• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:05
Hallo

Ik heb hier een pc staan van mijn nichtje die ik 2 jaar terug uit oude onderdelen heb gebouwd.

Ik heb de pc gisteren bij ze opgehaald omdat hij telkens uit zou vallen, de CPU was, 30 seconden na een koude start 81 graden in de BIOS. Ik heb de pc mee naar huis genomen en gistermiddag nog nieuwe koelpasta er tussen gedaan (Nexux TMP1000), ja ik heb de oude eerst verwijderd, zowel van CPU als koeler! Nou wou ik zojuist kijken of alles weer normaal was, de CPU temp is amper veranderd, deze zit na een koude start op 73 graden.

Nou kan ik me herinneren dat 't ding al zo'n heethoofd was toen ik 'm bouwde, maar 70 graden heb ik eigenlijk nog nooit gezien bij deze pc.

Het probleem is nu, naast de hoge CPU temperatuur dat hij Windows niet meer start, gisteren bij m'n nichtje thuis starte hij nog, ik moest de BIOS resetten omdat ik destijds een wachtwoord op de BIOS gezet had en dat was ik vergeten. Dus BIOS gereset, en sindsdien wil hij niet meer starten.

Eerst kreeg ik na de POST alleen nog een wit knipperend streepje boven in beeld, na het een en ander op goed geluk veranderd te hebben kreeg ik dat menu van Windows dat je normaal krijgt als je op F8 drukt. Als ik kies voor Windows normaal starten dan herstart de pc direct en kom ik weer in datzelfde "F8 scherm" uit.

Als ik kies voor veilige modus dan lijkt hij even te starten, echter na 3 seconden laden van veilige modus herstart hij en kom ik wederom in het "F8 scherm".

Welke optie ik ook kies in het "F8 scherm" hij blijft herstarten.

Wat mij ook opvalt is dat de CD speler en DVD speler niet worden 'gezien' in de POST.

Ik krijg verder ook geen piepjes van het onboard speakertje op het moederbord, er zit er ook een in de kast, die heb ik ook aangesloten maar daar komt ook niks uit.

Tot slot het systeem in kwestie

Moederbord: MSI MS-6367 (Socket 462 / A)
CPU: AMD Athlon XP weet de modelnaam niet meer, is een 1250Mhz
RAM: 1x 256MB DDR RAM
HDD: Western Digital 80GB IDE
Optisch: LG 52x CD speler IDE, LG DVD speler IDE
Voeding: Hipro (of iets in die richting) weet niet hoeveel Watt, genoeg igg
OS: Windows XP Pro SP2 (pc hangt nooit aan het internet dus heeft 1,5 / 2 jaar geen updates meer gehad)

Bij voorbaat dank :)

Verwijderd

Toevallig niet iets een beetje los geraakt tijdens het vervangen van de koelpasta? Controleer alle kabels e.d even voor de zekerheid.

• FastFred
Snelle reactie I like _/-\o_

Ik heb voor het vervangen van de koelpasta het gehele moederbord uit de kast gehaald, en daarna alles weer aangesloten zoals het gezeten heeft, ook een handleiding van het moederbord gedownload om te zien hoe de front panel conectors horen te zitten. de CPU heeft geen extra power nodig, ik heb beeld via de onboard videokaart en ik kan de BIOS in dus de 20-pins ATX stekker zit ook goed.

En het aansluiten van de Pri IDE en Sec IDE kun je vrij weinig aan fout doen, dat staat er op alle borden duidelijk bij.

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 27-08-2009 16:19 ]

Verwijderd

FastFred schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 16:18:
Snelle reactie I like _/-\o_

Ik heb voor het vervangen van de koelpasta het gehele moederbord uit de kast gehaald, en daarna alles weer aangesloten zoals het gezeten heeft, ook een handleiding van het moederbord gedownload om te zien hoe de front panel conectors horen te zitten. de CPU heeft geen extra power nodig, ik heb beeld via de onboard videokaart en ik kan de BIOS in dus de 20-pins ATX stekker zit ook goed.

