Statische ghosting / echo probleem bij aansluiting pc

Pagina: 1
Acties:

• k.olfers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-01 18:05
Heb een beetje een probleem maar gezien ik niet goed weet hoe ik het goed moet noemen was het zoeken naar vorige topics wat lastig.

Ik heb een 32 inch LG lh3000 (full HD) gekocht en deze aangesloten op mn radeon 2900XT (via vga stekker, Scanpart shielded van 2,5m, met dvi verloopje aan de kant van de kaart). Qua resoluties enzo allemaal geen probleem, met Ultramon krijg ik de meestje dingen er perfect op en met xbmc gaat 1080p filmp ook prima. Maar als je van 'dichtbij' kijkt zie ik bij alle beelden (ongeacht stilstaand of bewegend) een soort van statische ghosting, alsin: hetzelfde plaatje maar dan heel erg vervaagt en een stukje naar rechts geschoven en dat dan vier of vijf keer. Dit is het duidelijkst te zien bij egale stukken of bij tekst omdat je dan echt de rand een stuk of vijf keer geechood ziet. Heef iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Uit andere berichten had ik opgemaakt dat je zo'n tv het beste via vga kan aansluiten als je wil dat alles soepel verloopt (en je toch een ander sound systeem hebt), maar als ik dit kan oplossen door bijvoorbeeld een HDMI kabel te gebruiken dan moet dat maar. Ik aarzel alleen om zo'n dure kabel te kopen als ik niet zeker weet dat het er beter op wordt. Dus als iemand tips/adviezen/ervaringen heeft, ik hoor ze graag!

gr,

Kerwin

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hdmi kabel hoeft niet duur te zijn 15 euro is zat. de rest is gebakken lucht

kijk eerst een of je tv, een soort "pc-mode" heeft dan slaat ie alle digitale "verbeteringen" over en heb je tevens minder last van input lag.

maar dat veklaard niet de reflecties die je ziet, probeer eerst eens een andere vga kabel, van een ander monitor ofzo

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 27-08-2009 14:11 ]

Iperf

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 11:00
Heb je m nou aangesloten met met dvi vanuit je pc, maar dan via een vga-verloopje? Misschien heb ik dat niet goed begrepen, maar dat zou vragen zijn om moeilijkheden.

Een hdtv sluit je gewoon via hdmi aan. Let op: vaak is er 1 hdmi ingang van de tv speciaal voor pc inputs.

• k.olfers
Ja hij zit nu vanuit de dvi naar vga. De 2900XT heeft alleen twee dvi's en een svideo uitgang, dus ook met hdmi zou ik een verloopje moeten gebruiken..

Ik heb de vga ingang gelabeld als 'pc' via het keuzemenu dus dat is denk ik waar fish op doelt, al hoor ik ook wel dingen als 'just scan' maar die optie kan ik niet inschakelen voor de vga aansluiting.

Verwijderd

HDMI = DVI + Geluid

Je kunt gewoon een DVI -> HDMI kabel halen voor een paar euro.

http://www.alternate.nl/h...one&artno=RDVC36&view=1#1

@ 10 euro

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

k.olfers schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:56:
Ja hij zit nu vanuit de dvi naar vga. De 2900XT heeft alleen twee dvi's en een svideo uitgang, dus ook met hdmi zou ik een verloopje moeten gebruiken..

Ik heb de vga ingang gelabeld als 'pc' via het keuzemenu dus dat is denk ik waar fish op doelt, al hoor ik ook wel dingen als 'just scan' maar die optie kan ik niet inschakelen voor de vga aansluiting.
just scan is waar ik ook op doel andere naam zelfde beestje

Iperf

• k.olfers
Bedankt voor de reacties :)

Heb inmiddels toch hdmi kabeltje gehaald en probleem was idd verholpen, alleen kwam het beeld niet full-screen op de tv hoewel resoluties etc goed stonden. Just-scan of pc-setting boden geen oplossing. Uiteindelijk het beeld op 'cinema zoom' gezet en toen ging ie wel fullscreen, weet niet zeker of dit de juiste manier is, maar 't ziet er iig al een stuk beter uit dan via de vga :D

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 11:00
k.olfers schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:56:

Dat is dus niet de goede manier, die dvi naar vga. Dvi is digitaal en vga is analoog en dan krijg je echt problemen. Dvi is bijna hetzelfde als hdmi maar dan zonder geluid (grof gezegd).

