Excel --> PHP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik heb een hele uitgebreide Excel sheet, met formules en drop down menu's etc.
Eigenlijk gebruik je zelf maar 1 sheet om gegevens in te vullen en Excel berekent de rest.

Allemaal leuk en aardig, maar nu wil ik het graag toegankelijk krijgen op een website, voor idereen. Maar met de standaard convert optie naar HTML, is het natuurlijk niet dynamisch meer. Is er misschien een mogelijkheid om het om te zetten naar PHP zodat het ook op de website "dynamisch" is.

Als dit niet mogelijk is, wat is dan de handigste manier om dit wel te doen? Of zal ik toch echt PHP moeten gaan leren? :9

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Aangezien dat je het voor iedereen toegankelijk wil hebben, gok ik dat de data die erop staat niet echt vertrouwelijk is. In dat geval kun je misschien google spreadsheets gaan gebruiken. Is de handigste manier. Maar aangezien je PHP wil gaan gebruiken ga je automatisch ook javascript nodig hebben als je het een beetje dynamisch en gebruiksvriendelijk wil maken. Je zegt echter dat je geen ervaring hebt met PHP, en verwerken van spreadsheets als data in PHP is niet echt iets wat je snel onder de knie hebt, dus volgens mij ben je beter af met google spreadsheets, dan je het zelf in elkaar gaat knutselen.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donquix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:53
Hoe vaak wordt dat bestand bijgewerkt? Want als het gewoon een Excel werkboek is met een aantal formuletjes kun je overwegen om gewoon dat bestand te publiceren. Het is dan wel raadzaam om de nodige beveiligingen in acht te nemen. Anders kan een minder ervaren gebruiker misschien de formules aanpassen en kloppen zijn gegevens niet meer.

Aan wat voor soort sheet moeten we denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dat vind ik iets te amateuristisch staan. Dan moet ik doorlinken naar dat google docs.

Ik heb wel een beetje verstand van PHP, maar het is dus niet mogelijk om formules uit Excel te gaan gebruiken in PHP? Ten minste, zonder de code helemaal opnieuw te schrijven.

donquix: wel uitgebreid, maar als je een excel werkboek publiceert, dan is het toch niet dynamisch meer? mensen kunnen dan toch geen gegevens etc. invullen? Het bestand wordt ook regelmatig bijgewerkt.

[ Voor 27% gewijzigd door YoshiBignose op 26-08-2009 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donquix
Ik bedoelde dus het letterlijke Excel bestand (het *.xls dus).

Het is natuurlijk mogelijk, om dat maar even voorop te stellen. Wat je je vooral af moet vragen is hoeveel tijd je er in wilt steken. Om het geheel dynamisch te maken ga je toch eerder naar een Java site dan naar een PHP site. Je kan die twee natuurlijk wel prefect combineren.

Je kan "heel simpel" met een aantal formuliertjes waar je de getallen inzet (en dan submit) via PHP berekeningen uitvoeren. Wanneer je het dynamisch gaat maken kun je dat door Java laten doen. Het lastigste is om complexe formules erin te krijgen.

Kun je ons een paar voorbeelden geven van formules en andere functionaliteiten die het nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Nou ja, het gaat toch echt wel om formules als dit en nog erger. Het is nog niet helemaal af. Veel tijd in steken is geen probleem, tenzij het echt onmogelijk wordt, omdat dit soort formules veel lastiger zijn in PHP.
=$D$7/(1-((1+($E$9+VLOOKUP(L19;data!$F$1:$G$10;2)))^(1/12)))+(($D$6+($D$7/((1+($E$9+VLOOKUP(L19;data!$F$1:$G$10;2)))^(1/12)-1)))*((1+($E$9+VLOOKUP(L19;data!$F$1:$G$10;2)))^(1/12))^G20)-($D$6+$D$7*G20)
De belangrijkst functionaliteit is eigenlijk dat de GEBRUIKER een paar dingen invult (zo nodig met drop down menu's) en dan op een knop bijv. BEREKENEN drukt en dat dan het hele formule proces gaat berekenen. In Excel is dit allemaal redelijk makkelijk te doen...

[ Voor 25% gewijzigd door YoshiBignose op 26-08-2009 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Niet online
Je werkt met Vlookup's. Zou het dan niet beter zijn om met een database te gaan werken? Maar dan mag je natuurlijk van voor af aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
ieperlingetje schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 22:40:
Je werkt met Vlookup's. Zou het dan niet beter zijn om met een database te gaan werken? Maar dan mag je natuurlijk van voor af aan beginnen.
Precies :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Niet online
Anders moet je dit eens proberen, is wel niet gratis: http://www.spreadsheetweb.com/

Edit: of deze eens proberen http://www.editgrid.com/

[ Voor 25% gewijzigd door ieperlingetje op 26-08-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donquix
Dat wordt dan heel veel tijd. Als die formules nog complexer worden gaat het best lastig worden. Om nog maar te zwijgen over het bijwerken ervan. Je moet dan echt een afweging maken of je dit alles in excel wilt gaan ontwikkelen of in php. Beide lijkt me lastig, het wordt dan heel moeilijk om alles het zelfde te houden.
Maar dat neemt naturlijk niet weg dat het niet onmogelijk is. Het vergt alleen wel de nodige PHP en MySQL kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Oke bedankt dan weet ik genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door YoshiBignose op 26-08-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja wat je nog kan overwegen is om met iets als www.phpexcel.com de spreadsheet simpelweg uit te lezen / bij te werken via een website.

Maar ergens in de buurt komen van excel functionaliteit vereist bijna onmogelijk veel JS / PHP werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Spreadsheet -> PHP lijkt me wat omslachtig, zeker als er veel dynamische content bij komt zien.
Persoonlijk lijkt JS in combinatie met een XML file hiervoor beter geschikt.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 12:49

sanzut

It's always christmas time

Is het geen optie om de xls file ergens te uploaden zodat we zien waar we het over hebben?
Aangezien je het toch online wil gaat zetten is het geen vertrouwelijk materiaal...
Pagina: 1