Toon posts:

Nieuwe pc valt steeds uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe pc gekocht en deze zelf in elkaar gezet.
Toen ik eenmaal alles in elkaar had staan startte de pc ook normaal op. Nadat ik de bios had geconfigureerd (tijd goedzetten enz). En de windows cd in de cd-rom drive deed om windows te installeren, viel de pc ineens uit.
Iedere keer als ik hem weer aan probeerde te zetten draaien alle fans een halve seconde en daarna hoorde ik door mijn boxen een aantal plopjes en zag ik ook het ledje op het moederbord een aantal keer knipperen. Net alsof het moederbord niet voldoende spanning krijgt, of iedere keer met onderbrekingen.
Na de stroom een halve minuut van de pc afgehaald te hebben start hij wel weer normaal, maar zodra ik weer een aantal keer reboot of soms gewoon ineens als ik niets doe, valt hij weer uit.

Ik heb verder nog niks op de pc geinstalleerd (zelfs windows niet), aangezien ik eigenlijk niet goed durf de pc aan te zetten omdat ik niet precies weet wat er mis is...

Hieronder mijn systeem:

AMD Phenom II X4 945
Asus M4A785TD-V EVO
Geil Value Dual Channel DDR3 2x 2GB 1333Mhz
Cooler Master Centurion 590
Corsair CX400W
Sony Optiarc AD-7240S-0B
Nog een oude WD HDD (ik wacht nog op m'n Samsung SpinPoint F3 :P)

Ik heb trouwens ookal geprobeerd om gewoon alles los te koppelen van het mobo, zodra de pc een keer was uitgevallen, om te kijken of het misschien teveel spanning van de voeding trok. Maar ook dan wil de pc niet opstarten. Het enige wat schijnt te helpen is de stroom er een halve minuut afhalen...

De pc zit trouwens ook op een geaard stopcontact, dus ook daar kan het niet aan liggen...

Weet iemand toevallig wat het probleem zou kunnen veroorzaken?

Groet,
Danny

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-02 13:41
Haal je moederbord eens uit je kast en probeer dan met alles erop en eraan. Wellicht maakt je mobo (minimaal) contact met de achterkant van je kast en ontstaat er kortsluiting waardoor het mobo zichzelf uitschakeld.

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs nu het moederbord uit de kast is blijft hij dezelfde symptomen vertonen...

• Astie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-02 15:43
Heb je al een andere/sterkere voeding geprobeerd? 400w kan wellicht niet voldoende zijn. Wat voor videokaart heb je erin zitten?

Verwijderd

Topicstarter
Videokaart is onboard.

Maar het vreemde is dat ik ookal heb geprobeerd om hem te starten zonder harde schijf en dvd-brander. Het enige wat er dan dus aangesloten zit zijn de fans, geheugen en processor. Het lijkt me heel sterk dat die 400W trekken...

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
Heb je al temperaturen van de processor gecontroleerd? Na een halve minuut is hij misschien net voldoende afgekoeld om weer op te starten.

-

Verwijderd

Topicstarter
Ja, temperaturen blijven braaf rond de 30 graden hangen...

Verwijderd

Ook ik denk persoonlijk aan de manier waarop de cpu fan is gemonteerd.
Het kan gebeuren als de cooler niet goed zit,dat de cpu te heet wordt.
Ga eens naar de bios,en dan naar pc health ofzo dan zie je de fanspeed en de cpu temperatuur.

Ok,dat is het dus niet.
Probeer eens met 1 rammetje,en afwisselen..
Ook kan het zijn dat het voltage niet hoog genoeg is voor de ram.
Mischien staat hij op 1.8 en mischien heeft hij meer nodig? 2.0 oid?Als je ddr2 had, en voor ddr3..
Zou je ff de specs van je ram na moeten kijken.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2009 10:46 ]

• SysRq
CMOS reset al eens geprobeerd? Voeding even op een andere pc, zodat je kunt kijken of het de voeding is?

-

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 10:43:
Ook ik denk persoonlijk aan de manier waarop de cpu fan is gemonteerd.
Het kan gebeuren als de cooler niet goed zit,dat de cpu te heet wordt.
Ga eens naar de bios,en dan naar pc health ofzo dan zie je de fanspeed en de cpu temperatuur.

