Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04-2013
Hallo tweakers,

Sinds een maand ben ik in het bezit van een Sony A200 en ben daarover zeer tevreden. Maar nu heb ik twee oude flitsers gevonden. Ik weet niet of ik die kan gebruiken op mijn huidige camera! Misschien kunnen jullie mij daarmee helpen.

Metz 45ct1
Deze staafflitser heeft, zoals ik gelezen heb, te veel spanning om op de hotshoe te zetten!? Maar nu las ik dat je deze flitser wel goed kunt gebruiken via een slave-unit. Klopt het dat je dan de flitser alleen maar op Manual kan gebruiken omdat je zit met de voorflits (rode ogen correctie)? Ik heb alleen geen idee wat voor een slave-unit ik moet hebben!

Braun VarioZoom 340 SCA
Deze opzetflitser kan gewoon op de hotshoe. Op http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html staat dat de flitser EOS-safe is (4V-3,4V). Betekent dat dat ik 'em gewoon op m'n camera kan gebruiken?

Alvast bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
dat het safe is om hem op een eos(canon) te gebruiken wat nog lang niet wil zeggen dat het ook geld voor je A200.

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavs
Hoe kom ik daar dan achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Proberen en je weet het zeker, maar dat zou in het geval van die metz zeker ongewenste effecten kunnen geven. De EOS en powershot-modelletjes van Canon zijn het gevoeligste voor een hoge spanning. Boven de 6Volt en sommige zelfs 5Volt en het toestel kan gedeeltelijk overlijden na een flits. Alles wat onder de 6V aan sync-spanning geeft is veilig te gebruiken op een andere moderne camera. Meeste merken hanteren een minimum van 12V. De 4 tot 5V die je braun zou geven is dus veilig.
Je kan het zelf ook meten. Vertrouw je het niet kun je opzoek gaan naar een safesync (overspanningsbeveiliging voor je toestel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
kwestie van goed uitzoeken via google.com of miss na meten hoeveel spanning die geeft met een spannings meter.

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Mavs
teigetjuh schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 22:08:
Proberen en je weet het zeker, maar dat zou in het geval van die metz zeker ongewenste effecten kunnen geven. De EOS en powershot-modelletjes van Canon zijn het gevoeligste voor een hoge spanning. Boven de 6Volt en sommige zelfs 5Volt en het toestel kan gedeeltelijk overlijden na een flits. Alles wat onder de 6V aan sync-spanning geeft is veilig te gebruiken op een andere moderne camera. Meeste merken hanteren een minimum van 12V. De 4 tot 5V die je braun zou geven is dus veilig.
Je kan het zelf ook meten. Vertrouw je het niet kun je opzoek gaan naar een safesync (overspanningsbeveiliging voor je toestel.)
Oke, dus jij zegt dat het wel veilig is. Alleen past de flitser niet. Zijn daar blokjes voor om die braun weer passend te maken?
En zo'n safesync is toch redelijk aan de prijs (80 euro)?
mikerosauer schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 22:09:
[...]

kwestie van goed uitzoeken via google.com of miss na meten hoeveel spanning die geeft met een spannings meter.
Het enige wat ik kan vinden is dat hij 4V-4,3V afgeeft en geschikt is voor EOS-modellen. Over de A200 icm braun flitsers is niets bekend, voor zover ik weet! Misschien weet iemand hier er iets over?

Wie heeft er ervaring met het gebruiken van een Metz 45ct1(of een andere oude krachtige flitser) icm met een Sony A200(of een vergelijkbaar toestel) door middel van een slave-unit? En welke slave-unit moet je dan hebben?

Bedankt voor de reacties tot nu toe! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Wanneer je 45 CT-1 een serienummer boven de 534000 heeft, heeft 'ie gewoon een low voltage trigger van ~6V, en is 'ie prima te gebruiken met elke dSLR. Is 'ie ouder, dan zal 'ie met z'n 600V trigger vroeg of laat de meeste dSLR's slopen.

