Werkt een Xeon X5550 op een EVGA X58 Micro SLI?

Pagina: 1
Acties:

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
Zie titel. Ik heb heel wat gegoogled, en ik kom een heleboel discussies tegen over dubbele QPI interconnects, serverboards, dat de W3520 goedkoper is, dat de 35W lagere thermal envelope wellicht niet de meerprijs boven een I7 920 waard is, dat Xeons slecter overklokken omdat ze er niet voor gemaakt zijn, dat Xeons beter overklokken omdat het in feite dzelfde chip is als een desktop-part maar dan pre-binned, dat ze gemaakt zijn voor dual-CPU setups, en nog een heleboel andere eindeloze discussies waar tweakers overal op de wereld zo graag in verzanden...

MAAR NERGENS STAAT GEWOON OF HET WERKT OF NIET! |:(

Graag geen oeverloze discussies dus, behalve als je eerst het duidelijke ja/nee antwoord geeft op de volgende vragen:
  1. Werkt een X5550 op de X58 chipset?
  2. Werkt de X5550 met normaal DDR3 geheugen, of moet dit registered zijn?
  3. Werkt de X5550 met een EVGA X58 SLI Micro, het bord dat ik ga gebruiken?
  4. De X5550 ondersteund minder instructiesets dan een I7 920. Boeit mij dat? Ik gebruik mijn PC voor gaming, desktop gebruik, en een beetje 3D-modelling.
Ik zal voor het nageslacht de antwoorden ook vastleggen hier in de thread, dat scheelt alweer voor mensen die zich dit later ook gaan afvragen.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Dat is een goeie vraag :P Hij komt zo 123 niet in de CPU support lists tegen waarvan ik er een paar heb gehad... Ik denk dat je het beste een moederbord fabrikant een e-mailtje kan sturen, hun zouden het toch met zekerheid moeten kunnen zeggen.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Bolletje
  • Laatst online: 08:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ten eerste een vraag aan jou: waarom wil je een Xenon CPU halen tov van een normale 920?

Die X5550 is stukken duurder volgens mij, dan ben je net zo goed af met een 920. Dan hoef je deze vragen ook allemaal niet beantwoord te krijgen.

• Stefanovic45
  • Laatst online: 17-02 21:10
Bolletje92 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 20:24:
Ten eerste een vraag aan jou: waarom wil je een Xenon CPU halen tov van een normale 920?

Die X5550 is stukken duurder volgens mij, dan ben je net zo goed af met een 920. Dan hoef je deze vragen ook allemaal niet beantwoord te krijgen.
Volgens mij kan de TS deze reactie niet echt waarderen, als ik zijn startpost zo lees :P

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-02 13:22

Terrestraeon

END OF LINE

Nu op de site van Intel ben ik er wijzer uit geworden dat de X5550 werkt op Intels DX58SO:
http://processormatch.int...ult.aspx?Boardname=DX58SO

Dat is Intels enige X58-chipset bord. Nu het feit dat de Xeons waaronder de X5550 hiermee compatibel zijn wilt dus zeggen dat de X5550 in theorie dus op elk X58-chipset bord hoort te werken, tenzij Intel hier iets achter de hand houd waardoor andere X58-borden niet met de Xeons werken.

Vraag 1 is hiermee dus in ieder geval beantwoord: JA _/-\o_

Hoewel ik niet met 100% zekerheid kan beantwoorden of het met EVGA's X58 Micro SLI zal werken.
Vraag 3 kan ik dus enkel beantwoorden met: misschien...waarschijnlijk. Dont' kill me if I'm wrong! :9

Dat RAM dan: Registered (buffered) of unregistered (unbuffered) is moeilijker te beantwoorden,
maar als Intels site geen fouten bevat kunnen we dit aannemen:
De X5550 is compatibel met de DX58SO, dus kijken we welke memory modules compatibel zijn met de DX58SO en of er ergens een opmerking staat bij wanneer er een Xeon processor gebruikt wordt:
http://www.intel.com/supp...p/dx58so/sb/cs-029865.htm

Nergens staat een opmerking over Xeon, en aangezien de X5550 werkt op de DX58SO, moet het dus ook met het compatibele RAM voor het moederbord werken. Als de X5550 speciaal RAM nodig had, zou dit vermeld moeten staan bij deze lijst van compatibele RAM-modules voor het bord.

Met 90% zekerheid kan ik dus zeggen: Gewoon X58-compatibel RAM gebruiken, bij voorkeur dat op die pagina van Intel staat bij 'Tested Memory'

Vraag 2 is hiermee MISSCHIEN beantwoord: WAARSCHIJNLIJK :+ is gewoon X58 DDR3 RAM voldoende.

