Warme processor in laptop

Pagina: 1
Acties:

• sleepwalkerbe
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Sinds enkele weken heb ik gemerkt dat mijn vriendin haar behoorlijk hard begon te blazen.

De laptop is een vrij goedkope laptop maar ik had nog niet gemerkt dat ie zo warm werd.
De processor waarover dit gaat is een T5450 die stock draait.

Deze middag dan maar even realtemp en coretemp op de processor los gelaten.
Deze gaf aan dat de processor idlet aan 65° 8)7 :'( 8)7
Op google kwam ik te weten dat de TJMax op 85 graden ligt dus de proc draaide er maar een kleine 20° onder in idle toestand :/

Direct lappie even omgedraaid en al snel merkte ik dat er speciaal plaatje voorzien was om het hele processor / ram / heatsink gebeuren bloot te leggen.
Het fannetje van de processor draait nog steeds netjes rond (al moet ik vanavond dr wel wat stof uithalen, dat zou niet voor die extreem hoge temps mogen zorgen imo )

Nu is mijn vraag , wat kan ik hier het beste aan doen. Ik ga zowiso vanavond het stof er uit proberen halen maar ik vermoed dat dat slechts 5 graden max gaat schelen

Ik had gedacht om de laptop op een verhoogje te zetten en er proberen een fannetje onder te zetten maar dan moet ik molex eerst nog weten aan te sturen vanuit die laptop wat denk ik onbegonnen zaak wordt.

Kan die hoge temp een bedreiging vormen voor de levensduur van het processortje , maak ik me te veel zorgen ?

Any help is welcome :)

<SG> Sleepwalkerbe - Diablo 3

Verwijderd

lijkt me beter dat je dan een usb powered laptop cooler aanschaft dan dat je met casefans gaat lopen werken

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik ben wel benieuwd naar welke temperaturen je meet onder full load.

• sleepwalkerbe
die full load wil ik gewoon niet weten. Het is gelukkig een msn/word laptopje maar dit kan iig niet meer.
Zo'n usb powered laptop cooler is idd een optie maar de laptop wordt binne enkele maanden door een i5 systeem vervangen. Dus de meerwaarde daarvan vind ik ook beperkt.

Zou de koelprut het begeven hebben of zou die koelunit dan toch echt stikvol stof zitten. Een laptop kan imo niet ontwikkeld zijn om te idlen @65° :s

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:23
sleepwalkerbe schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 13:26:
Nu is mijn vraag , wat kan ik hier het beste aan doen. Ik ga zowiso vanavond het stof er uit proberen halen maar ik vermoed dat dat slechts 5 graden max gaat schelen
NIET?!!!

Wel dus. Stof is hier eigenlijk altijd de oorzaak van. Eventueel je koelpasta vervangen, maar ik denk neit dat dat uitmaakt. Ik weet niet hoeveel stof er in zit, maar bij mijn laptop heeft zelfs even met de stofzuiger voor de uitlaat (zonder open te halen) al eens gezorgd dat ik 10 graden daalde!

Dus, gewoon even uitmesten en nog eens kijken. 65 graden is niet extreem heet, maar wel onder idle. 75 graden onder load is in ieder geval wel te accepteren (mijn TL-52 heeft eens op 85 graden gestaan). idle zul je tussen de 45 en 55 graden moeten komen. Mijn vorige notebook. AMD Turion TL-52 was idle ook al 50-60 graden, schoon.

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 26-08-2009 13:36 ]

• sleepwalkerbe
Thnx for the info Genetx

De oorzaak waarom ik vermoedde dat de daling niet meer dan 5° kon zijn was doordat ik mijn pc ook af en toe uit stof en daar is de invloed max 4° geweest tot op heden :)
Ik haal de stofzuiger wel even voor de uitlaat van de cpu en hopen dan maar dat het ineens een lekkere 10° koeler wordt. Ik zou dr in elk geval al blij van worden !

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

En een programma als RMClock wil ook wel helpen, beetje undervolten op lage snelheden als de laptop nauwelijks aan het werk is.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
hjs schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 13:39:
En een programma als RMClock wil ook wel helpen, beetje undervolten op lage snelheden als de laptop nauwelijks aan het werk is.
Maar eigenlijk zou je dat niet nodig moeten hebben om een laptop acceptabel koel te houden. Het is meer iets voor als je de batterijduur wilt verlengen.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

mmm welk van welk merk is de laptop, ik heb al een verhaal gehoord dat ze bij de fabrikant het plastiekje om de heatsink te beschermen voor het plaatsen er vergeten af te doen zijn waardoor de laptop bijna totaal niet gekoeld wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door pm1 op 26-08-2009 13:56 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:23
sleepwalkerbe schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 13:39:
Thnx for the info Genetx

De oorzaak waarom ik vermoedde dat de daling niet meer dan 5° kon zijn was doordat ik mijn pc ook af en toe uit stof en daar is de invloed max 4° geweest tot op heden :)
Ik haal de stofzuiger wel even voor de uitlaat van de cpu en hopen dan maar dat het ineens een lekkere 10° koeler wordt. Ik zou dr in elk geval al blij van worden !
Stofzuiger is, kwam ik later achet, geen goede methode... Iets met statische elektriciteit :X

Maar een notebook heeft veel minder ruimte. In een PC hangen wel meer fans en kan de warmte veel makkelijker kwijt. In een notebook dus niet en blokeerd het stof vaak de enige uitweg. Daarom heeft het meer impact.

• sleepwalkerbe
T is fuijitsu siemens laptop. De heatsink zit goed op de processor hoor, hebt bekeken deze middag.
De laptop is echter al anderhalf jaar oud. ik hoop dat het uitstofzuigen vanavond toch iets gaat helpen.
De vriendin heeft de heatsink al even proberen stofzuigen maar zonder enige daling in de temps. Vermoed dus dat ze het niet al te goed gedaan heeft :)

Statische electriciteit valt wel goed mee tijdens het stofzuigen toch? ga niet het het mobo aanraken ofzo, gewoon proberen die heatsink proper te maken & het fannetje ook

[ Voor 19% gewijzigd door sleepwalkerbe op 26-08-2009 14:06 ]

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:32
Het is beter om met een oude tandenborstel de boel uit te mesten. Of natuurlijk een busje perslucht halen.. ;)

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica