[VoIP centrale] Ervaringen met VoIP PBX centrale

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105544

Topicstarter
Allereerst een kleine introductie, wij zijn een MKB bedrijf dat op dit moment nog een 'gewone telefooncentrale' gebruikt. Om verschillende redenen willen wij overstappen naar bellen via IP. Wij zijn een bedrijf met 20 gebruikers, waarvan 5x callcenter, 5x supportdesk.

Wij zijn op zoek naar een goede/bekende VoIP centrale (softwarematig).
Nu heb ik op internet (google) flink gezocht en natuurlijk komen daar ontzettend veel resultaten op, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.
Het mag ook een internationaal (Duits, Frans of Italiaans) systeem zijn.

Wat zijn bekende merken in deze en wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat zijn de do's en do not's.
Ik zou het op prijs stellen wanneer jullie mij op weg kunnen helpen, hiervoor dank.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Zoal de google ad hieronder kan ik je 3cx aanbevelen, nu is dat niet voor niets, wij zijn partner van het systeem, maargoed, het systeem zelf is gewoon behoorlijk simpel in beheer, het draait op windows (veel bedrijven hebben wel een server waar het bij kan, of het kan op winXP draaien).

Meestal zetten we hard-phones van Snom of Aastra in combinatie hierbij weg, gebruikers zijn eigenlijk goed te spreken hierover. Ook is de tunnel functie binnen de voip client van de 3cx client handig voor thuis en remote werkers, je hoeft maar 1 poort open te zetten naar het netwerk en hij bouwt zelf een tunnel op voor het voip verkeer, je hebt dan geen gekke problemen met one way audio.

Koppelen aan ISDN kan door middel van gateways, die van Patton zijn dan een aanrader,
wil je ook in en uitgaand koppelen aan voip dan zetten we meestal een eigen systeem in, maar een hoop platformen en providers zijn ondersteund.

Je kan op hun website een gratis versie downloaden (met basis functies) maar die geeft wel een goed idee van de werking, ook kan je dan voor jezelf bekijken of je tevreden bent met hoe het werkt en of je het zelf kan beheren.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je voor je reactie.

Iemand nog meer informatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Naja, ik zou zelf niet meer vastgebonden willen zitten aan een gesloten proprietary systeem. Zit hier nog met een 5000 eur panasonic systeem in mijn maag, wat alleen maar panasonic telefoons ondersteunt, geen koppeling heeft met voip (tenzij het een andere panasonic is), en voor elke wijziging moeten we een monteur betalen.

We zijn nu in de migratie naar een open source oplossing (linux server met asterisk), waarbij we alles zelf kunnen doen, en daarnaast kopen we refurbished Cisco 7941G-GE telefoons.. Het voordeel is dat je die cisco telefoons met elke SIP telefooncentrale kunt gebruiken (of met een Cisco callmanager als je dat wilt), en de kosten zijn verwaarloosbaar (behalve onze eigen manuren). Met de dure softwarelicenties voor de meeste gesloten pakketten halen we dat er snel uit.

Dusseh, je kunt ook eens kijken naar leveranciers die voor jou een open source oplossing installeren en beheren zoals Asterisk. Je gebruikers maakt het niet uit hoe ze bellen, maar jij zit in ieder geval niet vast aan 1 bedrijf. Als je onenigheid hebt met je leverancier, vraag je iemand anders om je asterisk te gaan beheren.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powermage
Jij zit met 2 dingen een beetje door mekaar.

Open source en open standaarden.

Een pakket als 3cx is closed source, maar hanteert wel de open standaarden, dus alles wat sip praat kan erop werken (tuurlijk heb je wel certified spul wat gegarandeerd werkt, maar alles wat sip praat zou er op kunnen) dus iets hoeft niet perse open source te zijn om niet goed te zijn.

nu ben ik t wel met je eens dat centrale's die alleen hun systeem hardware ondersteunen niet meer van deze tijd zijn.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:48