Ok,dat is het dus niet.
Probeer eens met 1 rammetje,en afwisselen..
Ook kan het zijn dat het voltage niet hoog genoeg is voor de ram.
Mischien staat hij op 1.8 en mischien heeft hij meer nodig? 2.0 oid?Als je ddr2 had, en voor ddr3..
Zou je ff de specs van je ram na moeten kijken.
Dat zou ik nog kunnen proberen...alhoewel het een mobo is waar alleen DDR3 op kan, en ik er ook gewoon 2 DDR3 balkjes op heb gezet.
SysRq schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 10:43:
CMOS reset al eens geprobeerd? Voeding even op een andere pc, zodat je kunt kijken of het de voeding is?
CMOS reset heb ik al geprobeerd, haalt niets uit. En voeding op een andere pc gaat helaas niet zo makkelijk, aangezien ik momenteel geen andere pc's tot mijn beschikking heb. (alleen laptops)
Maar als het aan de voeding zou liggen zou de pc toch helemaal niet aan moeten gaan?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2009 10:49 ]

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2010 13:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jumpers heb ik niet aangezeten (op de CMOS reset na dan). En het lijkt inderdaad verdacht veel op iets van kortsluiting...maar waar dan? :?

En ik heb al meerdere pc's gebouwd en ben inderdaad ookal de meeste vreemde dingen tegen gekomen...maar dit is een compleet nieuw probleem voor me :P

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:10
ik zou beginnen met het testen van je RAM. Beide bakjes los van elkaar er in en kijken of het probleem blijft bestaan. Als dit zo is zou ik de bios updaten.

Tot slot ben ik wel benieuwd wat er gebeurd als je je nieuwe HDD binnen hebt, ik zou mij nog voor kunnen stellen dat je huidige hdd aan het overlijden is.

[ Voor 33% gewijzigd door Rupie op 27-08-2009 11:03 ]

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen heb ik gechecked, met maar 1 balkje erin geeft hij nog steeds dezelfde problemen.

Verder vind ik een bios update een beetje gevaarlijk, aangezien de pc iedere paar minuten uitvalt.

En ook zonder hard disk aangesloten valt de pc uit...daar lijkt het dus ook niet aan te liggen...

• SysRq
Als je hem een tijdlang in de bios laat staan gaat het wel goed?

-

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ook dan valt hij uit...

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
Heb je ook de temps van je chipset in de gaten gehouden?

Verwijderd

Topicstarter
Yup, alle temps staan op 1 pagina, en daar zie ik geen abnormale stijgingen of hoge temperaturen.

• SysRq
Tja, dan wordt het lastig testen als je geen andere voeding hebt liggen. Het is nu een kwestie van problemen uitsluiten, en daar zul je toch wat extra hardware voor nodig hebben.

-

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
staan de timings van je geheugen wel goed ?

zet deze in de BIOS op 7-7-7 of 9-9-9

hier heb ik ook ooit eens mee zitte te sukkelen.

precies het zelfde. ik kon de pc gewoon starten en instaleren. pas na de installatie van windows (tijdens installeren van programmas viel de pc uit. vervolgens haalde die het bios niet eens soms wel soms niet. als ik de stroom van de pc afgehaald had en eventjes wachtte (of powerbutton indrukken) kon ik de pc weer starten.
bij mij was het geval dat de BIOS automatisch timings bepaald wat ooit dus helemaal fout gaat.

nu heb ik vast de timings van het geheugen in de bios staan en nooit geen problemen meer gehad

[ Voor 91% gewijzigd door Proxx op 27-08-2009 13:21 ]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-02 13:41
Als je nou even je moederbord uit je kast haalt dan weet je zeker dat het geen kortsluiting is. Dan kan je alsnog timings gaan goedzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Sigma2k8 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 13:51:
Als je nou even je moederbord uit je kast haalt dan weet je zeker dat het geen kortsluiting is. Dan kan je alsnog timings gaan goedzetten.
Ik heb zojuist m'n moederbord uit de kast gehaald. Probleem blijft bestaan. Timings ga ik zo proberen.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-02 15:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Je zegt dat het ledje een paar keer knippert. Heb je al opgezocht of dit iets betekent ? Het kan een foutmelding zijn...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Classes
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06-2021
Waarschijnlijk heeft je voeding te weinig vermogen, probeer het eens met een zwaardere voeding..

