2x RAID0 op ASUS P5K3

Pagina: 1
Acties:

• Algje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 08:29
Beste mensen,

Gister zijn mijn 2x Samsung Spinpoint F2 1,5TB binnengekomen en die wil ik nu in RAID0 opstellen zodat ik 1 schijf van 3TB als datadisk heb.

Ik heb al 2x 250gig in RAID0 draaien als 1x 500g schijf en dat werkt al tijden prima. Daarnaast heb ik nog een 320g IDE schijf.

Mijn BIOS herkent een RAID0 schijf (die van 500g) en een IDE schijf. Als ik de 1,5TB's aansluit herkent de BIOS die ook separaat en ik kan ze in windows naar behoren gebruiken.

Nu het probleem:

Zodra ik de twee 1,5TB's in RAID0 tot 1x3TB samenvoeg ziet de BIOS ze niet meer en ook in Windows is geen 3TB schijf zichtbaar. De RAID controller zegt dat alles normaal werkt maar blijkbaar denkt de BIOS daar dus anders over.

Ik heb alle relevante BIOS instellingen al doorgespit maar zonder resultaat, en ik heb ook de andere SATA aansluitingen op het moederbord al geprobeerd, zonder succes.

Wie weet wat ik fout doe??

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 19:41

John2B

I Love RAID5..!!

Wat voor Windows draai je?

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Zie je het array ook niet in schijfbeheer? Weet dat Windows een limiet van 2TB heeft op MBR partities, maar daar kun je dacht ik met dynamische disks omheen werken. Schij zou daarvoor sowieso in schijfbeheer moeten opduiken. Welke Windows versie en architectuur heb je, en je bios is de meest recente?

• Algje
Windows Vista 64. Mijn Bios is vast niet de meest recente maar wel geflashed toen ik hem net nieuw had (een jaar geleden)

Als ik ze los aansluit zie ik ze wel bij schijfbeheer, als ik er in de bios een raid disk van maak niet. Los kan ik er inderdaad in windows partities mee maken en als gestripede disks instellen. Theoretisch doet dat wat ik wil maar niet helemaal. Als ik in windows die partities maak is mijn 3TB dataschijf namelijk afhankelijk van Vista en dat wil ik juist niet.

Wat bedoel je met een MBR?

• Nielson
MBR partities zijn het type die al vanaf DOS ofzo gebruikt worden. Dit type heeft aardig wat nadelen, waarvan de 2TB limiet er eentje is. GPT partities is een nieuwer type met veel meer mogelijkheden, maar wordt bv niet ondesteund door XP 32bit. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar vind het vreemd dat de 3TB schijf niet in schijfbeheer tevoorschijn komt. Wat voor een MB heb je, en de nieuwe array hangt aan dezelfde controller als de oude (dus geen aparte onboard raid controller?).

• Algje
Het is een ASUS P5K3 bord.

Ze hangen beide aan de zelfde controller, Intel ICH9R southbridge chip. De 2x 250 aan SATA poort 1&2 (boot disk), voor de 2x1500 heb ik eerst 3&4 geprobeerd (data disk) en omdat dat niet werkt heb ik ze nu aan 5&6 (boot disk) hangen. Maar beide geen succes...

Kan het ermee te maken hebben dat de 3T partitie niet bootable is? Dat meldt de raidcontroller, maar geeft mij tijdens het aanmaken nergens de keuze om de nieuwe raid disk bootable te maken.

• Nielson
Om als data disk te gebruiken hoeft deze ook niet bootable te zijn. Pas sinds kort zit er EFI support in bepaalde Windows versies, wat nodig is om ervan te kunnen booten. 'k Zou toch een bios update proberen. Heb je trouwens goede backups van de data op de 3TB? Je neemt een aardig risico met RAID0.

• Algje
Heb je trouwens goede backups van de data op de 3TB? Je neemt een aardig risico met RAID0.
Dat is dus waar de IDE schijf voor is, daar bewaar ik mijn belangrijke data op (overigens wil ik daar nog eens een raid1 op los laten). De 3tb schijf is voor bulk bende, films etc.. :)

Mijn bios is vrij recent, alleen nog beta's die nieuwer zijn. Sowieso wil ik liever alleen mijn bios flashen als het écht niet anders kan. Ik herinner mij nog dat ik daar destijds al een hoop geklooi mee heb gehad. Los van de risico's...