Qwerty-273

Meukposter

Het ligt er een beetje aan wat je wilt doen met onderhoud. Voor een zelf bouw systeem op basis van een of andere software product heb je natuurlijk wel de kennis in huis nodig om het geheel in te richten en belangrijker, om te onderhouden. Als je er zelf niet al te veel kennis en tijd in wilt steken zijn er tal van telecom aanbieders die je kunnen adviseren, zo heb je oplossingen van Siemens, Nortel of Alcatel-Lucent die zich richten op het kleinbedrijf daarnaast bieden ze ook regelmatig een "eigen zelfbouw" systeem aan met ondersteuning/onderhoudscontract.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:26

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je kan ook eens kijken naar een hosted pbx. Heb je zelf geen problemen meer met onderhoud hardware / software etc.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 08:57

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik heb zelf goede ervaringen met Asterisk telefooncentrales op Linux, ik richt ze nl. af en toe in voor klanten. Erg aanpasbaar en flexibel in te zetten. Ik realiseer met Asterisk veel koppelingen naar andere applicaties om informatie uit te wisselen en zodoende efficienter te kunnen werken.
Als je geen kennis in huis hebt om het zelf te doen zijn er ook diverse consultants te vinden die dat doen.

Als je wil kijken naar een andere oplossing dan is de Cisco UC500 ook erg interessant. Dit is een router/firewall en VoIP PBX in een. Speciaal bedoelt voor het MKB.

Let op dat voor VoIP je netwerk infrastructuur erg kritisch is. Je hebt Quality of Service nodig en het liefst losse VLANs voor Data en Voice. Hierdoor maak je de kans dat mensen je gesprekken kunnen afluisteren erg klein. QoS zorgt ervoor dat Voice pakketten voorrang krijgen op Data pakketten en zorgt voor heldere gesprekken.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DGTL_Magician schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:14:
Let op dat voor VoIP je netwerk infrastructuur erg kritisch is. Je hebt Quality of Service nodig en het liefst losse VLANs voor Data en Voice. Hierdoor maak je de kans dat mensen je gesprekken kunnen afluisteren erg klein. QoS zorgt ervoor dat Voice pakketten voorrang krijgen op Data pakketten en zorgt voor heldere gesprekken.
Ik vind 't altijd wel grappig dat QoS als 'absoluut noodzakelijk' wordt gezien voor alle VoIP-setups.

Denk je werkelijk dat op een MKB-netwerk zodanig veel congestie bestaat voor de interne VoIP (via internet is iets anders) dat je QoS nodig hebt?

Verder nog een stem voor Asterisk trouwens. Ik gebruik dat met verschillende soorten telefoons-- Bedrade Cisco's, een DECT siemens (die ook aan een echte telefoonlijn hangt), en een DECT systeem van NEC-Philips. Werkt prima.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 01-09-2009 13:26 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

CyBeR schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:25:
[...]

Ik vind 't altijd wel grappig dat QoS als 'absoluut noodzakelijk' wordt gezien voor alle VoIP-setups.

Denk je werkelijk dat op een MKB-netwerk zodanig veel congestie bestaat voor de interne VoIP (via internet is iets anders) dat je QoS nodig hebt?

Verder nog een stem voor Asterisk trouwens. Ik gebruik dat met verschillende soorten telefoons-- Bedrade Cisco's, een DECT siemens (die ook aan een echte telefoonlijn hangt), en een DECT systeem van NEC-Philips. Werkt prima.
Ik troubleshoot regelmatig VoIP setups (ja, ook in MKB) waar iets simpels als QoS niet gebruikt wordt. Het kan goed gaan, maar het kan ook fout gaan.

QoS garandeert gewoon dat je geen congestie hebt. Ik snap dat het in een Enterprise omgeving met 1000 toestellen vaker voorkomt dan in een MKB setup met 20 werkplekken maar als je vaak last hebt van haperende gesprekken is dat erg vervelend.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 13:25:
[...]

Met VoIP wordt telefonie een applicatie op je netwerk. Oude analoge telefonie werkte altijd.
Dus gebruikers gaan er van uit, dat VoIP net zo robuust is als de oude analoge lijntjes.
( Wat wel zo handig is als je 112 wil bellen. / Hoewel iedereen tegenwoordig natuurlijk een mobiel heeft.)

Datasheet van de UC500
Configuratie kan via commandline of via de grafische Cisco Configuration Assistant.
Intergratie met CRM, Click-to-dial en mobiel (single-number-reach) kan via CallConnectors.

