Hulp gevraagd voor aansluiting ADSL / ISRA punt

Pagina: 1
Acties:

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Beste forumleden,

Ik ben pas verhuist naar mijn nieuwe woning en nu wilde ik ADSL aansluiten. Opzich lukt me dat altijd prima, vrij simpel. Maar in mijn nieuwe woning zijn er nogal wat kabels en wandcontactdozen verwijderd en ik bezit niet de kennis om dit zelf zo even op te lossen. Vandaar hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

De huidige situatie:

1. ISRA punt in de woonkamer is van het type (de middelste):

Afbeeldingslocatie: http://www.adslforum.nl/images/overig/isra1.gif

Bij mij komt er aan de onderkant ook die KPN dikke kabel in maar aan de bovenkant heb ik geen kabel maar 4 losse draadjes. Het klepje wat de boel dichthoudt is er dus vanaf.

2. Ik heb verder geen enkele telefoonstopcontact.

Wat wil ik?

1. Ik heb geen vaste telefonie, alleen ADSL.

Kortom, mijn vraag is nu wat ik moet doen om de modem te kunnen aansluiten. Is het wellicht de bedoeling dat ik een telefoonkabel koppel aan die draadjes uit het ISRA punt zoals op onderstaande afbeelding (linker ISRA)? En dan die kabel in de modem drukken? Aangezien ik geen telefoon gebruik lijkt me een telefoonwandcontactdoos toch niet nodig?

Of kan ik ipv een telefoonkabel direct een UTP netwerkkabel aan die draadjes vastmaken en die rechtstreeks de modem in gooien?

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/2qv3u3n.jpg

Alvast vriendelijk bedankt!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Verwijderd

Gewoon dunne kabel kopen/telefoon kabel en geen telefoon snoer wat dat kun je amper vast schoeven en daar aan een connecter aan knijpen aan een kant met de twee aders in het midden die de telefoon lijn voeren meestals groen/rood en dan aan de andere kant rechtstreeks onder de klemmen vast draaien op de isra op a en b net als eigenlijk op de tekening staat.

Verwijderd

Juancho schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:55:

Kortom, mijn vraag is nu wat ik moet doen om de modem te kunnen aansluiten. Is het wellicht de bedoeling dat ik een telefoonkabel koppel aan die draadjes uit het ISRA punt zoals op onderstaande afbeelding (linker ISRA)? En dan die kabel in de modem drukken? Aangezien ik geen telefoon gebruik lijkt me een telefoonwandcontactdoos toch niet nodig?

Of kan ik ipv een telefoonkabel direct een UTP netwerkkabel aan die draadjes vastmaken en die rechtstreeks de modem in gooien?

[afbeelding]

Alvast vriendelijk bedankt!
Beide "oplossingen doen hetzelfde, alleen kan je geen UTP netwerkkabel gebruiken maar 4 aderig telefoonsnoer tussen de ISRA en modem.

Simpelste is om de meegeleverde telefoonkabel te pakken, daar aan 1 kant het stekkertje afknippen en die draadjes in je ISRA schroeven en de andere kant in je modem te steken.
Of als die kabel te kort is zelf aan een langere 1 stekkertje knijpen met de meegeleverde tang.

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03 22:49
Je kan het beste een korte telefoonkabel nemen met aan de ene kant een RJ-11 conector (die gaat in je modem) en aan de andere kant losse draden. Verbind de twee middelste draden met de 2 linker aansluipunten van je ISRA aansluiting. Dan zou het moeten werken.

/edit: sneller typen, met ^ hem ^

[ Voor 6% gewijzigd door Sikkek op 28-08-2009 11:05 ]

• Juancho
  • Nu online
Ik ben een leek op dit gebied, zoals je vast merkt :) Maar begrijp ik het goed?

1. Ik kan een telefoonkabel gebruiken met aan de ene kant een telefoonconnector die de modem in gaat.
2. De andere kant snij ik open en koppel die draadjes aan de draadjes uit het ISRA punt? *
3. De vervolg stappen van de modem uitvoeren? De modem wordt overigens geplaatst vlak bij het ISRA punt dus een kort kabeltje gaat zeker lukken.

* Op de afbeelding worden de draadjes vanuit de kabel gekoppeld aan het ISRA punt. Bij mij zitten er nu al 4 draadjes onder elk schroefje. Wat moet ik daarmee doen?

Bedankt voor je hulp!

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 28-08-2009 11:09 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Waar gaan die 4 draadjes dan naar toe in je huis?
Waarschijnlijk kun je die 4 draadjes gewoon losschroeven en de 2 nieuwe draadjes vast schroeven onder de linker 2 schroefjes (1a en 1b).

• Juancho
  • Nu online
Nou de vorige bewoners hebben alles volgens mij gewoon blind afgeknipt want normaal komt daar, zoals ook op de afbeelding staat, een kabel uit. Wat ik nu zie zijn 4 korte draadjes vanuit het ISRA punt, allen onder een schroef.

