Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-07 22:14
Ik heb een 1.5TB schijf. Snel formatteren via Vista (64 bit, uk) lukte niet. Langzaam (volledig) formatteren bleef hangen bij 73%.
Vervolgens heb ik geprobeerd om een partitie van 2GB te maken en deze in stapjes te extenden tot de volledige grootte. Da's gelukt, maar in "deze computer" wordt de schijf nu als 539GB aangegeven terwijl hij volgens disk management wel degelijk 1397.26GB is. Klik ik echter op eigenschappen in disk management dan blijkt hij wel slechts 539GB te zijn 8)7

De faq heb ik ook ff doorgenomen, maar ook volgens google is 539, 512 of 500GB geen bekende bovengrens voor hdd's. Mijn mobo (MSI K9N Neo-F) kan ook gewoon 2TB disks aan voorzover ik weet.

As we speak ben ik de schijf aan het scannen op bad sectors. Ik kwam in een Samsung handleiding echter tegen 500GB max capacity per disk. Wat wordt hier in vredesnaam mee bedoelt, is mijn 1.5TB hdd echt begrensd op 1/3e van z'n capaciteit :?

Nog iemand met dit probleem

[ Voor 6% gewijzigd door Autoreply op 28-08-2009 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Autoreply schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 09:49:
Ik kwam in een Samsung handleiding echter tegen 500GB max capacity per disk. Wat wordt hier in vredesnaam mee bedoelt, is mijn 1.5TB hdd echt begrensd op 1/3e van z'n capaciteit :?
In jouw harde schijf zitten 3 disks. Op elk van die disks past 0,5TB. Dat maakt dus samen 1,5TB.

Jouw probleem is (dus) een software- of bios-probleem. Daar kan ik je helaas niet bij helpen, maar anderen vast wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191050

Heb al eens nieuwe chipsetdrivers geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
Kuhlie schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:27:
In jouw harde schijf zitten 3 disks. Op elk van die disks past 0,5TB. Dat maakt dus samen 1,5TB.

Jouw probleem is (dus) een software- of bios-probleem. Daar kan ik je helaas niet bij helpen, maar anderen vast wel :)
Volgens de nederlandse site:
Op z'n minst een vreemd statement :)
Anoniem: 191050 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:35:
Heb al eens nieuwe chipsetdrivers geprobeerd?
Daar ben ik nu mee bezig. Geen bad sectors te bekennen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:09
Ik moet zeggen dat het inderdaad verwarrend is, die capaciteit op de Samsung-site. Echter als ik de andere schijven bekijk, lijkt het er toch op dat ze de ruimte per platter bedoelen, en die zitten er vaak meerdere in een harde schijf. In het geval van de disk van de TS 3x500GB.

Kijk eens of je met een 3rd party partitioneringstool wel alle ruimte kan partitioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
Samsungs bestanden doen 't niet, dos-files die niet onder vista draaien, ook niet in compatibility mode of als admin.

De MSI drivers (m'n mobo) doen 't niet onder SP1...

Geprobeerd om hem in twee partities te verdelen. Dat lukt, maar dan is de 900GB partitie opeens maar 50GB groot :?

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/j5hwrs.jpg

Kortom, ik snap er geen zak meer van en ik ben een beetje klaar met de mogelijke opties geloof ik :X

Edit, hij hangt nu aan m'n server (Ubuntu), maar 's kijken wat die er van bakt 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Autoreply op 28-08-2009 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

Om uit te sluiten dat het aan windows zelf ligt zou ik eens proberen om een ander programma te gebruiken (bv. Acronis Disk Director of wet ik veel wat er nog allemaal beschikbaar is) of misschien eens met proberen met linux.

Dit is ook maar een gok (er zijn hier denk ik wat dns probleempjes waardoor 'k niet kan google'en, bing'en of wat dan ook) maar sluit hem is aan op een andere SATA poort waar geen AHCI mode op enabled staat.

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:22

ResuCigam

BOFH

En als je nu eens 3 partities van elk 500 GB maakt? Gaat dat dan wel goed?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
ResuCigam schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:18:
En als je nu eens 3 partities van elk 500 GB maakt? Gaat dat dan wel goed?
Zoals je in de printscreen kan zien is er geen correlatie, shrinken naar 900GB leidt opeens tot een 60GB grote partitie. Inmiddels Linux (Ubuntu, ext3) ook geprobeerd, ik krijg 'm wel geformatteerd, maar niet gemount..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
Ik ben inmiddels nog geen steek verder.

Wat ik inmiddels wel weet:
tot grofweg 1TB aan totale ruimte is prima te gebruiken. Of ik nou een of vier partities maak die samen zo'n 900GB gebruiken, het werkt allemaal. Kom ik echter over het totaal van een krappe tb dan gaat het fout. Dus 300, 300, 300 en 10 gb werkt prima. Verwijderd ik de laatste en maak ik een nieuwe aan van 150 GB of doe ik hetzelfde door de laatste te extenden dan geeft de laatste partitie een error, de partitie blijft "RAW". Probeer ik hetzelfde via de verkenner interface dan krijgt windows de partitie niet geformatteerd en zegt hij wat over in de help zoeken op read-only problemen.

In Ubuntu krijg ik het formatteren (op EXT3 en 2) wel voor elkaar, maar de schijf is met geen mogelijkheid te mounten, niet via nautilus, niet via de het boot-bestandje en niet door domweg te (dubbel)klikken op de partitie (dan gebeurd er niets. Dit zijn twee verschillende mobo's, twee verschillende procs en types geheugen.