Koop een dvi-hdmi kabel en ik verwacht dat je problemen zullen verdwijnen. Zet de resolutie van de pc op 1920x1080 en let op dat je de overscan uitzet op de tv en de pc.

Laat ff weten of het lukt.

edit, het is dus al gelukt.

Neen, je moet zeker de zoom functie niet gebruiken (ben je nu helemaal belatafeld :+ ).

Dus nogmaals; als je pc op 1920x1080 staat en het is niet beeldvullend, dan staat er een underscan aan op je pc.
Er zijn in principe maar 2 merken videokaarten Nvidia en Ati. Nadat je de resolutie op het bureaublad hebt gewijzigd in 1920x1080 doe je het volgende.

(Ik kopieer ff een post van mezelf uit een ander forum)

Hoe je dit wijzigt op je pc verschilt per merk videokaart, dus Nvidia of Ati.

Bij een ati kaart even naar catalyst control center gaan, opties schermgrootte kiezen, en underscan uitzetten.
Pas op: de slider (schuifje) moet helemaal naar rechts om de overscan uit te zetten! (0%)

Afbeeldingslocatie: http://i414.photobucket.com/albums/pp223/ferry077/pc-op-tv-overscan-ati-1.png

Nividia:

Afbeeldingslocatie: http://i414.photobucket.com/albums/pp223/ferry077/pc-op-tv-overscan-nvidia-1.png

De optie met de schuifbalken moet je hier niet hebben. Deze is bedoeld om de overscan te compenseren bij hdtv's die deze niet kunnen uitzetten. Mijn plasma heeft dat en hiermee kon ik de overscan compenseren.
Tegenwoordig moeten alle full hd (hdready1080p) de overscan uit kunnen zetten, anders mogen ze geen hdready1080p worden genoemd!
Jij moet de opties aanvinken: do not resise my desktop, waarschijnlijk is er een Nederlandse vertaling maar dat zie je vanzelf.

Nogmaals: je hebt een full hd scherm (hdready 1080p) en dus moet deze een 1920x1080p signaal 1:1 kunnen weergeven, perfect passend op het scherm zonder enige over-of underscan. Rekken met de sliders of het beeld zoomen is uit den boze! De overscan op de tv moet ook uitstaan.
Oh ja, meestal kan je de overscan op de tv alleen uitzetten, wanneer je de beeldaspect 16-9 of Auto gebruikt.

[ Voor 54% gewijzigd door Ferry34 op 29-08-2009 01:58 ]

• k.olfers
@ Ferry

Many thanks voor de uitleg! Ik ga dit zeker proberen zodra ik thuis ben. Wat me wel meteen opviel, tis een ATI kaart en de oude drivers hadden idd zo'n menu als ik bij jou op t plaatje, maar ik merkte ook al dat de nieuwe driver (voor vista en windows 7) veel beperkter en onoverzichtelijker is (zelfs met ' advanced view' ). Maar ik ga straks even proberen of ik die over/underscan kan vinden.
Gezien je er veel vanaf weet, toch nog maar even een gerelateerd vraagje. Als ik het hdmi kanaal op de tv label als ' pc' input kan ik alleen nog maar 16-9 kiezen voor beeld (dus dat is waarschijnlijk goed) maar ook alle kleurinstellingen zijn dan niet langer te veranderen. Als ik deze dan via de catalyst cc zou veranderen, komt dit dan in de praktijk op hetzelfde neer, of zijn instellingen via de pc en via de tv niet gelijkwaardig?

Update: Het is inderdaad gelukt via dat underscan uitzetten beeld is nu perfect met just-scan aan. Bedankt voor de tip!

[ Voor 6% gewijzigd door k.olfers op 31-08-2009 22:51 ]

Pagina: 1