Ik heb dan ook geen idee of die nog een functie hebben of dat ik ze idd zo weg kan halen en de 2 nieuwe erin kan zetten. Zal ik vanavond even moeten bekijken. Persoonlijk denk ik dat ze zowel ADSL als telefoon hadden aangesloten op dat ISRA punt (vandaar 4 ipv 2 draadjes) en de boel voor verhuizing gewoon blind hebben afgeknipt. Maar dat weet ik dus niet zeker.....

Als ik die draadjes gewoon kan verwijderen door het schroefje iets open te draaien, dan denk ik dat het me wel gaat lukken met jullie voorstel. Telefoonkabel ertussen zetten en klaar.

Ik zal sowieso vanavond even een foto maken van hoe het nu is, dat maakt het vast een stuk duidelijker.

[ Voor 39% gewijzigd door Juancho op 28-08-2009 11:27 ]

• Juancho
  • Nu online
Nou volgens mij is het gelukt. Ik heb de draden gekoppeld zoals jullie aangaven en na enige tijd begon het lapje DSL op de modem te branden. Lijkt me dat hij verbinding heeft. Vanavond ga ik mijn PC verhuizen naar mijn nieuwe huis dus dan zal ik alles ook aansluiten en testen. Maar het lijkt goed te gaan! Bedankt heren.

• Lenny77
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-02 17:52
Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:03:
[...]

Beide "oplossingen doen hetzelfde, alleen kan je geen UTP netwerkkabel gebruiken maar 4 aderig telefoonsnoer tussen de ISRA en modem.
Je kan uiteraard wel UTP gebruiken, als je de juiste draadjes aan beide kanten maar aansluit. ;)
In gevallen dat de afstand ISRA-modem niet korter kan dan 5 meter wordt dit soms zelfs aangeraden, omdat UTP-kabel minder demping op de lijn heeft dan een simpel telefoondraadje...

"To overcome other's armies without fighting is the best of skills" - Sun Tzu

• Juancho
  • Nu online
Zou een optie kunnen zijn als de snelheid niet maximaal is. Maar dat moet ik vanavond eerst even zelf bekijken als ik mijn PC aansluit....

Ik had overigens 2 telefoonkabeltjes. Een dunne witte en een iets dikkere grijze. De witte bevatte 4 koperdraadjes en de grijze 2. Ik heb de grijze genomen omdat ik toch maar 2 draadjes nodig was en dit snoer wat langer was. Dit maakt toch verder niet iets?

[ Voor 48% gewijzigd door Juancho op 02-09-2009 09:25 ]

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Juancho schreef op woensdag 02 september 2009 @ 09:23:
Zou een optie kunnen zijn als de snelheid niet maximaal is. Maar dat moet ik vanavond eerst even zelf bekijken als ik mijn PC aansluit....

Ik had overigens 2 telefoonkabeltjes. Een dunne witte en een iets dikkere grijze. De witte bevatte 4 koperdraadjes en de grijze 2. Ik heb de grijze genomen omdat ik toch maar 2 draadjes nodig was en dit snoer wat langer was. Dit maakt toch verder niet iets?
Dit zal waarschijnlijk weinig effect op je signaal hebben.
Zelf heb ik een wandcontact doosje aangesloten zitten op het ISRA, en daar een kort kabeltje in naar de modem.
Doordat ik ook nog eens dicht bij de centrale zit is mijn demping echt minimaal (2db oid) volgens het modem.
Dus als je een slechte verbinding hebt (langzaamer dan je zou verwachten), is het handig eerst naar de afstand met de centrale te kijken, en dan naar je eigen kabeltjes (tussen modem en ISRA)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Juancho
  • Nu online
Nou ik ga werken met zo'n setje wat via het electriciteitsnetwerk gaat. Dat wil zeggen dat ik 2 pluggen in het stopcontact doe en hier 2 netwerkkabels ingaan. Eén hiervan zit pal naast de modem en ISRA-punt en de ander in mijn werkkamer met vaste PC. Ik woon in een appartement dus alles zit op één verdieping. Lijkt me dat in deze situatie snelheidsverlies ook minimaal is.

Pas als ik mijn laptop heb zal blijken in hoeverre draadloos internet werkt in mijn nieuwe appartement.

Verwijderd

Lenny77 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 09:04:
[...]

Je kan uiteraard wel UTP gebruiken, als je de juiste draadjes aan beide kanten maar aansluit. ;)
Ik bedoelde natuurlijk dat een RJ54/UTP stekker niet in de modem past in de aansluiting waar het signaal binnenkomt. ;)

• Juancho
  • Nu online
Ik heb iig verbinding en dus internet. Ik moet alleen nog even de download/upload snelheid controleren dit weekend....

• Juancho
  • Nu online
Zo, de snelheid werkt ook netjes. Ik haal 1.5mbit dus dat is 0.1 meer dan in mijn vorige woning :)

Allemaal bedankt voor jullie moeite en hulp, ik kan weer tevreden internetten in mijn nieuwe huisje!

Pagina: 1