Overweging welke raid?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views

• lobbo1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-01-2024
Voor een extra Windows 2003 domeincontroller die tevens als Exchange 2007 server dienst gaat doen heb ik drie HD's beschikbaar. Ik kan met deze drie disken:

1. Een raid-1 + hotspare configureren
of
2. Een raid-5 met de drie HD's maken.

Vraag is, wat is nu de meest redundante config?

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Met RAID 1 + hotspare zal je denk ik meer betrouwbaarheid hebben dan met RAID 5, RAID 5 daarentegen is wat beter qua performance... Alhoewel het me niet lijkt dat je voor een Domeincontroller en Exchange server echt voor performance wilt gaan.

Bedenk je wel dat geen van beide een vervanging is voor backup!!!

"Find what you love and let it kill you"

Verwijderd

meest redundante lijkt mij RAID 5, maar hou idd rekening met een goede backup. Test hier ook mee.
En ik zou een reserve disk op vooraad bestellen, just in case.

Mea culpa, verkeerd geinterpreteerd

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2009 10:14 . Reden: Foutieve bericht ]

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:08:
meest redundante lijkt mij RAID 5, maar hou idd rekening met een goede backup. Test hier ook mee.
En ik zou een reserve disk op vooraad bestellen, just in case.
Wrong, zoals hierboven gesteld wordt raid 1 plus hotspare is redundanter, gezien er feitelijk op lange termijn twee disks kunnen uitvallen (na de rebuilld van de eerste uitval ;)). Dit ligt enkel aan de hotspare in de raid set.

Raid 5 kan er één disk uitvallen...

Tenzij je natuurlijk weer die reserve disk bestelt en een raid 5 plus hotspare configureerd... Sowieso zit je met de rebuild periode waarin je kwetsbaar bent...

[ Voor 13% gewijzigd door wasted247 op 28-08-2009 10:14 ]

Verwijderd

Als je de hotspare op voorhand stresstest, zijn beide setups theoretisch even bestand tegen failures lijkt me. In theorie zal de RAID1 wel langer kunnen draaien, tot alle drie de schijven versleten zijn. Maar disks worden meestal vervangen door plaatsgebrek en niet leeftijd...

Je kan voor de leessnelheid gaan van RAID5, als het een onboard dingetje is zou ik RAID1+hotspare kiezen. Als een schijf faalt is je eerste reactie toch om ze asap te vervangen en hopelijk niet "ach 't werkt nog".

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAID FAQ
Alles wat je wil weten over de diverse RAIDlevels. Kijk dan voornamelijk naar de redundancy ervan.

Omdat dit vrij letterlijk in de FAQ staat gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.