• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-10 18:43

delorean7

Let's take the Aston toni

Topicstarter
Ik realiseer me zojuist dat ik de mist in ben gegaan met het gebruik van kleurprofielen. Er is nog niets geprint maar het fotoboek ontwerp voor profotonet is nu wel een zooitje aan het worden.

Op mijn LP2275w HP monitor had ik een kleurenprofiel actief van HP, na bewerken van RAW bestanden in Lightroom waren de enige betrouwbare JPG exports met het profiel Adobe 1998. De verwerkingssoftware van profotonet evenals ACDsee snappen dit en de JPG ziet er goed uit (Windows explorer bijvoorbeeld helemaal niet, zeer overtrokken blauw en rood).

Aangezien ik een betrouwbare weergave terug wil zien na afdrukken heb ik net sRGB als kleurprofiel ingesteld in de eigenschappen van windows. Opeens snap ik waarom een sRGB export er niet uit zag, Lightroom (in zijn eigen kleurspace) laat nu al mijn aanpassingen als zeer overtrokken zien.

Is het nu slimmer om sRGB als monitor profiel aan te houden en voortaan in dat profiel ook te exporteren vanuit Lightroom? En als ik nu verder ga op deze weg heb ik straks 1 album met jpg's die er op zich goed uit zien in hun eigen kleurprofiel (oude 1998 en nieuwe in sRGB) maar dus wel mixed profielen in 1 album. Hoe gaat dat werken voor een print?

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 12:53

Nic

Vrij

De album-software van ProFotonet snapt helaas nog geen kleurprofielen en gaat op dit moment nog uit van sRGB (dat staat ook in het startscherm vermeld als het goed is). Dat ligt aan de client-kant van de album-software, de producent is dat nog aan het oplossen (waarmee ik wil zeggen: als het aan de serverkant had gelegen dan had ik het al opgelost ;-)
(NB: de normale foto-uploadsoftware van ProFotonet kan wel met willekeurige profielen overweg, het gaat hier specifiek over de *album* software)

Exporteren in Lightroom dus als sRGB als je ze in een album wilt plaatsen.
Op zich moet je monitor-profiel en het profiel waarin je exporteert helemaal los van elkaar staan. Als je software gebruikt die met profielen overweg kan (dus niet de windows viewer zelf, en ook niet Internet Explorer) dan zou je op je monitor geen verschil moeten zien voor exports van dezelfde foto met verschillende profielen in het bestand (zolang de kleuren binnen de kleurruimte vallen, dus fluoriscerend groen kan er eventueel anders uit zien omdat zo'n kleur snel clipt in sRGB en minder snel in Adobe RGB (en al helemaal niet op fotopapier weer te geven is, dus heeft het geen kwaliteitsvoordeel om Adobe RGB te sturen). Als je wel verschil ziet, dan snapt je viewer geen kleurprofielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 14:21

Zoefff

❤ 

Kleine titelfix die iets duidelijker is dan 'gerommel'. Dat vind de search ook fijn :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-10 18:43

delorean7

Let's take the Aston toni

Topicstarter
Aangezien mijn Adobe 1998 plaatjes er nu prachtig uitzien in de album editor van profotonet (die blijkbaar alleen sRGB begrijpt), mag ik er dan ook van uitgaan dat deze software de pics ook weergeeft zoals ze eruit zouden zien in het sRGB profiel?

Ik bedoel profiel goed of fout voor de drukkerij, als de interpretatie ervan in sRGB er goed uitziet ben ik ook tevreden natuurlijk. Ik moet er alleen wel van opaan kunnen dat deze software een goede weergave laat zien van hoe het uiteindelijke resultaat eruit gaat zien (even los van mijn monitor intepretatie want die is niet gecalibreerd).