Hulp met uitzoeken Home Cinema Set

Pagina: 1
Acties:

• theRedDevilNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-10-2024
Hallo

Zelf heb ik absoluut geen verstand van audio en HiFi, dus vraag ik hier jullie hulp.
Ik wil graag een Home Cinema setje kopen voor mijn tv en Xbox 360.

Ik gebruik de TV vooral voor gamen en film kijken (beide via Xbox 360).

Heb een Panasonic 37 PX80.
Een Xbox 360 met HDMI.
Digitale TV met een Humax Ir-Fox decoder.

Nu zit het als volgt aangesloten:
X360 met HDMI naar TV.
Decoder met SCART naar TV.

Wat ik wil is een 5.1 Home Cinema set met mooi geluid, waar een goede Blu-Ray speler bijzit.
Al het geluid (Xbox, digitale TV) wil ik via de home cinema set horen, op de beste manier mogelijk.

Nu viel mijn oog op een Home Cinema setje van Panasonic, de SC-BT200. De set is van hetzelfde merk als mijn TV, dus zou ik de optie Viera link (alles met 1 afstandsbediening) ook moeten kunnen gebruiken.

Mijn vragen zijn:
- Voldoet dit aan mijn eisen? (iemand ervaring met deze set?)
- Hoe sluit ik alles aan?
- Is geluid via optische kabel beter dan via HDMI?

Ik dacht zelf dat ik het volgende moest doen:
Geluid vanaf decoder naar HC-set via optische geluidskabel.
Beeld vanaf decoder met scart naar TV. (misschien koop ik later nog een HDTV decoder dan kan dit via HDMI).

Beeld/Geluid vanaf X360 met HDMI naar HC-set.
Of geluid vanaf X360 met optische kabel naar HC-set.

Beeld vanaf HC-set met HDMI naar TV.

Klopt dit, en welke kabels zou ik dan allemaal moeten kopen? Hopelijk kunnen jullie me helpen 8)

Ik ben niet lui. Ik bespaar energie

Verwijderd

Zou je niet beter eens naar een goede winkel kunnen gaan? Deze zijn er toch speciaal om jou van een goed antwoord en systeem te voorzien? Veel succes.

• theRedDevilNL
Dacht dat er op tweakers altijd wel veel hobby-experts zaten..
En in winkels heb ik altijd het gevoel dat ze maar wat zeggen, als ik kijk naar dingen waar ik wél iets vanaf weet lullen ze vaak maar een mooi verkooppraatje.

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09-2025
Maar geluid is persoonlijk, dus je zou moeten luisteren naar wat je het beste vind klinken.

Heeft de Xbox 360 een optische uitgang? De Humax in ieder geval wel,

Dus ik zou de HC-set op de TV aansluiten met HDMI, je Humax op de HC-set met een optische kabel en van de Xbox 360 weet ik niet welke aansluitingen die heeft.

Geluid met een optische kabel is trouwens niet beter dan geluid via HDMI, omdat het allemaal digitaal is en op hetzelfde moment gedecodeerd wordt.

[ Voor 74% gewijzigd door Swagger op 28-08-2009 13:09 ]

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 10:45
theRedDevilNL schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:53:
Dacht dat er op tweakers altijd wel veel hobby-experts zaten..
En in winkels heb ik altijd het gevoel dat ze maar wat zeggen, als ik kijk naar dingen waar ik wél iets vanaf weet lullen ze vaak maar een mooi verkooppraatje.
Welke kabels je moet gebruiken is geen verkooppraatje, dat werkt gewoon of dat werkt niet. Het zelfde geldt voor functionaliteit die je nodig hebt, dat staat gewoon bij de fabrikant op de website. Verder had je als je niet zo lui was zelf genoeg nuttige informatie kunnen vinden door zelf rond te neuzen in het forum of te zoeken op de set die je op het oog hebt.

