Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Bij het bouwen van mijn nieuwe systeem kom ik erachter dat mijn moederbord (MSI 770-C45) een 4-Pin Power connector voor de CPU heeft. Mijn PSU heeft echter alleen een 8-Pin kabel. Daarom heb ik de volgende vragen:

- Moet deze kabel überhaupt worden aangesloten, of wordt de CPU van genoeg stroom voorzien door de ATX 24-Pin Power supply?
- Indien de kabel moet worden aangesloten: is het veilig om de helft van de 8-Pin kabel in de 4-Pin connector te stoppen? Dit is me op één manier gelukt, maar ik heb daarbij het idee dat de Ground en 12V. draden verkeerd om geplaatst zijn. Ground zit nu aan de binnenkant (de kant van de CPU), 12V. aan de buitenkant? Is dit correct (misschien weet iemand met hetzelfde mobo dit)?
- Is het een optie om een 8-Pin -> 4-Pin adapter te plaatsen, of krijgt de CPU dan teveel stroom?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 03:23:
- Moet deze kabel überhaupt worden aangesloten, of wordt de CPU van genoeg stroom voorzien door de ATX 24-Pin Power supply?
ja, hij zit dr niet voor niets, die kabel levert exclusief voor de cpu de stroom.
- Indien de kabel moet worden aangesloten: is het veilig om de helft van de 8-Pin kabel in de 4-Pin connector te stoppen? Dit is me op één manier gelukt, maar ik heb daarbij het idee dat de Ground en 12V. draden verkeerd om geplaatst zijn. Ground zit nu aan de binnenkant (de kant van de CPU), 12V. aan de buitenkant? Is dit correct (misschien weet iemand met hetzelfde mobo dit)?
hij past dr maar op 1 manier in, check vooral ff dat de kant waar het klipje op de kabel zit, matched met de kant van het klipje op de aansluiting op je moederbord. in principe past ie er ook echt maar op 1 manier in. (met n hamer past alles...)
- Is het een optie om een 8-Pin -> 4-Pin adapter te plaatsen, of krijgt de CPU dan teveel stroom?
kan ook, dan zit het wel steviger vast/kan ie dr niet ooit perongeluk uitschieten omdat het klipje niet vast zit. is echter niet heel erg nodig, die kabel heeft als t goed is redelijk grip op de contacten, dus die valt dr echt niet zomaar uit.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Hallo

Bij het bouwen van mijn nieuwe systeem kom ik erachter dat mijn moederbord (MSI 770-C45) een 4-Pin Power connector voor de CPU heeft. Mijn PSU heeft echter alleen een 8-Pin kabel. Daarom heb ik de volgende vragen:
Wat voor PSU is dat eigenlijk? Sinds de Pentium 4 hebben moederborden een aparte 4-pin power connector voor de CPU - ik sta er een beetje raar van te kijken dat je PSU geen 4-pin connector heeft?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-10 18:39
tazzman schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 04:38:
[...]

Wat voor PSU is dat eigenlijk? Sinds de Pentium 4 hebben moederborden een aparte 4-pin power connector voor de CPU - ik sta er een beetje raar van te kijken dat je PSU geen 4-pin connector heeft?
Nieuwe borden hebben al 8 pin aansluiting. De 4 pin is al een beetje achterhaald. Daarom hebben de nieuwste PSU ook allemaal 8 pin aansluitingen. Maarja volgens mij is deze 8 pin gewoon backwards compatible en kan er maar op 1 manier in de 4 pin worden aangesloten zodat bijna niemand dat fout kan doen.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:02
Bij mijn nieuwe voeding zaten 2 lossen blokjes van 4 pinnen aan 1 kabelboom.
Blijkt dat AMD zijn voeding en ground op een andere positie heeft dan Intel. Je kunt ook zien hoe het plastic van de stekker maar op 1 manier past. Je hebt vierkantjes en "mislukte" rondjes :P

Ik vermoed dat je de 8pins stekker (zonder gereedschap) uit elkaar kunt klikken/ breken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
- Indien de kabel moet worden aangesloten: is het veilig om de helft van de 8-Pin kabel in de 4-Pin connector te stoppen? Dit is me op één manier gelukt, maar ik heb daarbij het idee dat de Ground en 12V. draden verkeerd om geplaatst zijn.
Heb je dan niet de 8 pins voor de videokaart? :X

Dit is 8 pins voor de CPU:
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2qk8k9i.jpg

En dit is 8 pins voor de videokaart:
Afbeeldingslocatie: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/pcie8index.jpg

Zoals je ziet moet jij degene hebben met de gele draden aan de zijde van het lipje.

