Saphire HD4870 Zwart scherm problemen

Pagina: 1
Acties:

• Ainu88
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
Hallo Tweakers,

Ik heb een nieuwe vga en voeding gekocht om me systeem te upgraden. (Saphire HD 4870 met Cooler Master M620 Voeding). Nadat ik me oude Nvidea 8600GTS drivers heb verwijderd en de nieuwe kaart erin heb gedaan, wil me pc niet meer opstarten. Het scherm wordt zwart na het boot menu. Het boot menu is het enigste wat ik nog kan zien, hij komt niet toe aan het windows inlog scherm. Ook valt me computer uit na 1 minuut. Weet iemand een oplossing?

Mijn oude systeem:
Windows XP SP2
P5B-E Mobo
C2D E6600
8600GTS
2GB 800mhz

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 21:16
Ainu88 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:23:
Hallo Tweakers,

Ik heb een nieuwe vga en voeding gekocht om me systeem te upgraden. (Saphire HD 4870 met Cooler Master M620 Voeding). Nadat ik me oude Nvidea 8600GTS drivers heb verwijderd en de nieuwe kaart erin heb gedaan, wil me pc niet meer opstarten. Het scherm wordt zwart na het boot menu. Het boot menu is het enigste wat ik nog kan zien, hij komt niet toe aan het windows inlog scherm. Ook valt me computer uit na 1 minuut. Weet iemand een oplossing?

Mijn oude systeem:
Windows XP SP2
P5B-E Mobo
C2D E6600
8600GTS
2GB 800mhz
Hoe heb je de driver verwijderd? Via een uninstaller of heb je het daarna nog eens goed schoongemaakt met driversweeper ? Komt je wel in veilige modus ?

• Ainu88
Via windows programma's verwijderen. Verder nog een beetje gezocht door me computer naar nvidea folders maar niets gevonden.
Nee, tijdens het boot scherm kom ik nergers meer in, ook niet in de bios. Als ik me oude kaart erin doe dan kom ik wel overal in en meldt windows dat er nieuwe hardware gevonden is.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-04 09:16
Ik zou hem ook even deinstalleren vanuit het apparaatbeheer en daarna checken met driversweeper.

je hebt trouwens wel de voeding van de graka aangesloten?

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Rupie schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:41:
Ik zou hem ook even deinstalleren vanuit het apparaatbeheer en daarna checken met driversweeper.
Windows heeft vrij weinig met het bios nodig natuurlijk. ;)

• Ainu88
Ok ik zal drivesweeper proberen. Hoe bedoel je voeding van de graka, ik heb gewoon 2 6pin kabels vanuit me voeding direct naar me graka. Ik heb ook 2 6pin kabels bij de kaart meegeleverd gekregen alleen die kunnen niet direct in me voeding maar met een tussenstuk, daarom heb ik de kabels gebruikt die bij de voeding geleverd waren.
Wat als ik eerst de ati drivers installeer op windows en daarna de nieuwe kaart erin doe. Misschien dat windows hem dan herkent??

• Rupie
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:43:
[...]

Windows heeft vrij weinig met het bios nodig natuurlijk. ;)
klopt, maar daan kon hij bij met zijn oude kaart las ik ;)

En ja, dat bedoelde ik inderdaad met de voeding van je graka, dat zou goed moeten zijn lijkt mij. Ik zou het op de juiste volgorde doen: met je oude kaart aangesloten alles verwijderen, pc uit, kaart switchen en pc weer aan

[ Voor 16% gewijzigd door Rupie op 27-08-2009 11:52 ]

Verwijderd

Ainu88 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:49:
Wat als ik eerst de ati drivers installeer op windows en daarna de nieuwe kaart erin doe. Misschien dat windows hem dan herkent??
Je zegt toch dat die zelf niet in het bios komt, wat heeft het dan voor nut? :?

• Rupie
Ainu88 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:30:
Als ik me oude kaart erin doe dan kom ik wel overal in en meldt windows dat er nieuwe hardware gevonden is.

[ Voor 4% gewijzigd door Rupie op 27-08-2009 11:53 ]

Verwijderd

Volgens mij snap ik iets niet? ;)

• Rupie
het is ook nog vroeg (voor mij ook trouwens zie ik nu net) ;) samenvatting: Met zijn oude videokaart werkte alles, als hij die vervangt door zijn nieuwe werkt het niet meer. Als hij vervolgens de oude weer terugzet doet alles het wel weer gewoon. Nu dus de vraag: is zijn graka doa, is er een probleem met installeren of is er nog iets anders

maar ik zie jou punt nu ook trouwens, als hij de bios al niet in kan is er iets anders aan de hand wat niet met drivers te maken heeft ;)

kan je de kaart in een ander systeem testen?

