Twijfel over prijs Kingston KVR667D2S4F5/2G

Pagina: 1
Acties:

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:51
Ik draai inmiddels al 2 jaar lang Windows Vista met slechts 1GB intern geheugen. Gaat op zich prima, inclusief Aero, maar het is misschien toch eens tijd om het geheugen wat uit te breiden. Nu wilde ik toevallig toch iets anders bij Zercom kopen, dus om verzendkosten te besparen, keek ik meteen even naar hun prijzen voor intern geheugen.

Daarbij kwam ik als goedkoopste direct leverbare optie de KVR667D2S4F5/2G tegen. Deze staat niet in de pricewatch; zijn intel-registered broertje KVR667D2S4F5/2GI wel.

Het gaat om 2GB 667MHz DDR2 ECC Fully Buffered CL5 DIMM Single Rank, x4. Ik ben niet bijzonder technisch onderlegd, maar Google en Wikipedia vertellen mij, dat dit in principe betrouwbaarder RAM zou moeten zijn dan de 'basis'-ValueRAM van Kingston, waar ik eigenlijk in eerste instantie naar op zoek was. Ik heb alleen (nog) niet kunnen achterhalen waar het 'x4' voor staat.

Die KVR667D2S4F5/2GI kost in de pricewatch minimaal €62,50. De KVR667D2S4F5/2G kost bij Zercom €26,20. Op de website van Kingston staat dit geheugen voor $73, tegenover $34 voor de 'standaard' KVR667D2N5/2G.

Mijn vraag is nu: zit hier een addertje onder het gras? Waarom is dit geheugenreepje bij Zercom goedkoper dan de KVR667D2N5/2G?

En vervolgens: is er een reden om toch voor het 'standaard'-geheugen te gaan, en niet voor deze ECC Fully Buffered-versie?

Mocht dit een erg domme vraag zijn, en ik gewoon niet goed gezocht hebben, dan waardeer ik een linkje naar de pagina waar ik dit allemaal zelf al had kunnen vinden. Vervolgens beloof ik dat ik me in een hoekje zal gaan zitten schamen.

Verwijderd

Als eerste zijn de prijzen die fabrikanten afgeven adviesprijzen. Dat webwinkels eronder zitten is hun keuze.

ECC Fully Buffered-versie past niet op huis en tuin computers. Deze zijn meer bedoeld voor servers en zijn in prijs in het algemeen duurder.

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 09:55:
Als eerste zijn de prijzen die fabrikanten afgeven adviesprijzen. Dat webwinkels eronder zitten is hun keuze.

ECC Fully Buffered-versie past niet op huis en tuin computers. Deze zijn meer bedoeld voor servers en zijn in prijs in het algemeen duurder.
Ook op workstations worden de ECC repen gebruikt, maar zoals ik opmaak uit je tekst is dat eveneens niet van toepassing op jouw machine. Ik zou voor de goedkope valuerams gaan; die doen het prima voor het geld, maar je moet er niet mee gaan overklokken ;)

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:51
[Excuses, een reactie en een edit liepen door elkaar. Mijn eerste reactie was dat het ECC-geheugen goedkoper was dan het non-ECC geheugen. speedmuis reageerde daarop. Deze edit is weer een reactie op speedmuis...]
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 10:07:
[...]

Volgens mij zeg je zelf dat het ecc geheugen duurder is
Nee. De adviesprijs van Kingston is veel hoger, maar bij Zercom is dit ECC-geheugenreepje juist goedkoper dan het non-ECC geheugen. Daarom de vraag uit mijn eerste bericht:
Waarom is dit geheugenreepje bij Zercom goedkoper dan de KVR667D2N5/2G?
N.a.v. jullie reacties heb ik echter inmiddels weer verder gezocht, en gezien dat de kans inderdaad groot is dat mijn pc dit ECC-geheugen niet zal accepteren. Ik blijf me afvragen waarom het normaal gesproken dure ECC-geheugen in dit geval goedkoper is dan het goedkope non-ECC-geheugen, maar voor mijn aanschaf maakt dat verder niet uit. Wat mij betreft mag het draadje dus dicht, excuses voor de overlast.

[ Voor 75% gewijzigd door Anakha op 27-08-2009 10:16 . Reden: aan het knoeien... ]

Verwijderd

Anakha schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 09:50:
Die KVR667D2S4F5/2GI kost in de pricewatch minimaal €62,50. De KVR667D2S4F5/2G kost bij Zercom €26,20. Op de website van Kingston staat dit geheugen voor $73, tegenover $34 voor de 'standaard' KVR667D2N5/2G.
Volgens mij zeg je zelf dat het ecc geheugen duurder is