Gisteren een brief gehad dat mijn abonnement wordt omgezet naar Personal Sim, maar als ik dat niet wil dan moet ik voor 25 september naar een bepaald nummer bellen.
Met dergelijke aanbod met een zgn. opt-out optie ben ik altijd alert.
Mijn huidige abonnement:
20 Euro p/m, tegoed 1 jaar geldig, buitenland bellen/sms in de bundel. Contract duur 2 jaar (per 30-06-2009 afgelopen)
kosten per min/sms 0,20 binnen bundel; 0,29 buiten bundel
Nieuwe "aanbieding" :
20 Euro p/m, huidig tegoed nog 2 maanden geldig (krijg in de periode niet op), buitenland buiten de bundel
kosten per min/sms 0,20 binnen bundel; 0,30 buiten bundel
Maar nu komt het:
1. Over de voordelen die ik nu heb (tegoed 1 jaar geldig, buitenland bellen/sms in bundel) wordt met geen woord gerept in de vergelijking. Daarbij is het "aanbod" van de nieuwe vorm de laagst mogelijke vorm en die is al duurder en ongunstiger dan mijn huidige, dus het zgn. vrijelijk aanpassen in de nieuwe vorm is alleen interessant als het naar beneden kan (naar boven kon altijd al wel), maar het nieuwe zit al op laagste vorm. Dus oppassen?!
2. De contractsduur blijft ongewijzigd. Mijn orginele contractsduur was 2 jaar en per 30 juni 2009 afgelopen. Onder de nieuwe wet van 1 juli 2009 kan ik dus per maand opzeggen zonder kosten. Betekend deze opmerking van KPN nu dat ik weer vast zit aan een nieuw contract van 2 jaar? Ik denk het wel want het is een nieuw abonnement. Dus oppassen?!
3. Mag men zomaar mij verplichten naar een nieuw abonnement te gaan en daar alleen onderuit komen als ik naar het genoemde nummer bel voor 25 september? Volgens mij niet zeker omdat het voor mij veel onvoordeliger is en de oude abonnementsvorm je misschien niet meer kan krijgen maar wel voortzetten. Is in een dergelijke situatie opt-out niet verboden? Dus oppassen?!
4. Natuurlijk heb naar het nummer gebeld en doorgegeven dat ik deze "overstap" niet wens. Wilde van hen bevestiging, maar die kreeg ik niet. Moest ik maar naar klantenservice bellen. Ook gedaan. Ook daar werd gezegd dat dit niet werd gedaan en dat ik er maar op moest vertrouwen dat het goed gaat. Nou nee dus, want jullie (KPN) veranderen ongevraagd iets ten mijne nadele wat ik alleen kan tegenhouden als naar het bewuste nummer bel. Nu voldoe ik aan mijn "verplichting" maar kan nooit bewijzen dat ik dat heb gedaan, dus bevestig mij maar. Nee, ik moest maar vertouwen hebben en ik moest bedenken dat nooit alles 100% zeker is behalve dat ik ooit dood zou gaan. Als het mij niet aan stond dan moest maar naar een andere provider gaan! Op mijn vraag waar ik dan een klacht kon indienen kreeg ik het algemene adres van KPN Groningen.
Oppassen dus met deze KPN "aanbieding" die m.i. een verkapte methode is om de voordelen van opzeggen onder de nieuwe wet van 1 juli 2009 in grote mate teniet te doen!!
Ik heb de klacht dus wel ingediend bij KPN en overweeg hetzelfde te doen bij de Opta.
Mijn vertrek bij KPN is natuurlijk ook aanstaande.