Wat vraagjes over een 15" MBP.

Pagina: 1
Acties:

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01 21:45
Dag mede Tweakers, Dit is mijn eerste post, dus zal ik eerst wat over mezelf vertellen. :)
Ik wordt binnenkort 15 jaar en kom uit België, de aanleiding naar het maken van een account hier was om wat info te vragen over een nieuwe Core i7 pc en te kunnen reageren op nieuwsposts.

Mijn zusje heeft reeds een 13" unibody MacBook gekregen (welke mijn vader ook gebruikt), waardoor ik er zelf helemaal verliefd op ben geworden (op de mac welliswaar :+ ).

Ik overweeg om zelf voor een MacBook Pro 15" te gaan zodra Snow Leopard erbij wordt meegeleverd.
Dit omwille van het prachtige design, een laptop ook wel van pas kan komen om presentaties op school te geven, veel minder plaats inneemt op mijn bureau en omdat m'n pentium 4 aan vervanging toe is. :D

Toch had ik nog enkele vraagjes in verband met de MBP. :9
  1. Zijn de kleuren op een ontspiegeld beeldscherm slechter dan op een reflecterend?
    Er wordt iets over vermeld op de site. Normaal zal ik er niet zovaak mee buiten zitten, wat dat was best wel irritant met de laptop van mijn zus, maar ik hoor ook van anderen dat het lichtgevende toetsenbord ook reflecteert, en nogal lastig is. Wat is jullie ervaring ermee? Is het display echt mat dan of hoe zit dat nu?
  2. Heeft 7200rpm veel meerwaarde t.o.v. een 5400rpm harde schijf?
  3. Presteert de 9600M GT echt zoveel beter? Zitten er 2 videokaarten in of wordt de 9600M GT geclockt naar de snelheid van een 9400M? Is het interessant om de 9600M GT te nemen als je de laptop toch lang wil gebruiken of maakt dat totaal niets uit?
  4. Wat kan ik met de Apple Remote behalve filmpjes bedienen vanop afstand?
  5. Ik denk op lange termijn een nieuw beeldscherm te kopen en externe muis en toetsenbord, maar wat is de meerwaarde van een Mini DisplayPort-naar-dual-link-DVI-adapter t.o.v. een
    Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter en vervolgens een usb kabel direct aan de MB aan te sluiten.
Alvast bedankt voor jullie hulp, deze zal ik erg op prijs stellen bij de aanschaf van dit mooi product. _/-\o_

🤞🏻

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Welkom op GoT :w

1. nee. Het paneel heeft dezelfde specs, alleen zonder de reflecties. Door het ontbreken van de glasplaat is het wel zo dat het contrast iets minder lijkt (kleuren zijn minder 'levendig'), en de zwarttinten iets minder zwart zijn.
2. het is wel wat sneller. Maar als het echt om snelheid gaat -> SSD
3. er zitten 2 GPU's in de MacBook Pro 15" (afgezien van het model met de 2.53GHz Core 2 Duo, die heeft enkel de 9400M). Voor 'alledaagse dingen' is de 9400M meer dan genoeg, en zuiniger. Voor games, of andere taken die harder aan je GPU trekken (apps die gebruik maken van CoreImage, CoreVideo of CoreAnimation bijvoorbeeld), kan het soms wenselijk zijn om iets meer grafische kracht te hebben. In dat geval kan je overschakelen naar de 9600M GT, die in die gevallen inderdaad een stuk sneller is.
4. Keynote presentaties geven, je Mac in slaap zetten en uit slaap halen, Front Row bedienen, het volume bedienen. Daarnaast maken redelijk wat apps gebruik van de remote.
5. De Mini-DP naar DVI adapter kan tot maximaal 1920x1200 weergeven. Heb je een 30" scherm met een resolutie van 2560x1600 is de bandbreedte van DVI (single link) niet toereikend, en wordt dus dual-link gebruikt. Daar is de andere adapter voor nodig.

Verder raad ik je aan om eens een kijkje te nemen in: [MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 10

Launching containers into space

• bn326160
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik denk dat ik ga voor de MBP 2.66Ghz met de 9600M GT dus.
1. Wat het beeldscherm betreft zal ik eens eventjes langsgaan bij mediamarkt of een switch store.
2. 5400rpm lijkt me wel voldoende lijkt me, het is niet dat ik vaak grote bestande moet inladen en bewerken (hierbij denk ik dus aan professionele videobewerking).
4. De Remote neem ik er dan maar bij :)
5. O bedankt, dat wist ik niet! Maar ach, ik ga toch geen te groot beeldscherm kopen dus dat lijkt me geen enkel probleem (max een Samsung T240 ofzo)

Het topic heb ik al doorgenomen, en wat computers betreft denk ik niet dat ik zo'n leek ben, dus dat valt wel mee. Ik ervaar ook dat je een mac toch minstens 2 dagen moet gebruiken om het mac-virus tepakken te krijgen. :p Het went snel :)

Ik had nog een vraagje in verband met de studentenkorting.
Ik ben dus een student aan het middelbaar, en ben dus minderjarig, kunnen mijn ouders alsnog studentenkorting krijgen? Of moeten we het echt regelen met een kennis van ons die leerkracht is? :)
Ik kan op de website gewoon toegang krijgen tot de studentenstore dus vandaar mijn vraag.