Telefoons voor de UC500:
- 500 Serie IP Phones
- 7900 Serie IP Phones

Bij een UC500 krijg je overigens 2 seats / licenties van Unified Contact Center Express
( Software voor CallCenter. ) Je hebt echter wel een aparte server nodig om dit te draaien en het betreft hier alleen de Standaard versie van CCX7.

Een bedrijf als Stonevoice schrijft 3rd party software voor extra functionaliteit.
( Zoals accounting / billing, of integratie met Skype. )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bl@ckbird schreef op woensdag 02 september 2009 @ 00:43:
[...]

Met VoIP wordt telefonie een applicatie op je netwerk. Oude analoge telefonie werkte altijd.
Dus gebruikers gaan er van uit, dat VoIP net zo robuust is als de oude analoge lijntjes.
( Wat wel zo handig is als je 112 wil bellen. / Hoewel iedereen tegenwoordig natuurlijk een mobiel heeft.)
Mja, en zodoende heeft bij mij de VoIP een apart vlan met de goede priority tags e.d. waar nodig op trunks, maar mijn netwerk is iets uitgebreider dan het gemiddelde netwerk van een 20-mans MKB.

In dit specifieke geval hebben we 't waarschijnlijk eerder over een aparte switch waar de telefoons + voip server aan hangen en dan is dit alles compleet niet van toepassing. Eender welke switch kan die packets op tijd afleveren. QoS komt pas kijken als je je VoIP traffic over dezelfde links moet sturen als andere data, waarbij die andere data de mogelijkheid heeft de link te satureren.

Maar mischien onderschat ik dit netwerk en is 't wel degelijk noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

CyBeR schreef op woensdag 02 september 2009 @ 01:36:
[...]

Mja, en zodoende heeft bij mij de VoIP een apart vlan met de goede priority tags e.d. waar nodig op trunks, maar mijn netwerk is iets uitgebreider dan het gemiddelde netwerk van een 20-mans MKB.

In dit specifieke geval hebben we 't waarschijnlijk eerder over een aparte switch waar de telefoons + voip server aan hangen en dan is dit alles compleet niet van toepassing. Eender welke switch kan die packets op tijd afleveren. QoS komt pas kijken als je je VoIP traffic over dezelfde links moet sturen als andere data, waarbij die andere data de mogelijkheid heeft de link te satureren.

Maar mischien onderschat ik dit netwerk en is 't wel degelijk noodzakelijk.
Negen van de tien MKB's waar ik kom en waar ze zelf VoIP hebben uitgerold hebben de VoIP telefoons gewoon in het Data LAN hangen.

Afgezien van de security risico's hebben ze vaak last van congestie. Vandaar dat ik het hier even wilde noemen.

Bl@ckbird: bedankt voor de complete aanvulling ;)

Topicstarter
Nu heb ik zelf ook diverse documentatie verkregen van Swyx, Ayava en 3CX.

Iemand bekend met deze 3 systemen?

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 105544 op 03-09-2009 14:38 ]

• Bl@ckbird
  • Niet online
Niet echt ervaring mee, maar Avaya is een afspinsel van Lucent / AT&T / Bell Labs.

Bellen hebben ze zo'n beetje uitgevonden :)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-06 14:25
Ik zou in ieder geval Asterisk of een ander open source product overwegen. Het is heel eenvoudig op te zetten - er zijn zelfs LiveCD's met volledige installatie's te vinden.

Ik heb gewerkt met Avaya, Siemens, Cisco en andere systemen. Zelfs al zeggen ze dat het via SIP werkt en open standaarden is, is het soms wel het geval dat ze hun eigen versie van SIP spreken, een proprietary codec gebruiken, hun eigen netwerksysteem gebruiken of in een update bepaalde functionaliteit breken en alle andere apparaten die niet via hun gekocht zijn ofwel niet of niet volledig werken. In andere systemen gebruiken ze wel volledig standaard SIP en open codecs maar dan kun je in hun management modules niet om iets aan te passen. En als je dan ruzie hebt met de verkoper of de verkoper gaat overkop sta je mooi met je *** in de regen. Ik heb onlangs nog een verkoper gehad die door de economische situatie bepaalde mensen moest laten gaan en dan mocht ik mooi een vrijdag en een weekendje wachten voordat een beschikbare technieker kon langskomen.

