Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor graag jullie mening over het volgende:

ik zit zo'n 3,20 mtr. van de TV af en ik zit te twijfelen tussen een TV van 94 cm en 102 cm. (Sony Bravia)
Nu heb ik verschillende topics gelezen op Tweakers en lijkt een stelregel voor een tv van 40 inch (102 cm) zo'n 3,5 - 4 meter kijkafstand te zijn. Vooral voor normale kabeltelevisie (dus geen HD en DVD-films) zou je niet dichter op een 40 inch scherm moeten zitten volgens de meesten.

Nu ben ik echter van plan digitale TV te nemen via UPC: verandert dit ook de optimale kijkafstand. Is 3,20 mtr. dan voldoende afstand van de TV om een 40-inch te kopen ipv een 37 inch?

Alvast bedankt voor jullie reacties ! :)

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-02 21:08
Ik zeg: doen! Heb thuis ongeveer de zelfde afstand plus 40 inch Sony LCD en vind het zelf zeer prettig kijken. Heb wel UPC HD!

[ Voor 9% gewijzigd door Deef_K op 27-08-2009 13:51 ]

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:20

Kettrick

Rantmeister!

Trek je vooral niets aan van de regels, ik zit op 3 meter van 46", heerlijk >:). Zeker met digitale TV ziet het er prima uit. Ik heb nu Digitenne omdat ik op die manier de ingebouwde tuner kan gebruiken, daar zie ik op 46" soms wat artifacts, maar met Ziggo had ik daar vrijwel geen last van.

Ik zou minimaal voor 40" gaan, maar laat je niet door "regels" tegenhouden als je een grotere op het oog hebt :P

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:59

DarkSide

theres no place like ::1

De 'regels' geven aan wat de minimale kijkafstand is per inch om nog het verschil tussen sd.720p en 1080p te zien. Ga je te ver zitten dan wordt het verschil tussen een 1080p scherm en 720p scherm verwaarloosbaar en kan je dus net zo goed voor een 720p scherm gaan. Al zijn de meeste 720p schernen nu budget schermen en kunnen daarom wat minder van kwaliteit zijn. Maar dat is weer een ander verhaal.

Persoonlijk vind ik dat een standaard analoog signaal niet boven de 32" gebruikt moet worden. Dan ga je al richting te veel rekken van het beeld. En zou je dus inderdaad voor digitaal moeten kiezen. Dit levert wel een goed beeld op, vergelijkbaar met DVD en kan je makkelijk weergeven op 40". Zelfs op 46" van die afstand.

Het mooiste is natuurlijk HD TV maar het aanbod is nog te karig op dit moment om dat te overwegen vind ik. Maar als je een leuke HTPC of mediaplayer hebt, met wat films op HD dan wil je eigenlijk alleen maar groter hebben. Heb nu zelf een 42" en dat is met analoog beeld op iets meer dan 3 meter niet echt mooi te noemen om na te kijken. DVD's gaan prima en het is helemaal genieten met HD films.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.