En het aansluiten van de Pri IDE en Sec IDE kun je vrij weinig aan fout doen, dat staat er op alle borden duidelijk bij.
Volgens mij heb ik ooit ook een soortgelijk iets gehad, alleen bij mij was geloof ik het probleem, dat de geheugen module er niet goed in zat.
Probeer deze dus eens goed aan te drukken of in een ander slot. Succes :)

• FastFred
Geheugen module heb ik er niet uit gehad, die zit al 2 jaar in het middelste slot (juah vond ik ook raar, moet altijd het meest linke slot bij een mamaplank met 3 sloten en maar 1 geheugenreepje, mja ik dacht: "if it aint broken dont fix it")

ik ga de andere geheugensloten even proberen

Edit_1:

wow ok, het meest linkse geheugenslot hielp niet, maar ik doe 'm nu in het meest rechtse geheugenslot en krijg ik dit

TRAP 00000006 ==========================Exception================================

tr=0028 cr0=00000011 cr2=00000000 cr3=00000000
gdt limit=03FF base=00017000 idt limit-07FF base=00017400

cs:eip=0008:00403BEC ss:esp=0010:00060E78 errcode=0000
flags=00050046 NoCy Zr IntDis Down TrapDis
eax=00000005 ebx=00000005 ecx=0046A144 edx=00000000 ds=0010 es=0010
edi=00000000 esi=00000001 ebp=00060E88 cr0=00000011 fs=0030 gs=0000

Dit heb ik nog niet eerder gezien, jullie wel?

Dit heb ik nu trouwens maar 1 keer gehad, als ik op Reset druk herstart hij en kom ik weer in het "F8 menu"

EDIT_2:

Ik heb de BIOS nog eens gereset, en afgezien van een CMOS Checksum Error en de CD en DVD speler die niet gezien worden boot hij nu wel weer normaal naar Windows :*) Das mooi, want keb ze gister gezegd dat ze 'm waarschijnlijk vanavond weer terug hebben.

Nu alleen de CD en DVD speler issue fixen en de tijd en datum weer goed zetten en de CPU koeler zien te krijgen, misschien een andere koeler d'r op

EDIT_3:

Windows draait weer, dus ik ging even kijken naar de oorzaak van het overslaan van cd en dvd speler tijdens de POST. Eerst wilde ik zien of ik de IDE kabel goed had aangesloten en of de beide spelers ook goed stonden gejumperd. Dus ik trok de IDE kabel uit de onderste speler, nou ja, de kabel had ik in m'n hand maar de stekker zelf zat nog achterin de speler, speler losgeschroefd en met een mini schroefendraaier met platte kop de stekker voorzichtig losgewrikt uit de speler, andere IDE kabel uit de kelder gepakt (heb er toch zat van die dingen) die aangesloten, pc aan, geen beeld!! Helemaal niks nada noppes, geheugen op alle 3 bankjes geprobeerd, BIOS nog eens gereset, IDE kabel weer losgekoppeld (daarvoor deed ie 't iig nog), ander geheugen wilde ik proberen maar keb alleen nog maar DDR400 geheugen liggen en dat ondersteund het bord niet, keb het toch even geprobeerd: nog steeds geen beeld

zal ik m'n oom en tante maar opbellen dat ie dood is?

[ Voor 97% gewijzigd door FastFred op 27-08-2009 18:23 ]

• Arion Rufus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-04-2025
Als het een 1250MHz is dan is het waarschijnlijk een Thunderbird. Dit zijn inderdaad heethoofden. Probeer een cooler van 15 euro, dit zal al wat helpen. Zie je in windows de CD/DVD spelers wel?
Als je nu alleen de DVD speler aansluit of alleen de CD speler?
Misschien nog een bios upgrade en een reepje van 512 mb erbij :-)

• FastFred
lees de derde EDIT ;) ik vind 't mooi geweest met 't ding, hij is ook al oud, ik kan 't ding vast wel weer draaiende krijgen op hun kosten, maar dan heeft ie over een half jaartje weer kuren

Heb ze inmiddels gebeld en uitgelegd over hoe en wat, ze gaan even met elkaar overleggen en dan hoor ik het dit weekend.

Dit systeem heb ik voor hun samengesteld:

Behuizing Asus TM-B12 € 30,-
Voeding Coolermaster ExtremePower 400W € 45,-
Moederbord Asus P5KPL-AM SE € 45,-
Processor Intel Core 2 Duo E2220 € 65,-
Geheugen Buffalo 2GB DDR2-667 € 25,-
videokaart Club3D HD3650 512MB € 32,-
Hardeschijf Seagate ST3160318AS 160GB € 39,-
Optisch Samsung SH-D163A € 16,-

Ik heb voorgesteld dat het mogelijk is om de huidige behuizing, hardeschijf en cd en dvd spelers te behouden, dit scheelt € 85,-

De hardeschijf is namelijk pas 2 jaar oud, die heb ik toen nieuw gekocht bij het bouwen van dit systeem, en de cd en dvd spelers werken ook naar behoren. En hoewel de kast foei en foei lelijk is voldoet hij wel aan de huidige ATX standaarden dus alles gaat wel gewoon passen, en daarbij hoef ik 't lelijke ding niet meer op m'n kamer te hebben >:)

[ Voor 71% gewijzigd door FastFred op 27-08-2009 20:26 ]

Pagina: 1