[ Voor 26% gewijzigd door -The_Mask- op 27-08-2009 22:39 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zat ergens een 8-Pin -> 4-Pin adapter verstopt in de doos, dus probleem is opgelost. Ik had de 8-Pin er inderdaad wel verkeerd ingestopt, ondanks dat het vrij makkelijk ging. Vreemd dat dat dus wel past. De 4-Pin gaat er wel in zoals ik dacht dat het zou moeten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2009 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:47:
Er zat ergens een 8-Pin -> 4-Pin adapter verstopt in de doos, dus probleem is opgelost. Ik had de 8-Pin er inderdaad wel verkeerd ingestopt, ondanks dat het vrij makkelijk ging. Vreemd dat dat dus wel past. De 4-Pin gaat er wel in zoals ik dacht dat het zou moeten.
goed dat je het hier even gevraagd hebt, want je had anders waarschijnlijk wat onderdelen opgeblazen. De verkeerde spanning (-12V ipv +12V) op de CPU power connector zetten is een goede manier om je mobo om zeep te helpen.

Enfin, nog steeds ENORM stom dat ze connectors hebben ontworpen die daarop passen, maar daar eigenlijk niet voor geschikt zijn.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Ik heb toevallig een week geleden ook nog een computer in elkaar gezet met dit moederbord erin, maar bij mij pasta en maar 1 van de 2x4 cpu stroomdingen.... Als je op het plaatje van The_Mask kijkt kan dat ook nooit in elkaar passen.

Bij mij zat er trouwens een Corsair CX400 in ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:16:
maar bij mij pasta en maar 1 van de 2x4 cpu stroomdingen
Als ik een afbeelding van jouw mobo bekijk zie ik ook maar dat je maar één 4 pins hoeft aan te sluiten, dus daar is toch niks vreemds aan? ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

die 8 pin connector voor de videokart gaat ook echt niet in de cpu connector op je bord passen, en das maar goed ook, want zoals je ziet zijn de + en gnd omgedraaid tov het clipje.. (en de 8 pin gpu heeft 3x 12+ en 5x gnd en de cpu 8 pins heeft 4x 12+ en 4x gnd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het schijnt dat sommige mensen het wel degelijk voor elkaar krijgen anders. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Logisch :)

Alle 4 zijn gele draden en 2 losse 4-pins stekkers nag je NIET combineren als er geen schuif in systeem op de stekkers zit zoals de foto boven aangeeft. Soms zijn de 2 stekkers aparte 12-volt rails.
In het geval van de P4 en P4+ code mag je beide stekkers NOOIT samenvoegen.
Als er een lipje zit mag dit wel.

Veel videokaarten hebben toch een 6-pins aansluiting??
Maar die 6-pins kan hier tot een 8-pins gemaakt worden voor de nieuwste videokaarten.

Eigenlijk kan dit niet misgaan want het past gewoon niet. De foto van de 2 losse 4-pins stekkers mogen wel gecombineerd worden omdat ze op een 12V1 zitten. De inkepingen kloppen precies. De videokaart en/of moederbord vaak op 12V2.
StefanvanGelder schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:16:
Ik heb toevallig een week geleden ook nog een computer in elkaar gezet met dit moederbord erin, maar bij mij pasta en maar 1 van de 2x4 cpu stroomdingen.... Als je op het plaatje van The_Mask kijkt kan dat ook nooit in elkaar passen.