[ Voor 26% gewijzigd door Rupie op 27-08-2009 12:00 ]

• Ainu88
Ok ik heb driversweeper geprobeerd, er blijven een paar drivers over van nvidea display die hij niet wilt verwijderen.

C:\WINDOWS\system32\nv4_disp.dll
C:\WINDOWS\system32\dllcache\nv4_mini.sys
C:\WINDOWS\system32\dllcache\nv4_disp.dll
C:\WINDOWS\system32\drivers\nv4_mini.sys
C:\WINDOWS\prefetch\NWIZ.EXE-2D0F9FBC.pf

En nee ik heb geen ander geschikt systeem voor deze kaart.

Zal ik proberen de drivers van de nieuwe kaart te installeren en daarna de nieuwe kaart erin te doen en kijken of het werkt?

• THE_FIREFOX
Je kan ati drivers niet installeren zonder dat de videokaart erin is. Het probleem tussen het switchen van Nvidia naar ATI en versa is dat het regelmatig problemen/conflicten geeft. Beste oplossing is een schone installatie.

Kan je met de ATI videokaart wel in veilige modus komen?

• Rupie
Zelf zou ik eerst de kaart vervangen. Als je dat niet doet loop je alleen maar het risico dat de drivers niet installeren.

Maar goed, zoals The Mask eigenlijk al aangeeft: Als je met de nieuwe kaart al niet eens in het bios kan komen heeft het niets met drivers te maken, drivers spelen in dat stadium nog helemaal geen rol eigenlijk. In dat geval is de kans groter dat de kaart gewoon niet goed is.

• Ainu88
Nee ik kan niet in veilige modus of bios met de nieuwe kaart, dat is het probleem waarschijnlijk kan ik dan ook geeneens windows opnieuw installeren met de nieuwe kaart erin. Ik kan wel met de oude kaart windows opnieuw installeren maar dan zonder nvidea drivers en dan later de nieuwe kaart erin doen en kijken of hij hem dan wel pakt.

• Rupie
Met de oude kaart installeren gaat je probleem denk ik niet oplossen. Je hebt ook niet iemand anders in je buurt waar je de kaart zou kunnen testen?

wat ik mij trouwens afvraag, wat versta je onder je boot menu? Als je dat ziet dan ben je volgens mij al voorbij je bios?

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je helemaal niks te zien krijgt, dus geen POST, dan moet je even kijken welke aansluiting op de kaart je gebruikt richting je monitor. Soms kan het helpen om bijvoorbeeld net de andere DVI poort te nemen. Geeft de kaart daar ook niks op dan geef ik het toch een aardige kans van een DOA.

[ Voor 15% gewijzigd door rodie83 op 27-08-2009 13:27 . Reden: Tip was al gegeven in eerdere post. ]

Verwijderd

Ainu88 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:53:
Ik kan wel met de oude kaart windows opnieuw installeren maar dan zonder nvidea drivers en dan later de nieuwe kaart erin doen en kijken of hij hem dan wel pakt.
Nee zoals ik al zei het heeft niks met Windows/drivers nodig. ;)
Je videokaart is kapot, je hebt hem verkeerd aangesloten of hij wil niet samenwerken met de rest van het systeem.
Druk dus je nieuwe videokaart in een ander systeem en dat zal alles duidelijk maken. ;)

• THE_FIREFOX
Ainu88 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:53:
Nee ik kan niet in veilige modus of bios met de nieuwe kaart, dat is het probleem waarschijnlijk kan ik dan ook geeneens windows opnieuw installeren met de nieuwe kaart erin. Ik kan wel met de oude kaart windows opnieuw installeren maar dan zonder nvidea drivers en dan later de nieuwe kaart erin doen en kijken of hij hem dan wel pakt.
....Heb ik mijn twijvels over als ik dit leest:
Ainu88 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:23:
Het scherm wordt zwart na het boot menu. Het boot menu is het enigste wat ik nog kan zien, hij komt niet toe aan het windows inlog scherm.
Wel beeld voorbij de post maar niet in bios? Kan je beeldscherm het wel aan wat de videokaart doorgeeft? Sluit een andere scherm aan en/of probeer een andere DVI uitgang. Wat je ook kan proberen is de DVI naar VGA converter.

