Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VoIP Probleem Fritz Box + XS4all icm Siemens C470IP

Pagina: 1
Acties:

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-11 22:54
Sinds dinsdag zijn we hier thuis helemaal overgeschakeld op Voip van XS4ALL. We hebben van XS4ALL een Fritzbox als modem, en we hebben een Siemans C470IP (internationale versie) gekocht, om ook te kunnen telefoneren met Voip, aangezien dit niet mogelijk was met onze oude (analoge) telefoon.
De analoge telefoonlijn is in zijn geheel opgezegd door XS4ALL.

Het basisstation van de telefoon is alleen d.m.v. een ethernet kabel verbonden met een normale poort in de router. De telefoon is naar mijn weten goed ingesteld. Deze vind gewoon de server, en als ik op de configuratie pagina kijk bij het toestel ziet deze ook gewoon dat de telefoon is ''aangemeld''.

Het probleem is nu echter, dat na een aantal uren/minuten (kan soms ook een dag zijn), we niet meer gebeld kunnen worden. Zelf bellen lukt nog wel in deze situatie. Als je dan probeert om de voip telefoon te bellen (bijv. vanaf mobiel), dan hoor je de telefoon wel overgaan op je mobiel, maar hier thuis gaat er geen telefoon over. Wanneer we de router even resetten, is het probleem weer tijdelijk verholpen.

Het gekke is, dat het modem de binnenkomende gesprekken wel ziet. Onder het kopje Calls in het modem komt keurig te staat dat er een incoming call geweest is, echter is dit een ''incoming call during absence''. Dit heb ik nergens ingesteld.

Als ik den bij de eventlog kijk van het modem staat er dit: 27.08.09 08:41:33 Internet telephony with <mobiel nummer> via sip.xs4all.nl failed. Reason for error: Request Cancelled (487).
Ook hier kan ik nergens iets over terug vinden.

Het modem is geupdate met de laatste firmware, en is al een keer hersteld vanaf fabrieksinstellingen. Inmiddels heb ik al 2x met XS4ALL contact gehad, en de ene keer hebben ze mijn instellingen gechecked, en vervolgens gezegt dat ik het modem even moest resetten. Toen deed alles het weer tijdelijk. Toen ik voor de tweede keer belde is mij verteld dat er bugs in konden zitten, en dat ik dus alles even moest herstellen na de fabrieksinstellingen zodat eventuele bugs die erin waren gekomen er zo uit zouden gaan. Dit heb ik doorgelopen met de medewerker van XS4ALL, maar echter zonder (blijvend) succes.

Ik ben ten einde raad, en ik word zo langzamerhand een beetje moe hiervan. Weet iemand wat het probleem is (en hoe het eventueel op te lossen is?).
Alvast bedankt!

EDIT: Opeens gaat de telefoon nu WEL weer over, waar hij dat vanochtend rond half 9 niet meer deed. In de tussentijd heb ik niks veranderd. Ik acht de kans echter groot dat binnen nu en een aantal minuten (of een uur), de telefoon weer niet over gaat. Graag zou ik toch nog weten waar het aan ligt.

[ Voor 12% gewijzigd door VeeGee op 27-08-2009 10:18 ]

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Het niet helemaal duidelijk hoe de opstelling nu is.

Maakt het Siemens basis station zelf een VOIP verbinding met xs4all? Of maakt deze een verbinding met de Fritz!Box, want hierin zit ook een SIP server sinds de laatste firmware.

Daarnaast heeft de Fritz!Box ook analoge poorten, waarop een analoge telefoon aangesloten kan worden. Zelf heb ik namelijk een "analoge" DECT set aangesloten op een van deze poorten.

Het lijkt er sterk op dat zowel de FritzBox en de Siemens set verbinding maken met xs4all, en dit zou wel eens het probleem kunnen veroorzaken. De FritzBox krijgt namelijk (zoals in het log te zien is) het request wel binnen (die log entry betekend gewoon dat er een oproep was, maar niet opgenomen).

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• VeeGee
Ik heb in ieder geval in de Fritz!Box ons voip nummer + wachtwoord gezet. Echter moest ik naast de router toch ook de telefoon configureren? Wanneer ik namelijk alleen de router configureer zegt de telefoon dat deze niks kan vinden.

Nu staat dus zowel de telefoon als de router ingesteld op de voip instellingen die ik van XS4ALL heb gekregen. Wat ik nu heb geprobeerd is STUN aanzetten. Ik weet niet precies wat dit doet, maar kan dit enig effect hebben?

EDIT: Inmiddels heb ik nu alle voip instellingen uit de Fritz!Box gehaald, en alleen de telefoon geconfigureerd op XS4ALL. Hij doet het nu weer (tijdelijk?). Mochten ze conflicteren, dan kan dit nu in ieder geval niet meer gebeuren, omdat nu alleen de telefoon is ingesteld.