Bij mij zat er trouwens een Corsair CX400 in ;)
Ja, hoor. Deze is dus ook compatible met de oudere 4-pins CPU connectoren :)

Erg intressant :) Ik denk dat dit probleem alleen voorkomt in het goedkope segment.

Deze is erg intressant: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html
Je kunt doorlezen via het menu boven.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2009 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:00:
Alle 4 zijn gele draden en 2 losse 4-pins stekkers nag je NIET combineren als er geen schuif in systeem op de stekkers zit zoals de foto boven aangeeft. Soms zijn de 2 stekkers aparte 12-volt rails.
Dus als je ze niet in elkaar kan schuiven dat mag je ze niet alle twee gebruiken :? Dan heb ik mijn portie onzin voor vandaag weer gehad. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:50
Hallo, ik heb een soortgelijke vraag:

Ik heb op dit moment een Cooler Master Real Power M620 als voeding welke met een 4 pins CPU connector aan mijn huidige moederbord (MSI 790FX-GD70) is verbonden. Echter stel dat ik mijn CPU en moederbord zou willen upgraden en voor bijvoorbeeld een MSI Z170A-Pro wil gaan, kan ik dan voeding leveren aan deze moederbord? Die heeft een 8 pins CPU connector namelijk. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 4 juni 2018 @ 07:09:
Hallo, ik heb een soortgelijke vraag:

Ik heb op dit moment een Cooler Master Real Power M620 als voeding welke met een 4 pins CPU connector aan mijn huidige moederbord (MSI 790FX-GD70) is verbonden. Echter stel dat ik mijn CPU en moederbord zou willen upgraden en voor bijvoorbeeld een MSI Z170A-Pro wil gaan, kan ik dan voeding leveren aan deze moederbord? Die heeft een 8 pins CPU connector namelijk. Alvast bedankt voor jullie hulp!
Tweedehands koop je dat moederbord dan voor een lage prijs? Nieuw moet je namelijk niet doen, verouderd en te duur.

Maar de Cooler Master heeft trouwens wel een 8 pins EPS connector, alleen wil je de voeding vervangen omdat die zijn beste tijd heeft gehad en niet meer echt vertrouwd is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
-The_Mask- schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:45:
[...]

Tweedehands koop je dat moederbord dan voor een lage prijs? Nieuw moet je namelijk niet doen, verouderd en te duur.

Maar de Cooler Master heeft trouwens wel een 8 pins EPS connector, alleen wil je de voeding vervangen omdat die zijn beste tijd heeft gehad en niet meer echt vertrouwd is.
Tweedehands inderdaad, in ieder geval een moederbord voor de 6xxx Intel serie. Wat zou een net bedrag zijn inclusief processor?

Mijn voeding werkt nog prima! Er hangt een HD7950 aan, maar mijn processor is een bottleneck (955BE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
turkeyhakan schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:59:
[...]

Tweedehands inderdaad, in ieder geval een moederbord voor de 6xxx Intel serie. Wat zou een net bedrag zijn inclusief processor?
Ligt eraan welke staat en welke CPU. Tegenwoordig is er Socket 1151 v2 en AM4, dus het zou iig goedkoper moeten zijn dan vergelijkbare CPU's en moederborden van dat platform.
Mijn voeding werkt nog prima! Er hangt een HD7950 aan, maar mijn processor is een bottleneck (955BE).
Je kunt niet weten of de voeding nog goed werkt zonder hem aan dure apparatuur van tienduizenden euro's en ik ga er vanuit dat jij dat niet hebt, anders kwam je niet met de vraag. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
-The_Mask- schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:15:
[...]

Ligt eraan welke staat en welke CPU. Tegenwoordig is er Socket 1151 v2 en AM4, dus het zou iig goedkoper moeten zijn dan vergelijkbare CPU's en moederborden van dat platform.

[...]

Je kunt niet weten of de voeding nog goed werkt zonder hem aan dure apparatuur van tienduizenden euro's en ik ga er vanuit dat jij dat niet hebt, anders kwam je niet met de vraag. ;)
Dank voor je reactie. Ik ga er eens over nadenken..
Pagina: 1