Dynamic Disks in Raid5, OS? Error reporting?

Pagina: 1
Acties:

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ontvang morgen 3 terrabyte schijven en samen met mijn huidige schijf gaan deze in raid5 draaien in mijn server pc. Dit is een vrij eenvoudige pc die ik gebruik als fileserver en backup server. Ik wil dus vanwege de veiligheid raid5 gaan gebruiken. Alle backups zijn sowieso veilig en staan op meerdere computers en schijven, maar mijn overige bestanden zijn te groot om op meerdere computers te backuppen. Ze zijn niet mission critical, maar ik wil ze toch iets veiliger hebben dan gewoon op een schijf.
Het besturingssysteem draait op een aparte hardeschijf die los staat van de raid5 config.

Ik heb er destijds Server 2008 Enterprise op geïnstalleerd. Voornamelijk omdat ik deze toch gratis kon krijgen via MSDN en ik eens wilde proberen hoe het zou werken en destijds een exchange server wilde draaien. Omdat een exchange server teveel werk bleek had ik daar sowieso geen zin meer in. Verder is het gewoon een lastiger OS om te beheren, niet alle programma's werken er op en sommige dingen werken complexer dan nodig voor mijn situatie. Nu zat ik er over te denken om gewoon Windows 7 Professional te installeren. Dit zou qua beheer een stuk makkelijker in gebruik zijn en zou alle huidige taken ook prima op zich kunnen nemen. Bovendien zouden zaken zoals een firewall en anti-virus een stuk makkelijker zijn met een desktop OS. Echter Windows 7 kan geen raid5 opzetten in zijn dynamisch disk systeem en dit is voor mij toch een vereiste.

Nu is mijn eerste vraag, is het mogelijk om Windows 7 te installeren nadat de raid5 config is aangemaakt in Server 2008 en dat hij dan wel die raid5 kan lezen en schrijven? Of weigert hij er gewoon iets mee te doen?

En aangezien het een server pc is zal ik er dus amper achter zitten. Hoe weet ik of mijn raid5 oplossing nog goed draait? Krijg ik een bericht? Sluit hij de raid5 config af en kan ik niet meer bij mijn bestanden?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-02 00:35

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Kun je geen "hardware" RAID5 aanmaken via de BIOS? Dan is het gewoon een kwestie van juiste driver installeren en klaar.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Jawel, maar dan zit ik met het probleem dat ik het enkel met dat moederbord kan gebruiken en dat mocht dat moederbord stuk gaan ik met een probleem zit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Haal dan een externe controller erbij.
Sowieso ga je mogelijk issues krijgen met het importeren van je disk array op een ander (Windows) OS - als je op safe wil spelen is een dedicated controller aan te raden, kwestie van overprikken, de raidconfig zit in de BIOS van de kaart en stored op de disken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Een externe controller is mij te duur. Het gaat voornamelijk om films en series. Daar wil ik niet teveel geld aan uitgeven. Als ik die prijzen van een externe controller zie zou het goedkoper of net zo duur zijn nog 2 hardeschijven erbij te nemen en WHS alles laten duplicaten.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
ik heb het niet getest met server --> client OS maar wel van XP naar vista en in principe zien die gewoon elkaars RAID systemen, al heb ik het toen gedaan met RAID 0.
Wat wel het geval kan zijn is dat als je boot van de cd dat hij je RAID niet ziet, dus zal je windows 7 setup vantuit je huidige server 2008 moeten starten. Of DAT uberhaupt kan heb ik ook nooit getest.

maar in theorie moet het gewoon kunnen...

[ Voor 5% gewijzigd door Razwer op 28-08-2009 23:01 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Nu ga ik die theorie maar niet uitproberen, blijf wel bij server 2008.

Nu blijft nog 1 vraag over, hoe weet ik wanneer mijn raid5 array failed. Want ik zit niet constant in mijn server bij disk management te kijken.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
zie hier:

http://social.technet.mic...89-4929-acc9-fc718aa314ea

heb je weinig aan maar is wel antwoord op je vraag.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dus het is of downgraden naar server 2003 of elke dag even kijken via remote desktop of de schijf nog wel draait?

Pagina: 1