Ik heb net een mooie Asus Xonar DX geluidskaart gekocht (PCI-E). Ik heb deze netjes aangesloten volgens het boekje (PC uit, kaart erin, stroomkabeltje erin, PC aan) en daarna de drivers van de CD geïnstalleerd via de installer.
Na de driver-installatie werkte de geluidskaart echter niet. In Device Manager is de geluidskaart wel herkent als "ASUS Xonar DX Audio Device". Ook na een reboot had ik geen geluid. Ik ben dus weer naar device manager gegaan en daar las ik de volgende Device Status:
Ik heb vervolgens het volgende geprobeerd:
Echter, na reboot en na het opnieuw installeren van de driver blijft de kaart de status houden...:
-Windows 7 RC1
-asus P5K WS
-Intel Q9550
-asus 9800GT 1024mb
-2 SATA HDD's en 2 SATA optische stations
-4 GB (2x 2GB) 800MHz 4-4-4-12 kingston hyper-X (@ 5-5-5-18)

Kort overzicht:
-Driver geïnstalleerd vanaf CD
-Stroomstekker aangesloten
-Eerder zat er een creative audio kaart op dezelfde aansluiting. Drivers zijn later eraf gehaald en asus driver is er opnieuw opgezet
-onboard audio drivers zijn verwijderd en uitgeschakeld
-Rede dat er eerst een creative kaart in zat en nu een asus kaart is, is omdat de creative kaart mijn PC direct liet vastlopen (freeze) nadat ik ASIO ingeschakelde in FL studio. Na reboot en opnieuw ASIO inschakelen duurde het soms een paar seconde voordat de PC volledig vast liep, maar er was wel direct te merken dat de PC begon te "haperen" (korte periodes vastlopen, uiteindelijk bleef-ie hangen)
-Heb de meest recente bios update van het moederbord (1201)
Verder geprobeerd terwijl ik wacht op reactie:
-2GB geheugen ipv 4GB. Werkt niet.
Na de driver-installatie werkte de geluidskaart echter niet. In Device Manager is de geluidskaart wel herkent als "ASUS Xonar DX Audio Device". Ook na een reboot had ik geen geluid. Ik ben dus weer naar device manager gegaan en daar las ik de volgende Device Status:
Nou begon er meteen een dikke gloeilamp te branden: ik had nog geen 2 dagen geleden een creative kaart op dezelfde (en tevens de enige) PCI-E aansluiting. Mijn 1e vermoeden was dus een driver conflict. Ik ben dus even gaan googlen en kwam er inderdaad achter dat dit een driver conflict zou kunnen zijn.This device cannot find enough free resources that it can use. (Code 12)
If you want to use this device, you will need to disable one of the other devices on this system.
Ik heb vervolgens het volgende geprobeerd:
Ik kwam inderdaad wat creative drivers tegen en heb dus direct alle creative en onboard realtek audio drivers verwijderd. Tijdens een reboot heb ik in de bios ook meteen de realtek audio uitgeschakeld.Go to Start > Run and enter cmd and a command shell will open.
At the prompt type and enter:
set DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1
Next type and enter:
devmgmt.msc
which opens the Device Manager. Select View > Show Hidden Devices
You should now see "ghosted" entries as dimmed or greyed . If you double click these they will show as device "not connected to the computer".
Echter, na reboot en na het opnieuw installeren van de driver blijft de kaart de status houden...:
System Specs:This device cannot find enough free resources that it can use. (Code 12)
If you want to use this device, you will need to disable one of the other devices on this system.
-Windows 7 RC1
-asus P5K WS
-Intel Q9550
-asus 9800GT 1024mb
-2 SATA HDD's en 2 SATA optische stations
-4 GB (2x 2GB) 800MHz 4-4-4-12 kingston hyper-X (@ 5-5-5-18)
Kort overzicht:
-Driver geïnstalleerd vanaf CD
-Stroomstekker aangesloten
-Eerder zat er een creative audio kaart op dezelfde aansluiting. Drivers zijn later eraf gehaald en asus driver is er opnieuw opgezet
-onboard audio drivers zijn verwijderd en uitgeschakeld
-Rede dat er eerst een creative kaart in zat en nu een asus kaart is, is omdat de creative kaart mijn PC direct liet vastlopen (freeze) nadat ik ASIO ingeschakelde in FL studio. Na reboot en opnieuw ASIO inschakelen duurde het soms een paar seconde voordat de PC volledig vast liep, maar er was wel direct te merken dat de PC begon te "haperen" (korte periodes vastlopen, uiteindelijk bleef-ie hangen)
-Heb de meest recente bios update van het moederbord (1201)
Verder geprobeerd terwijl ik wacht op reactie:
-2GB geheugen ipv 4GB. Werkt niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Gamebuster op 26-08-2009 17:01 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden