[Vista] PC start constant opnieuw op (aan-uit-aan-uit)

Pagina: 1
Acties:

• chieldeno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-02 02:14
Het volgende probleem samengevat;

Bij het aanzetten van m'n pc gaat de boel draaien... na 4 seconden slaat 'ie af en start direct weer opnieuw op, om vervolgens weer na 4 seconden uit te gaan, direct weer aan.. etc. etc.

Nu de hele geschiedenis: op zekere morgen wilde de pc niet opstarten. Dat probleem was er al eerder en heb toen de boel schoongespoten met lucht (air duster) waarna de pc gewoon weer startte. Dit keer dus niet...!
Vandaag eens goed gekeken en het bleek dat de CPU-fan niet goed draaide. Soms kreeg ie een tikje, soms draaide deze een paar rondjes. Toen dezelfde koeler op de chassis-fan connector aangesloten, zelfde probleem: niet goed draaien. Ik kreeg dus sterk het vermoeden dat het wel eens aan mijn voeding kon liggen, dit had ik in meerdere topics hier gelezen. Ik naar de pc-zaak geweest en een Coolermaster SilentPro 700Watt gehaald om mijn oude Zalman ZM-600hp te vervangen. Alles ingebouwd en weer opgestart; de CPU-fan draaide! Nu heb ik echter het probleem dat de pc dus na het aanzetten 4 seconden later direct weer uitgaat (ik hoor geen piepjes oid) om vervolgens direct weer aan de gaan.. en na 4 sec. weer uit. Dit is een oneindige loop.

Ik heb alles losgekoppeld, alleen de ATX kabels vanaf de voeding zijn aangesloten. Geen harde schijven en DVD-branders aangesloten. De videokaart ligt er ook uit nu, maar wat ik ook probeer, het haalt niets uit. Geheugen ook al getest, heb 4 reepjes en bij geen van de reepjes geeft de pc een ander resultaat.

Edit: Heb ook al CMOS memory gereset!

Wat kan ik nog proberen? Is het waarschijnlijk dat het MB beschadigd is?

B.v.d voor alle tips!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:41
klinkt als,
Heb je het extra voedingskabeltje bij je cpu wel aangesloten (vierkant stekkertje.)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• chieldeno
Jazeker,

"alleen de ATX kabels vanaf de voeding zijn aangesloten"

Dus zowel de 12(?) als 4-pins connector zijn aangesloten...
Zit er eigenlijk verschil in de twee 4-pins connectors? Er zitten 2 van die blokjes aan dezelfde kabel, heb er nu 1 op het moederbord aangesloten, de ander hangt ernaast niks te doen.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23
Wat heeft dit met Vista te maken ?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-02 11:10
Je hebt de cpu cooler wel weer op het daarvoor bedoelde connector aangesloten? Je zou nog kunnen kijken wat er gebeurd als je de cooler en de cpu even helemaal van het mobo afhaalt en opnieuw installeert (met nieuwe koel prut ertussen natuurlijk)

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Klinkt ook een beetje als de aan/uit knop die blijft hangen in ingeschakelde toestand (hoewel die normaal dan niet ook weer gelijk aan springt); even de powerswitch loshalen van het mobo en de twee pinnetjes op andere manier heel kort verbinden (Als je kast een resetknop heeft die even aansluiten, een schroevendraaier tussen de pinnetjes blijft riskant).

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:41
Verschil in die 2 stekkertjes zitten hem in de plaatsing van de ground en de +Xv lijnen. Maar omdat de plaatsing verschillend is. Is ook het plastic om de pinnen heen verschillend zodat er maar 1 van de 2 stekkers past op je moederbord. (nou ja er past er 1tje zonder geweld :Y) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• chieldeno
Rupie schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 07:08:
Je hebt de cpu cooler wel weer op het daarvoor bedoelde connector aangesloten? Je zou nog kunnen kijken wat er gebeurd als je de cooler en de cpu even helemaal van het mobo afhaalt en opnieuw installeert (met nieuwe koel prut ertussen natuurlijk)
Fan zit op de juiste connector aangesloten.. :)
Omdat ik em er al had afgehaald en de originele fan van de processor had getest heb ik de oude koelpasta eraf gehaald en er nieuwe tussen gedaan, voordat ik mijn Zalman koeler er weer op heb gezet.
Daar kan het dus niet meer aan liggen lijkt me.. (heb trouwens de processor niet van het MB gehaald, gewoon laten zitten).

• chieldeno
Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 07:24:
Klinkt ook een beetje als de aan/uit knop die blijft hangen in ingeschakelde toestand (hoewel die normaal dan niet ook weer gelijk aan springt); even de powerswitch loshalen van het mobo en de twee pinnetjes op andere manier heel kort verbinden (Als je kast een resetknop heeft die even aansluiten, een schroevendraaier tussen de pinnetjes blijft riskant).
Ik had zoiets al eens gelezen en het lijkt me een redelijk aannemelijk probleem. Vooral omdat de pc met telkens exact dezelfde tussenpoze uitgaat en weer aan. Klinkt dus best als een powerknopje of resetknopje wat opeens blijft hangen (is een Coolermaster Centurion 5 kast dus toch niet zo betrouwbaar misschien).

Ik moet dus dat blokje onderaan het MB loshalen en dan alleen de powerswitch aansluiten, op de powerknop drukken en snel dat stekkertje van de powerswitch weer loshalen? Wat bedoel je precies met die resetknop aansluiten en die schroevendraaier?

Edit: Heb inmiddels het blokje met powerswitch en resetswitch losgehaald en alleen de powerswitch op het MB aangesloten. Toen powerknop ingedrukt en snel die powerswitch eraf getrokken. Resultaat; hij gaat draaien (cpu-fan) maar na 4 sec. weer uit, meteen weer draaien, na 4 sec. weer uit etc. etc. Zelfde probleem dus. Eventueel blijven hangen van powerknop of resetknop is dus bij deze uitgesloten.

Ik ga nu nog proberen om weer mijn oude Zalman voeding op het MB aan te sluiten en kijken wat de cpu-fan en de pc dan doet. Blijft een heel vaag probleem dit, maar begin steeds meer te denken dat het MB gewoon stuk is.

[ Voor 32% gewijzigd door chieldeno op 29-08-2009 12:03 ]

• chieldeno
klaasbram schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 07:41:
Verschil in die 2 stekkertjes zitten hem in de plaatsing van de ground en de +Xv lijnen. Maar omdat de plaatsing verschillend is. Is ook het plastic om de pinnen heen verschillend zodat er maar 1 van de 2 stekkers past op je moederbord. (nou ja er past er 1tje zonder geweld :Y) )
Je hebt het nu over die extra ATX voedingstekker, die vierkante? Die passen namelijk allebei! Het is me wel opgevallen dat de ene stekker 2 vierkante 'blokjes' heeft en dat de andere 2 'blokjes' schuine kanten hebben. Die andere stekker heeft enkel vier van die schuine kanten. Ze passen hoe dan ook wel allebei op de connector op het MB...
Pagina: 1