Als je een systeem zoals Asterisk of FreePBX gebruikt kun je altijd verkassen naar een andere verkoper, je kunt de kennis in huis halen of je hebt in ieder geval een poot om op te staan als je een probleem met je verkoper hebt.

Over netwerken gesproken: VoIP over het bedrijfsnetwerk lukt wel degelijk. Koop een degelijke switch, VLAN waar nodig en zorg dat de links tussen de switches en de uplink naar je SIP provider degelijk zijn (eventueel een apart of tweede lijntje). Gigabit naar de switch is momenteel toch wel standaard denk ik en multi-gigabit tussen de switches is ook redelijk goedkoop. Je switch fabric zal in ieder geval prioriteit moeten kunnen bieden aan de VoIP endpoints of het VoIP traffiek.

Je kunt niet verwachten (en veel managers denken dat wel) dat je opeens veel goedkoper telefonie krijgt omdat je toch al een internet link hebt, de bandbreedte moet ergens gebruikt worden zij het bij je telefoonprovider of bij je internetprovider. Als je momenteel 16 lijnen hebt aan 64k dan moet je ongeveer 16 * 64kbit = 1Mbit bij je internetprovider reserveren up & down. VoIP kan ook de kwaliteit omhoog duwen dus als je een hogere kwaliteit gesprekken wilt, moet je dat ook op voorhand inplannen - je verkoper kan in ieder geval meer zeggen hierover. Als je je PBX laat hosten moet je ook zien waar de gesprekken lopen. Het is mogelijk dat sommige interne gesprekken opeens naar buiten gaan en dan terug naar binnen en dus onnodig bandbreedte gebruiken. Je infrastructuur, je firewall, routes etc. hebben daar veel mee te maken. Als je extern gaat hosten moet je ook weten wat er gebeurt als er een probleem met je uplink is, je baas gaat niet gelukkig zijn als hij je niet kan storen tijdens een probleem (misschien niet zo'n slecht idee)

Dat zijn een paar richtlijnen waar veel fouten tegen gemaakt worden. Als je de kennis niet in huis hebt, moet je zeker eens spreken met enkele verkopers en zien wat zij zeggen. Meestal gaan ze ook enkele testen willen doen of in ieder geval je huidige infrastructuur inzien om te zien of je netwerk het toelaat of indien upgrades moeten gebeuren. Als je een verkoper hebt die beweert dat het niet nodig is en dat hun product alles (voice & data) over 100 of zelfs 10Mbit/s kan lopen dan zou ik toch wel enkele vraagtekens erbij zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Guru Evi op 04-09-2009 21:30 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Guru Evi schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 21:23:
[...]
Zelfs al zeggen ze dat het via SIP werkt en open standaarden is, is het soms wel het geval dat ze hun eigen versie van SIP spreken [...]
Het probleem met SIP is dat in en protocol een aantal velden/opties zijn, die door fabrikanten zelf ingevuld mogen worden. Het probleem ligt niet zozeer bij de fabrikanten, maar eerder bij de IEEE SIP Working Group die de standaard heeft vastgelegd. Fabrikanten zijn dus 100% compliant aan de SIP standaard, omdat deze standaard zelf proprietary opties mogelijk maakt. Nu zitten in Working Group van de IEEE ook vaak mensen die bij grote fabrikanten werken. Vanuit de fabrikant gezien is het ergens logisch, maar de IEEE zou dit als organisatie beter aan moeten sturen.

Het voordeel van proprietary protocollen is dat fabrikanten redelijk snel nieuwe features kunnen ontwikkelen, omdat ze zelf eigenaar zijn van hun protocol. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld van de Wireless N standaard.... Wat al jaren een draft is... En waar iedereen uit de industrie hun zegje over moet doen.

Daarom is het niet eens zo slecht om iets als Cisco Skinny (SCCP) te gebruiken, tussen de IP-PBX (zoals CallManager / CallManager Express) en het IP toestel. ( Hoewel Cisco steeds meer naar SIP schuift. ) Je hebt dan de volledige functionaliteit zoals de fabrikant dat bedoelt heeft.

