:44:
Maar als ik dan altijd over een een up-to date back-up wil beschikken betekend het dat ik iedere dag deze usb drive aan moet sluiten, back-up maken en hierna me pc uitzetten.
Aparte datapartitie gebruiken (scheiden Windows en data), synchronisatie programma gebruiken voor de data, en Acronis Trueimage/Norton Ghost voor een OS-backup. Zoveel moeite is dat toch niet?

Als je een beetje veiligheid wilt hebben, dan zal je daar toch moeite voor moeten doen. Het komt niet aanwaaien :)

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:10
tja als je beschikt over drie schijven, zou ik er twee van in je pc bouwen en configureren als raid 1, dan ben je beschermt tegen 1 harddisk failure, de derde schijf zou ik inbouwen in een externe enclosure, liefst met lanverbinding, die kan je dan aan je router/switch hangen en je backup daarop dagelijks/wekelijks/maandelijks laten uitvoeren, wel zou ik die schijf liefst in een andere stroomkring onderbrengen en zo ver mogelijk van de pc vandaan.Eigenlijk als ik er verder over nadenk, kan je die schijf beter bij familie of vrienden aan hun netwerkje koppelen om zo een offsite backup te hebben van je disks.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik zie veel opmerkingen in dit topic voorbij komen dat RAID 1 alleen met twee schijven (of veelvouden daarvan kan).

Imho is dat onzin, en slechts een beperking in de implementatie. Er is geen technische reden dat een raid-controller die alle commando's dupliceert naar twee schijven, dat niet ook voor drie schijven kan.

Dit bovenstaande kan ik dan ook staven met het gegeven dat een software implementatie van RAID 1 genaamd GEOM (FreeBSD) er geen enkel probleem van maakt of je nu 2, 3 of nog meer schijven in hangt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

kalizec schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:16:
Ik zie veel opmerkingen in dit topic voorbij komen dat RAID 1 alleen met twee schijven (of veelvouden daarvan kan).

Imho is dat onzin, en slechts een beperking in de implementatie. Er is geen technische reden dat een raid-controller die alle commando's dupliceert naar twee schijven, dat niet ook voor drie schijven kan.

Dit bovenstaande kan ik dan ook staven met het gegeven dat een software implementatie van RAID 1 genaamd GEOM (FreeBSD) er geen enkel probleem van maakt of je nu 2, 3 of nog meer schijven in hangt.
Ik geloof je wel dat GEOM dit zou kunnen, softwarematig, maar ik heb de optie nog niet in de Raidcontrollers gezien die ik gebruikt heb van HP en IBM tot nu toe... Raid-1 is standaard duplexing/mirroring van een disk naar een andere disk (Of dus twee disken naar twee andere disken)

Pagina: 1