Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [object Object]
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 10:04
Beste tweakers,

Mijn computer heeft issues. Op het web kan ik er niet veel over vinden, en het irriteert me mateloos! Ik heb bij hofleverancier Azerty onderdelen besteld (zie productkoppelingen) en die in elkaar laten zetten door Azerty. Zelf heb ik Windows geïnstalleerd en er een DVD-brander met Lightscribe ingezet.

Wat is het probleem:
Het probleem is dat als ik de computer opstart hij als hij het bureaublad moet tonen simpelweg besluit te rebooten. Ik weet niet waar dit aan ligt, en ook na het opzoeken van de foutmelding in het systeemlogboek kom ik niet verder. (zie afbeelding 1 onderin)

Tijdens het booten gebeurt het volgende:
- Ik druk op de aanknop
- Ik hoor 1 piepje terwijl het logo van het moederbord te zien is
- Het Windows XP laadscherm is te zien
- Het 'Welkom-scherm' is te zien
- Dan zie ik heel even een zwart scherm
_ Nu zou ik het bureaublad moeten zien, maar dat gebeurt niet:
- Dan hoor ik weer 1 piepje terwijl het logo van het moederbord weer te zien is
- Het Windows XP laadscherm is te zien
- Het 'Welkom-scherm' is te zien
- Het bureaublad is te zien en ik kan de computer gebruiken.

Wat heb ik al gedaan?
- Ik heb in Apparaatbeheer gekeken of er problemen zijn. Niets te zien.
- Ik heb Windows de C schijf laten checken op fouten met chkdsk.
- Ik heb de gehele C schijf gescand met Malbytes' Anti Malware en McAfee SecurityCenter. Niets gevonden, (gelukkig maar, de computer zit nog geen 3 dagen in elkaar :p)
- Ik heb gekeken of er dubieuze dingen tegelijk met Windows opstarten. Niet het geval.
- Ik heb de nieuwste videokaart drivers geïnstalleerd.

Afbeelding 1: systeemlogboek
Afbeeldingslocatie: http://i593.photobucket.com/albums/tt20/Cloud_Seven/windowsfoutlog_t.gif

Wat raden jullie aan om nu te proberen?

edit:
Systeemspecs toegevoegd na tip van gambieter:
CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
OCZ Gold XTC Dual Channel
XFX Radeon HD 4870 XXX
WD Raptor WD740ADFD
en dit in combinatie met Windows XP Home NL OEM, met Service Pack 3

[ Voor 17% gewijzigd door [object Object] op 28-08-2009 15:58 ]

In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:55
Ik raad je aan om eerst eens de volledige specs van je systeem te posten, want hier kan niemand wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik zou denken aan een hardwareprobleem. Een gebruikelijke verdachte is het geheugen, dus je zou een CDtje met memtest kunnen bakken (de Ubuntu install disk heeft die bij voorbeeld ingebouwd, maar dat is niet de kleinste download).

Als daar niks bijzonders uit komt, zou je alle niet-broodnodige hardware kunnen verwijderen en kijken of 'ie dan wel boot. Zo ja, dan kun je de schuldige zoeken in de optionele hardware.

Het is natuurlijk altijd nog mogelijk dat het een softwareprobleem is, maar ik zou zo gauw niet weten wat dat zou moeten zijn in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [object Object]
Nielson schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 14:14:
Ik raad je aan om eerst eens de volledige specs van je systeem te posten, want hier kan niemand wat mee.
Welke informatie mis je nog? Alle van belang zijnde dingen (hardware, software) heb ik aan de post gekoppeld, en de foutmelding zit in de afbeelding :)

In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ff geleend:

"
Hi,
The crash may be caused by faulty ram or device driver error.
When Windows crashes with blue screen, it writes a system event 1001 or 1003 and a minidump to the folder \windows\minidump
Check system event 1001 and 1003 and it has the content of the blue screen.

Event ID: 1001
Source: Save Dump
Description:
The computer has rebooted from a bugcheck.The bugcheck was : 0xc000000a (0xe1270188, 0x00000002, 0x00000000, 0x804032100).
Microsoft Windows..... A dump was saved in: .......

Event Source: System Error
Event Category: (102)
Event ID: 1003
Description:
Error code 1000007f, parameter1 0000000d, parameter2 00000000, parameter3 00000000, parameter4 00000000

Control Panel -> Adminstrative Tools -> Event Viewer -> System -> Event 1001/1003. Copy the content and paste it back here

Zip 5 to 6 minidumps to a zip file and attach it here. Techspot has an upper limit of 100K per attachment. I will study the dump and find out the culprit.
"

hopelijk kun je er iets mee ^^

**Edit**

Probeer het eens met ander ramgeheugen of met eerst het ene, en daarna het andere bankje**

[ Voor 5% gewijzigd door Hammer op 26-08-2009 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:55
Kingofthemall schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 15:07:
[...]

Welke informatie mis je nog? Alle van belang zijnde dingen (hardware, software) heb ik aan de post gekoppeld, en de foutmelding zit in de afbeelding :)
Excuus, die hele productkoppelingen kende ik niet eens, zat alleen op tekst te letten. Maar zoals anderen al zeiden, vaak is bij zulke problemen geheugen eerste verdachte, vooral omdat je OZC geheugen gebruikt dat aardig wat spanning nodig is om op de geadverteerde specs te draaien. Zou je dus nog even willen vermelden welke snelheden, timings en spanningen in je bios ingesteld staan en wat de uitkomst is van een paar uurtjes MemTest86(+) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [object Object]
Okee ik heb MemTest86+, hoe lang is het aan te raden dat ik het laat draaien? Op internet las ik iets van 4 uur, is dat genoeg?