🤞🏻

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik zou de studentenkorting via de kennis doen. Middelbaar onderwijs geldt bij Apple voor zover ik weet niet als 'student'. De online studenten store is toegankelijk ongeacht wat je invult, maar het kan zijn dat bij een aanschaf je studentenstatus gechecked wordt en je dus door de mand valt.

• bn326160
Bedankt. :)

🤞🏻

• bn326160
Ik ben onlangs naar de macline gegaan om dat ontspiegelde beeldscherm te zien.
Daar hadden geen unibody zonder glanzend scherm, maar de verkoper liet wel zijn eigen, vorige generatie MBP zien. Daar zit dus geen glasplaat over het scherm. :|

Maar ik vroeg me af of de unibody MBP gewoon een stuk glas weg heeft of dat dat een speciaal glas is die ze daar plaatsen, of hoe zit dat nu juist?

En ik zit nog steeds te twijfelen of ik een 7200rpm schrijf zou nemen. Wat zou u doen? :?
Ik zou het echt zonde vinden dat de harde schijf de bottleneck wordt voor de prestaties van de pc. |:(

🤞🏻

• CoDe-ReD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10-2022
bn326160 schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 10:47:
Daar hadden geen unibody zonder glanzend scherm, maar de verkoper liet wel zijn eigen, vorige generatie MBP zien. Daar zit dus geen glasplaat over het scherm. :|

Maar ik vroeg me af of de unibody MBP gewoon een stuk glas weg heeft of dat dat een speciaal glas is die ze daar plaatsen, of hoe zit dat nu juist?

En ik zit nog steeds te twijfelen of ik een 7200rpm schrijf zou nemen. Wat zou u doen? :?
Ik zou het echt zonde vinden dat de harde schijf de bottleneck wordt voor de prestaties van de pc. |:(
Correct me if I'm wrong, maar naar mijn weten is het scherm van de glossy en ontspiegelde MBP's hetzelfde. De glasplaat zorgt voor wat extra volle kleuren, en dat merk je best goed al zeg ik het zelf. Het scherm is super helder, en als je in de tuin zit te werken krijg je met volle brightness goed beeld. Dit is wel in de schaduw, als je in de volle zon gaat zitten lijkt het alsof je in een hele dure spiegel zit te kijken. Maar goed, i.v.m. hitte zou ik de laptop sowiso niet lang in de volle zon gebruiken. Ik zelf heb een glossy scherm en vooral voor games is dit een erg welkome aanvulling.

Als je met Photoshop werkt is het heel erg fijn om een 7200 RPM schijf te hebben. Grote files laden sneller en worden sneller weggeschreven. Is het een must? Nee, dat niet. Voor de gemiddelde gebruiker is een 5400 RPM prima. Als je echter wat meer uit je MBP wil halen dan alleen surfen, mailen en wat tekstverwerken zou ik voor het 7200 RPM model. Aangezien je toch al een behoorlijk snel model kiest is de 7200 RPM disk geen overbodige investering.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@CoDe-ReD:
Het paneel in de glossy versie is ook daadwerkelijk glossy. Het is dus een glossy paneel met daaroverheen nog een glasplaat. Er zit dus wel een ander paneel in de matte versie, maar qua specificaties (responstijd, resolutie, kleurbereik, etc) zijn de panelen gelijk.
De matte versie heeft dus geen glasplaat, een mat paneel, en een zilveren rand om het scherm (zoals het vorige model). De kleuren zijn daardoor iets minder vol, maar persoonlijk vind ik het scherm een stuk fijner om naar te kijken. Je hebt geen storende reflecties (die ik niet alleen buiten heb, maar bijvoorbeeld ook op kantoor), waardoor je ogen minder vermoeid worden (sommige mensen hebben daar meer last van dan andere).

Qua harddisk kan het geen kwaad om voor een 7200rpm model te gaan als je toch al flink gaat investeren, maar ik kan niet zeggen dat ik nou zo enorm veel verschil merk in dagelijks gebruik.

• bn326160
Hmm.. ik zie inderdaad dat het matte scherm een zilvere rand heeft en er dus best 'ouder' uitziet.
Nja, ik zal er even over nadenken.

Hmm.. het verschil voor de hdd of het scherm t.o.v. de totaalprijs notebook is inderdaad verwaarloosbaar.