Welke slave unit je gebruikt is niet zo belangrijk, zolang 't maar een optisch dingetje is. Hama heeft bv. zo'n unit. Verkijk je niet op de adviesprijs van 39 euro, met een beetje zoeken vind je 'm voor minder dan de helft. :)
Klopt het dat je dan de flitser alleen maar op Manual kan gebruiken omdat je zit met de voorflits (rode ogen correctie)?
Wanneer je doelt op de popup flitser van de A200: ja, dat klopt. Die voorflits is niet voor rode ogen correctie, maar voor de TTL lichtmeting. En behalve dat 'ie je Metz te vroeg af laat gaan heb je er sowieso niets aan wanneer de Metz je hoofdflits is. Lichtmeting laat je dan toch aan de flitser over, en de CT-1 doet dat nog steeds prima.
Je camera moet je dan overigens ook liefst in M-stand zetten: diafragma en ISO zoals ingesteld op de flitser, en sluitertijd op bv. 1/125s, of iets langzamer wanneer blijkt dat de slave unit niet snel genoeg reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavs
Bedankt voor je reactie. Helaas zit tie onder de 534000 en ga ik em dus niet regelrecht op de camera aansluiten. Hoewel de verkoper mij dat vanmiddag wel aanraadde!
In de winkel heb ik 'em ook met slave unit geprobeert maar dan kneep de camera het diafragma dicht omdat de metz meeflitste met de voorflits. Maar als je dus in Manual flitst dan heb je geen voorflits en kan je dus met de metz flitsen?
Aan die slave unit zit toch ook een middencontact voor het kabeltje van de metz? Past dit blokje op de hotshoe van m'n sony?

[ Voor 9% gewijzigd door Mavs op 28-08-2009 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Ik heb geen A200, en weet niet 100% zeker of Sony de pre-flash overslaat wanneer de camera op Manual staat, dus dat zou je zelf moeten proberen. Mijn Pentax doet dat wel, maar dat zegt natuurlijk nog niks.

Of die Hama slave unit tegenwoordig nog een X-contact aansluiting heeft naast de hot-shoe weet ik ook al niet, en kan ik niet op de site terugvinden. Maar ze hebben dat ding al dik 25 jaar in 't assortiment, en op de exemplaren die ik heb gezien kun je gewoon 't kabeltje van de Metz inprikken.

Dat blokje wil je overigens niet op de hot-shoe van je camera zetten, want dan klapt 't popup flitsertje wat beroerd omhoog. En dat flitsertje moet er nou net voor zorgen dat de Metz getriggerd wordt...

Edit: Ik gebruik zelf al jaren een slave unit van Braun i.c.m. een oude 45 CT-1 (#452756), maar er staat niets van een typenummer of zo op, dus googlen of online bestellen wordt dan wat lastig. Nou ja, 't ding ziet er zo uit, dus mocht je er zoeen tegenkomen: die doet 't ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~erikw/img/braun1.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~erikw/img/braun2.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 28-08-2009 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavs
Helaas de Sony slaat de preflash niet over ook niet als je 'em op manual focus zet! Die foto's die ik in de winkel heb gemaakt waren ook in manual! Dus een slave unit gaat niet werken? Zijn er nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 19:45

Xanax959

relax...

Kan je die pre flash niet helemaal uitzetten in het menu? Dat kan geloof ik wél met mijn KonicaMinolta 7D, de "oervader" van je A200.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 21:51
De A200 kan alleen TTL Preflash, of ADI flitsen. ADI is stiekem ook TTL Preflash alleen gebruikt ie ook de afstandsinfirmatie van de lens om nauwkeuriger/betrouwbaarder de sterkte van de hoofdflits te kunnen berekenen. De A200 heeft geen manual flits stand. Op belichtings programma M heb je net als alle ander modi een voorflits.

Beide flitsers zullen dus op het preflash signaal al vuren en dus flitsen voordat de sluiter open gaat. (als je de braun oncam wil gebruiken is het dus hopen dat deze na de voorflits, waar ie voluit mee flitst snelgenoeg de hoofdflits weer mee kan flitsen)

Wil je een mooie flits dan kan je naar een reccente Metz of Sony 36, 42, 56 of 58 flitser kijken (de 42 is het meest interessant, de 36 het minst)

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Pagina: 1