• TheReaLDeViL666
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-09 00:11
Beste mede tweakers,

Voor het bedrijf waar ik momenteel werkzaam ben zijn we op zoek naar een monitoring tool waarmee we op afstand onze servers kunnen uitlezen. Helaas ben ik na 2 dagen zoeken via Google niet verder gekomen. Vandaar dat ik jullie hulp in roep.

Waar ben ik op naar zoek?
Ik ben op zoek naar een software pakket die of gratis is, of er zitten lage licentie kosten aan vast. Dit omdat ik voor een klein bedrijf werk waar een laag budget is voor dit soort zaken.

Wat wil ik doen met het pakket?
Het pakket zou ik willen gebruiken om onze Raid Disks te monitoren op het netwerk. Onze servers staan op een 4 tal vestigingen verspreid over Nederland (van Friesland tot België). De servers staan ook in een afgesloten ruimte waar de gebruikers niet in kunnen komen. De schijven zijn geconfigureerd als RAID 1, en mocht er een schijf uitvallen dan kan ik er snel op inspelen.
Ook zou ik met het pakket willen zien of de server nog wel aan staat, en zou ik graag willen hebben dat het pakket automatisch een alert per e-mail verstuurd.

Welke OS wordt er gebruikt?
We gebruiken enkel Windows Server 2003

Ook wil erbij toevoegen dat het om 10 servers gaan die willen monitoren. Het betreffen er 8 HP servers en 2 Sun servers. Het gaat om de volgende modellen:

HP Proliant DL380 G3 3x
HP Proliant DL360 G4 5x
HP Proliant DL360 G5 1x
HP Proliant ML350 G2 1x
Sun Fire X4150 2x

Ik heb al gekeken naar Hobbit, enkel was dit te verwarrend voor mij, en GFI Network monitor tool. Echter met GFI kan er geen RAID controllers mee getest worden en het pakket had ook een aardig prijskaartje eraan hangen.

Alvast bedankt voor de inzet en reacties! d:)b

Edit: Servermodellen toegevoegd

[ Voor 5% gewijzigd door TheReaLDeViL666 op 27-08-2009 11:23 ]

Verwijderd

En over welk type HP servers hebben we het hier ? Ik weet zowiezo dat er standaard 'n optie is dat er 'n SMSje gestuurd kan worden bij uitval van de server.

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:16
Probeer eens HPsim ik ben hier ook mee bezig is wel een leuk programma.

• TheReaLDeViL666
Zie even mijn startpost, daar heb ik de types toegevoegd van de servers

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:08

BCC

Nagios is de industrie standaard hiervoor. Integreert ook prima met HP hardware monitoring.

[ Voor 37% gewijzigd door BCC op 27-08-2009 11:28 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-10 15:31

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

BCC schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:27:
Nagios is de industrie standaard hiervoor.
idd nagios ftw :)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• BCC

BCC

Ben jij ook al een nagios slaaf door de SMS alerts :)?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-10 15:31

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

BCC schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:29:
Ben jij ook al een nagios slaaf door de SMS alerts :)?
haha idd :D

Maar beter via sms dan om het half uur in de webtool kijken en dat irritante "euuuuu" geluid te horen, of nog erger dat "euuu euuu" als er iets down is :D

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• TheReaLDeViL666
Nagios is de industrie standaard hiervoor. Integreert ook prima met HP hardware monitoring.
Bedankt voor de reacties. Echter wordt er geen Linux systeem gebruikt binnen het bedrijf, en dat zal ook niet gaan gebeuren. Ben op dit moment HP SIM aan het downloaden om het te gaan testen. Echter als er iemand nog een goede tip heeft laat het dan horen.

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Mja, wij zijn ook een 99,9% Windows-only bedrijf, maar monitoring gebeurt dus wel met Nagios op een Debian server (in mijn beheer).

Er is simpelweg geen ander pakket wat zo veelzijdig is, imho.

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:33
Ja HP SIM is gratis toch? Hier ook binnenkort eens mee testen.

Kun je hier ook SMS alerts mee doen? Op dit moment heb ik zelf een sms script in elkaar gehobby't met een oude Nokia.

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:16
HPsim is inderdaad gratis ik vind het perfect werken! zoek alleen nog iets om de event viewer van elke server te monitoren.