Ik gebruik niet zo vaak photoshop, als ik het gebruik is het vooral voor wat effectjes ofzo te doen aan fotos met vrienden ofzo.
Maar ik wou weten of die HDD niet de bottleneck zou zijn bij het laden van bv. Team Fortress 2 ofzo?

🤞🏻

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Met het laden van games is de HDD altijd de bottleneck natuurlijk, maar of het verschil erg groot zal zijn betwijfel ik. De keuze tussen een mat en een glossy scherm moet je verder zelf maken. Ik kan je enkel vertellen dat ik het matte scherm een stuk rustiger vind om naar te kijken, maar er zijn genoeg mensen die deze mening niet delen.

[ Voor 47% gewijzigd door Whieee op 01-09-2009 14:42 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

bn326160 schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 10:47:

Ik heb ze gezien in de Apple store in de VS. Wat ze doen is die glasplaat weglaten, een normaal, fatsoenlijk, mat panel erin zetten en de rand eromeen vervangen door een aluminium rand. Ik vind 't best mooi en je hebt een fatsoenlijk panel ipv zo'n spiegel.
De hdd is per definitie een bottleneck. Geheugenthroughput wordt gemeten in gigabytes per seconde. Hdd throughput in megabytes. That said heb je imo niet superveel aan een 7200rpm schijf. Maakt alleen maar dat de batterij minder lang meegaat en 't wordt iets warmer. Zorg wel dat je zoveel mogelijk geheugen erin propt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:07

Step

step@tweakers.net#

Ik heb 9 maanden de glossy 2.8 versie gehad en ben nu in het bezit van de 2.66 versie met mat scherm, ik vind (mening) dat de zilveren rand absoluut niet onder doet voor de 2.8 versie!

Het spiegel effect is nu echt helemaal weg, een perfect scherm bij de perfecte MBP voor de mensen die van mat houden! :)

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• bn326160
Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik twijfel nog wat tussen de schermen omdat ik het reflecterende met de zwarte rand wel mooi vind. Als ik de MB 13" unibody naast een Dell D620 zet is het beeld op de mac véél mooier. Al zegt dat eerder iets over het scherm in de Dell dan een al dan niet reflecterend beeldscherm te hebben.
Whieee schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 14:40:
Met het laden van games is de HDD altijd de bottleneck natuurlijk, maar of het verschil erg groot zal zijn betwijfel ik. De keuze tussen een mat en een glossy scherm moet je verder zelf maken. Ik kan je enkel vertellen dat ik het matte scherm een stuk rustiger vind om naar te kijken, maar er zijn genoeg mensen die deze mening niet delen.
Een vriend van me heeft onlangs een laptop gekocht, en hij vertelt me dat de laadtijden in games merkbaar langer zijn op zijn laptop dan op zijn desktop die toch een veel lagere cpu, ram, videokaart, ... heeft. Maar de desktop heeft een 7200rpm schijf t.o.v. de laptop die een 5400rpm schijf heeft.

Nja, ik kan er best wel mee leven, games zijn geen must ofzo :)
Step schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 14:44:
Ik heb 9 maanden de glossy 2.8 versie gehad en ben nu in het bezit van de 2.66 versie met mat scherm, ik vind (mening) dat de zilveren rand absoluut niet onder doet voor de 2.8 versie!

Het spiegel effect is nu echt helemaal weg, een perfect scherm bij de perfecte MBP voor de mensen die van mat houden! :)
Zo te horen vind je het mat scherm een verbetering?
Zou je wat fotos kunnen maken met beide naast elkaar(max brightness, zelfde afbeeldingen laten zien)?
Je zou me zeer goed kunnen helpen bij het maken van mijn keuze :)

Aangezien ze noch in de macline, noch in de mediamarkt een mat scherm ter beschikking hadden konden ze me wel een niet-unibody Macbook Pro laten zien. Maar ik heb ze niet naast elkaar kunnen zetten.

Als ik het goed begrijp is er niets dat het scherm 'beschermt' als ik een mat scherm neem?

Ik zou eigenlijk wel een tijdje met de notebook willen doen, dus zou ik graag de juiste keuze's maken en krachtig genoeg maken om hem de aankomende versies van OS X te laten draaien in de toekomst!

[ Voor 20% gewijzigd door bn326160 op 03-09-2009 17:54 ]

🤞🏻

• bn326160
Uhh.. Is het mogelijk dat er nieuwe macbooks worden aangekondigd 22 oktober?
http://www.engadget.com/2...-flash-great-for-hackers/

ik denk dat als ik hem dan eind september koop, en er 22 oktober nieuwe modellen aangekondigd worden, ik gewoon neerval! |:(

🤞🏻

• tomtom137
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-02 16:11
Denk dat dat gaat over de releasedate van Windows 7.

Nog een klein tipje voor de remote:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26503
Pagina: 1