Ik heb vandaag ook 2x een bsod gehad bij het booten. Het probleem met het rebooten is weg nu ik in Windows heb aangevinkt dat het systeem niet moet rebooten na een error.
Het vreemde is dat ik nu geen errors te zien krijg. Ik vind het best dubieus, en het word steeds gekker. Het meest vreemde vind ik nog dat als de computer eenmaal aan is, hij niet vast loopt of rare kuren vertoont. GTA4 speelt ie gewoon op high, en ook benchmarks en stresstests rond hij keurig af.
Misschien is het een specifiek probleem dat zich alleen voordoet bij het opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:00

Malarky

Wils voor wat ieder

Kun je eens posten welke bsod's het zijn met behulp van BlueScreenView. Regelmatig verwijst de vermelding naar een specifiek bestand op de pc (nee niet de standaard ntoskernel). Goed om mee te checken of het softwarematig kan zijn.

De gebruikelijke verdachte is inderdaad het geheugen, maar naar mijn ervaring is die het uiteindelijk vaker niet dan wel.

[ Voor 17% gewijzigd door Malarky op 28-08-2009 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Memtest dient zeker 1x 100% rond te zijn geweest, en liefst meerdere malen. Zelfs dát programma kan niet alle locaties op het geheugen scannen, maar het is wel het meest betrouwbaar tov. andere memtest applicaties. Maw. mocht je memtest foutloos doorkomen, dan sluit dat nog steeds niet voor 100% uit dat het geen geheugenfout is.

Heb je al geprobeerd met de geheugenbankjes afzonderlijk in wisselende geheugensloten te booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenflush
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-09 23:15
Heb je pas een nieuwe videokaart erin gezet?
En kan je in Veilige Modus wel inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kingofthemall schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 15:07:
Die productkoppelingen ziet niet iedereen, en het is een kleine moeite voor je om ze in de post te zetten. Dan is de post ook langer houdbaar. Dus doe dat toch maar, je hebt dan een betere kans om geholpen te worden.

Verder kan ik je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter aanraden, en het testen van een BartPE live CD. En een nieuwe installatie van XP, dat zag ik zo snel niet staan. Verder onderdelen apart testen zoals in de troubleshooter staat.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [object Object]
Malarky schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:27:
Kun je eens posten welke bsod's het zijn met behulp van BlueScreenView. Regelmatig verwijst de vermelding naar een specifiek bestand op de pc (nee niet de standaard ntoskernel). Goed om mee te checken of het softwarematig kan zijn.

De gebruikelijke verdachte is inderdaad het geheugen, maar naar mijn ervaring is die het uiteindelijk vaker niet dan wel.
Hier het BSOD, die ik in BlueScreenView heb gezien. Bedankt voor deze software-tip! Komt zeker nog eens van pas :)

Zoals ik al zei had ik 2x een bsod vanochtend; door BlueScreenView blijkt dat beide bsod's door dezelfde oorzaak is gekomen. Hier een visuele weergave van hoe het bsod eruit zou moeten zien. Bij mij zag het er niet zo uit: ik kreeg een nederlandse versie die er anders uitzag. Wel verwees dit bsod naar het bestandje wat linksonderin dit scherm genoemd wordt.
Afbeeldingslocatie: http://img36.imageshack.us/img36/9962/090828bsod.jpg

En hier in de vorm van een html rapport dat BlueScreenView kan maken.
(Jammergenoeg plakt BlueScreenView alles horizontaal achter elkaar, dus heb ik de afbeelding wat bijgeknipt voor de overzichtlijkheid.)
http://img213.imageshack.us/img213/2108/crasheslijst.jpg

Ook de info die hoort bij de error is horizontaal, ook deze heb ik bijgeknipt voor de leesbaarheid:
http://img8.imageshack.us/img8/9551/minidumplijst.jpg

Uit bovenstaande afbeeldingen blijkt volgens mij dat de bestandjes 'portcls.sys' en 'RtKHDMI.sys' problemen veroorzaken. Op internet vind ik dat deze bestandjes te maken hebben met mijn geluidskaart. In dit geval heb ik geen geluidskaart, maar ik denk dat onboard geluid ook meetelt?

[ Voor 8% gewijzigd door [object Object] op 28-08-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [object Object]
rubenflush schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:00:
Heb je pas een nieuwe videokaart erin gezet?
En kan je in Veilige Modus wel inloggen?
Een nieuwe videokaart zit er inderdaad in, maar dat komt omdat de hele computer nieuw is. Wel in elkaar laten zetten door Azerty Hardware, dus ik neem aan dat er niets fout is gegaan :)
gambieter schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:01:
[...]

Die productkoppelingen ziet niet iedereen, en het is een kleine moeite voor je om ze in de post te zetten. Dan is de post ook langer houdbaar. Dus doe dat toch maar, je hebt dan een betere kans om geholpen te worden.

Verder kan ik je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter aanraden, en het testen van een BartPE live CD. En een nieuwe installatie van XP, dat zag ik zo snel niet staan. Verder onderdelen apart testen zoals in de troubleshooter staat.
Oh okee! Ik wist niet dat niet iedereen die zag. Ik zet ze erin!

[ Voor 22% gewijzigd door [object Object] op 28-08-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
in je crashlijst staat de boosdoener: portcls.sys. Volgens mij hoort die bij het geluid, als ik jou was zou ik de drivers daarvan updaten!

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1