[ Voor 0% gewijzigd door THE_FIREFOX op 27-08-2009 15:58 . Reden: [quote] te veel weg gehaald ]

• Ainu88
Onder boot menu bedoel ik het plaatje van 't p5b-E mobo met press dell, f8 enz.. en hierna komt ook nog het zwarte opstartscherm van het mobo. Daarna wordt het scherm eventjes zwart en krijgt je de laadbalk van windows xp normaal, maar nu wordt het scherm ook zwart maar inplaats van windows wordt me scherm nu ietsjes lichter van kleur, maar het blijft dus zwart.

Ik kan 't wel bij iemand anders testen, maar hij heeft een amd 2000+ systeem met een oud mobo, wel pcie16 en 350 watt voeding maar. Is dit gevaarlijk voor mijn nieuwe vga als ik het hierop test en moet ik dan ook zijn drivers verwijderen of kan ik gewoon erin klikken en kijken of zijn pc wel verder dan het boot scherm komt?

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05 22:06
lukt het mischien om in VGA modes verder gegaan, dan worden er geen 3rd party vga drivers geladen en daarna installeren..

vorig jaar het zelfde de probleem, lukte toen niet met vga modus dus heb ik een windows life cd gedownload - hiren boot cd en zodoende de driver aangepast

Verwijderd

Ainu88 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:55:
Onder boot menu bedoel ik het plaatje van 't p5b-E mobo met press dell, f8 enz.. en hierna komt ook nog het zwarte opstartscherm van het mobo. Daarna wordt het scherm eventjes zwart en krijgt je de laadbalk van windows xp normaal, maar nu wordt het scherm ook zwart maar inplaats van windows wordt me scherm nu ietsjes lichter van kleur, maar het blijft dus zwart.
Nu zeg je dus iets heel anders en is het waarschijnlijk Windows gerelateerd. ;)

• Ainu88
Nee ik zeg nog steeds hetzelfde :P kijk met m'n oude moederbord zie ik de laadbalk, maar met het nieuwe moederbord kom ik niet tot de laadbalk. Het enige nieuwe wat ik heb toegevoegd in dat bericht is dat het scherm overspringt op een lichtere kleur zwart wanneer normaal de windows laadbalk moet verschijnen.

Met de nieuwe vga kom ik nergens in, dus ik kan niet vga modus instellen. Behalve als ik de oude vga erin doe en het dan instel en weer naar de nieuwe switch.. maar kweet niet of dat effect heeft =\

[ Voor 24% gewijzigd door Ainu88 op 27-08-2009 15:44 ]

• THE_FIREFOX
Ainu88 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:55:
Ik kan 't wel bij iemand anders testen, maar hij heeft een amd 2000+ systeem met een oud mobo, wel pcie16 en 350 watt voeding maar. Is dit gevaarlijk voor mijn nieuwe vga als ik het hierop test en moet ik dan ook zijn drivers verwijderen of kan ik gewoon erin klikken en kijken of zijn pc wel verder dan het boot scherm komt?
Een AMD 2000+ kan het niet hebben omdat die nog onder de Athlon XP generatie valt en dat is ruim voor PCI-e. Pas bij de AMD 64 2800+ kan het mogelijk zijn om dat die een PCI-e slot heeft maar de meeste zijn inbegin met een AGP slot uitgerust.
Ainu88 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 15:39:
Nee ik zeg nog steeds hetzelfde :P kijk met m'n oude moederbord zie ik de laadbalk, maar met het nieuwe moederbord kom ik niet tot de laadbalk. Het enige nieuwe wat ik heb toegevoegd in dat bericht is dat het scherm overspringt op een lichtere kleur zwart wanneer normaal de windows laadbalk moet verschijnen.

