• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-02 13:41
Sinds enige weken is mijn vertrouwde systeem niet meer stabiel. Eerst even wat specs:

Specs
ASUS P5E (X38 Chipset)
Supreme FX II geluidskaart (behorend bij mobo)
Intel C2D E8400 (Hyper TX II koeling, prima temps, stock voltage en snelheid)
2x2GB OCZ Platinum (PC6400 5-5-4-15 tRFC 55 @ 2.1 V) (OCZ2P8004GK)
ASUS EAH 3870X2 TOP (stock)
2 x 1 TB Samsung Spinpoint (geen RAID)
Coolermaster Realpower M620

Symptomen
Beeldfreeze. Het beeld freezet, muis blijft hangen, het geluid loopt soms nog een seconde daar en hangt daarna vast (als loop van het laatste stukje geluid).
Er komt geen BSOD, geen vermelding in de event viewer. De PC is niet meer aan het reageren te krijgen. Een harde reset dmv resetknop is noodzakelijk.
Ik kan de freezes niet bewust nabootsen. Ik kan uren achtereen internetten en opeens blijft alles hangen. Mijn temperaturen zijn prima in orde en er is genoeg airflow in mijn kast.

Wat heb ik zelf al gedaan?
Nog niet zo bijster veel om heel eerlijk te zijn. Een nachtje memtest86 laten draaien (uurtje of 7/8). Geen fouten kwamen daar naar voren.

Waarom dan dit topic?
In eerste instantie om wat meningen te polsen. In mijn ervaring is een beeldfreeze namelijk vrijwel standaard het geheugen. Een falende driver of CPU laat toch op zijn minst een mooie BSOD zien of zorgt voor een spontane reboot. Voordat ik dus reepjes afzonderlijk ga testen en ook omdat de freezes maar eens in de zoveel uur voorkomen: dit topic.

Wat zijn dus mijn usual suspects bij deze symptomen? Ben heel benieuwd naar jullie mening!

Verwijderd

Heb je de troubleshooter doorgenomen?
Daar staan veel tips in.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een fatsoenlijke memtest doen, zeker meer dan 8 uur als de crashes ook amper voorkomen zoals je zegt. Probeer eens 24 uur?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Kan Windows (of driver), geheugen, videokaart, moederbord of HD zijn. Dat zijn de meest logische verklaringen. :)

Verwijderd

Of de voeding. Soms een dipje, kan alles vast laten slaan.

• Sigma2k8
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 23:32:
Heb je de troubleshooter doorgenomen?
Daar staan veel tips in.
Nog niet. Dat moet uiteraard wel nog gebeuren maar wil graag wat meningen horen over de stelling "beeldfreeze is vrijwel altijd een geheugen issue". Daar begin ik dus zeer mijn twijfels over te krijgen.

Bovendien kom ik op dit moment bij de troubleshooter vrijwel meteen uit bij de kopjes: ten einde raad? En dan moet ik toch echt onderdelen gaan uitwisselen met andere systemen. Meestal iets wat ik niet meteen voorhanden heb :)

edit: dus de stelling dat een beeldfreeze vrijwel altijd geheugen is snijdt dus absoluut geen hout?

[ Voor 6% gewijzigd door Sigma2k8 op 27-08-2009 23:39 ]

Verwijderd

Haal er een reepje uit en test dan je systeem nog. Met 2GB kun je meestal prima werken. Loopt ie vast: reepje er uit en andere reepje terug. Weer testen.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou persoonlijk een andere voeding proberen. Uren internetten en dan misschien even iets anders en dan vast lopen zou ik zeggen voedingsprobleem. Als geheugenprob zou zijn dan zou die eerder vast moeten lopen of toch een bsod moeten geven. Dat freezen kan ook mb zijn. Dat zou ik even uitsluiten met een andere voeding. Als je geheugen rot zou zijn zou je dat eerder met een bsod merken of met vage meldingen bij installeren van een os.

Ik heb een keer met rot geheugen gehad dat XP binnen 15 min geinstalleerd was op een P4 1,5 ghz. Daar klopte natuurlijk geen ruk van.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Sigma2k8
Het gebeurt dus gewoon tijdens het internetten, filmpje kijken etc. niet als ik opeens iets anders ga doen. Ik vrees toch dat dit een lange zit met onderdelen uitwisselen gaat worden :(

Als ik maar gewoon het probleem kon nabootsen... had het een stuk makkelijker gemaakt!

[ Voor 19% gewijzigd door Sigma2k8 op 27-08-2009 23:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 23:37:
Of de voeding. Soms een dipje, kan alles vast laten slaan.
Kan, maar die kans is imo veel kleiner dan de andere dingen die ik opnoem, want anders kan je ook nog wel toetsenbord, muis, beeldscherm, CPU gaan opnoemen. ;)
edit: dus de stelling dat een beeldfreeze vrijwel altijd geheugen is snijdt dus absoluut geen hout?
Niet echt heb het deze week nog vernomen dat het net zo goed een videokaart kan zijn of moederbord. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2009 23:57 ]

Pagina: 1