Verwijderd

Topicstarter
Fastex schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:06:
Je zegt dat het ledje een paar keer knippert. Heb je al opgezocht of dit iets betekent ? Het kan een foutmelding zijn...
In de handleiding staat alleen maar dat het ledje aan of uit kan, niet knipperen...
Classes schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:17:
Waarschijnlijk heeft je voeding te weinig vermogen, probeer het eens met een zwaardere voeding..
Te weinig vermogen? Er zit bijna niets op aangesloten... 400W moet toch wel een AM3 moederbord en een AM3 processor kunnen trekken?

Verwijderd

Misschien een hele vreemde opmerking, maar staan alle voltages wel goed? Misschien dat op je geheugen te weinig voltage staat?

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 19:24

bartaa

Battlefield

heb je alleen die 24-pins voeding ook de 4-pins voeding aangesloten op het moederbord ?

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:40:
Misschien een hele vreemde opmerking, maar staan alle voltages wel goed? Misschien dat op je geheugen te weinig voltage staat?
Je opmerking is vast niet vreemder dan mijn probleem :P Maar de voltages staan goed, zojuist gecontroleerd.
bartaa schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:50:
heb je alleen die 24-pins voeding ook de 4-pins voeding aangesloten op het moederbord ?
Die zitten beide aangesloten.

• Proxx
Heb je nu de timings al geprobeerd?

is een fluitje van een cent

Verwijderd

Topicstarter
Proxx schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 15:00:
Heb je nu de timings al geprobeerd?

is een fluitje van een cent
Ja, net geprobeerd. Geen verschil ;(

• Proxx
wordt het toch een hardware probleem.

ik zou gaan voor een kapotte voeding. proberen die te verwisselen. om te testen dan he

[ Voor 8% gewijzigd door Proxx op 27-08-2009 15:10 ]

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-02 12:39
cd-drive/harddeschijf,fans behalve processor bedrading eraf halen.. aandoen en kijken wat er gebeurd.. andere voeding proberen..

anders zou ik toch eens kijken naar een BIOS update.. oude met een nieuwe vergelijken, installeren

anders RMA aanmaken.. terug sturen en een andere krijgen

[ Voor 4% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 27-08-2009 15:12 ]

• Proxx
Huib_Bloodstone schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 15:12:
cd-drive/harddeschijf,fans behalve processor bedrading eraf halen.. aandoen en kijken wat er gebeurd.. andere voeding proberen..

anders zou ik toch eens kijken naar een BIOS update.. oude met een nieuwe vergelijken, installeren

anders RMA aanmaken.. terug sturen en een andere krijgen
beetje lijp om bios te flashen als de pc zelfs en de bios uitvalt. laat staan onder het flashen

voeding zou ik mee beginnen. anders RMA je hebt weinig keus als je nu nog extra hardware had om te test kon je meer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal een dezer dagen eens terug gaan naar die winkel, misschien kunnen zij wat dingen vervangen om te testen welk onderdeel niet goed werkt.

Iedereen in ieder geval alvast bedankt voor de hulp, en ik laat nog weten wat nu precies het probleem was!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een paar dagen terug maar eens naar de computerzaak gegaan waar ik de pc had gekocht om te kijken of zij het probleem konden vinden.

Na een paar dingen geprobeerd te hebben kwamen ze uit bij een bios-update. Ik had hier zelf ookal aan gedacht, maar durfde hem niet uit te voeren, aangezien de pc steeds uitviel...
Bij de computerzaak zeiden ze dat het toch onder de garantie viel als ze daar iets kapot zouden maken en dus namen ze de gok.

Het is inmiddels een aantal dagen later en de pc draait nog steeds stabiel :D

De oplossing was dus een bios-update.

Iedereen toch bedankt voor de hulp! _/-\o_
Pagina: 1