Met de nieuwe vga kom ik nergens in, dus ik kan niet vga modus instellen. Behalve als ik de oude vga erin doe en het dan instel en weer naar de nieuwe switch.. maar kweet niet of dat effect heeft =\
Probeer eens een andere scherm :P wie weet kan je scherm niet helemaal overweg met de videokaart

• Rupie
maar nou vraag ik me wel af: kan je nu wel of niet in de bios met je nieuwe graka? je ziet met de nieuwe kaart blijkbaar wel het bootmenu (dat ding heet het POST scherm of iets dergelijk, je bootmenu is iets anders), dan moet je ook in de bios kunnen komen door op del of wat dan ook te rammen. Als je daar wel in kan zou ik toch windows opnieuw gaan installeren

• Ainu88
nee, ik kom niet de bios in. Ik zie alleen de POST zoals jullie dat noemen. F8, DEL werkt niet het scherm gaat over op zwart. Alhoewel hij wel lijkt te reageren als ik op die toetsen druk. Normaal blijft het post scherm even hangen voordat het beeld zwart wordt, maar als ik op del druk wordt hij meteen zwart, dus er is wel een soort van communicatie ofzo.

Kzal morgen proberen windows onder de oude vga opnieuw proberen te installen zonder nvidea drivers, en als dat niet werkt dan wordt het mss tijd voor een amd mobo met phenom II x4 of inruilen voor een nvidea GTX260 :P

• THE_FIREFOX
Ainu88 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 18:34:
nee, ik kom niet de bios in. Ik zie alleen de POST zoals jullie dat noemen. F8, DEL werkt niet het scherm gaat over op zwart. Alhoewel hij wel lijkt te reageren als ik op die toetsen druk. Normaal blijft het post scherm even hangen voordat het beeld zwart wordt, maar als ik op del druk wordt hij meteen zwart, dus er is wel een soort van communicatie ofzo.

Kzal morgen proberen windows onder de oude vga opnieuw proberen te installen zonder nvidea drivers, en als dat niet werkt dan wordt het mss tijd voor een amd mobo met phenom II x4 of inruilen voor een nvidea GTX260 :P
Heerlijk als er naar advies word geluisterd. Probeer eens een andere scherm |:( (zeg dit nu hierbij al voor de 3de keer plus dat er een andere tweaker voor mij ook al op dit wijst). Dus check beide dvi poorten, probeer een andere scherm en kijk of het eventueel met de VGA aansluiting het probleem er nog is.

• Ainu88
Ok heb alle 3 dingen gedaan die je vroeg, maar het blijft nog steeds hetzelfde probleem..

Btw even een vraag ernaast. Ik heb dit bij mycom gehaald en sinds maart hebben hun een niet goed geld terug garantie. Als ik met dit verhaal aankom, zou ik dan me geld terug kunnen krijgen?

[ Voor 52% gewijzigd door Ainu88 op 27-08-2009 20:08 ]

• THE_FIREFOX
Ainu88 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 20:00:
Ok heb alle 3 dingen gedaan die je vroeg, maar het blijft nog steeds hetzelfde probleem..

Btw even een vraag ernaast. Ik heb dit bij mycom gehaald en sinds maart hebben hun een niet goed geld terug garantie. Als ik met dit verhaal aankom, zou ik dan me geld terug kunnen krijgen?
Niet goed geld terug garantie geldt voor een bepaalde periode (8 dagen). Je hebt het sinds maart dus het word een gevalletje RMA. Is je moederbord bios uptodate ?

• Ainu88
Nee dat soort garantie hebben hun vanaf maart ingesteld. Ik heb het moederbord gister pas gehaald, maar ik vroeg me dus af of ik een speciale reden nodig heb voor dat soort garanties of dat ik gewoon binnen kan lopen en zonder reden me geld terug kan eisen.

Nee heb al een tijd niet me mobo bios geupdated, zal het prberen.

• THE_FIREFOX
Ainu88 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 21:26:
Nee dat soort garantie hebben hun vanaf maart ingesteld. Ik heb het moederbord gister pas gehaald, maar ik vroeg me dus af of ik een speciale reden nodig heb voor dat soort garanties of dat ik gewoon binnen kan lopen en zonder reden me geld terug kan eisen.
Sorry heb mij verlezen. Ik denk dat je je geld terug kan vragen. In de algemene voorwaarden staat niet veel informatie erover alleen dat het onbeschadigd en in originele staat en incl verpakking moet zijn.

• Rupie
Misschien dat ik het gemist heb hoor, maar in de startpost en dergelijke heb ik nergens gelezen dat je ook een nieuw mobo hebt?

• Ainu88
Howw sorry, ik bedoel natuurlijk mijn vga ipv mobo.

• Rupie
Okay, nou dan zal het ongetwijfeld gene probleem zijn om hem terug te brengen als hij het niet doet

Pagina: 1