Het volgende wat ik ga proberen is dan maar de 500g raid0 los te koppelen en kijken of hij dan wel een 3tb raid0 schijf in de bios ziet.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:42

Matis

Rubber Rocket

Om het een en ander uit te sluiten kun je altijd nog proberen van die twee 1,5TB schijven een RAID0 van bijvoorbeeld 2 TB te maken (of zelfs 1,5), zodat je iig het MBR-partitieomvang plafond kunt uitsluiten!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Algje schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 00:23:
Het is een ASUS P5K3 bord.

Ze hangen beide aan de zelfde controller, Intel ICH9R southbridge chip. De 2x 250 aan SATA poort 1&2 (boot disk), voor de 2x1500 heb ik eerst 3&4 geprobeerd (data disk) en omdat dat niet werkt heb ik ze nu aan 5&6 (boot disk) hangen. Maar beide geen succes...

Kan het ermee te maken hebben dat de 3T partitie niet bootable is? Dat meldt de raidcontroller, maar geeft mij tijdens het aanmaken nergens de keuze om de nieuwe raid disk bootable te maken.
Om meer dan 3TB op een array te adresseren heb je idd GPT nodig. En GPT disks zijn niet bootable, dus het klopt wat de ICHR meldt. Echter zou die melding voor jou niets hoeven te limiteren, de array hoeft namelijk niet bootable te zijn als ik je verhaal goed begrijp.

Poort 3-4 en 5-6 geven hetzelfde resultaat? Ik weet niet of het bij de ICHR zo is dat je ook nog op de array een volume moet aanmaken voordat je deze kan benaderen in een OS?

Overigens, ik neem aan dat je met de IDE disk een PATA disk bedoelt. IDE kan namelijk ook op SATA slaan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Fauna op 27-08-2009 09:44 ]

• Algje
Om het een en ander uit te sluiten kun je altijd nog proberen van die twee 1,5TB schijven een RAID0 van bijvoorbeeld 2 TB te maken (of zelfs 1,5), zodat je iig het MBR-partitieomvang plafond kunt uitsluiten!
Okee, gedaan.

Mijn bios herkent inderdaad de schijven wel als ik een raid schijf aanmaak tot 2TB, dus blijkbaar heeft het iets met MBR/GPT te maken. Het is mij alleen niet duidelijk waarom, want wat ik ervan begrijp is MBR een 'verouderd' partitiesysteem (o.i.d.) en heeft het met Windows te maken, en mijn computer is niet 'verouderd' en het probleem zit hem niet in Windows maar in de bios.
Fauna schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 09:43:
[...]

Om meer dan 3TB op een array te adresseren heb je idd GPT nodig. En GPT disks zijn niet bootable, dus het klopt wat de ICHR meldt. Echter zou die melding voor jou niets hoeven te limiteren, de array hoeft namelijk niet bootable te zijn als ik je verhaal goed begrijp.
Nee, de schijf hoeft niet bootable te zijn

Kan je mij dan in duidelijke taal uitleggen wat GPT precies inhoud?
Poort 3-4 en 5-6 geven hetzelfde resultaat? Ik weet niet of het bij de ICHR zo is dat je ook nog op de array een volume moet aanmaken voordat je deze kan benaderen in een OS?
Gek genoeg wel, terwijl poort 3en4 voor data opslag bedoeld is en 5en6 voor bootable stuff...

Het benaderen in Vista gaat niet zo'n probleem worden denk ik, het probleem is de bios.
Overigens, ik neem aan dat je met de IDE disk een PATA disk bedoelt. IDE kan namelijk ook op SATA slaan ;)
PATA, I stand corrected ;)

Wat kan ik nou concreet doen om wel een partitie van 3TB te maken?

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:42

Matis

Rubber Rocket

Algje schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:03:
Wat kan ik nou concreet doen om wel een partitie van 3TB te maken?
Twee keer een RAID0 van 1,5 TB maken. Of een (hele) dure RAID-controller aanschaffen.

Lees anders dit eens:
http://forums.techarena.in/hardware-peripherals/1130013.htm

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
GPT/MBR partitieindeling hoef je je nog geen zorgen om te maken zolang je de array's/volumes niet ziet in het BIOS en Windows. Als je straks de 3TB ziet in Windows, zul je merken dat je standaard maar 2TB kan gebruiken om partities te maken. Door dit dan (vóór het partitioneren!) om te zetten naar GPT kun je wel over die 2TB. GPT is dus feitelijk een modernere partitieindeling, zoals je zelf al zegt. :)

Hoe dan ook, de focus ligt nu even op het zorgen dat je überhaupt partities kan maken :P Feit is dat je de zooi wel werkend krijgt, maar slechts tot 2TB, dit duidt mijns inziens op een limitatie in de ICHR of bijbehorende software.

