Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WVC1 speelt niet goed in MPC

Pagina: 1
Acties:

• SHenge
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-01-2022
Ik heb enkele WMV bestanden, die niet goed afspelen. Mijn OS is Windows Vista Ultimate x64 SP2.

Als ik ze open in MPC 6.4.9.1 rev 89 beginnen ze niet automatisch met afspelen. Als ik de cursor verplaats naar zo'n 10 sec (of verder), kan ik ze wel afspelen. Die eerste 10 sec kan ik dan echter nog steeds niet bekijken. Geen ramp, maar wel irritant, en onnodig lijkt me. De bestanden hebben volgens MPC de volgende eigenschappen:

Audio: Windows Media Audio 48000Hz stereo 96Kbps [Raw Audio 0]
Video: WVC1 720x400 25.00fps 1300Kbps [Raw Video 1]

Als ik ze probeer te openen in WMP 11.0.6002.18065, lukt dat helemaal niet, met als foutmelding: "Windows Media Player cannot play the file. The Player might not support the file type or might not support the codec that was used to compress the file." Volgens Wikipedia (en andere bronnen) zou WVC1 reeds bij WMP11 moeten zitten, maar ik kan geen bijbehorende geïnstalleerde DLL bestanden vinden.

Als ik ze open in Windows Media File Editor x64 Edition 10.00.00.3809, behorende bij Windows Media Encoder 9 Series x64 Edition, kan ik ze wel probleemloos afspelen, maar dit is (natuurlijk) geen volwaardige speler cq vervanging voor MPC. De bestanden hebben volgens dit programma de volgende eigenschappen:

Audio codec:
Windows Media Audio 10 Professional
96 kbps, 48 kHz, 2 channel 16 bit CBR

Video codec:
VC-1
VC-1 Advanced Profile

Miro 2.5.2 (r9928) reageert weer anders, maar laat ik het niet te gecompliceerd maken.

Ik heb CCCP 2008-09-21 geïnstalleerd. Bij de FFDShow Video Decoder Configuration staat VC-1 op disabled (andere optie: libavcodec).

VLC heb ik niet geprobeerd, maar ik zou het graag fatsoenlijk aan de praat krijgen in MPC. Heeft iemand enig idee wat ik kan doen op het op te lossen?

In het verleden publiceerde hetzelfde kanaal filmpjes in een ander formaat, die ik wel kan normaal bekijken in zowel MPC als WMP, met de volgende eigenschappen volgens MPC:

Audio: Windows Media Audio 44100Hz stereo 64Kbps [Raw Audio 0]
Video: Windows Media Video 9 512x288 25.00fps 836Kbps [Raw Video 1]

• SHenge
Anyone?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Neem de nieuwere 'MPC HC' v1.2.908.0, deze heeft zelfs ingebouwde GPU decoding support en draait nog soepeler :)

Bij options je 'output' op WMV9 renderless zetten en je gpu neemt een deel van het decoden over.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• SHenge
Dank voor je antwoord, maar met MPC HC v1.3.1249.0 (er is net een nieuwe release geweest) was ik nog veel slechter af, zowel met de x86 als de x64 editie. Hij begon nog steeds niet meteen met afspelen en tevens heb ik nu bij het afspelen van de bewuste bestanden allemaal groene vlekken (je kent ze wel).

WMV9 renderless zag ik er niet bij staan. Bedoelde je misschien VMR9 (renderless)? Mijn output in MPC had ik ook al op VMR9 staan. Echter in MPC HC krijg ik dan ook nog eens een foutmelding wanneer ik een bestand open: "Warning creating DX9 allocation presenter | No D3DX9 dll found. To enable stats, shaders and complex resizers please make sure to install the latest DirectX End-User Runtime." Maar ik zat al bij DirectX 10.

Dan staat hier dat ik niet VMR9 moet kiezen, maar EVR. Als ik EVR (Vista/.Net3) kies, krijg ik die foutmelding niet (zie ook hier), maar nog steeds begint ie niet meteen met afspelen en nog steeds groene vlekken.

Het voordeel van MPC HC boven MPC is me in het verleden trouwens ook nog nooit duidelijk geworden. Met willekeurige andere bestanden had ie ook al meer moeite, bijv met de volgende eigenschappen:

Video: Xvid 1280x720 29.97fps 2509Kbps [Video 0]
Audio: MPEG Audio Layer 3 44100Hz stereo 256Kbps [Audio 1]

Volgen jullie nog? Ik heb trouwens een Gigabyte GA-MA78GM-S2H met ingebouwde ATI Radeon HD3200.

Nog iets, bij die eerste link staat ook nog: "Warning for ATI users: VC1 acceleration is broken in 8.6 release (green frames appears randomly during playback). If you experiments such trouble, please revert to 8.5 build." Maar ik heb Driver Packaging Version 8.552-081028a-070230C-ATI, dus dat kan het ook al weer niet zijn.

Waarom moet het allemaal zo moeilijk zijn? *zucht*

Verwijderd

Misschien zijn je WMV bestanden wel corrupt (of non-conforming)

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
SHenge schreef op woensdag 02 september 2009 @ 01:21:
"Warning creating DX9 allocation presenter | No D3DX9 dll found. To enable stats, shaders and complex resizers please make sure to install the latest DirectX End-User Runtime." Maar ik zat al bij DirectX 10.
Met DX10 heb je geen complete DX9 en die moet je dus onder Vista ook installeren. De foutmelding is glashelder lijkt mij.

• SHenge
Wederom dank voor de feedback.

De WMV bestanden zelf zijn in orde. Zelf dacht ik ook eerst dat hier het probleem zou zitten, maar in de Windows Media File Editor (zoals beschreven in mijn OP) spelen ze wel gewoon goed af. En verder heb ik ook geen redenen om aan te nemen dat er iets mis mee zou zijn.

Het DX9 vs DX10 verhaal volgde ik nog niet helemaal, maar ik heb me er even wat in verdiept, en als ik het nu goed begreep heb je op Vista standaard DX10, maar moet/kun je aanvullende componenten van DX9 installeren. Dat heb ik nu via de Webinstaller gedaan. Zoals verwacht verschijnt die foutmelding niet meer, maar lost het de overige problemen verder niet op.
Pagina: 1