Om 3rd party zaken te koppelen is SIP wel ideaal. ( Zoals naar het publieke net via een SIP trunk, of voor het koppelen van een IP DECT omgeving, of een andere 3rd party IP-PBX. )
Guru Evi schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 21:23:
Als je een systeem zoals Asterisk of FreePBX gebruikt kun je altijd verkassen naar een andere verkoper, je kunt de kennis in huis halen of je hebt in ieder geval een poot om op te staan als je een probleem met je verkoper hebt.
Je hebt natuur de fabrikant en de partner / reseller van de fabrikant. Beiden moet je onderzoeken.
Een fabrikant als Avaya of Cisco heeft vele partners / resellers. Ben je niet tevreden met de dienstverlening van je reseller, dan stap je over op een andere die hetzelfde merk voert. Daarmee hoeft de oplossing van de fabrikant nog niet verkeerd te zijn.

Selecteer eerst een fabrikant waar je voorkeur naar uit gaat. Wat betreft positie in de markt zou je een rapport van Gartner kunnen op vragen. Vaar hier niet blind op. Nodig een aantal fabrikanten uit voor een gesprek. Als Gartner negatieve zaken aan draagt, kijk hoe de fabrikant zich hier tegen verweerd. ( In 6 maanden kan een fabrikant een overname hebben gedaan, waardoor het verhaal van een onderzoeksbureau als Gartner volledig uit het lood geslagen is. )

Een grote marktpartij betekent vaak, dat veel resellers het aanbieden en dat er veel partijen zijn die support kunnen leveren. Op de website van veel fabrikanten kan je zoeken wie hun partners / resellers zijn. Vaak kan je daarbij ook selecteren of ze een bepaalde certificering en/of status bij de fabrikant hebben.

Zo kan je bij Cisco zoeken op partners die "Express Unified Communications" of "Advanced Unified Communications" gecertificeerd zijn. Bij een aantal van deze resellers / partners kan je vragen of ze referentie cases hebben. ( En deze cases / bedrijven, waar men implementaties heeft gedaan, kan je ook na bellen. )

Topicstarter
Bedankt voor deze uitgebreide beschrijvingen.

Ik heb nu van diverse partijen de beschikbare demo's gedownload en geinstalleerd met onze ICT'er.
Voor mij persoonlijk springt Swyx door de grote functionaliteit er toch echt bovenuit. Helaas kan ik weinig Nederlandse referentie terugvinden, wel weet ik dat Intratel dé distributeur is van Swyx in Nederland.

Wie kan mij meer vertellen over de (on)bekendheid van Swyx in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Swyx word wel redelijk gebruikt in nederland, vind het ook een erg mooi pakket, als je echter naar prijs / kwaliteit verhouding kijkt ga dan zeker eens aan de slag met 3cx.

waarom dit soort pakketten nog relatief onbekend zijn heeft denk ik nogal te maken met hoe de telecom sector in mekaar steekt, vroeg hing er een kast aan de muur en jou telecom boer kon daar als enige wat mee, dat principe bevalt hun nog steeds erg goed. een stuk software op een pc wat die kast vervangt is nu nog even eng...

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Ik zou zeggen kijk eens naar Askozia, http://www.askozia.com/pbx/

Het is Asterisk met een webscherm erom heen, je leert het binnen een uurtje :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
DGTL_Magician schreef op woensdag 02 september 2009 @ 09:00:
[...]

Negen van de tien MKB's waar ik kom en waar ze zelf VoIP hebben uitgerold hebben de VoIP telefoons gewoon in het Data LAN hangen.

Afgezien van de security risico's hebben ze vaak last van congestie. Vandaar dat ik het hier even wilde noemen.

Bl@ckbird: bedankt voor de complete aanvulling ;)
Precies, hoe vaak we niet te maken hebben met relaties waarbij VoIP slecht gaat als er grafische zaken geprint worden etc.