• theRedDevilNL
Swagger schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:01:
Maar geluid is persoonlijk, dus je zou moeten luisteren naar wat je het beste vind klinken.

Heeft de Xbox 360 een optische uitgang? De Humax in ieder geval wel,

Dus ik zou de HC-set op de TV aansluiten met HDMI, je Humax op de HC-set met een optische kabel en van de Xbox 360 weet ik niet welke aansluitingen die heeft.

Geluid met een optische kabel is trouwens niet beter dan geluid via HDMI, omdat het allemaal digitaal is en op hetzelfde moment gedecodeerd wordt.
Eigenlijk kan je bij een Xbox niet optisch geluid en HDMI tegelijk erin steken (kabel is te dik), maar met een truckje kan het wel.
Maar als optisch geluid dus niets beter is dan HDMI kan het ook gewoon via HDMI gaan.
Dus dan gaat het beeld van Humax direct naar TV, geluid via HC-set?

Verder moet ik nog opletten wat voor soort HDMI ik neem? HDMI 1.3 is het beste op dit moment toch?
Heb al veel gelezen over het "HDMI kabel, 11eu of 140eu" gebeuren.. Maar als ik dan hier een kabel moet uitzoeken ben ik de weg toch even kwijt..
Verder had je als je niet zo lui was zelf genoeg nuttige informatie kunnen vinden door zelf rond te neuzen in het forum of te zoeken op de set die je op het oog hebt.
Ben al aan het zoeken op deze set, maar er zijn zóveel home cinema sets dat ik me afvraag wat nou een echt goede is. (goede) Reviews over deze set zijn er niet echt veel.
Kon hier op het forum niets over deze set vinden..

• Swagger
Die HC-set heeft toch helemaal geen HDMI in?

• theRedDevilNL
Kom ik letterlijk 4 min geleden ook achter.. Pff kutzooi nu moet ik dus een andere zoeken.
Maar er is zóveel keus dat ik echt de weg kwijt raak.
Hoef nog niet persé een blu-ray speler erbij te hebben, kan ook ooit een PS3 erbij doen en dan heb je ook goede bluray.

Iemand een tip voor goede set?

Edit: Ga morgen even in de stad kijken bij elektronica zaken wat er zoal staat. Alleen is mijn ervaring dat er vaak dingen die op internet goede reviews krijgen niet eens op voorraad staan.
Dus als iemand een aanrader heeft bekijk ik die ook gelijk.
Budget tussen 400-600euro.

[ Voor 36% gewijzigd door theRedDevilNL op 28-08-2009 14:48 ]

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb zelf een Sony HTP-BD35SS gekocht.
http://www.sony.nl/produc...t---dvd-player/htp-bd35ss

Ik ben tevreden over het geluid, maar heb niet echt veel vergelijkingsmateriaal.
De losse blu-ray-speler die erbij zit heb ik verkocht, ik heb nl. al een ps3.

Dat zou jij natuurlijk ook kunnen doen op het moment dat je wel een ps3 koopt.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 19:41

JT

VETAK y0

theRedDevilNL schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:47:
Edit: Ga morgen even in de stad kijken bij elektronica zaken wat er zoal staat. Alleen is mijn ervaring dat er vaak dingen die op internet goede reviews krijgen niet eens op voorraad staan.
Dus als iemand een aanrader heeft bekijk ik die ook gelijk.
Budget tussen 400-600euro.
Het is heel simpel :) Als jij kijkt naar de reviews op inet, koop dan ook gewoon lekker zo een set met goede reviews van inet. Als je zelf wilt luisteren, dan zal je naar de winkel moeten waar ze niet alle 300 varianten hebben staan nee.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon een losse reciever met bijbehorende speakers? Kan je gewoon een reciever uitzoeken waar je alles op kan aansluiten via hdmi en dan 1x hdmi naar je tv en klaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• theRedDevilNL
Tsurany schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:01:
Gewoon een losse reciever met bijbehorende speakers? Kan je gewoon een reciever uitzoeken waar je alles op kan aansluiten via hdmi en dan 1x hdmi naar je tv en klaar.
Dit is inderdaad een idee waar ik nu ook over nadenk.
Dan nog de goede receiver / speakers uitzoeken.. Pff
Hoor veel over die Onkyo receivers ofzo? Blijken wel goed te zijn?