Vraag 4: aan iemand anders vragen ;)

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
StefanvanGelder schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 21:39:
[...]
Volgens mij kan de TS deze reactie niet echt waarderen, als ik zijn startpost zo lees :P
Dat is aan hem zelf. Ik zit er niet mee.

W35xx reeks werkt ook met normaal DDR3 en de gangbare X58 borden. De verschillen tussen de W35xx reeks en de X5550 waardoor hij eventueel niet zou kunnen werken weet ik niet.

Maar zoals ik al zei: waarom een X5550? Een 920 is stukken goedkoper en weet je zeker dat hij werkt.

En je kan niet zomaar uitgaan dat als een CPU op het ene bord werkt dat hij dan ook op het andere bord werkt met dezelfde chipset.

• Terrestraeon

Terrestraeon

END OF LINE

Bolletje92 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 22:11:
[...]
En je kan niet zomaar uitgaan dat als een CPU op het ene bord werkt dat hij dan ook op het andere bord werkt met dezelfde chipset.
Wat ik dus zei:
Chris5488 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 22:05:
...tenzij Intel hier iets achter de hand houd waardoor andere X58-borden niet met de Xeons werken...

...ik niet met 100% zekerheid kan beantwoorden of het met EVGA's X58 Micro SLI zal werken
Eerst goed lezen voor conclusies te trekken.
Hij vroeg met vraag 1 of de X5550 met een X58-cipset werkt, en dat is het geval bij de DX58SO, maar ik zeg dat ik niet zeker ben over andere X58 borden!

Maar ik moet je gelijk geven over het feit waarom Xtrafris geen 920 overweegt.
Kan natuurlijk zijn dat hij een X5550 heeft liggen en die wil gebruiken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Terrestraeon op 27-08-2009 22:19 ]

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:15
Dit topic niet tegengekomen? Ze zeggen dat het wel werkt, maar ook hier de bedenking dat het de meerprijs niet waard is.
Voor vraag 4 moet je eens een benchmark opzoeken van een game onder de Xeon X5550, dan zie je het vanzelf.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Als ik hier: http://www.intel.com/products/server/chipsets/index.htm zoek op de X58, staat er dat die de processors "Intel® Xeon® processor 5500 series and Intel® Core™ i7 processor" ondersteund. Als ik echter de bijbehorende datasheet Intel® X58 Express Chipset Datasheet, pagina 15 open, staat er alleen iets over de Xeon 3500-serie, maar niks over de Xeon 5500-serie.Vreemd? Nee, de X5500-serie is voor dual cpu opstellingen, die wil je normaal gesproken niet in een single cpu opstelling plaatsen.

Gelukkig post hier iemand al het antwoord op dezelfde vraag (van jou?), dat er op "een" EVGA X58-board wel een X5550 staat, ondanks dat die niet op de compatibilitylist staat. Maar die werkt niet perfect. Al hoewel er wel 'gewoon' Nehalems Xeons ondersteund worden, volgens dit topic over biosupdate SZ2e (bijna zelfde moederbord als jij). Al hoewel een mailtje naar EVGA misschien toch niet onverstandig is, want op hun site staat toch niks relevants. En ach, misschien zeggen ze wel iets nuttigs ;)

Je zit te spelen met ongebruikte combinaties, dus of de vendor aanspreken, of gewoon proberen wat mij betreft. Want zelfs op het forum van EVGA staat onvoldoende informatie voor jouw probleem.

@waarom geen i7 920 vragenstellers: Dikke kans dat geld niet het probleem is, maar het feit dat TS gewoon een compact (game)systeem wilt. En 130W is _veel_. Desondanks, 4x de prijs is ook veel ;) Ik wil je eventueel wel aanraden om eens te kijken naar deze als het puur om het TDP gaat. Geen idee of die werkt, maar als je dan toch al op het randje aan het spelen bent 8)

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Het is maar net hoe compact je het wil hebben. Zo'n X5550 verbruikt alsnog aardig wat. Als geld dan geen rol speelt kan je ook een H50 nemen. Dat is ook redelijk compact.

Verwijderd

Kom mensen, TS zegt duidelijk dat hij al onderzoek heeft gedaan en zich heeft verdiept in de discussies. Je gaat altijd de ene hebben die het nut niet ziet en de andere die niet om de prijs moet geven en lekker gek kan doen. Beide hebben profijt aan elkaar.

Ik kan me soms ook gek zoeken op een dom detail en dan is het niet leuk als mensen zaken aandragen die je in de eindeloze zoektocht al genoeg had gelezen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Los van het feit dat mijn CPU, mobo- en chipset kennis tegenwoordig wat roestig is: Waarom bel je Dell of HP niet even en leg ze de vraag voor? Ik durf bijna zeker te zeggen dat ze zoiets kunnen leveren, en de supportdesk moet zeker kunnen zeggen wat er voor parts nodig zijn. Denk dat je daar nog het verste mee komt :)
Bij bijvoorbeeld Informatique binnenwandelen en vragen of je het even uit mag proberen is denk ik geen optie :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

De X58 is een Intel chip, dus ff checken op

http://www.intel.com/Prod...sets/X58/X58-overview.htm

Beetje browsen, kom je erachter dat de X58 chip de Core i7 920/940/950/965/975 en de X35xx/X55xx ondersteunt...