QoS hoeft aan de LAN kant niet altijd noodzakelijk te zijn, het verdient wel degelijk aandacht :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Powermage schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 00:13:
Swyx word wel redelijk gebruikt in nederland, vind het ook een erg mooi pakket, als je echter naar prijs / kwaliteit verhouding kijkt ga dan zeker eens aan de slag met 3cx.

waarom dit soort pakketten nog relatief onbekend zijn heeft denk ik nogal te maken met hoe de telecom sector in mekaar steekt, vroeg hing er een kast aan de muur en jou telecom boer kon daar als enige wat mee, dat principe bevalt hun nog steeds erg goed. een stuk software op een pc wat die kast vervangt is nu nog even eng...
Ik heb de Free Edition gedownload, deze laten configureren door onze technische persoon. Het is een leuke oplossing, maar ik verwacht dat deze oplossing niet de punten van verbetering biedt die wij in de toekomst nodig dienen te hebben.

Swyx daarentegen oogt en werkt als een meer volwassen product. En de optiepakketten zijn natuurlijk niet slecht gekozen door Swyx, wel zit de licentiestructuur lastig in elkaar vergeleken bij diverse andere pakketten.

Wat ik nog steeds vreemd vind, waarom dat Avaya, Cisco en diverse overige producten zo bekend zijn in Nederland en dat 3CX en Swyx zo achter blijven, te maken met marketing?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:25
Kijk eens naar PBXnSIP. Erg eenvoudig te configuren, met erg veel functionaliteit. Wij gebruiken het bij al onze klanten (Voip-leverancier) ;)

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 105544 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:38:
[...]

Wat ik nog steeds vreemd vind, waarom dat Avaya, Cisco en diverse overige producten zo bekend zijn in Nederland en dat 3CX en Swyx zo achter blijven, te maken met marketing?? :?
Avaya is al sinds forever een heel grote leverancier van telefoniespul. Vroeger 'echte' PBX'en, toen de digitale versie daarvan, nu op VoIP. Cisco is de grootste leverancier van netwerkspul, en die zijn ook in het VoIP bootje gestapt. Aardig succesvol ook, want hun telefoons (voorzien van SIP software) zijn niet anders dan prima te noemen.

3COM is een netwerkboer die vroeger al eens besloten heeft om te stoppen met bepaalde producten (wat grotere routers e.d.). Ze zijn wat later begonnen met VoIP en daardoor minder bekend, plus hun verleden helpt niet. (Er zaten opeens veel mensen met 3COM netwerkspul dat 3COM niet meer wilde supporten.) Swyx kende ik eigenlijk niet eens.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 15-09-2009 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 13:10:
[...]

Avaya is al sinds forever een heel grote leverancier van telefoniespul. Vroeger 'echte' PBX'en, toen de digitale versie daarvan, nu op VoIP. Cisco is de grootste leverancier van netwerkspul, en die zijn ook in het VoIP bootje gestapt. Aardig succesvol ook, want hun telefoons (voorzien van SIP software) zijn niet anders dan prima te noemen.

3COM is een netwerkboer die vroeger al eens besloten heeft om te stoppen met bepaalde producten (wat grotere routers e.d.). Ze zijn wat later begonnen met VoIP en daardoor minder bekend, plus hun verleden helpt niet. (Er zaten opeens veel mensen met 3COM netwerkspul dat 3COM niet meer wilde supporten.) Swyx kende ik eigenlijk niet eens.
Inmiddels heb ik iets meer over Avaya vernomen, dat ze gigantische kortingen geven en dat het daar 'slecht' zou gaan. Iemand hiermee bekend?

Voor wat betreft Swyx; Dat is dus het vreemde van alles, het is echt voor het grote publiek onbekend. We zijn sterk aan het overwegen om verder te gaan met o.a. Swyx. We willen dit via een betrouwbare partij laten lopen en zullen we een Partner van Swyx benaderen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

3CX is geen 3Com volgens mij?

De Wikipedia: 3Com entry noemt heel andere subsidiaries/produktnamen voor VoIP produkten van ze...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

alt-92 schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 09:33:
[...]

3CX is geen 3Com volgens mij?

De Wikipedia: 3Com entry noemt heel andere subsidiaries/produktnamen voor VoIP produkten van ze...
Eh, verdomd je hebt gelijk. Mischien moet 3CX eens aan een naamswijziging denken dan :X

Never mind wat ik over ze zei dus.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Aan de andere kant: wat je zegt over 3Com klopt op zich wel weer :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 22:47
Swyx is een Duits bedrijf zover ik weet en niet heel groot.
We hebben er ook naar zitten kijken om met hun te gaan werken maar als ze omvallen ga je mee als leverancier. wij hebben toen gekozen om voor Cisco te gaan puur vanwege hun body/groote.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgroesb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09-2022
Anoniem: 105544 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 16:40:
Wie kan mij meer vertellen over de (on)bekendheid van Swyx in Nederland?
Patrick, wij draaien net sinds kort Swyx. Wat wil je weten?
Swyx is redelijk in upcoming fase...