• m4ni4k-4live
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-02 23:41
Heb zelf ook een lcd tv icm homcinema en een hdd recorder van panasonic en digitaal humax en wd hd tv.
(tv TX-32LZD85 / homecinema SC-PT470 / hdd recorder DMR-EH58)

Moet zeggen dat die vierra link prima werkt.

Maar sinds kort heb ik een harmony one als afstandsbediening.
Wat een genot is dat, 1 ipv. 5 afstands bedieningen.

ontopic:
Geluid uit de homcinema is goed, maarja ieder heeft zo zijn eigen smaak op dat gebied.
Geluid gaat via humax optische kabel naar HC-set. dus digitaal geluid kan wel op jou uitgekozen set.

kabels die je nog bent zijn:
1x optische
2x hdmi
en scart voor de humax

• Swagger
Een leuke receiver voor een goede prijs

Samen met 2 speakers zoals de Jamo S606 (erg veel bang-for-buck) past perfect in het budget en dan zit je al op een veel hoger niveau als met die Panasonic set, een blu-ray speler erbij gaat helaas wel buiten je budget.

Van blu-ray splers weet ik weinig (zelf gebruik ik de Playstation 3) maar ik zie op internet dat de LG BD370 het erg goed doet voor z'n prijs.

Kabels die je nodig hebt,

2x HDMI (LG BD370 -> Marantz SR4003, Marantz SR4003 -> LG BD370)
1x Optical (Humax IR-FOX -> Marantz SR4003)
Luidsprekerkabel, lengte ligt aan waar je de speakers wilt plaatsen.

Ik neem aan dat je al 1 HDMI kabel hebt voor je Xbox 360? Want die moet ook in de Marantz SR4003.

Als blu-ray niet noodzakelijk is zou je kunnen door sparen voor een losse subwoofer zoals de BK Gemini II of RA Subs Model 1 (hier in Cherry voor 275 euro),

Dit neemt niet weg dat je zelf natuurlijk moet luisteren, dit is slechts een suggestie.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Je moet gewoon een compleet pakket van een "high-end" merk nemen. Deze zijn tegenwoordig redelijk betaalbaar (vanaf € 500/€ 600) en gaan ook nog eens 10 jaar mee, als het niet meer is.

Harman/Kardon
Onkyo
Yamaha
Marantz

Verwijderd

theRedDevilNL schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:53:
Dat verschilt per winkel en per verkoper, kwestie van de juiste vragen stellen waarna je vanzelf die ene collega te spreken krijgt met verstand van zaken. Heb je het idee dat het 'n verkooppraatje is geef je aan dat 'je "even verder gaat kijken".

In de juiste winkel 'hebben ze met 'n beetje mazzel 'n persoonlijk gericht (overjarig) setje voor 'n leuk prijsje (of kan je de kabels er gratis bijbietsen).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2009 16:08 ]

• theRedDevilNL
Swagger schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:28:
Een leuke receiver voor een goede prijs

Samen met 2 speakers zoals de Jamo S606 (erg veel bang-for-buck) past perfect in het budget en dan zit je al op een veel hoger niveau als met die Panasonic set, een blu-ray speler erbij gaat helaas wel buiten je budget.

Kabels die je nodig hebt,

2x HDMI (LG BD370 -> Marantz SR4003, Marantz SR4003 -> LG BD370)
1x Optical (Humax IR-FOX -> Marantz SR4003)
Luidsprekerkabel, lengte ligt aan waar je de speakers wilt plaatsen.