Lijkt mij stug dat elk bordje met die X58 chip niet de Nehalem X35xx en X55xx ondersteunt, zoals dat wel wordt aangegeven bij Intel...

De Nehalem Bloomfield ( Core i7 en de Xeon W35xx ) zijn over te klokken, de Nehalem Gainstown ( Xeon X55xx ) volgens Intel niet. En als je dan weer gaat snuffelen op het wereld wijde web, vind je alleen de X35xx Nehalem tussen de Core i7 Extreme's en de Core 2 Extreme's ( http://www.hardware.info/nl-NL/benchmarks/list/ ), op een Harpertown na ( de Core 2 Extreme QX9775 is ook een Harpertown Xeon processor, socket 771 ).

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10-2025
Bedankt voor alle details, lekker veel discussie weer. Ik had het ook kunnen weten, tweakers zijn tweakers _/-\o_
Chris en Blacangel bedankt voor de antwoorden en links, ik ben zodanig overtuigd dat ik het gewoon ga proberen.
Rizon en Stef bedankt voor het begrip :)
Ik had me inderdaad al suf gelezen, en ik kon domweg niet vinden wat ik zocht.

Anyway, om de "waarom geen 920" vraag uit de wereld te helpen:
1: Ik kan er aankomen voor een heel schappelijke prijs
2: Ik ben inderdaad bezig een compact gamesysteem te bouwen, en een lage TDP is dan mooi meegenomen
3: ePeen++. Ik vind het domweg leuk om een aparte opstelling te hebben. Slaat nergens op natuurlijk, maar ik geloof ook dat zo'n 90% van de mensen hier de lol wel inzien van het hebben van een "eigen" computer.

• Terrestraeon

Terrestraeon

END OF LINE

Ja als het lukt heb je toch iets vrij unieks :)

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Xtrafris schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:20:
Anyway, om de "waarom geen 920" vraag uit de wereld te helpen:
1: Ik kan er aankomen voor een heel schappelijke prijs
2: Ik ben inderdaad bezig een compact gamesysteem te bouwen, en een lage TDP is dan mooi meegenomen
3: ePeen++. Ik vind het domweg leuk om een aparte opstelling te hebben. Slaat nergens op natuurlijk, maar ik geloof ook dat zo'n 90% van de mensen hier de lol wel inzien van het hebben van een "eigen" computer.
Niet om te stoken, maar als je dit dus in het begin had vertelt dan was de vraag er ook niet gekomen. Nu is er al wat meer duidelijkheid. Veel plezier met je processor :)

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-01 21:32
Bolletje92 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:54:
[...]

Niet om te stoken, maar als je dit dus in het begin had vertelt dan was de vraag er ook niet gekomen. Nu is er al wat meer duidelijkheid. Veel plezier met je processor :)
Dat doet er niet terzake denkik, hij gaf aan dat hij die cpu persee wou.

Wil je de kleur van zijn auto ook weten ofzo dan :p

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
BitchCrew schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:08:
[...]

Dat doet er niet terzake denkik, hij gaf aan dat hij die cpu persee wou.

Wil je de kleur van zijn auto ook weten ofzo dan :p
Nee, want dat is pas irrelevant.

Ik denk vaak (net zoals anderen) aan andere mogelijkheden. Nu Xtrafris verhelderd heeft waarom hij voor die X5550 gaat vind ik het best. Ik wou alleen behulpzaam zijn, maarja..

• Bucky-
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-02 15:53
Xtrafris schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:20:
Bedankt voor alle details, lekker veel discussie weer. Ik had het ook kunnen weten, tweakers zijn tweakers _/-\o_
Chris en Blacangel bedankt voor de antwoorden en links, ik ben zodanig overtuigd dat ik het gewoon ga proberen.
Xtrafris heb je de x5550 al kunnen testen op de EVGA board?

Verwijderd

Ik ben ook benieuwd, is het nog gelukt Xtrafis?

Verwijderd

Ik heb een X5550 (Gainestown) op diverse bordjes gebruikt, en kan met 90% zekerheid zeggen dat alle Xeons (beginnend met L/E/W/X) op een X58 chip draaien... Tis tenslotte hetzelfde platform als i7 (Bloomfield), alleen andere instructies / ondersteuning. Core blijft hetzelfde (Nehalem).
Pagina: 1