Wij hebben ook getwijfeld tussen Asterisk of Swyx.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor Swyx, aangezien anders die IT mensen bij ons eeuwig blijven knutselen aan Asterisk :)
We zijn een IT bedrijf, en we wilden de telefoon centrale 'productie' houden.
Aangezien we zelf al genoeg SIP/H.323 producten bouwen, wilden we kost wat het kost voorkomen dat onze telefooncentrale 'development' ging worden :)
Echter ik wil er nog wel een Asterisk doosje naast zetten.

Heb je een specifieke vraag aangaande Swyx?
Zo ja, wellicht dat ik hem dan kan beantwoorden. Of voor je kan opzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rgroesb schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 13:12:
[...]

Patrick, wij draaien net sinds kort Swyx. Wat wil je weten?
Swyx is redelijk in upcoming fase...

Wij hebben ook getwijfeld tussen Asterisk of Swyx.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor Swyx, aangezien anders die IT mensen bij ons eeuwig blijven knutselen aan Asterisk :)
We zijn een IT bedrijf, en we wilden de telefoon centrale 'productie' houden.
Aangezien we zelf al genoeg SIP/H.323 producten bouwen, wilden we kost wat het kost voorkomen dat onze telefooncentrale 'development' ging worden :)
Echter ik wil er nog wel een Asterisk doosje naast zetten.

Heb je een specifieke vraag aangaande Swyx?
Zo ja, wellicht dat ik hem dan kan beantwoorden. Of voor je kan opzoeken :)
Dat is goed om te horen, enkele snelle vragen:

- Allereerst wat zijn de bevindingen tot nu toe, sterkten en zwakten?
- Wie heeft Swyx geleverd?
- Hoeveel gebruikers?
- Hoeveel tijd nam de implementatie in beslag?

Technische/Inhoudelijke vragen komen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 10:19
Boss schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 11:54:
Je kan ook eens kijken naar een hosted pbx. Heb je zelf geen problemen meer met onderhoud hardware / software etc.
@Patrickdb: vanwaar die voorkeur voor een eigen VoIP-centrale? Met een hosted pbx kun je ook verschrikkelijk veel. Met daarnaast het voordeel dat je niet lokatiegebonden bent. Medewerkers thuis of op lokatie kunnen ook gewoon met hun zakelijke nummer bellen (en gebeld worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jan-E schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 16:23:
[...]
@Patrickdb: vanwaar die voorkeur voor een eigen VoIP-centrale? Met een hosted pbx kun je ook verschrikkelijk veel. Met daarnaast het voordeel dat je niet lokatiegebonden bent. Medewerkers thuis of op lokatie kunnen ook gewoon met hun zakelijke nummer bellen (en gebeld worden).
Het bedrijf waar ik werkzaam ben, wil absoluut geen 'hosted' vormen binnen het bedrijf, een telefooncentrale en overige programmatuur moet tastbaar (fysiek aanwezig) zijn. Daarnaast is het van extreem belang dat we 99,9% online zijn, met een goede DSL verbinding en een stabiele VoIP centrale moet dit mogelijk zijn... Ik heb ook diverse hosted partijen bekeken, die bieden veelal dezelfde (of meer) mogelijkheden, maar mijn eerdere reden wegen hierbij mee.

Dat laatste punt kan ook door middel van bijv. een VPN met o.a. Swyx (heb ik begrepen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
De centrale die callvoip gebruikt (Breezz) gebruiken wij ook voor onze managed diensten maar die kan (op het moment) nog niet tippen aan de functies die een 3cx of Swyx kan leveren. zelf leveren we redelijk veel 3cx vanaf een 20 toestellen, Swyx hebben we vanuit historie bij een aantal klanten 'overgenomen' kwa beheer.

Join the club

Pagina: 1