• Dytzox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12-2023
Wij maken gebruik van Opmanager. Tevens geschikt voor Windows. Kan ook netjes een sms of e-mailtje sturen.
De free versie gaat tot 10 devices, net genoeg dus. :)

• TheReaLDeViL666
Na uitgebreid testen van HP SIM ben ik tot de conclusie gekomen dat het pakket voldoet aan mijn wensen die ik voor ogen had.

Iedereen bedankt voor de posts *O*

Verwijderd

Waarom hoor ik nou niemand System Center Essentials roepen? Speciaal voor het MKB, kosten vallen mee, en veel beter dan HP SIM :)

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Remont schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:24:
Wij maken gebruik van Opmanager. Tevens geschikt voor Windows. Kan ook netjes een sms of e-mailtje sturen.
De free versie gaat tot 10 devices, net genoeg dus. :)
HP SIM kan ook SMS alerts verzenden, en ook e-mails.
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 15:43:
Waarom hoor ik nou niemand System Center Essentials roepen? Speciaal voor het MKB, kosten vallen mee, en veel beter dan HP SIM :)
HP SIM werkt opzich prima en is een goed pakket voor hardware monitoring. Als een Windows Service stopt zul je dat niet zien in HP SIM, wel als er een PSU uitvalt.
Een combinatie zou beter zijn, dat je een pakket hebt wat je hardware en OS kan monitoren, en dat is te vinden in System Center Essentials. Er is volgens mij zelfs een HP Managementpack voor System Center Essentials, waarmee de HP hardware binnen System Center Essentials wordt bewaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door Turdie op 27-08-2009 17:11 ]

• BCC

BCC

TheReaLDeViL666 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:05:
[...]
Bedankt voor de reacties. Echter wordt er geen Linux systeem gebruikt binnen het bedrijf, en dat zal ook niet gaan gebeuren. Ben op dit moment HP SIM aan het downloaden om het te gaan testen. Echter als er iemand nog een goede tip heeft laat het dan horen.
Nagios draait ook prima onder windows.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Mwah, hpsim is ook industrie standaard, evenals foglight en andere monitoring tools.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• BCC

BCC

Klopt, maar hpsim heb ik zelf echter geen goede ervaringen mee. Zaken als hardware monitoring en dan vooral de escalatie ervan is erg lastig en ondoorzichtig.

Ik vang nu gewoon met nagios de SNMP pakketjes van de HP server af over alle mogelijke hardware statussen. En daardoor kan ik nu een smsje sturen naar de correcte systeembeheerder over welke schijf waar kapot. Hij kan dan zelf de beslissing maken of het kritisch is en nu gefixt moet worden of dat hij dat diezelfde week tijdens regulier onderhoud mee kan nemen.

Daarnaast is hpsim, zoals shadow man al aangaf, redelijk beperkt en was het voor onze situatie absoluut niet toereikend.

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 27-08-2009 22:33 ]

• dominic
  • Laatst online: 14-09 14:42

dominic

will code for food

Nagios is zeker super, alleen misschien wat meer weer om te configureren. Met name de RAID-monitoring zal je via SNMP doen, en daar is HP SIM nou net weer wat makkeljker in. Via Nagios kan het ook, maar dan zal je een SNMP client moeten installeren op iedere server. HP SIM definieert gewoon zijn eigen SNMP traps, werkt prima.

Nogmaals; diepgaande monitoring kun je beter via Nagios doen, maar maak zeker eerst eens kennis met HP SIM.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
dominic schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 22:32:
Nagios is zeker super, alleen misschien wat meer weer om te configureren. Met name de RAID-monitoring zal je via SNMP doen, en daar is HP SIM nou net weer wat makkeljker in. Via Nagios kan het ook, maar dan zal je een SNMP client moeten installeren op iedere server. HP SIM definieert gewoon zijn eigen SNMP traps, werkt prima.

Nogmaals; diepgaande monitoring kun je beter via Nagios doen, maar maak zeker eerst eens kennis met HP SIM.
Nagios is met name voor Linux en vereist ook diepgaande kennis van het Linux, aangezien TS alleen Windows Server 2003 draait is SCE(System Center Essentials) toch een betere keuze.
Pagina: 1