Ik neem aan dat je al 1 HDMI kabel hebt voor je Xbox 360? Want die moet ook in de Marantz SR4003.

Als blu-ray niet noodzakelijk is zou je kunnen door sparen voor een losse subwoofer zoals de BK Gemini II of RA Subs Model 1 (hier in Cherry voor 275 euro),

Dit neemt niet weg dat je zelf natuurlijk moet luisteren, dit is slechts een suggestie.
Als ik dat doe heb ik dus maar 2 boxen, mis ik juist het surround sound waar ik naar op zoek ben.
Verder is het misschien wel verstandiger om zo'n losse receiver te doen, alleen waar moet ik dan precies op letten? Waarom zou ik bijvoorbeeld niet deze nemen, heb ik meer HDMI inputs dus kan ik later nog meer apparaten aansluiten..
Als ik bijvoorbeeld naar Onkyo dingen kijk, hebben ze vaak dezelfde aansluitingen op de achterkant. Maar wat is er nu echt noodzakelijk, of vernieuwd bij de ene wat de ander niet heeft?
Lijkt me gewoon verstandig om een van de nieuwere te kopen, maar als deze niets verbeterd heeft ten opzichte van een oudere (goedkopere) is dat ook weer onlogisch om te doen.

PS: Neem aan dat je bij 2x HDMI bedoelt (Bluray> Receiver, Receiver> TV)
Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 16:02:
[...]

Dat verschilt per winkel en per verkoper, kwestie van de juiste vragen stellen waarna je vanzelf die ene collega te spreken krijgt met verstand van zaken. Heb je het idee dat het 'n verkooppraatje is geef je aan dat 'je "even verder gaat kijken".

In de juiste winkel 'hebben ze met 'n beetje mazzel 'n persoonlijk gericht (overjarig) setje voor 'n leuk prijsje (of kan je de kabels er gratis bijbietsen).
Heb besloten dat ik maandag naar de winkels ga. Vandaag is het toch erg druk en vrees dat ze dan minder tijd voor me hebben. Heb zelf maandag de hele dag de tijd dus dat word een dagje flink zoeken.

Verder vraag ik me af wat de beste manier is om het aan te sluiten.
Ik heb bij mijn PC een 5.1 set van Teufel, hier moest ik gewoon van die 'bare wires' in van die klemmetjes steken.
Dit voelt voor mij zo goedkoop/ouderwets aan. Heb je net veel geld besteed aan een goede set, is het gewoon met losse draadjes geconnect. Stel je stript het kabeltje niet helemaal goed, of er verbuigen wat van die koperen draadjes, lijkt me allemaal niet de geluidskwaliteit ten goede komen..
Hoorde dat je dan 'bananen pluggen' kon gebruiken ofzo, wordt het geluid hier ook beter/minder van?

[ Voor 13% gewijzigd door theRedDevilNL op 29-08-2009 13:28 ]

Verwijderd

theRedDevilNL schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:18:
[...]

Verder vraag ik me af wat de beste manier is om het aan te sluiten.
Ik heb bij mijn PC een 5.1 set van Teufel, hier moest ik gewoon van die 'bare wires' in van die klemmetjes steken.
Dit voelt voor mij zo goedkoop/ouderwets aan. Heb je net veel geld besteed aan een goede set, is het gewoon met losse draadjes geconnect. Stel je stript het kabeltje niet helemaal goed, of er verbuigen wat van die koperen draadjes, lijkt me allemaal niet de geluidskwaliteit ten goede komen..
Hoorde dat je dan 'bananen pluggen' kon gebruiken ofzo, wordt het geluid hier ook beter/minder van?
Bare-wire is de beste manier. Je kan kabels niet fout strippen (zolang ze maar contact maken) en bochten en dergelijke maken ook helemaal niets uit. Alleen als je van plan bent vaak los te koppelen kan je voor andere aansluitingen gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2009 14:10 ]

Pagina: 1