Ik zou je dan toch aan willen raden het laatst beschikbare BIOS te installeren en de laatste Intel Matrix Storage Manager te installeren. Probeer dan eens met die software een RAID-set aan te maken?
Matis schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:10:
[...]

Twee keer een RAID0 van 1,5 TB maken. Of een (hele) dure RAID-controller aanschaffen.

Lees anders dit eens:
http://forums.techarena.in/hardware-peripherals/1130013.htm
Niet van toepassing. Ten eerste ondersteunt XP x64 wel GPT en dus partities groter dan 2TB. Ten tweede zit het probleem momenteel niet in het OS, maar in het goed detecteren van de array in het BIOS.

[ Voor 22% gewijzigd door Fauna op 28-08-2009 11:26 ]

• Algje
Niet van toepassing. Ten eerste ondersteunt XP x64 wel GPT en dus partities groter dan 2TB. Ten tweede zit het probleem momenteel niet in het OS, maar in het goed detecteren van de array in het BIOS.
Precies. In Vista kan ik bij computerbeheer kiezen tussen een MBR of een GPT partitie (wat dus ook meteen antwoord geeft op een deel van mijn vorige vraag) en daar kan ik ook prima een gestriped volume van 3TB aanmaken.

Ik zie op de Intel site bij het FAQ ook de vraag staan of meer dan 2TB mogelijk is in een RAID0 array maar als ik daarop klik kom ik ergens anders uit. Blijkbaar is het dus een bekend probleem, ik speur nog even verder...

• Algje
Enig speuren leert mij dat mijn raid controller, Intel Matrix Storage Manager ICH9R, tot 256TB moet ondersteunen.

Dat verhaal bij techarena is ongeveer wat ik steeds tegenkom, maar ik maak er telkens uit op dat het een beperking is van het (32 bits) OS. Volgens de informatie die ik tegen blijf komen zou ik gewoon moeten kunnen wat ik wil. Mijn raid controller ondersteunt het, en Vista ook.

Heeft het dan toch iets te maken met het al dan niet bootable zijn van de array..?

Aangezien ik verder geen bios settings heb waar het aan kan liggen ga ik proberen om mijn raid controller te upgraden naar de laatste versie (wordt ook lastig aangzien ik die ook gebruik voor mijn windows partitie en dus moeten er allemaal truuken uitgehaald worden om dit te doen zonder mijn raid array 'kapot' te maken). Als dat niet werkt en niemand hier heeft het zelfde probleem overwonnen geef ik me over aan Vista en maak ik een 'raid' in vista. Het zou overigens wel jammer zijn als ik toe moet geven aan de hardware.... :(

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:56
Probeer toch eens, wat Fauna ook al zei, eens een RAID0 aan te maken via de Intel Matrix Storage software. Hierbij is je RAID0 ook niet afhankelijk van Windows Vista.

• Nielson
Algje schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 01:03:
Aangezien ik verder geen bios settings heb waar het aan kan liggen ga ik proberen om mijn raid controller te upgraden naar de laatste versie ..
Bios van je raid controller zit verwerkt in de normale bios van 't mainboard, daarom is 't dus belangerijk om de laatste versie te hebben. Ook altijd de laatste drivers van de Intel site hierbij gebruiken natuurlijk. In principe zou dit verder geen invloed moeten hebben op je bestaande array.

• Algje
Wat ik nu gedaan heb is het volgende:

I.p.v. de raid array in de matrix storage ROM te maken heb ik hem inderdaad met de intel software geinstalleerd. Op deze manier ziet Windows bij schijfbeheer inderdaad gewoon 1 schijf. Nu ben ik volgens mij nog steeds afhankelijk van software, maar ik doe het ervoor. Ik blijf het overigens vreemd vinden dat ik in de bios geen schijf groter dan 2TB kan zien...

Wat gebeurt er dan als ik nu Windows opnieuw installeer? Herkent hij dan direct de raid array die ik net gemaakt heb, en kan ik files op die raid schijf tijdelijk back-uppen totdat ik de partities op mijn andere/oude array verwijderd heb en ik Windows opnieuw geinstalleerd heb?

• Nielson
De Intel software bestaat in principe alleen uit een driver + configuratie tooltje. In principe zou je array in een nieuwe installatie gewoon weer zichtbaar moeten zijn zogauw je de raid driver hebt geinstalleerd.
Pagina: 1