Toon posts:

Videokaart kapot door oververhitting?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oké, heb weer een behoorlijk groot probleem met mijn laptop (een Sony Vaio VGN-FZ31M).

Ik heb hem vannacht op energiezuinige mode laten aanstaan om iemand wat van mij te laten downloaden. Dit doe ik wel vaker en heb er nooit problemen mee gehad. 's Ochtends zet ik hem dan weer op Hoge Prestaties om hem weer normaal te gebruiken. Met VLC speelde ik even een filmpje af op fullscreen, maar al vrij snel stond het beeld plotseling stil en verschenen er lichtgroene strepen/pixels/vlekken in het beeld. Het geluid bleef wel doorspelen, maar ik kon met geen mogelijkheid iets afsluiten of terug naar mijn bureaublad gaan. Het beeld leek gewoon stil te staan.

Na wat toetsencombos geprobeerd te hebben verscheen er plots een blauw scherm (met allerlei strepen erdoor) en ik zag nog net als foutmelding een (geloof ik) .dll bestand van nVidia staan, waarna hij automatisch opstartte. Het eerste wat me opviel is dat er bij het allereerste scherm, een Vaio logo, allerlei blauw puntjes en streepjes zichtbaar waren. Het zijn niet zozeer pixels, maar eerder vage vlekjes. Ook bij de laadbalk van Vista zie ik overal op het scherm dezelfde strepen en vlekjes, in een patroon dat horizontaal gezien hetzelfde is.

De laptop ging automatisch naar Windows Herstel, maar deze kon blijkbaar niets repareren. Heb dus opnieuw opgestart, maar nadat Vista klaar is met laden en naar het Login scherm moet gaan blijft het beeld zwart.
Ik werk nu dus in Veilige Mode, welke wel prima werkt en geen problemen heeft met het beeld. Het eerste wat in me opkwam is dat wellicht de videokaart drivers corrupt zijn geworden, dus die heb ik opnieuw geïnstalleerd, echter zonder resultaat.

Belangrijk om te melden is wellicht dat Vista een update had gedownload (gaat automatisch via Windows Update) en geïnstalleerd en alleen nog een reboot nodig had. Kan een harde shutdown hier problemen mee veroorzaken?

Maar goed, ik weet dus eigenlijk niet meer wat ik moet doen. Mijn eerste ingeving is dat de videochip oververhit is geraakt (de laptop wordt vaak behoorlijk warm), aangezien ook het allereerste scherm (logo van de fabrikant) de blauwe vlekken en strepen bevat.

Help? :(

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

bump-gate... ik weet niet of deze op de lijst van sony staat met defecte produkten

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Mils
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:12
Dit hoeft niets met oververhitting te maken te hebben. Het kan ook zijn dat de chip gewoon stuk is. Maar het klinkt alsof je last hebt van artifacts. Dit betekend dat je videokaart stuk is.

Een nadeel van een laptop is dat de videokaart meestal geintegreerd is in het moederbord en het moederbord in z'n geheel vervangen moet worden.

Heb je nog garantie?

[ Voor 6% gewijzigd door Mils op 26-08-2009 13:53 ]

WP: Ecodan PUHZ-SW50

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waren er geen hitteproblemen met de nVidia G84 en G86 gpu's? Lijkt op een defecte gpu.

Sony geeft 2 jaar garantie, ik denk dat jou laptop hier nog net binnenvalt. Zo oud is de FZ31 nog niet.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-04 09:16
Maar als de chip kapot zou zijn, waarom werkt het dan nog wel in de veilige modus?
Wellicht dat het mogelijk is om Vista opnieuw te installeren en te kijken wat er dan gebeurd?

[ Voor 36% gewijzigd door Rupie op 26-08-2009 14:08 ]

Desktop | Server | Laptop

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Rupie schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 14:07:
Maar als de chip kapot zou zijn, waarom werkt het dan nog wel in de veilige modus?
Windows gebruikt dan een standaard videodriver. De chip wordt dan niet volledig (of helemaal niet) aangestuurd.
Wellicht dat het mogelijk is om Vista opnieuw te installeren en te kijken wat er dan gebeurd?
Dat kan nooit kwaad. :)

[ Voor 17% gewijzigd door PD2JK op 26-08-2009 14:11 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik zal straks alles even alles opnieuw installeren en zien of het helpt. Hoewel, ik betwijfel het, aangezien het Vaio logo ook al last heeft van de strepen, wat denk ik niet zal verbeteren na een reinstall.

Laptop is aangeschaft in Maart 2008 dus er zit nog garantie op :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2009 14:18 ]

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-02 23:26
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 14:17:
Ja, ik zal straks alles even alles opnieuw installeren en zien of het helpt. Hoewel, ik betwijfel het, aangezien het Vaio logo ook al last heeft van de strepen, wat denk ik niet zal verbeteren na een reinstall.

Laptop is aangeschaft in Maart 2008 dus er zit nog garantie op :)
Sony heeft de garantie verlengd naar 4 jaar voor (onderandere) dit model.
Zie hier

Afbeeldingslocatie: http://club.vaio.sony.eu/clubvaio/gb/en/forum/getattachment?attach=2097

[ Voor 9% gewijzigd door Blastpe op 26-08-2009 14:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh, top! Ik zal meteen contact met ze opnemen. Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Kleine bump.

Heb de laptop nog niet opgestuurd naar Sony, maar ik start hem zojuist op en vergat hem in Safe Mode te zetten. En zowaar doet hij het weer prima! Geen vlekken meer, geen blauw scherm meer bij het login scherm. Het lijkt wel alsof er niets aan de hand is geweest, nadat hij het twee dagen niet heeft gedaan.

Is er een kans dat hij het nu gewoon blijft doen of kan ik er vanuit gaan dat het een tijdelijke stuiptrekking is en dat hij straks weer problemen krijgt?

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 08:31:
Kleine bump.

Is er een kans dat hij het nu gewoon blijft doen of kan ik er vanuit gaan dat het een tijdelijke stuiptrekking is en dat hij straks weer problemen krijgt?
Nee.

zodra de gpu weer aan een bepaalde temperatuur wordt blootgesteld zal het lood weer gaan werken en heb je straks weer problemen.

Gezien de gigantisch TRAGE service van Sony zou ik echt geen dag wachten, met een beetje pech zit je maanden zonder notebook!

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou ervan uitgaan dat hij binnenkort terug problemen kan geven. Gewoon opsturen naar Sony lijkt mij het beste. Zeker als er op de website melding gemaakt wordt van deze problemen.

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ja, het is inderdaad zoals Nelis beschrijft; Het schijnt een soort 'los contactje' in de videochip te zijn, dit losse contactje zit bij 'normale' temperaturen gewoon goed, maar zodra het soldeer wordt blootgesteld aan hogere temperaturen laat dit los en veroorzaakt het de door jou omschreven problemen. Terugsturen die handel! ;)
Pagina: 1