Er lijkt dus een harde limiet in de schijf te zitten van iets minder dan 1TB. Ik kan niets vinden over vergelijkbare problemen, dus ik ben zeer geinteresseerd in tweakers die nog suggesties hebben 8)7

Edit, overigens de gehele schijf via het Samsung progje gescand, niets, geen bad sectors of andere ellende.

[ Voor 4% gewijzigd door Autoreply op 28-08-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:08
Al geprobeerd een nieuwe BIOS te flashen? Dit bordje is (met alle respect) alweer een paar jaartjes oud en kan zodoende best wat moeite hebben met schijven van die grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
Nee, dat is de volgende stap. Overigens is dat bordje nog helemaal niet zo oud, ik ben zeker 4 keer zo oud als dit ontwerp >:)

Een verdere indicatie dat je het goed bij het rechte eind kan hebben:
Vergelijkbaar probleem

En dit is bizar (zie de grootte terugspringen)

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/sw5t9l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
Niets.

Bios geflashed naar 1.90 (laatste versie), dat is schijnbaar ook goed gegaan. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/2rc8qgx.jpg

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Laatste wat je kan proberen is de NVIDIA storage driver eens te uninstallen en gebruik te maken van de standaard MS IDE driver. Mocht dit niet werken zit er denk ik niks anders op dan gebruik te maken van een losse SATA-controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
Heb je legacy mode / ide-compatibility mode wel uitstaan in de bios?, en voor AHCPI - sata gekozen?

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
mad-dog schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:31:
Laatste wat je kan proberen is de NVIDIA storage driver eens te uninstallen en gebruik te maken van de standaard MS IDE driver. Mocht dit niet werken zit er denk ik niks anders op dan gebruik te maken van een losse SATA-controller
Ik heb sterk de indruk dat het aan de HDD zelf ligt. M'n server heeft immers een compleet ander mobo terwijl de hdd ook daar niet aan de praat is te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Autoreply schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:35:
[...]

Ik heb sterk de indruk dat het aan de HDD zelf ligt. M'n server heeft immers een compleet ander mobo terwijl de hdd ook daar niet aan de praat is te krijgen.
Ook daar de NVIDIA driver al eens geuninstalled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
djexplo schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:33:
Heb je legacy mode / ide-compatibility mode wel uitstaan in de bios?, en voor AHCPI - sata gekozen?
Er hangt nog een IDE-drive in (met OS), dus ik denk dat ik IDE niet uit kan zetten :$

Verder is het me niet geheel duidelijk hoe ik bovenstaande kan doen. Ik zit inmiddels in het bios, maar er is niets te vinden wat op legacy/ide-compatibility of ahcpi lijkt :/

Onder power options kan ik:
ACPI function (enabled/disabled)
ACPI standby (S1/S3

maar niets icm sata en legacy of ide-compatibility is helemaal nergens te bekennen..

Mijn bios is vrijwel identiek aan Deze

Edit #83, @ Mad-dog, dat ga ik nu ff doen in afwachting van wat meer helderheid tav het bios.

[ Voor 28% gewijzigd door Autoreply op 28-08-2009 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Autoreply schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:42:
[...]

Er hangt nog een IDE-drive in (met OS), dus ik denk dat ik IDE niet uit kan zetten :$

Verder is het me niet geheel duidelijk hoe ik bovenstaande kan doen. Ik zit inmiddels in het bios, maar er is niets te vinden wat op legacy/ide-compatibility of ahcpi lijkt :/

Onder power options kan ik:
ACPI function (enabled/disabled)
ACPI standby (S1/S3

maar niets icm sata en legacy of ide-compatibility is helemaal nergens te bekennen..

Mijn bios is vrijwel identiek aan Deze

Edit #83, @ Mad-dog, dat ga ik nu ff doen in afwachting van wat meer helderheid tav het bios.
Legacy modus etc.. is op veel oudere NVIDIA bordjes niet terug te vinden. Alleen RAID aan/uit is vaak mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
mad-dog schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:56:
Legacy modus etc.. is op veel oudere NVIDIA bordjes niet terug te vinden. Alleen RAID aan/uit is vaak mogelijk
RAID staat uit

Inmiddels is het probleem opgelost. De remedie was de nvidia drivers (de meest recente) te deinstalleren. De Vista drivers bakten er ook niets van, maar de NVIDIA drivers opnieuw installeren hielp wel. Schijnbaar zat er ergens iets krom en resulteert dat in een limiet van 1TB/1000GB 8)7

Eenieder iig hartelijk bedankt voor alle goede suggesties *;

Vergelijkbaar geval en nog eentje

[ Voor 60% gewijzigd door Autoreply op 29-08-2009 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Nvidia en IDE controllers, het blijft lastig voor ze :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317350

mmm, ik heb precies hetzelfde probleem. 73%

Zo je me a.u.b kunnen vertellen welke drivers je hebt geupdate, en wat de versie en datum van die nvidia drivers zijn.

Werkt quick format dan ook? anders zie je pas na 3 uur het resultaat.
:)

alvast bedankt _/-\o_

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-06 20:38
Ben vooral ook benieuwd of deze oplossing ook helpt op je server..

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majapro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-05 06:12

Majapro

Deventer

nou dan ben ik benieuwd naar een externe variant, zo'n usb controller driver moet dat toch wel aan kunnen :?

als het hem zat in de driver van de nvidia controller zal dan een sillicon controller driver hetzelfde probleem hebben? dat vraagt om testen :/

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

Pagina: 1