[ Voor 23% gewijzigd door VeeGee op 27-08-2009 11:28 ]

• gjkamstra
  • Laatst online: 30-11 22:50
Lijkt me inderdaad een dubbel geconfigureerde VOIP verbinding.

Je Fritzbox is ook een SIP VOIP client, en kan dit vertalen naar de analoge poort die er op zit. Dit doet hij dan ook, maar aangezien je geen analoge telefoon er op hebt aangesloten hoor je niks, en rapporteert je Fritz call during absence.

De oplossing is dus de SIP VOIP configuratie uit je Fritz box te halen, zodat je Siemens exclusief je VOIP account gebruikt.

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 21:58
Volgens mij zit er in de nieuwste Fritzbox firmware een sip-proxy zodat je gemakkelijk een ip-phone aan kan sluiten.
Firmware 58.04.76
info:
New Features:
System: Improved security for the web-interface
Telephony: SIP-proxy added (IP-telephones can now directly connect to the FRITZ!Box)
Telephony: multiple fax numbers can forward the received faxes to different email-adresses
USB: Spindown for USB harddrives to reduce energy consumption

• Robinski
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

VeeGee schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:21:
Ik heb in ieder geval in de Fritz!Box ons voip nummer + wachtwoord gezet. Echter moest ik naast de router toch ook de telefoon configureren? Wanneer ik namelijk alleen de router configureer zegt de telefoon dat deze niks kan vinden.

Nu staat dus zowel de telefoon als de router ingesteld op de voip instellingen die ik van XS4ALL heb gekregen. Wat ik nu heb geprobeerd is STUN aanzetten. Ik weet niet precies wat dit doet, maar kan dit enig effect hebben?

EDIT: Inmiddels heb ik nu alle voip instellingen uit de Fritz!Box gehaald, en alleen de telefoon geconfigureerd op XS4ALL. Hij doet het nu weer (tijdelijk?). Mochten ze conflicteren, dan kan dit nu in ieder geval niet meer gebeuren, omdat nu alleen de telefoon is ingesteld.
Je hebt kans dat de telefoon weer kan/gaat uitvallen, als de verbinding te lang open staat (TCP) kan deze soms verbroken worden zodra de TTL verloopt. En deze kan vanaf buiten (Internet/Xs4all) niet weer geopend worden (dit gebeurt als je gebeld wordt) en heeft te maken met NAT en dergelijke.
AtRi schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:03:
Volgens mij zit er in de nieuwste Fritzbox firmware een sip-proxy zodat je gemakkelijk een ip-phone aan kan sluiten.
Firmware 58.04.76
info:
Dat klopt. Daarom zou ik het volgende willen aanraden als setup.
Verbind de Telefoon met de Fritz!Box (via SIP) en laat de Fritz!Box de rest met xs4all afhandelen.

Howto:
1. Update de Fritz!Box naar de nieuwste firmware (58.04.76)
2. Stel de gegevens van xs4all telefonie in op de Fritz!Box
3. Stel de telefonie devices op de Fritz!Box zo in dat er ook SIP mogelijk is:

3.1 Op het hoofdscherm ga je naar Telefonie Devices
3.2 Hier zie je vervolgens een lijstje van devices (FON S0 en FON 1 t/m 3), dit zijn de ISDN en analoge poorten.
3.3 Druk op Configure new device
3.4 Next (Je wilt namelijk een externe telefoon toevoegen)
3.5 Kies in het dropdown menu bij punt 2 (op de verschenen pagina) voor LAN/WLAN (IP Telefonie)
3.6 Geef de telefoon een naam en druk op Next
3.7 Noteer de User name (nodig voor instellen van telefoon set), en vul een wachtwoord in (ook nodig straks)
3.8 Next

4. Stel de telefoon set, zo in dat deze verbinding maakt met de Fritz!Box (de Fritz!Box wacht hier op)

Hoe het verder gaat weet ik niet, daar ik zelf geen SIP telefoon heb om het te testen verder.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• VeeGee
Even een korte update:
Ik heb inmiddels alle instellingen uit de Fritz!Box gehaald, en alleen de telefoon op XS4ALL geconfigureerd. Dit lijkt het probleem te hebben opgelost. De telefoon is de hele dag al bereikbaar. Bedankt voor de hulp. Mocht het nu toch onverwacht weer uitvallen dan zal ik de manier van Robinski proberen.

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 21:58
Ik snap alleen niet waarom je een (dure) ip-telefoon koopt terwijl een gewoon dect setje ook prima was geweest?
Pagina: 1